hallo, Ik ben benieuwd of jullie 4 jarige altijd gelijk luistert of dat je ook wel dingen vaker moet zeggen en het als nog de dag daarna weer wel weer gebeurd? Zoals staan/springen op de bank of iets. Zal vermoedelijk ook nog wel per kind verschillen. Wat mag er eigenlijk verwacht worden van kind van 4. Mogen ze nog impulsief zijn.
Hier een 4 en 5 jarige en luisteren alleen als ze daar zin in hebben Nee zonder geintjes het gaat gelukkig steeds beter maar het hoort er gewoon bij. Ze luisteren sinds meteen maar vaak moet ik het herhalen. Jas aan de kapstok, schoenen in de bak, enz. Herhalen herhalen herhalen. Ooit doen ze het zelf. Waarschijnlijk als ze het huis uit zijn Ze mogen zeker nog impulsief zijn!
Dus geen abnormaal gedrag. Soms krijg ik terug dat je dingen vaker moet herhalen bij Mn 4 jarige..en vraag me dan toch af of het uitzonderlijk is ofzo. Zelf ervaar ik niet zo. Het is ook niet altijd zo☺️.
Nee hoor lijkt me heel normaal gedrag. Er zullen natuurlijk best kinderen zijn van 4 die goed luisteren maar die ken ik geen hoor
Mijn oudste luistert echt heel goed. Ze is nu 6,5 en altijd goed geluisterd. Als ze iets deed wat niet mocht kon ik haar altijd gewoon op een rustige manier uitleggen dat het niet mocht en waarom het niet mocht. Ik voelde me echt supermama toen zij peuter was, nooit een driftbui, luisterde goed, deed iets nooit meer als ik zei dat het niet mocht etc. En toen kwam de tweede en die is van een ander kaliber. Hij is nu 3,5 en luistert echt eigenlijk nooit haha, waar ik zijn zus rustig kon uitleggen waarom iets niet mag, ben ik hem na 2 woorden al kwijt. Alleen een duidelijke NEE in combinatie met hem vastpakken en oogcontact maken wil wel helpen om aandacht te krijgen. (wat ook niet altijd lukt omdat hij zich dan wegdraait of zijn ogen dicht doet). Hij lijkt niet geïnteresseerd te zijn in het WAAROM het niet mag, hij zoekt gewoon continu de grens op. Zeg ik dat hij niet op de bank mag springen, dan gaat hij erop lopen, als ik zeg dat dat niet mag dan gaat hij erop koprollen, als ik zeg dat dat ook niet mag dan gaat hij erover kruipen etc. Continu opzoeken waar die grens dan ligt. En als hij hem dan weet dan is hij die over een uur weer 'vergeten' en dan begint het riedeltje opnieuw. Over 4 maanden wordt hi j 4 en ik vermoed dat het dan niet anders zal zijn helaas haha
Mijn kinderen (3 en 1) luisteren ook helemaal niet. Ze zijn nogal koppig.. de oudste heeft deze week zelfs pas voor het eerst meegeholpen zijn speelgoed op te ruimen...
Was het maar waar . Mijn 4 jarige zoon moet ik alles ongeveer 3 keer vragen. Mijn dochter van 6 luistert best goed, maar als het haar uit komt kan ze een heel selectief gehoor hebben
Ik lees al wel dat de onze niet de enigste is. Hij weet sommige dingen wel maar dan nog reageert hij soms impulsief en doet ie toch. Ik merk vooral dat andere de verwachting hebben dat hij in gereeel loopt en nooit iets nog n keer doet. Merk dat ik het zelf lastig vindt. Dat hij dan niet voldoet aan hun verwachting en of het nou zo uitzonderlijk is. Het is zo’n lief kind☺️. Misschien wat te beschermend en ben ik bang dat het negatief wordt ofzo,
Ik vraag dingen 2 of 3x en anders volgt er meesral een consequentie, maar doorgaans hoef ik die niet uit te voeren als ik het benoem bij de 2e of 3e keer vragen. Dan is het nee, nee ik ga al.. Maar zelfs mijn man reageert vaak genoeg niet na 1x vragen dus zal voor een 4 jarige dan best veel gevraagd zijn.
Nee hoor onze zoon doet het ook niet, selectief gehoor, het is net een oude dame hij hoort en ziet alles! Behalve als we wat vragen. Nu zijn we meer bezig met in 1 keer luisteren, het levert problemen op bij school. Juf moet hey meer dan 1 keer vragen.Zet je stoel in de kring als je klaar bent met opruimen, stoel staat er maar hij is nergens te bekennen. Je moet voor hem heel duidelijk zijn. Grenzen moeten ook duidelijk zijn. Hij heeft ook een berg energie, ik zeg dat hij het steelt van mij want mijn energiepeil zit ergens bij mijn enkels.
Ook mijn 5 jarige heeft zeeeer selectief gehoor. Ik moet regelmatig vragen of ze even haar oren aan wil zetten. Het is wel zo dat als ik van te voren mijn verwachting aangeef dat ze dan beter kan luisteren. Ik hoef dan vaak alleen maar haar te herinneren aan de afspraak. Werkt het beste als we ergens naartoe gaan... Maar verders heel normaal gedrag
Haha. Mijne is wel heel beweeglijk. Op school gaat het wel goed. Juf zei tuurlijk luistert hij wel eens niet maar hij is 4. Je schrijft dat jullie er mee bezig zijn, wat doen jullie dan? En het blijven ook kinderen die de grenzen op zoeken en er ook wel wens over heen. Soms is de wil nog te groot, ook al weten ze dat het beter is van niet
Hier een 4 jarige die heel goed luistert! En tuurlijk moet ik het wel eens vaker zeggen maar over het algemeen.. Maar dan zijn broertje die nu 3 is pff die luisterd niet en gaat het voorlopig ook niet doen
Mijn dochter is net 4 en zit sinds een maand op school. Sinds een week of 2 is ze erg tegendraads, moet alles 2 a 3x vragen, en daarnaast treuzeld ze enorm. Ik hoop dat het een fase is want ik moet steeds meer moeite doen om niet tegen haar uit te vallen.
Hier helpt het goed om uit te leggen waarom iets niet mag. En daarna te vertellen wat wel mag. Mijn zoon mag niet op zijn half hoogslaper springen want dat vind ik gevaarlijk. Dan zeg ik dat hij wel op het grote bed mag springen. Of ik leidt hem af door even te stoeien of samen een spelletje te doen. Of ik ga bij zn Duplo spelen en dan komt hij al snel mee doen. Op dat moment leg ik rustig uit waarom dat andere niet mocht.
Hier wordt over het algemeen best goed geluisterd. Tuurlijk moet ik wel bijvoorbeeld een aantal keer zeggen ga je jas aantrekken of iets dergelijks. Maar als er echt niet geluisterd wordt, dan verbind ik wel meteen consequenties er aan en dat helpt wel
Bijvoorbeeld zijn naam zeggen en de vraag wat wil je op de boterham, ze leren al heeeel snel dat je anders een boterham met niks hahaha. Dat koppie toen hij zijn bordje mee na, naar de tafel en ging zitten. Aaah nee he, om vervolgens naar de keuken te lopen en netjes te vragen om een boterham met... (geem idee meer wat het was) hahaha Kijk als ze echt aan het spelen zijn en druk zijn loop ik er echt wel naar toe of ik zet wat neer. Aks hij niks doet ga ik er van uit dat je ook kan luisteren. Wel altijd eerst zijn naam en dan de vraag. Als hij het toch gemist heeft komt hij van zelf naar ons toe om te vragen of hij ook wat mag. Hij mag van ons in de keuken helpen met het koken, de regel is luisteren in 1 keer of uit de keuken. We herhalen dit ook omdat hij anders zich zelf snijd of verbrand. Ook dit laten we herhalen. Het gaat echt goed en vraagt het steeds vaker of hij mag komen helpen. Grote chef en hij is dan de kleine chef zegt hij dan. Wanneer we ergens naar toe gaan geven we ook onze verwachten aan hem. Bijvoorbeeld wanneer hij naar een feestje gaat kannhij wel eens gaan stuiteren, we geven aan wat wel en niet kan en hij bedenkt waarom iets wel of niet kan. Hij moet zelf meedenken anders krijg je alleen antwoorden wat hij denkt dat jij wil horen. Wanneer je dingen hebt doorgenomen kun je er ook op terug komen wanneer het niet ging of juist wanneer het goed gaat. Een simpele omdat ik het zeg werkt hier niet.