Hey meiden ik moet even mn verhaal kwijt en misschien kunnen jullie mij (ons) helpen? We hebben nu een heerlijke gezonde zoon van 1,5 jaar. Om zwanger te raken van hem heeft een poos geduurd. Toen het niet lukte zijn we naar de ha geweest en die heeft ons toen doorverwezen naar de gyn. Op de dag van de afspraak moest ik eigenlijk ongi worden, maarja was wel altijd onregelmatig dus dat zei niks. De gyn. heeft mij toen onderzocht en we hebben toen een afspraak gemaakt voor een spermaonderzoek en vervolgafspraak. Eenmaal thuis een paar dagen later bleek ik zwanger en zijn we dus gestopt met de afspraken. Nu zijn we weer na de ha geweest omdat een 2de niet wil lukken. Omdat er toendertijd geen spermaonderzoek heeft plaatsgevonden wou ze dat eerst laten doen. Gister kregen we de uitslag. We kwamen daar en er was een arts in opleiding. Die vertelde ons dat er weinig beweeglijke spermacellen zijn en dat mijn man antistoffen aanmaakt tegen zn eigen sperma. Ok, maar wat houd dat dan precies in, hoe zit het dan met onze zoon en kunnen we nog zwanger raken? Dat waren vragen waar ze geen antwoord op wist en dat moest ik maar met de gyn. bespreken. Helemaal in de war zijn we toen thuisgekomen. Zoveel vragen en geen antwoorden. Had dan niks gezegd en ons gewoon doorgestuurd naar de gyn. 15 mei hebben we pas een afspraak en horen we meer. Nu vroegen we ons af wat het nou precies inhoud en wat onze kansen dan zijn? Kunnen we nog zwanger raken en zo ja wat zijn de mogelijkheden? Zijn er meer mensen die voor deze diagnose spontaan zwanger zijn geraakt of waas hij dan een klein wondertje? Mijn man zit er heel erg mee dat hij geen antwoord heeft gekregen op de vraag hoe onze zoon dan kon worden geboren. Had hij dit toen ook al of is dit iets wat later is gekomen? En ik heb zelfs al naar mn hoofd gekregen dat hij een dna test wil laten doen. Toen was ik kapot. Hoe kon hij dit nou denken?! Nu dus al veel stress omdat er geen normale uitleg is gegeven bij de uitslag. Ik hoop dat jullie mij (ons) een beetje kunnen helpen. Ik hoop op een aantal antwoorden zodat we de tijd een beetje kunnen doorkomen tot 15 mei. Liefs Samantha
hey meid, Wat een rotnieuws zeg. Ik kan je geen info geven want ik ben er niet mee bekend. Wel vond ik op www.freya.nl op info over antistoffen in sperma, probeer daar eens op te kijken. Ik ken een stelletje waarbij de man ook antistoffen aanmaakte. Zij hebben 3 kids en is dmv clomid en pregnyl zwanger geraakt. Heel veel sterkte en succes met zwanger raken. Liefs Maaike
Hoi Samantha, Wat herkenbaar je verhaal, zag het en moest gelijk even reageren. Mijn vriend maakt namelijk ook antistoffen aan. De aantallen zijn goed, maar door de antistoffen bewegen de zaadjes wel, maar op één plaats, of ze gaan dood. Ze zwemmen dus niet vooruit, maar zitten samengeklonterd op dezelfde plek. Ik weet niet hoeveel procent antistoffen jouw man heeft, mijne 100%...Mocht het van jouw mannetje minder zijn, dan kan het bv zijn dat 40% wel zwemt, maar 60% op dezelfde plek beweegt. De gyn kon ons ook verder weinig vertellen, alleen dat we ICSI-indicatie hadden, omdat er door de antistoffen ook veel dood gingen en je met IUI en IVF zwemmende zaadjes nodig had. Wij zijn er laatst achter gekomen via het lab dat een man antistoffen aanmaakt omdat hij in zijn jeugdjaren een bloeduitstorting bij/in zijn balletjes heeft gehad. Dat maakt het dat als reactie daarop hij antistoffen aanmaakt. Bij ons was de kans heel klein dat we spontaan zwanger zouden raken, maar hij zei ook, de wonderen zijn de wereld nog niet uit! Heel veel succes meis met alles en als je meer vragen hebt, dan roept u maar! Liefs Loesie
Hey meiden, @ Maaike: Ik heb nog even verder gekeken op die site en ben al een stukje wijzer geworden. Bedankt! @ Loesie: Ik las ook een ander bericht van je op deze site en zag dat jij ook onder behandeling staat van het deventer zh. 15 mei hebben we dan een afspraak bij de gyn. om het spermaonderzoek door te spreken (op de brief van de ha stond <15% beweeglijk) dus het zal ook wel niet al te best zijn, maarja dat is wat ik uit de brief heb gehaald en of dat juist is weet ik dus niet. Maar wat gaat er allemaal gebeuren als je een eventuele icsi behandeing zou krijgen? Ik heb bij mn eerste al een inwendig onderzoek gehad door dezelfde arts. Wordt dat dan ook weer herhaald? En hoelang duren ongeveer de onderzoeken voordat je echt daarmee begint? We kunnen natuurlijk niet wachten Ja van wat ik allemaal heb gelezen zouden wij ivm de antistoffen en weinig bewegend zaad een icsi behandeling moeten ondergaan. De ene keer denk ik er nuchter over, we gaan er gewoon voor en het komt wel goed. Maar er zijn ook al momenten dat ik totaal instort en denk dat het niet meer voor ons is weggelegd. Hoe dan ook het zal een turbulente tijd gaan worden voor ons. Liefs Samantha
Hey Samantha, Toevallig zeg...Vriendje heeft in totaal 3 zaadonderzoeken gehad, omdat er bij de 1ste 2 nog genoeg waren voor IUI, maar toen de proefopwerking daarvoor kwam, bleek het dus alleen genoeg voor ICSI te zijn. Dat was 18 februari. Toen we dat hoorden 'moesten' we het eerst een weekje laten bezinken en toen hebben we gebeld dat we voor ICSI wilden gaan. Onze gyn zei dat hij een afspraak ging maken met de -IVF-verpleegkundige, toen ik vroeg wanneer ik zou horen wanneer de afspraak was, deed hij heel vaag...vroeg nog of ik zelf moest bellen...nee, dat deed hij wel... Volgende dag van de domme gehouden en de IVF-verpleegkundige zelf gebeld en gezegd dat me niet duidelijk was, of de gyn een afspraak zou maken of dat ik dat zelf moest doen...(stiekem he?) maar achteraf maar goed ook, want dat moesten we idd zelf doen. 9 maart hadden we een intake en toen heeft ze gelijk de kalender erbij gepakt. Ik moest 18 maart ongesteld worden en dan moest ik op dag 3 bloed prikken en dan 5 dagen Clomid slikken, van dag 3 t/m dag 7, dit om te kijken hoe mijn eierstokken op hormonen reageerden. Die cyclus moest ik afwachten en als ik ongesteld werd moest ik op dag 2 met de pil beginnen...heel dubbel, maar dit was om mijn eierstokken rust te geven en om mij beter in te kunnen plannen. Ze doen het in deventer i.c.m Zwolle en er mogen 2 ICSI patienten per weer komen vanuit Deventer... Ben nu aan de pil, moet 4 mei beginnen met decapeptyl, die neemt dan mijn cyclus over, 7 mei stoppen met de pil en heb 12 mei een echo om te kijken of alles rustig is en we door mogen gaan. Dan krijg ik een prikschema mee en ik zal dan wel een aantal keren terug moeten komen voor folikelmetingen. Als alles goed gaat hebben we in de week van 25 mei de punctie en een paar dagen later de terugplaatsing. Alles gebeurd eerst in Deventer, ook de punctie...als ik in de uitrustkamer lig na de punctie moet mijn vriend met een kistje met de eitjes naar Zwolle, daar moet hij zaad produceren en dan krijgt hij te horen hoeveel eitjes er gevonden zijn en hoe het zaad is. Dan mag hij terug om mij op te halen. Na een paar dagen krijgen we dus een telefoontje of er een terugplaatsing plaats kan vinden en dat is ook in Zwolle... Is het bij jou verder allemaal goed? Bij mij hebben ze ook eerst inwendige onderzoeken en folikelmetingen gedaan en progesteron laten prikken om te kijken of ik een goede eisprong had enz. Nu wordt mijn cyclus toch overgenomen, dus komt het sowieso goed. Maar alles was verder goed bij mij. Ze zullen misschien ook een samenlevingstest gaan doen, maar maak je daar niet te druk om hoor. Lang niet alle ziekenhuizen doen die test nog, omdat het niet altijd duidelijkheid geeft. Bij ons was hij negatief, wat achteraf niet zo gek was, als blijkt dat de zaadjes bijna niet verder kunnen zwemmen... Ik snap je dubbele gevoelens erg goed, maar ooit komt het voor ons ook goed hoor! Daar geloof ik heilig in! Je hoort er best goede verhalen over, over ICSI...dus ik heb goede hoop! Liefs Loesie
Een vriendin van mij heeft een man die zwak zaad heeft. Alleen geschikt voor ICSI hebben ze gehoord. Maar: toen dit onderzocht is, hadden zij samen ook al een zoontje. Ze overwogen ICSI voor een 2e, maar toen was zij inmiddels weer spontaan zwanger geraakt van de 2e (dit heeft wel veel langer geduurd dan zij wensten). Soms gebeuren er toch wonderen! Maar heel weinig mensen zijn echt helemaal onvruchtbaar. De kans is kleiner dat jullie spontaan zwanger raken, maar deze is niet nul. Doe gewoon die DNAtest als je daarvan niets te vrezen hebt. Dan weet je man ook zeker dat zijn kind echt van hem is. (Ik snap wel dat het pijnlijk is dat hij dit naar je hoofd geslingerd heeft...). Sterkte!
Sorry, maar als mijn man zoiets zou zeggen...... Ondermijnt hij dan niet alles wat je samen hebt? Hoor je elkaar niet te vertrouwen in een relatie? Ik zou er erg gekwetst door zijn. Je hoort vaak genoeg over "wondertjes". Hij had ook kunnen zeggen "wat een wonder is onze zoon dan!". Dat is toch wel een andere insteek he?
Hey meiden, @loesie: Bedankt voor de info. Er staat ons dan heel wat te wachten. Bij het inwendige onderzoek is indertijd niks bij mij gevonden en verdere onderzoeken hebben we niet gehad omdat ik toen zwanger bleek. Laten we hopen dat we snel zwanger mogen raken! @aguilegia & hypo: Ik heb niks te vrezen voor een dna test, maar idd zoals hypo zegt je kan ook van het beste uitgaan. Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen hoor na zo'n uitslag, omdat de ha ook niks erover kon vertellen. Dat vind ik trouwens een slechte zaak. Je laat mensen 3 weken zitten met allemaal vragen waar je geen antwoord op krijgt. En dan ook nog dit soort vragen. Maargoed als er na het gesprek met de gyn nog steeds twijfels zijn vind ik een dna test prima, als dat hem gerust stelt. Het komt alleen zo hard aan. THNX meiden heb hier heel veel aan! Liefs Samantha
De HA had wel eens kunnen benadrukken dat het niet onmogelijk is dat je zwanger bent geraakt. Want hij/zij had kunnen voorzien dat het gezien jullie kind vragen zou oproepen, en geen leuke vragen... Sterkte!
Nou inderdaad! We hadden ook een arts in opleiding omdat onze ha op vakantie is. Ik heb gister nog gebeld met de ha en gezegd dat ik het niet eens ben met de manier waarop het ons is gebracht en dat het ons veel stress heeft bezorgd. De assistente gaat dit bespreken met de ha als ze volgende week woensdag terug is en dan mogen we langs komen om het met haar te bespreken. Dank je! Liefs samantha