Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Hoi dames, ik weet even niet of dit in t goede topic staat maar ik doe even een gooi :)

    heeft iemand ervaring met antistoffen in het bloed? Ik kreeg deze week bloeduitslagen terug, ik ben rhesus-D negatief en heb blijkbaar antistoffen tegen kleine c.

    Voor de D weet ik dat ik een prik kan krijgen mocht baby positief zijn, dat verhaal is wel duidelijk.

    Maar ik vind zo weinig over antistoffen tegen kleine c, alleen dat er meer onderzoek noodzakelijk is, dat het bloed van mijn partner gecontroleerd moet worden, en dat het zeldzaam is? En als ik het goed begrepen heb, dat dit voor bloedarmoede bij de baby kan zorgen in mild of ernstige mate..

    Ik heb mijn vk gemaild voor uitleg, maar ben ook wel heel benieuwd of iemand van jullie hier ervaringen mee heeft en hoe dat is verlopen in de zwangerschap.
     
  2. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Ik had dezelfde uitslag. Ik moest enkel met 27 weken nogmaals prikken op antistoffen. Deze had ik niet dus verder geen opvolging. Mijn man hoefde overigens geen bloed te prikken. Mijn verloskundige vertelde dat antistoffen bijna nooit voorkomen en als het voorkomt dat bloedarmoede ook niet zo veel voorkomt. Heb wel bij iemand hier op het forum gelezen die een bloedtransfusie heeft gehad bij de kindjes. Maar wie dat is weet ik zo even niet meer.
     
  3. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Bedankt voor je post! Wat apart dat dat dat toch heel anders is als dat je op internet leest. Had jij ook kleine c of grote C?

    Ik maak me in die zin wel zorgen omdat ik zelf ook bekend ben met bloedarmoede (mild gelukkig) en mijn man is drager van een erfelijke vorm van bloedarmoede. Hij is er zelf niet ziek van maar kan het wel doorgeven. Die dingen in combinatie met die antistoffen vond ik wel een beetje zorgelijk… maar misschien maak ik me ook zorgen om niks.
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  4. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik ben ook resus c (kleine c) positief, heb alleen geen antistoffen. (Geloof dat best flink percentage van de vrouwen c positief is, alleen meesten maken geen antistoffen aan, dat is wat zeldzamer volgens mij)
    Had je die antistoffen vorige zwangerschap trouwens nog niet?

    ik ben wel gecontroleerd natuurlijk met 27 weken ook weer op antistoffen. Mijn gynaecoloog deed er kort wat uitspraken over. Daar maakte ik uit op dat ze nog nooit had meegemaakt dat ze daar dan ook iets mee zouden moeten doen (als er antistoffen zijn). En ze is al een aantal jaar gyn om het zo maar te zeggen.

    zou zeker meer info opvragen bij je vk, maar ik gok zomaar dat de info op internet allerlei zeer extreme en bijzondere situaties beschrijft die zeer zelden voorkomen.
     
  5. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Kleine c inderdaad. Met een verleden bloedarmoede en je man die drager is zou ik het wel voor de zekerheid goed laten testen. Maar nogmaals 9 van de 10 keer zijn er geen anti stoffen. Mijn verloskundige had het 1x meegemaakt ( mis 15 jaar VK ) en kindje is met 41 weken hartstikke gezond geboren .
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Hier ook nog een keer getest met 27 weken toen nog geen antistoffen gevonden. Heb je wel antistoffen houden ze je kleine extra in de gaten.

    In het allerergste geval komt er een bloedtransfusie aan te pas. Die transfusie vindt dan plaats op de navelstreng/placenta om de kleine te helpen (jij hebt er immers geen last van (afgezien de kopzorgen), die kleine kan er last van krijgen) maar dat is op jaarbasis maar een handvol gevallen en wordt geloof ik enkel in Leiden gedaan.

    Het overgrote gedeelte met ook antistoffen (wat al een heelnkleine groep is) neemt bij lange na niet die ernst aan, maar het is in theorie mogelijk zei t zeldzaam.
     
  7. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Dankjewel dames! Ik ga het antwoord van de vk eens afwachten dan. Misschien even wat onderzoek aanvragen gezien onze eigenschappen.

    @Do1981 nee de vorige zwangerschap had ik die antistoffen niet. En in m’n bloeduitslagen stond nu duidelijk antigenen aanwezig op kleine c. Ik hoop dat ik een van die gevallen ben waar t gewoon wel los loopt, maar ben wel vaker die uitzondering geweest die pech heeft o_O
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  8. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik zie dat ik het verkeerd zei, ik ben ook rhesus C negatief, maar geen antistoffen

    laatst had ik wat info over antistoffen opgezocht nav wat uitslagen van bloedonderzoek na bevalling. Hier vind je wel veel

    https://www.catharinaziekenhuis.nl/patientenfolders/bloedgroep-rhesusfactor-en-irregulaire-antistoffen-gyn-036/

    En hier is ook veel info te vinden. Maar het verwarrende is dat het volgens mij allemaal gaat over D. En daardoor wordt je soms op verkeerde been gezet.

    https://www.lumc.nl/patientenzorg/praktisch/patientenfolders/Bloedgroep-immunisatie
     
    DangerBlonde vindt dit leuk.
  9. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Overigens gok ik dat het dragerschap van je man niet uit zal maken in deze situatie (ik ben geen medicus natuurlijk), het gaat om zijn bloedgroep
    Maar die zal dan c positief zijn gok ik, want je hebt deze antistoffen na de vorige bevalling dan aangemaakt. Of heb je ook een bloedtransfusie gekregen toen of in de tussentijd?
     
  10. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.969
    3.059
    113
    Vrouw
    Ik heb hetzelfde als kramertje. In week 27 nog een keer prikken. Verloskundige had het in twaalf jaar 1x mee gemaakt dat er daadwerkelijk echt iets mee gedaan moest worden. Man hoeft hier ook niet te prikken, alleen ik.
     
    DangerBlonde vindt dit leuk.
  11. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Ik ga je info eens lezen, bedankt!
    Ik heb geen bloedtransfusie gehad nee, het moet dan wel van de eerste bevalling zijn geweest.
     
    Do1981 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina