Ziekte tijdens zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door 315750, 3 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 315750

315750 Nieuw lid

3 okt 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mijn vrouw is nu 24 weken zwanger en ziek als gevolg van bekkeninstabiliteit.

Nu is er een dagloon berekening gemaakt, waardoor ze ruim 50 % achteruit gaat in inkomen.

Mijn vrouw is per 1 januari 2013 bij een nieuwe werkgever begonnen. Omdat ze eerst een opleiding moest afronden heeft ze onbetaald stage gelopen en in haar eigen tijd de opleiding afgemaakt. Van 1 januari 2013 tot 1 maart 2013 heeft ze voor 8 uur per week betaald gekregen. vanaf 1 maart tot 1 augustus heeft ze 18 uur per week betaald gekregen. Vanaf 1 augustus 2013 is haar contract verhoogd naar 27 uur per week.

Aangezien mijn vrouw daarnaast aanvullend ww heeft gekregen van 1 januari tot en met 30 juni, is haar dagloon nu heel laag, omdat de ww niet als loon wordt meegeteld (vanaf juni 2013)..

De werkgever zegt nu dat ze alleen het dagloon hoeven te betalen en niet de 70% (of het wettelijk minimum) zoals het in het BW staat??

Ik heb nu drie vragen:
    1. is het mogelijk om een aanvullende uitkering te krijgen gezien de bijzondere situatie (namelijk het onbetaald verrichten van werk en opleiding in eigen tijd), waardoor het dagloon lager uitvalt.

2. mag de werkgever meer doorbetalen dan het door het UWV vastgestelde dagloon?

3. krijg je tijdens je verlof een aanvullende uitkering of is het vastgestelde dagloon dan het maximum?

Hoor het graag!

Alvast bedankt!

met vriendelijke groet,

Dennis

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dennis,

De ziektewet-uitkering van UWV is een percentage van het dagloon. Het dagloon is het socialeverzekeringsloon dat je gemiddeld per dag verdiende in de twaalf maanden voorafgaand aan de maand waarin de uitkering ingaat. Over het loon dat je vrouw in die periode verdiend, zijn socialeverzekeringspremies betaald. Daarom krijgt ze over dat loon een uitkeringspercentage. Het feit dat ze nu hoger contractueel loon heeft, is daarbij niet van belang.

Je vragen:
    1. Uitkeringen van UWV zijn nooit hoger dan 100% van het verzekerd loon. De uitkering die zij nu krijgt kan daardoor niet worden aangevuld in de vorm van een toeslag. Komt jullie gezinsinkomen vanwege haar uitkering onder het sociaal minimum? Dan is er mogelijk recht op een aanvulling vanuit de bijstand (WWB). WWB vraag je aan via www.werk.nl. De vaststelling en betaling van de WWB wordt gedaan door de gemeente.

2. Ja, de werkgever mag meer betalen dan het vastgestelde dagloon. In sommige CAO’s zijn hierover afspraken gemaakt. Dit zijn echter afspraken tussen werkgever en werknemer. UWV staat hier buiten.

3. De zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) is 100% van het dagloon. Net als bij vraag 1 kan UWV hierop geen aanvulling geven. Maar mogelijk is ook hier recht op WWB, indien het gezinsinkomen onder het sociaal minimum ligt.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina