Ervaringen wonen Dordrecht/Barendrecht?

Discussion in 'De lounge' started by Jolien1982, Nov 12, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jolien1982

Jolien1982 Actief lid

Sep 21, 2013
    250
    0
    0
    Hoi allemaal,

Mijn man en ik willen gaan verhuizen. We wonen nu 6 jaar in een klein dorpje in West-Brabant waar we naar toe verhuisd zijn voor het werk van mijn man. We komen allebei niet uit deze regio maar uit regio Utrecht/Amersfoort, dus familie woont ook allemaal nog in die omgeving. Nu we sinds juni een kindje hebben, willen we toch graag weer wat dichterbij familie gaan wonen. Voor mijn man zijn werk maakt het niet uit waar hij woont, hij werkt nu in de detachering en kan overal ingezet worden. Ik heb echter een leuke baan in Bergen op Zoom die ik liever niet op wil geven. Om toch dichter bij familie te kunnen wonen, komt we dan een beetje uit op omgeving Dordrecht.

We vinden Dordrecht een leuke stad om te winkelen, maar verder kennen we de stad niet heel erg goed. Ik ben dus op zoek naar ervaringen van mensen die er wonen of die er hebben gewoond. Welke wijken zijn goed/leuk en welke juist niet? Hoe zit het met voorzieningen? Dat soort dingen.

Daarnaast zijn we ook wel benieuwd welke plaatsen daar in de omgeving nog meer het overwegen waard zijn. Barendrecht lijkt ons op zich bijvoorbeeld wel wat, maar meer dan het station kennen we er eigenlijk niet van ;)

Kortom... Benieuwd naar jullie ervaringen, tips en adviezen! Alles is welkom :)

2. talkingchair

talkingchair Niet meer actief

Ik heb in beide steden familie wonen. Ik vind Barendrecht leuk. :) Genoeg voorzieningen in de buurt, ligt naast Rotterdam, dus uitgebreid winkelen en ziekenhuis is dicht in de buurt.

3. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

Oct 24, 2014
    950
    0
    0
    Barendrecht is leuk om te wonen, hangt ervan af welk gedeelte je kiest. Ik ben er zelf opgegroeid en toen was het nog erg dorps en kerkelijk, maar dat valt nu geloof ik wel mee (woon er al een tijdje niet meer). En dordrecht, tja wij zeiden altijd "hoe dichter bij dordt, hoe rotter het wordt" (grapje). Het hangt ook daar heel erg af welke buurt je kiest, net als rdam en alle andere steden. Heerjansdam, zwijndrecht, rhoon etc. is ook leuk, of willen jullie perse dicht bij de trein wonen.

4. Jolien1982

Jolien1982 Actief lid

Sep 21, 2013
    250
    0
    0
    Talkingchair, Dank je wel voor je reactie :) Wat vind je precies leuk aan Barendrecht? Hoe is het centrum daar en hoe is het voor opgroeiende kinderen? Maakt het nog uit waar je in Barendrecht woont of zijn er geen slechtere/mindere wijken?

En wat vind jij (of je familie) van Dordrecht? Weet jij welke wijken je beter kunt mijden of welke juist heel leuk zijn?

5. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik woon in Dordrecht sinds 7 jaar. Genoeg voorzieningen al gaan we om te winkelen meestal naar Rotterdam.

Krispijn is echt een beetje een volkswijk. Crabbehof en Wielwijk veel flatjes. Vind Sterrenburg wel een rustige kindvriendelijke wijk. Stadspolders denk ik ook wel maar kom ik eigenlijk nooit.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Besef wel dat boz dordrecht een drukke route is he...heel vaak file. Weet niet of je dat erg vindt?

7. Jolien1982

Jolien1982 Actief lid

Sep 21, 2013
    250
    0
    0
    Dank voor je reactie :)
    Welk gedeelte van Barendrecht kun je dan beter kiezen? Het moet niet te kerkelijk zijn... Niet dat ik daar iets op tegen heb, maar wij zijn niet kerkelijk en dan val je al snel buiten de boot ben ik bang.

"Hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt" kennen we inderdaad al. Maar als je mensen dan vraagt waarom ze dat zeggen, dan krijg je nooit echt een duidelijk antwoord. Weet jij welke buurten in Dordrecht beter of juist minder zijn? Ik heb wel gelezen dat Dubbeldam goed is, Sterrenburg III en Stadspolders schijnen ook nog wel goed te zijn.

We hoeven niet per se dicht bij de trein te zitten, want we hebben allebei een auto. Maar het is toch wel handig als er een station in de buurt zit. Ik dacht dat Heerjansdam juist erg gelovig was of vergis ik me?

8. DoubleD

DoubleD Bekend lid

Oct 12, 2013
    578
    19
    18
    Stadspolders in Dordrecht. Fijne rustige wijken met genoeg winkels, scholen etc. Woon er al bijna 27 jaar met plezier, zou nooit weg willen. Dubbeldam is erg ons kent ons, kom je als buitenstaander moeilijk binnen zeg maar.

9. caromama

caromama VIP lid

Jan 23, 2007
    9,017
    5
    38
    Hoi, ik woon in Dordrecht. Ik woon hier prima! Het centrum heeft alle benodigde winkels en in elke wijk is er een winkelcentrum wat ook genoeg biedt. Verder is openbaar vervoer goed geregeld en zit je zo op de A16 richting Brabant. Ik werk zelf in Roosendaal, en het rijden is goed te doen.

De leukste wijken vind ik Sterrenburg en Dubbeldam. Dubbeldam is wat chiqer en wsl ook wel duurder om daar een huis te kopen/huren. Sterrenburg is een kinderrijke wijk, met veel speeltuintjes en scholen.

Je zit bij beide wijken ook aan de rand van Dordt, waardoor je zo met de fiets of lopend in de polder zit. Je hebt ook de Hollandsche Biesbosch en de Elzen waar je heerlijk kunt wandelen en fietsen.

10. DoubleD

DoubleD Bekend lid

Oct 12, 2013
    578
    19
    18
    krispijn en de staart in Dordrecht, zal ik zelf niet zo heel snel voor kiezen.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    Turkije
    Die uitspraak heeft trouwens niks met de stad of de mensen te maken hoor. Gaat zover ik weet over de rivieren waar schippers soms vastliepen in vroegere tijde ,

12. tuc

tuc Niet meer actief

Dubbeldam is lekker rustig maar idd ons kent ons...daar kun je spijt van krijgen.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    Turkije
    Dubbeldam vind ik echt een dorp (wat het ook was).

14. tuc

tuc Niet meer actief

Whaaaa die uitspraak kennen wij hier ook. Ik woon ongeveer waar jij nu woont en hier gebruikt men die uitspraak omdat dordrecht zo ongeveer het eerste is wat je aan randstad tegen komt vanaf hier. En duidelijk is dat er in de randstad een andere mentaliteit heerst dan hier. Daarom wordt hier gezegd: hoe dichter bij dord hoe rotter het wordt;)

15. Jolien1982

Jolien1982 Actief lid

Sep 21, 2013
    250
    0
    0
    Umm85, kom je oorspronkelijk ook uit de omgeving van Dordrecht of dat niet? Kon je er makkelijk wennen? Over Sterrenburg en Stadspolders had ik ook al wel wat goede ervaringen op andere fora gelezen inderdaad.

Tuc, ja dat vermoedde ik zelf ook al... Mijn hoop is gevestigd op het nieuwe stuk A4 wat binnen een paar weken open gaat. Dat zal hopelijk de A16 en A17 wat ontlasten omdat verkeer richting Antwerpen dan eerder de A4 en A29 zal pakken. Vandaar ook toch wel de overweging om Barendrecht te kiezen, want dan zit je aan de andere kant en die is qua verkeer richting Bergen op Zoom wel rustiger denk ik.

DoubleD, Stadspolders heeft ook een eigen station, toch? Wat maakt Stadspolders zo leuk en hoe "volks" is het?

Caromama, kijk dat klinkt goed :) Dubbeldam is inderdaad wat duurder hebben we al gezien. Maakt het in Sterrenburg nog uit waar je zit? Inderdaad ook erg prettig dat je dan aan de rand zit en zo in het buitengebied bent, dat zal onze hond wel kunnen waarderen.

16. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

Oct 24, 2014
    950
    0
    0
    Dordrecht ken ik niet, was ook maar een grapje. Het hangt er maar net vanaf wat je gewend bent.

Ik ben zelf rond het station opgegroeid en dat is, nog steeds, een rustige wijk. De nieuwe wijken ken ik niet zo goed, maar zijn volgens mij wel echte vinex wijken, wil je geen drukte dan moet je iig niet bij het (oude) dorp gaan wonen (cafe's, kermis en markt bij het gemeentehuis). Als je daar van houdt is het leuk wonen. Als je niet kerkelijk bent moet je iig niet vlakbij de kerken wonen, maar buiten dat op zondag de supermarkt niet open is merk je daar weinig van (net als in heerjansdam), gereformeerden zijn ook gewoon mensen (wederom een grapje, wil niemand voor het hoofd stoten). Het blijft toch een stukje biblebelt. Ik had er graag nog gewoond maar kan het niet betalen :(. Heerjansdam en omgeving valt ook mee hoor.

17. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

Oct 24, 2014
    950
    0
    0
    Hahaha, nooit geweten, zo zie je maar hoe een uitspraak een eigen leven gaat leiden.

18. Jolien1982

Jolien1982 Actief lid

Sep 21, 2013
    250
    0
    0
    Ah kijk, weer wat geleerd ;)

Oei, dat is goed om te weten! Dat is namelijk precies het probleem waar we ook tegen aan zijn gelopen in het dorp waar we nu wonen. Je bent en blijft import, dat wordt zelfs recht in je gezicht gezegd en je komt er bij de echte dorpelingen gewoon niet tussen.
    En ja, die mentaliteit... Denk dat dat ook een van de redenen is waarom met name ik hier niet kan wennen.

19. DoubleD

DoubleD Bekend lid

Oct 12, 2013
    578
    19
    18
    Ja er zit een station, deze trein neem je om over te stappen naar centraal station of ricuting sliedrecht etc te gaan. Bijna vanaf elk punt in Stadspolders is dit stationnetje aan te fietsen.
    wat betreft volks.. ik merk er niet echt veel van, je hebt het oude deel wat nu zo'n 30? jaar staat en het nieuwe gedeelte met prachtige huizen. Het is gemoedelijk, met vriendelijke mensen en heel kindrijk. Ik voel mij gewoon echt veilig en heb er 100 procent vertrouwen in dat mijn kinderen hier goed zullen opgroeien. Je kunt gewoon lekker je ding doen en dat dorpse gevoel ervaar ik hier (uiteraard) niet.

20. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt komt uit de scheepvaart, dus daar heb je geen last van.

Ik woonde vroeger in Dordt, stadspolders. Hartstikke leuk! Krispijn zou ik niet willen wonen, maar dubbeldam of stadspolders wel.

Share This Page