zwanger en paardrijden

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door maartjeh, 5 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartjeh

maartjeh Fanatiek lid

14 mei 2007
    2.626
    0
    0
    achterhoek
    zijn er hier ook dames die net als mij paardrijden?
    ik was heel benieuwd tot welke maand jullie hebben gereden en hoe snel na de bevalling je weer op het paard zat....

en nemen jullie je kids mee naar stal of hoe doen jullie dat?
    Ik werk in de paarden vandaar al de vragen

2. pipi24

pipi24 Actief lid

2 mrt 2007
    359
    0
    0
    huisvrouw en moeder van 1 prachtige dochter
    gelderland
    hoi hoi

ik rij ook paard en ben erg benieuwd wat er voor reactie gaat komen.
    zit ook erg met het idee dat ik straks niet meer kan rijden en opzoek zal moeten na een bijrijder want helaas kan ik mijn paard niet stil laten staan.
    dan wordt het een groot bommetje.

en tot wanneer pas je in je rijbroek hahah

gr patricia

3. maartjeh

maartjeh Fanatiek lid

14 mei 2007
    2.626
    0
    0
    achterhoek
    ja idd
    zouden er geen positie rijbroeken zijn?
    ik zit dus ook met dat probleem

zie nu dat je ook uit gelderland komt..

4. cristel1986

cristel1986 VIP lid

25 feb 2006
    5.200
    0
    0
    bij nijmegen
    ze zeggen dat het nag ofja er zijn veel meiden die het doen.. ik ken alleen helaas ook mensen die daardoor een miskraam hebben gehad....
    die hebben het mij ok afgeraden...

5. landa78

landa78 Bekend lid

1 mrt 2007
    559
    0
    0
    Ik ben een zeer fanatieke amazone maar moet zeggen dat ik er vrij snel mee gestopt ben. Volgens mij met 14 wken. Ik heb absoluut geen schatjes van paarden en vond dat ik niet het risico mocht nemen dat er wat met mij of mijn kindje zou gebeuren.

Ik denk dat je voor jezelf moet kijken waar je je prettig bij voelt. Mijn Vk vond het overigens ook echt not done om nog door te rijden.
    Volgens mij kun je op een gegeven moment ook echt niet meer rijden met je buik al zou je het willen.

6. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    gewoon met positie spijkerbroek gereden....Tot week 22 ging het nog redelijk, nu wil het gewoon niet meer....Die van mij is al redelijk op leeftijd dus die maakt er geen probleem van :)

7. Marlous

Marlous Niet meer actief

Ik ben ook benieuwd hoelang ik kan blijven rijden. Tot nu toe heb ik een lang weekend in de bossen gereden en een springwedstrijd gereden (bij allebei wist ik maar net dat ik zwanger was) dus baby wordt een volleerd amazone/ruiter!
    Rijbroek wordt idd een probleem denk ik, nu al een beetje. Mijn paard is wel druk maar zal me er niet afgooien, dus hoop lang door te rijden. Miskramen van paardrijden vind ik onzin, dan zat het toch al niet goed neem ik aan.

8. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Miskramen van paardrijden zijn inderdaad onzin.
    Het risico is vallen ( net als een auto ongeluk, dat is ook een groot risico)

Ik ben met 12 weken gestopt, maar die van mij was dan ook net zadelmak.tot die periode ben je bij het vallen ook nog beschermt ( tenzij je je schaambot breekt uiteraard)

Heb haar overigens verkocht ( andere reden dan zwangerschap)

9. Robyn

Robyn Bekend lid

23 mei 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Ik heb tot 22 weken gereden. Ik ben mijn paard in april vorig jaar gaan inrijden en ik ben in augustus gestopt. Toen is hij lekker naar texel gegaan om vakantie te vieren. Ik ga er nu 1x in de maand heen en dan spring ik er weer even op. Na de zomer komt hij terug.

10. surprise

surprise Nieuw lid

3 jun 2007
    3
    0
    0
    Onderwijs
    Je mag rijden zolang je lichaam aangeeft dat het kan en jij er vertrouwen in hebt dat het kan.
    Je moet ook niet gaan beginnen met rijden als je zwanger bent, maar als je al gewend bent om te rijden is het helemaal niet erg.
    Ik heb bij de zwangerschap van mijn dochtertje gereden t/m 30 weken.
    Mijn paard was superbraaf voor me en hield overduidelijk rekening met mij. Hij was tijdens mijn zwangerschap zefs braver dan daarvoor. Tegen mijn dochtertje is hij nu ook superlief en voorzichtig met haar.

Springen heb ik tijdens de gehele zwangerschap niet gedaan, maar dressuren en buitenritten maken ging prima. Zolang je maar luistert naar je lijf.

Kortom het is allemaal afhankelijk van je eigen lichaam, je eigen gemoedsrust en vooral wat voor paard je onder je kont hebt zitten.

Van de gyneacologe mocht ik na de nacontrole weer gaan rijden. Ik heb die controle dan ook netjes afgewacht zodat ze buikspieren weer netjes terug konden gaan naar hun oude plek.
    En daarna ben ik weer gewoon gaan rijden. In het begin zul je merken dat je conditie hard achteruit is gegaan, maar die kun je gewoon weer netjes opbouwen.

11. evaatje

evaatje Bekend lid

23 feb 2007
    872
    0
    0
    wat een onzin las ik hierboven, een miskraam van paardrijden..

Ik rij nog steeds, ook nog vrij fanatiek. Mijn buik heeft nu echt een groeispurt gemaakt dus ik moet helaas een stapje terug doen.
    Mijn rijbroeken maak ik vast met een elastiekje. Ik heb nog geen positoebroek kunnen vinden.

Ik sprong ook maar dat heb ik sinds ik weet dat ik zwanger ben niet meer gedaan. Nu rij ik ongeveer nog 3 a 4 x in de week, afhankelijk van hoe ik me voel. Vind het wel moeilijk hoor om te stoppen/ minderen met rijden.

12. landa78

landa78 Bekend lid

1 mrt 2007
    559
    0
    0
    Een miskraam van paardrijden? daar had ik denk ik over heen gelezen. Ik kan me niet voorstellen dat dit van gewoon paardrijden kan komen.
    Ik mis het rijden nu wel hoor maar goed dan maar trouw de paardjes longeren, krijgen ze toch beweging en ben ik ook lekker bezig.

13. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Ik heb twee paarden... de een heb ik al 10 jaar, de ander nu 7 jaar. Op de oudste heb ik op doorgereden tot ik 5 maanden zwanger was. Had het langer gedaan als ik er geen last van had (gewrichten en vond het een vervelend gevoel, dat klotsen van mijn buik), de jongste heb ik vrijwel direct toen ik zwanger was niet meer gereden... maar die is ook niet zo 'bomproof' als de oudste, dat is de reden.

Het is nu wel lastig. Ik kan niet meer zoveel naar mijn paarden als voorheen, en het is geen succes je kleintje mee te nemen... Ik kan dus alleen als mijn man thuis is of als ik een oppas heb ;) Ik neem hem heus wel mee hoor, maar dan kan ik niet trainen, alleen even 'paardje kijken' ;)

14. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Ik heb ook voor allebei een bijrijder ;)

Ik had een rijbroek wat aan de grote kant, die heb ik al die 5 maanden aangehad... resultaat is wel dat er nu een HELE GROTE scheur inzit... gewoon gigantisch uit mijn rijbroek gescheurd dus de laatste keer dat ik reed :rolleyes: !

15. Moby

Moby Actief lid

15 mrt 2007
    476
    0
    0
    Hoi,
    Ik heb ook 2 pony's waar ik mee men dus niet op rij. Helaas mag ik dit voorlopig niet doen, omdat het teveel hobbelt op een sulky. Ik mag wel op de marathonkoets maar dat kan alleen als mijn vriend mee is en die werkt 6 dagen in de week.
    Nu zit ik midden in het wedstrijdseizoen en hebben ze een conditie waar je u tegen zegt. Hoe trainen jullie je paard toch door zonder erop te rijden?
    Ik kan toch moeilijk elke dag longeren en LL?
    Wandelen doe ik ook wel, maar dat is op dit moment best vermoeiend :)
    Vrijheidsdressuur kunnen ze ook, maar daar kunnen ze niet echt de energie kwijt.
    Bijrijder begin ik liever niet aan.

16. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Waarom mag je niet op de sulky. Gevaar om te vallen ?

17. Moby

Moby Actief lid

15 mrt 2007
    476
    0
    0
    Ney dat niet, maar er zit geen vering op de sulky. Dus als ik door een kuil rij of over een steen dan voelt dat als een klap in mijn buik.

18. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Sja je geeft eigenlijk zelf het antwoord al... als je niet kan mennen met ze dan zal je ze moeten longeren om ze op conditie te houden. Doe je dat niet, dan zal je voor lief moeten nemen dat ze achteruit gaan... dat gebeurd toch wel een beetje denk ik, en of dat nou het ergste is... het is het een of het ander. Als je geen bijrijders wil, dan houdt het heel gauw op ;)

Ik heb mijn paarden erg veel gelongeerd toen ik zwanger was, geprobeerd het iig om de dag te doen. Spieren werken door, dus de 'rustdag' ertussen was precies goed om het de dag erop weer op te pakken. Daarnaast heb ik voor allebei dus een rijdende bijrijder ;) En zo hebben wij ze op conditie gehouden :)

19. Moby

Moby Actief lid

15 mrt 2007
    476
    0
    0
    Daar heb je idd ook wel gelijk in. Momenteel zijn het het energiebommetjes, pff. Maar het is dus niet erg als je ze zeg maar 4 a 5 keer in de week longeert? Ik wissel wel af met bv hindernissen en bijzet.
    Ben bang dat ik de pezen overbelast.

20. linnepinnie

linnepinnie Actief lid

5 feb 2007
    252
    1
    0
    Ik heb tot de 25ste week gereden. Volgens de verloskundige moest ik gewoon goed naar mijn lijf luisteren. Als het niet meer lukt dan merk je het vanzelf zei ze. Dat was bij mij dus precies met 25 weken.

Ik nam trouwens wel zo min mogelijk risico's. Reed alleen nog in de binnenbak en als mijn paard druk was, dan stapte ik er gewoon niet op, maar liet ik hem vrij springen of ging ik longeren. Ik heb trouwens ook een vrij groot paard (1.77) dus ik denk dat als ik het nu zou proberen dat het opstappen alleen al een probleem wordt. Mijn rijbroek maakte ik vast met een veter en daarover een buikband met een t-shirt. Wil prima! Volgens mij zijn er ook geen positie rijbroeken.

Ik heb er zelf voor gekozen om geen bijrijden te nemen voor mijn paard, omdat hij nu iets langer dan een jaar onder het zadel is en hij een hoop heeft gedaan het afgelopen jaar, vond ik dat ie best een paar maandjes de wei in mocht. Komt natuurlijk ook super goed uit dat ik in de zomer ben uitgerekend en dat hij nu dus lekker in de wei staat met 2 andere paarden. In de winter vind ik het weer een ander verhaal.

Ik mis het rijden trouwens wel ontzettend! Kan niet wachten tot ik het weer rustig kan gaan opbouwen.

Deel Deze Pagina