Apart wassen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lindangel, 25 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Even een huishoudvraagje tussendoor...

Ik heb een paar hele leuke truitjes en rompertjes gekocht voor mijn zoontje en nu staat er op het label: "apart wassen" (voor de eerste paar keer). Maar wat bedoelen ze hier nou precies mee? Het mag namelijk wel in de wasmachine. Ik heb het gisteren op de handwas gedaan en het geeft ook niet heel erg af ofzo.

Is het nou de bedoeling dat ik elk stuk apart was in de wasmachine of met de hand? Of kan ik ze bij elkaar gooien? Wat doen jullie in zo'n geval? Ik vind het namelijk zo zonde van de tijd om de hele tijd alles op de hand te wassen. En helemaal als elk ding apart moet.

En dan, als ik toch bezig ben... Als er staat: "met gelijke kleuren wassen", bedoelen ze dan alleen groene spullen bij elkaar, of bedoelen ze dan gelijksoortige kleuren bij elkaar? Dus de blauwen en de groenen bij elkaar en de roden en de rozen, en de zwarten apart? (Dat laatste is misschien sowieso wel handig, want daar heb ik wel eens wat mee verprutst.) Als ik namelijk alleen per kleur kan wassen duurt het natuurlijk een eeuwigheid voordat ik genoeg was heb voor een groene was bijvoorbeeld, of ik moet allemaal kleine wasjes doen en dat vind ik niet zo denderend voor het milieu.

Oja, nog een laatste vraagje: ik hoorde hier laatst van doekjes die je bij de was kan doen tegen verkleuren. Welke zijn dat precies en waar gebruik je die voor?

Nou, ik hoop dat iemand me kan helpen![/b]

2. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    Hoi Lindangel
    ga proberen op je vragen een antwoord te geven:

apart wassen kan in de wasmachine ( doe ik ook) met gelijke kleuren, heb een nieuw tshirt voor teun rood heb ik bij donkere kleuren gedaan, heb er een hydrofielspugdoekje ( wit) bij gedaan om te kijken of hij verkleurde dus niet nu gaat hij gewoon mee met de bonte kleuren.

met gelijke kleuren bedoelen ze volgens mij gewoon bond bij bond wit bij wit.... en donker bij donker..want je heb nooit een hele was vol met rood lijkt me :rolleyes:

de doekjes kan je bij de super bij de wasmiddelen vinden en vangen dus de uitloop kleur op, bv de rode sok tussen de witte was neemt het doekje de kleur op en niet de witte was, maar of het echt werkt weet ik niet hoor...

hoop dta het zo wat duidelijker is

suc6

janette

3. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Ik neem het nooit zo nauw met die labels. Ik verdeel mijn was in 3 groepen: wit, kleur en zwart/donker.
    Groen, blauw, rood en roze gaan hier dus allemaal bij elkaar en heb nog nooit wat verprutst op deze manier.

Die doekjes die je bedoelt heten volgens mij Color Catchers ofzo. Heb ze zelf nog nooit gebruikt, maar in de supermarkt zijn ze gewoon te vinden in het wasmiddelenschap.

4. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    ik doe altijd rood/oranje/roze bijelkaar blauw/groen en zwart/bruin en donkergrijs zoiets.
    Apart wassen zie ik meer als; licht bij elkaar, fel gekleurd bij elkaar etc. Om afgeven te voorkomen. Wanneer het spul wat vaker is gewassen is het geen probleem. dan kun je in principe al het gekleurde spul bij elkaar doen.

5. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Heeft Vanish ook niet zo'n doekjes?

@ Coco: zo doe ik het dus ook. Heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Ik neem wel mijn voorzorgen met felle kleuren zoals o.a. rood. Die was ik eerst een paar keren in een waszakje, gewoon bij de andere kleren. Dan lopen de kleuren ook niet uit op andere was.

6. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Bedankt voor de tips! Hier heb ik wel wat aan!

Nog een klein vraagje als we toch bezig zijn: als iets al verkleurd is, geeft het dan nog af? Ik had namelijk een aankleedkussenhoes (blauw) bij een was met hydrofielluiers gedaan en alles werd lichtblauw. Maar nu durf ik dan die verkleurde hydrofielluiers weer niet bij mijn witte handdoeken te doen omdat ik dan bang ben dat die ook lichtblauw worden. Maar kan dat eigenlijk wel? Ik heb ze trouwens al een paar keer gewassen en het blauw wordt steeds minder, maar het is nog steeds niet spierwit.

7. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Oja, en nog iets... Een vriendin van mij heeft in de kleding gewerkt en die vertelde mij dat je eigenlijk kleding niet op 30 graden hoeft te wassen, maar dat het meestal wel op 40 graden kan (of het moet echt een moeilijk stofje zijn). Zij zegt dat ze dat er alleen inzetten omdat het heel misschien mis zou kunnen gaan op 40 graden, en dat ze dan niet aansprakelijk zijn zeg maar.

Ik ben zelf ook niet zo'n voorstander van de hele tijd op 30 graden wassen, want je kleren worden niet goed schoon en het is ook niet goed voor de wasmachine. Maar ja, als ik dan weer van die leuke kleertjes heb gekocht durf ik het toch niet aan op 40 graden.

Wat doen jullie daarmee? Gewoon wel op 30 graden wassen?

8. Ranjeewha18

Ranjeewha18 Niet meer actief

volgens mij is het standaart 40 graden toch?
    en 30 graden is omdat het voor het mileu beter is..?

of heb ik dat fout?

9. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    ik was mijn meeste kleren op 30 graden, het wordt nooit vies, daarnaast zijn de wasmiddelen zo goed dat het ook op 30 graden schoon wordt (weet zo niet welk merk dat in zijn reclame heeft)..
    Zijn de kleertjes erg vies kun je ze op 40 wassen met een kort programma, dan is dat ook niet zo erg.

10. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ik was ook dingendie op 40° mogen op 30°... Af en toe iets niet heel proper, maar dan doe ik daar de volgende keer ontvlekker op en probleem opgelost! Het schijnt ook beter voor het milieu te zijn als je minder warm wast, dus da's ook mooi meegenomen! ;)

Ik denk niet dat je verkleurde luiers gaan afgeven bij de witte was... De kleur zit er volgens mij op hoor. Het kan misschien wel zijn dat als je die luiers terug iets warmer wast (weet niet tot hoe warm die gewassen mogen worden) dat ze terug wat verbleken. Maar denk niet dat dat op de was afgeeft.

11. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Heiloo
    was je hydrofielluiers eens aprt op 60 grd...dat mogen ze hoor daarna zullen ze denk nooit meer afgeven

ik was zelf op 30 grd...tenminste de kleding handoeken 40 of 60 als er niets anders mee gaat
    kleding bewust op 30 omdat ik al een paar keer de ervaring heb dat iets wat alleen op 30 mag en je doet het op 40 krimpt....en dat is juist zo zonde....

12. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.025
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb altijd een bonte/donkere was een roze/rode was en een witte was

13. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Mmm... Ok. Jullie wassen dus wel gewoon op 30? Misschien moet ik dat ook maar doen. Met onze vorige wasmachine werden mijn kleren (mijn zoontje was er toen nog niet) alleen nooit goed schoon op 30. Het bleef altijd een beetje muffig ruiken, ook met wasverzachter. En soms bleef de zweetlucht (sorry) er gewoon inhangen.

Maar misschien kwam dat ook wel omdat ik toen nog rookte en we hadden toen ook niet zo'n beste wasmachine en nu een hele goeie.

Nou, die verkleurde luiers heb ik nu dus wel vaak genoeg apart gewassen, dus die kunnen dan gelukkig weer mee met de rest!

14. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Heiloo
    Lindangel af en toe je wasmachine leeg laten draaien op 90 gr met een klein beetje wasmiddel helpt tegen de vieze lucht.
    doe ik ook 1x per kwartaal zeg maar.... word ie weer mooi schoon.....

suc6

15. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Kleding was ik eigenlijk meestal standaard op 30 graden, inderdaad voor het milieu. En alles wordt ook gewoon schoon, dus het hoeft niet op 40 vind ik.
    Handdoeken, theedoeken, dekbedovertrekken enz. gaan wel eens op 60 graden.

16. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    ik doe het hetzelfde als muppet...qua kleuren bij elkaar stoppen dan...

en verder was ik ook op 30 graden...alleen als ik bijvoorbeeld de kleedjes van de hond/katten was doe ik het op 60 of 90...
    en idd tegen de luchtjes 1 keer in de 30 wasbeurten leeg laten draaien op 90 graden (niet dat ik dat echt tel hoor...maar zo stond het in de gebruiksaanwijzing van de wasmachine :) )

17. spooky

spooky Bekend lid

15 mrt 2006
    934
    0
    0
    krommenie
    het meeste was ik op 30 graden en als ik alleen theedoeken en handdoeken heb doe ik die op 60 of 90 graden

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Ik doe gekleurde nieuwe spullen altijd eerst in een emmer water met een flinke scheut azijn. Dat helpt ook tegen verkleuren of doorlopen. Daarna doe ik het zo de was in. Die colorcatcherdoekjes heb ik 1 keer gebruikt, had niet het idee dat ze nou zoveel deden en ik vind ze nogal duur. Ik heb gewoon gekleurde was en witte was. Ik gooi ook geen gekleurde dingen bij de witte was, al heb ik ze meerdere malen gewassen, ik heb toch het idee dat de rest daar soms wat grauwer door wordt.
    De meeste spullen was ik op 30 graden, als het erg vies is op 40 graden en eens in de twee maanden ofzo draai ik een kookwas (vaak met witte shirts van mijn man, lakens etc.), zodat alle zeepresten en troep uit mijn wasmachine verdwijnen.
    Ze zetten inderdaad vanalles op die labels om maar claims te voorkomen als het fout gaat, ik neem het niet zo nauw daarmee. Gaat tot nu toe goed.

19. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

ik draai altijd dit in het weekend:

witte was (t-shirts, hemden, blouse) (30 graden)
    Donkere was (spijkerbroeken, t-shirts etc) (30 graden)
    Gekleurde was (hetzelfde als hierboven)
    en dan de 60 graden was: onderbroeken, lakens, theedoeken, handdoeken, washandjes...

en dan zijn we weer klaar voor een hele week :D

20. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Sommige dingen die heel erg rood zijn bijvoorbeeld of nieuwe spijkerbroeken was ik altijd eerst binenstebuiten in de wasmachine met een halve fles azijn en op koud water. Daarna natuurlijk gewoon in de wasmachine met wasmiddel en op het aantal graden dat aan geven staat anders ruik je zo zurig :) ! Mijn oma zei vroeger altijd dat de kleur dan langer bleef behouden, dus het rood wordt dan minder snel roze en spijkerbroeken minder vaal. Ik doe dat dus nog steeds. Ook met dekbedovertrekken. Die verbleken altijd zo snel door zonlicht.
    En met nieuwe spijkerbroeken gooi ik ook nog wel eens een oude erbij in zodat die de kleur, die af gegeven wordt van de nieuwe, weer opneemt en minder vaal is.
    Of het nu echt allemaal werkt of dat het meer utssen mijn oren zit... ik weet het niet. Maar oma had wel vaak hele goede tips en kon ook heeel erg goed wassen!

Deel Deze Pagina