Aparte rekeningen..

Discussie in 'De lounge' gestart door corina83, 5 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

waarom...

1. Het is mijn geld en niet het zijne

2. Het is handig om aparte rekeningen te hebben

3. Ik weet niet wat hij voor geld heeft en hij ook niet van mij

4. anders..

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou het ook wel zo doen wanneer wij een ´normaal´ huishouden hadden, maar in ons geval is dat gewoon niet het geval en is het erg onduidelijk.

2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hier ook (nog) aparte rekeningen.. Waarom? Geen idee, te lui om dat te veranderen?:D

Formulier om zijn rekening te wijzigen is al ingevuld..Alleen hebben we nu de rekening van de belasting gekregen dus wachten we tot ik mijn geld heb van de BD zodat zijn rekening betaald kan worden.. Als alle grote rekeningen de deur uit zijn brengen we het formulier naar de bank..
    Aangezien (bijna) alles via automatische incasso gaat wachten we dat nog even af..

Overigens heb ik altijd zijn pinpas bij me, Mijn rekening werd alleen gebruikt om mijn deel van de hypotheek en verzekering af te schrijven.. Dan was het geld ook op :D Ik werk sinds 1.5 maand weer dus nu vinden we het makkelijker om toch één rekening te hebben.. maar goed, geen haast;)

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mijn geld en zijn geld is ONS geld.
    Wij hebben twee aparte rekeningen, omdat we dat makkelijker vinden. Ook persoonlijk vind ik het fijn om een 'eigen' rekening te hebben. Wat ik namelijk altijd al gedaan heb, is als ik iets leuks wil kopen voor mijzelf, en ik heb er het geld niet voor, dan kan ik het dus niet kopen, klaar. Dat wil ik nu nog steeds. Dus ook al hebben wij SAMEN wel genoeg geld om iets leuks voor mij te kopen, dan is dat toch een reden voor mij om dat niet te doen.

Als ik aan het eind van de maand geld overhoud op mijn eigen rekening (en ik heb niks leuks op het oog), gaat het overschot naar de spaarrekening. Die hangt aan mijn rekening, alleen maar omdat dat al zo was.

Wij zitten overigens allebei bij de ING en we hebben internetbankieren zo ingesteld, dat we allebei wel een eigen inlog hebben, maar we kunnen elkaars rekeningen beheren. Dus ik kan zien wat hij er op heeft staan en andersom. Ik kan rekeningen betalen vanaf mijn rekening, maar ook vanaf de zijne. We kunnen zo vaak en zoveel we willen heen en weer schuiven. Dus als we eens iets nodig hebben (nodig, dus niet voor de leuk), en één van ons heeft daar niet genoeg geld voor op de rekening, dan maken we snel even wat over van de een naar de ander. Of van de spaar (via mij) naar hem. :)

Met internetbankieren is het echt superhandig en inzichtelijk!

4. Sensea

Sensea Niet meer actief

bedankt voor de uitleg foxter. het klinkt ergens wel logisch zoals jij het formuleerd. ik kan me voorstellen dat als je het niet gewend bent je het spoor kwijt raakt op 1 rekening.

evenals met gezinnen zoals die van umm, als je allerlei dingen van de zaak op je rekening krijgt, maar als vrouw niet goed weet hoe of wat. dan is een eigen rekening voor dagelijkse dingen ook wel handiger misschien.

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Heel lullig misschien, maar ik denk dat het ook erg verstandig is als iemand een gat in zijn hand heeft. Dit kan de man of de vrouw zijn. Om die dan op een soort van maandelijks budget te zetten...

6. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.900
    5.217
    113
    Home
    wij hebben een gezamelijke rekening waar alles op binnenkomt en alles van word betaald.
    ik vind dat een stuk overzichtelijker.

7. Maia

Maia Niet meer actief

Ik heb een eigen rekening.
    Hij heeft een eigen rekening.
    We hebben een gezamelijke rekening.

de vaste lasten gaan van zijn rekening, hij stort huishoudgeld naar de gezamenlijke rekening, ik stort huishoudgeld naar de gezamenlijke rekening en mijn rekening zit de spaarrekening aan vast dus wat ik overhoud van salaris gaat daarheen. We weten precies wat we allebei hebben maar wij vinden dit een handige manier van werken. En ik kan zo in zijn rekening kijken en andersom dus ook al hebben wij 'aparte' rekeningen, ze zijn van ons allebei.

8. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.938
    1
    36
    Wij hebben alles gezamelijk. Vanaf het moment dat we gingen trouwen eigenlijk al.
    Toen hebben we een groot geldbedrag van zijn ouders gekregen, voor ons samen ook en ik had een flinke spaarrekening in vergelijking met mn man.
    We hebben het op 1 hoop gegooid en hebben nu een spaarrekening samen, een vaste lasten rekening en een betaalrekening waar we gewoon beide een pas van hebben, voor de boodschappen en andere uitgaven.
    Grote persoonlijke uitgaven overleggen we dan met elkaar
    Bij ons werkt dit perfect.

9. MeisjeV

MeisjeV Bekend lid

11 nov 2009
    750
    0
    0
    MAMA & student
    wij hebben elk een eigen rekening en een gezamelijke rekening.
    Salaris word gestort op eigen rekening. We storten elk een bedrag om de vate lasten, boodschappen en kids te dekken. Op de spaarrekening ervan sparen we voor bijv. vakantie en eventuele noodzakelijke vervangingen van aparatuur en/of het huis.

Het geld op de eigen rekening is voor eigen vaste lasten; mob kosten, zorgverzekering. Maar ook om bijv zelf iets leuks te doen of iets leuks/cadeau te kopen.

Kan zijn rekeningen inzien, heb de pincode van zn pasje, maar absoluut niet de behoefte om het in te zien of zn pas te gebruiken.

10. Melanie86

Melanie86 Fanatiek lid

26 nov 2009
    3.766
    0
    36
    Wij hebben beide een eigen rekening en een gezamelijke rekening. Onze salarissen komen binnen op onze eigen rekening. En we maken beide maandelijks een vast bedrag over naar de gezamelijke rekening. Van die rekening word alles voor het huis en de booschappen betaald. Van onze eigen rekeningen betalen we beide onze eigen zorgverzekering, wegenbelasting, benzine enz. We hebben een gezamelijke spaarrekening waar we maandelijks beide een vast bedrag op zetten. Wat dan nog over blijft (op onze eigen rekeningen dus) is voor ons zelf. Vaak weten we wel van elkaar wat we ervan kopen.

Volgend jaar als we getrouwd zijn gaan we het wel anders indelen. Dan komen beide salarissen binnen op de gezamelijke rekening en word ALLES van die rekening betaald. Beide krijgen we dan een vast bedrag op onze eigen rekening om eigen dingen van te kopen (kleding enz.) (dit is tenminste het plan, misschien werkt dat wel helemaal niet, maar dat zien we dan wel weer. We willen dit veranderen omdat we na ons trouwen ook een grote gezinsauto willen kopen en het dus niet meer zo makkelijk te scheiden is, en dat hoeft voor mij dan ook niet meer. Zo lang we niet getrouwd zijn vind ik het wel fijn het gescheiden te houden...

(sorry voor het lange verhaal!)

11. kdvjuffie

kdvjuffie Niet meer actief

Wij hebben beide een eigen rekening en ook een gezamelijke! Hier storten we beide een bedrag op voor de vaste lasten. Boodschappen endergelijke betaald mijn vriend!
    We laten de rekeningen zo omdat ik dat graag wil... hij is nogal van de dure spullen kopen en dat doet hij dan maar van zijn eigen centen want ik vind die gadgets overbodig!
    En mede ook hij heeft een eigen bedrijf en vind het lastig om bij te houden van wie hij dan allemaal geld moet krijgen en bij te houden!

12. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Wij hebben allebei een eigen rekening..

Mijn man betaald de hypotheek en de verzekeringen v/h huis ed. en hij stort iedere maand geld op de spaarrekening van de kleine.. Verder spaart hij gewoon geld wat hij overhoudt voor bv nieuwe auto of iets wat kapot gaat ofzo..

Ik betaal het gas, water, licht, kleding en de boodschappen..

Wat van "ons zelf" is ((zorg)verzekeringen, benzine ed) betalen we ook zelf..

We hebben wel een gezamelijke rekening gehad, maar dat vonden we allebei niet handig..

We weten van elkaar niet precies wat we uitgeven maar dat vind ik niet erg.. Mijn man heeft een eigen zaak en verdient ook veel meer dus als ik onverhoopt een keer geld nodig heb dan maakt hij het naar mij over.. Maar dat komt eigenlijk nooit voor..

Werkt prima voor ons..

13. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Dat is bij ons het geval. Mijn man heeft een zeer groot niet te dichten gat in zijn hand. Daarom heeft hij een eigen rekening (waar ik ook mederekeninghouder van ben). Zijn salaris en alle andere inkomsten komen binnen op de 'vaste lasten' rekening waar hij geen beheer over heeft. Elke maand gaat er een bedrag naar zijn eigen rekening waar hij zelf over kan beslissen, maar verder is hij nergens mederekeninghouder van, zodat we nooit in de schulden of het rood duiken, of geen geld voor boodschappen meer hebben.

Wij hebben alles bij de ING lopen. Ik beheer alles via internetbankieren, en hij kan alleen zijn eigen rekening inzien en beheren. Voor ons werkt dit het beste en is de veiligste oplossing om problemen te voorkomen.

14. Ike1983

Ike1983 Bekend lid

21 okt 2009
    853
    32
    28
    Ik heb een eigen rekening, mijn man heeft een eigen rekening, onze zoon heeft ook een eigen rekening en we hebben een gezamelijke rekening. Ik vind het wel goed zo. Mijn man betaald alle vaste lasten, dus er blijft niet heel veel over van zijn salaris en bij mij gaan alle boodschappen, tanken e.d. vanaf. Dus overige dingen gaan van mijn rekening af. Wat we dan overhouden, gaat of naar onze gezamelijke rekening, of naar de rekening van onze zoon.
    Zou ook niet anders willen hoor, ik vind het goed zo.

15. Foxter

Foxter Niet meer actief

Graag gedaan :)

16. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    maar is het dan meer het idee erachter dat de 1 dit en de ander dat betaald??

wij hebben 1 gezamelijke rekening
    daar gaat de 1e automatisch geld naar onze spaar en mijn dochter haar spaarrekening
    alle vaste lasten zijn automatisch
    ik pin de 1e een bedrag voor die maand boodschappen
    en dan blijft er geld op de giro staan voor wekelijkse uitgaven enz.
    en onze salarissen worden er gewoon opgestort

17. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)

Nee hoor, als de vaste lasten van mijn rekening af zijn is mijn salaris zo goed als op.
    Dus dan blijft mijn man zijn salaris over voor de dagelijkse dingen zoals boodschappen, tanken en de extra's en een groot gedeelte daarvan wordt op de gezamelijke spaarrekening gestort.

18. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Wij hebben een gezamenlijke en daar komen al onze inkomsten op.

19. Fuchsia

Fuchsia Niet meer actief

hier 1 rekening, ik doe de financien maar mijn man en ik hebben allebei inzage en allebei een pas

20. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Zo hebben wij het ook precies.. Minus de kleine dan :p

Deel Deze Pagina