Nieuwe kleertjes wassen: is het écht nodig?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Olivia4, 16 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olivia4

Olivia4 Lid

12 apr 2009
    35
    0
    0
    Manager
    Amersfoort
    Ik zit nu vol spanning te wachten op de kleine man en ben met de laatste dingetjes bezig.

Nu lees ik overal dat je de babykleertjes eerst moet wassen en dan nog het liefst geen wasverzachter gebruiken. Dat vind ik eigenlijk jammer, want de kleertjes zijn nu zo lekker zacht! Ben bang dat na het wassen alles zo stug wordt en misschien al een beetje verkleurd en verfrommeld.

Als je zelf nieuwe kleren koopt was je ze toch ook niet eerst? Waarom met babykleertjes dan wel?

2. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Vanwege stoffen die nog in de kleertjes zitten, die kunnen slecht zijn voor het babyhuidje. Je eigen huid kan veel meer hebben dan een babyhuidje. Ook ruikt het veel frisser.
    Verder blijven hier de kleertjes ook lekker zacht, zonder wasverzachter of droger. Gewoon ff strijken na het wassen.

3. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    met die wasverzachter is omdat ze daar misschien gevoelig op kunnen reageren..
    En dat je ze moet wassen is omdat er veel mensen aan hebben gezeten en er nog verfresten op kunnen zitten die ook een allergische reactie kunnen geven....

En daarom dus babykleertjes wel, baby's zijn gevoeliger..

(even op google gezocht...)

4. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0
    Als je de zoekfunctie gebruikt zie je al meerdere topics hierover met ieders mening.

Maar mijn antwoord;
    Ja alles wassen. Met neutraal wasmiddel zonder verzachter. Kleertjes blijven toch wel zacht hoor en verkleuren niet zomaar. Heb wel eens tips gelezen over inweken in azijn voor behouden van kleuren maar heb ik zelf nooit gedaan.

En waarom zo wassen?
    Je baby heeft een heel teer huidje en nog nooit (!!) kleertjes met gekke stoffen/ parfum e.d. gedragen. Veel baby's reageren daar dan ook op. Vooral eerste dagen.
    Daarna heb je kindjes die overal tegen kunnen. Maar er zijn ook kindjes die uitslag krijgen of blijven houden.

Lotte heeft een makkelijke huid. Kan tegen alle shampoo's en kleren gaan nu met normale was mee. Meestal zonder verzachter maar soms ook met. Maakt nu niks meer uit.
    Maar eerste week had ze allemaal rode vlekken. Kraamhulp zei dat het normaal was; reactie op kleertjes.
    Moet je voorstellen als er dan winkelstoffen in zitten (voor verpakken etc. zijn kleren behandeld met stoffen) of wasmiddel/ verzachter wat nog meer reactie kan uitlokken...

Verder;
    Was ik mijn eigen kleding ook vooraf. Vooral ondergoed en onderkleding.
    Maar ook shirts enzo. Iedereen heeft het vastgehad in winkel en gepast. En in sommige winkels draagt het personeel de kleding tijdens werk en wordt daarna in winkel gehangen. Bah.... maar gebeurd wel. Daarom was ik alles vooraf. Vind ik wel zo fris.

Babykleren worden ook door iedereen vastgepakt.
    Maar vooral de chemische stoffen zijn voor mij reden om alles te wassen.

NB. ook speelgoed, knuffels etc. worden hier eerst gewassen, aangezien bij baby's.... juist, alles gaat in de mond!

O ja, van strijken kunnen kleertjes soms ook wat zachter worden.

Doei!!

5. Olivia4

Olivia4 Lid

12 apr 2009
    35
    0
    0
    Manager
    Amersfoort
    Ok. Wassen dus... Maar die neutrale wasmiddelen ruiken niet echt lekker, is mijn ervaring. Of is er een wasmiddel wat je kan aanraden?

En hoe gaat dat dan met mijn parfum? En douchegel met een geurtje? Heeft de kleine daar geen last van?

6. Noen

Noen Lid

9 nov 2009
    75
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb laatst ook het ledikant en wiegdekentje gewassen en zo'n inbakerdoek. Grootste fout ooit. Ze zijn nu helemaal niet zacht meer en lijken een millenium oud. :x

7. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    Als je daarna een zwitsal geurbuiltje in de kast legt ruiken ze wel ergens na:D die neutraal ruik ja naar niks

8. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik heb de eerste maanden de kleertjes gewassen met een neutraal wasmiddel en hypo-allergene wasverzachter. ;)

Bijvoorbeeld Soupline hypo-allergeen (met die baby op de verpakking), veel minder kans op allergische reacties en de was is lekker zacht.
    En het ruikt ook nog eens heerlijk.:p

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Alles wat je kindje op de huid krijgt, hebben wij gewassen.
    Dus niet: Jasje en dekentjes.
    En knuffels alleen de tutteldoekjes, verder ook niet.

Verder kun je eventueel wassen met Dreft Sensitive . Maar zelf hebben we eigenlijk ook alles gewoon met ons eigen wasmiddel gewassen.
    Geen wasverzachter gebruikt. Maar de kleertjes gingen toch in de droger en dan werden ze ook weer heerlijk zacht.

10. greetie

greetie Actief lid

16 sep 2009
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    doen jullie het dan ook in de droogtrommel? dan blijven de zachte pyjamas ook zacht, maar ben bang dat het krimpt?? of steken jullie eerst alles een nachtje in koud water??

11. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Wij hebben alles van tevoren gewassen (echt letterlijk alles, dus ook dekentjes e.d.), maar wel met wasverzachter van Neutral. Dan was het tenminste na het wassen ook nog lekker zacht en de kleine had er geen last van. Ideaal.
    Nu wassen we alles van hem mee met de gewone was, maar hebben we wel een 'sensitive' wasverzachter (weet alleen het merk niet). Gaat ook prima, gelukkig :)

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier is het dus gewoon in de droogtrommel gegaan.... maar ik stop van onze eigen kleren eigenlijk ook zo goed als alles in de droogtrommel...

13. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    ik doe ze meestal op hangen en als het nog een beetje vochtig is gooi ik het in de droger dan wordt het toch nog lekker zacht en krimt het niet....

Deel Deze Pagina