Hoi Dames, Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar een passende en pakkende openingszin voor een sollicitatiebrief. Ik ben op dit moment erg actief aan het solliciteren, omdat mijn functie per 1 januarie 2012 komt te vervallen en hoop zo toch nog elders aangenomen te worden. Ik werk in de hulpverlening als agogisch medewerker misschien belangrijk om te vermelden. Ik hoor graag advies of tips! Groetjes, Zonstraal
Stuur een doos met een steen erin met een briefje erin en dan: Aangeboden: een kei van een medewerker
* Na een verrassende zoektocht naar een voor mij passende baan, stuitte ik op de vacature (en dan hier hun vacature) *Mijn goede voornemen voor 2012? Een leuke functie als (en dan omschrijven blabla) *U bent op zoek naar een representatieve en flexibele agogisch medewerkster? In deze functieomschrijving die u in (waar je hem gevonden hebt) van (datum) vermeld kan ik me goed vinden. Graag wil ik daarom reageren op deze vacature.
'in de krant van die en die datum zag ik dat u een medewerker zoekt voor die en die functie. Hiermee deel ik u mee dat ik u a.s. maandag om 8:00 op mijn kantoor verwacht'
Of: als je geen interesse hebt in die functie: 'hiermee laat ik u weten geen interesse in deze functie te hebben' .
Of gewoon heel simpel als eerste zin: Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging. En dan in de volgende alinea pas echt beginnen met je brief.
Als je doet wat je leuk vindt hoef je nooit meer te werken - Mahatma Gandhi En daarna inleiden met dat je daarom op die vacature reageerde..
Tja. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet weg ben van dat soort dingen. Sollicitatiebrieven bevatten een aantal standaard formules en afwijken daarvan vind ik persoonlijk nog wel een risico. Ondanks dat heel veel succes en hopelijk word je aangenomen!
Ik zou het ook niet doen eerlijk gezegd, Straks opent meneer P. Chagrijn de brief en kan de humor er niet van inzien. Ik zou het bij de standaard houden, misschien een eigen draai aanmaken, zodat het niet te cliché wordt. Iig veel succes!
Ik heb een aantal jaar als personeelsfunctionaris gewerkt en ik zou het je ook niet aanraden. Het hangt niet van de eerste zin af of je brief wel of niet helemaal wordt gelezen. Een goede opbouw met heldere zinnen en een goede motivatie is belangrijker. En je hoeft niet te onzeker te zijn in je brief. Ipv "ik denk dat ik geschikt ben voor deze functie" mag je gerust vermelden dat je geschikt bent voor de functie op basis van bijvoorbeeld van je werkervaring. Als jij er al niet zeker van bent, hoe moet de lezer het dan zeker weten? Zorg er verder voor dat je cv up to date en overzichtelijk is. Uiteindelijk wordt de beslissing vaak op basis van je CV genomen. Heel veel succes!