Hoi, Hoe ouder mijn middelste wordt, hoe meer dingen ik opmerk. Ze zijn niet zorgelijk te noemen maar wel apart. Daarom hoop ik hier wat herkenning te vinden. Ze heeft echt gevoel voor humor. Met haar houding, het draaien van haar ogen, een bepaalde intonatie als ze iets zegt. En ze maakt veel woordgrapjes. Ze is redelijk laat begonnen met praten, maar praatte toen al wel volzinnen en met juiste vervoegingen. Nu draait ze vaak dingen om (bijv. van negatief naar positief) en moet daar dan zelf hard om lachen. Of ze pikt meteen in op een gesprek dat ik heb met de oudste, terwijl het niet lijkt alsof ze het zelfs maar gehoord had. Als ik met de oudste een spelletje doe komt ze er vaak bij zitten met haar eigen speelgoed. Ze lijkt dan helemaal daarin op te gaan, maar kan opeens een juist antwoord geven in het spel dat we aan het spelen zijn. Met memory wint ze altijd (ze onthoudt direct waar alles ligt) terwijl ze heel afgeleid lijkt. Ze is heel koppig, maar als ze voelt dat je je geduld begint te verliezen, bindt ze snel in, om dan op een andere manier (met humor, of op een later tijdstip), toch haar zin proberen door te duwen. Als ik boos ben op haar (ik heb haar bijv. even streng toegesproken) presteert ze het me een uur lang te negeren. Ik weet dan niet goed hoe ik ermee om moet gaan. Op school merken ze niet veel aan haar. Ze is lief, enthousiast en doet met alles mee. Voor de juffen weinig werk dus. Misschien is dit wel heel normaal maar ik zie toch dingen (vooral het theatrale, het grappen maken) die ik in mijn oudste niet gezien heb, en nu ook bij andere kinderen niet zie.
Ik herken veel van je verhaal in mijn dochter. Zij is inmiddels 3,5 jaar. Ze begon een jaar geleden met rijmen: "Hee, dat rijmt, baard, taart, kaart!" en andere woordgrapjes. Ze is ook heel theatraal, het blijft geweldig om haar te zien dansen op bijvoorbeeld "Zullen wij een sneeuwpop maken?". Alle bewegingen komen overeen met de tekst van het lied. Net als jouw dochter wint zij met memory altijd, zij onthoudt direct waar iets ligt (maar lijkt er met haar gedachten niet bij te zijn). Sowieso is ze snel afgeleid. Haar koppie bruist van de ideeen. Ze is leergierig maar verveelt zich heel snel als haar iets aangeboden wordt wat ze al kent. Ze heeft ook een heel sterke eigen wil en heeft heel veel behoefte aan structuur. Ze is een heel lief, gevoelig, zorgzaam meisje maar dat laat ze niet zien als het niet gaat zoals zij dat voor ogen had Ik herken dus veel van jouw verhaal, maar ik weet niet of het "abnormaal" is. Ik heb er in die zin eigenlijk nooit zoveel bij stilgestaan.
Wat fijn dat je iets herkent, @Lenteliefde. Ik maak me ook geen zorgen hoor, verre van. Ze is gewoon heel anders dan mijn andere kind(eren) (de jongste is nog wat jong om daar iets over te zeggen). En andere mensen maken ook altijd opmerkingen over haar woordgrapjes en haar theatrale manier van doen, dat ze het zo 'volwassen' vinden.
Goed dat je je geen zorgen maakt, lijkt me ook niet nodig Ik snap dat het je opvalt, omdat je het niet herkent bij je anderen kinderen. Hier zijn geen andere kinderen in huis en zijn neefjes/nichtjes allemaal een stuk ouder. Dus dan valt zoiets minder snel op. Wel worden er ook tegen ons opmerkingen gemaakt over hoe ze kan reageren, dus dat is ook wel herkenbaar. Alleen is onze dochter lang voor haar leeftijd en wordt het van haar minder snel gezien als ze iets doet wat eigenlijk heel knap is voor haar leeftijd.
Mijn jongste is ook zo, dus heel herkenbaar. Mijn oudste maakte wel veel woordgrapjes enzo, maar heel anders dan de jongste. Zij heeft dat theatrale niet.
Onze uk is 3 en maakt ook gekke grapjes en lacht zelf het hardste. Kan zo bij het theater, soms erg grappig maar soms ook erg vermoeiend. Onze uk loopt voor in zijn ontwikkeling en zoekt veel uitdagingen. Maakt grote puzzels van 60 tot 100 stuks. Wil weten hoe je woorden schrijft en schrijft ze dan na. Maakt puzzels waar je van stip naar stip moet gaan en komt er een plaatje, heeft net het boekje uit gemaakt van de cijfers 1 tot 10. Toch maar eens zoeken naar een nieuwe haha.
Pff dl ook. Met 2 a 3 jaar maakte ze nog leuke grapjes, maar nu (4 jaar) is het een soort slapstick en hele platte Andre van Duin humor geworden...(Maar ze is erg tegendraads momenteel, dat zal meespelen)
Ja... Herkenbaar... Mijn meisje is 4 maar idd weg theatraal, staat regelmatig op een "sinasappelkistje" te zingen, het "Eva" nieuws te presenteren, heeft een grote woordenschat en maakt regelmatig taalgrapjrs. Ontzettend lief, zorgzaam maar zodra het niet gaat zoals zij het wil is het drama. Haar juffen geven aan dat ze pitttig is Memorie wint ze steevast. Uitdaging heeft ze nodig. Sinds vorige week heb ik Squla voor haar... Ze vliegt door de eerste levels heen Ik zie het niet als abnormaal trouwens... Maar meer een pittig karakter met de noodzaak voor uitdaging....
Veel herken ik wel behalve het theatrale. Ze is ontzettend leergierig. Haar woordenschat is enorm en ze verzint hier allemaal spelletjes mee. (Rijmen, associëren, achterstevoren lezen enz) Ze is gefascineerd door orkanen, tsunami's, vulkanen en ander natuurgeweld. Ze heeft de juf vorige week uitgelegd wat een tsunami is. Sinds zaterdag heeft ze een horloge en nu is ze aan het leren klokkijken. Hele en halve uren gaan al goed. Ze gaat nu sinds eind oktober naar school en klaagt nu al dat ze zoveel hetzelfde doen. Ze snapt bijv. niet waarom de juf steeds de regels van het buitenspelen doorneemt. Na 1x weet je het toch? Wanneer we iets hebben afgesproken om niet te doen zal ze dat ook niet doen. Maar vorige week heeft ze bijv. Een stuk van haar haar geknipt. Toen ik zei dat ik dat jammer vond en vroeg waarom ze het gedaan had. "Hoef ik niet naar tante ... (Die knipt haar haar altijd) en we hebben geen afspraak over zelf haren knippen." Oftewel; ik moet overal een afspraak over maken Het theatrale herken ik niet zo. Ze gaat niet zomaar ergens stennis over schoppen. Soms is ze wel even boos maar dat "overdrijft" ze niet ofzo. Waar ze soms wel moeite mee heeft is als anderen een grapje maken. Deze snapt ze meestal niet en daar word ze wel wat onzeker van. Zorgen maak ik me niet. Ik hou wel in de gaten of ze zich niet gaat vervelen. Mocht dat zo zijn, dan ga ik actie ondernemen.