Ik krijg van 1 van de leidsters op het kdv minstens 1 keer per week te horen dat mijn zoontje zo slecht luistert. Ook zegt ze dingen als: hij praat altijd in de 'ik-vorm'... Zoals: ik mag dit, ik wil dat. Dat heeft volgens mij gewoon te maken met taalontwikkeling, hij weet nog niet altijd hoe hij iets moet vragen. Dus ipv: mag ik nog een boterham?, zegt hij: ik mag nog een boterham. Maar daar stoort ze zich klaarblijkelijk aan. Het begint me nu echt een beetje de keel uit te hangen dat ze dit soort dingen steeds weer zegt. Ik bedoel: ik moet de eerste peuter nog tegenkomen die altijd braaf luistert. Tuurlijk, de een zal wat meegaander zijn dan de ander. Maar ze doet nu net of hij echt totaal onhandelbaar is, en dat valt volgens mij best mee! Ik snap ook best dat je als leidster niet met alle kindjes even goed overweg kan maar ik krijg nu echt de indruk dat ze hem totaal niet mag ofzo! En dat vind ik toch wel erg storend en eigenlijk ook onprofessioneel overkomen. Bovendien: wat wil ze nou dat ik voor haar doe? Ik probeer thuis zoveel mogelijk om hem te leren wat wel en wat niet mag, en dat hij moet luisteren, en hoe hij iets moet vragen. Meer dan dat kan ik toch niet doen? Ik denk dat ik haar er wel een keer op ga aanspreken nu want ik vind dit gewoon vervelend worden.
pffff zou t mijn ene oor in en t andere uit laten gaan. fff klein verhaaltje mijn schoonzus haalt haar dochtertje op zegt de leidster heel serieus ik moet even ernstig met je praten gaby heeft een kindje gebeten! owwww zegt mijn schoonzus das niet lief van gaby maar gaby is zelf ook al 3 keer met een gebitafdruk thuisgekomen en toen maakte jullie ook niet zon drukte erom dus vind ik t allemaal niet zo heel erg.(tuurlijk vind mijn schoonzus t niet leuk maar om hier een hele heisa van te maken) het blijft gewoon altijd een moeilijk iets een kinderdagverblijf(ook ik kies er juist wel heel bewust voor hoor mijn kindje gaat er ook 2,5 dag per week heen. nou succes en hou je hoofd koel of gooi t eruit tegen die leidster.
Ik zou zeggen heb het er met haar over. Wellicht denkt zij dat je het niet in de gaten hebt of er niet iets aan probeert te doen ofzo. Ik denk ook dat als ze hem niet zou mogen dan zou ze zich er ook niet zo druk om maken. Wellicht is het probleem daar wel groter als dat het thuis is. Daar kom je alleen achter als je het er met ze over hebt.
Hallo! Ik ben zelf leidster op een kinderdagverblijf en ik begrijp zeker dat je dit niet leuk vind. Ik zou de leidster dan ook zeker gewoon zeggen wat je dwars zit hoor, misschien heeft ze het zelf niet door hoe ze reageert en zo wel dan is het goed dat ze weet hoe jij erover denkt en is het ook uit de lucht. Ik neem aan dat alle kindjes gewoon hetzelfde behandeld worden, dat doe je als goede leidster! Natuurlijk heb je altijd wel kindjes die je net iets schattiger vind maar dat neemt niet weg dat je die voortrekt of anders behandelt dan de rest van de kindjes die net zo lief zijn! En peuterpuberen hoort er nou eenmaal bij en het ene kindje heeft dat iets meer als de andere, niks ergs aan als je er maar consequent mee omgaat! groetjes Ramona
Ik snap dat die opmerkingen irritant zijn, maar ik vind wel dat je nu zo langzamerhand mag verwachten dat je zoontje leert om dingen te vragen en niet te eisen. Ook al heeft ie het misschien zelf niet door, je zou hem daarop wel kunnen corrigeren ('nee netjes vragen' en dan pas wat geven als ie het op de juiste manier verwoord). Ze moeten het toch een keer gaan leren?
In mijn topic schreef ik het volgende: "Bovendien: wat wil ze nou dat ik voor haar doe? Ik probeer thuis zoveel mogelijk om hem te leren wat wel en wat niet mag, en dat hij moet luisteren, en hoe hij iets moet vragen. Meer dan dat kan ik toch niet doen?" Dus zoals je ziet, gaf ik al aan dat ik dat allang doe. Maar goed, je zult er wel overheen gelezen hebben...
Ga gewoon in gesprek met de leidster. Dit signaal moet je wel serieus nemen, het zit je gewoon niet lekker. En als jij het zo merkt kan je zoontje het ook zo merken. En misschien heeft de leidster het niet eens door. En zo wel, dan is het hoog tijd om het er samen over te hebben.