Klopt, eens, maar in die wereld leven we helaas wel. Ik had dat ook liever anders gezien. Als er in het nieuws komt dat er een homostel dusdanig zwaar mishandeld is omdat ze hand in hand liepen, en daarbij vervolgens wordt gezegd: er moeten hardere straffen komen, het homogeweld moet stoppen etc etc, dan werkt het niet mee om dit soort nieuwsberichten in de media te gooien. Dat staat haaks op elkaar. Moet je je voorstellen als er had gestaan: het virus wordt vooral verspreid door moslims/christen / Jehova. Er is altijd een grote groep mensen die het, helaas, gemunt hebben op mensen met een bepaald geloof of geaardheid . En als we het geweld tegen verschillende groepen willen stoppen, dan moet er nagedacht worden over de manieren waarop we mensen minder triggeren om ook daadwerkelijk geweld tegen anderen te gebruiken. En op deze manier, werkt dat dus niet mee. Kijk bijvoorbeeld al naar de mensen die niet gevaccineerd zijn tegen corona. Die werden wappies genoemd, achterlijke, virusverspreiders en die werden betiteld als mensen die niet om andere mensen gaven etc etc. Mensen durfden niet eens meer te zeggen dat ze niet gevaccineerd waren omdat ze dan werden aangekeken en werden beoordeeld... En waardoor kwam dat? Omdat er in de media werd verspreid dat het virus voornamelijk werd verspreid door niet gevaccineerden, terwijl dat later helemaal niet het geval bleek te zijn. De media draagt bij aan haat en geweld tegen mensen die " anders" zijn in de ogen van bepaalde groepen. Dat moeten we juist zien te voorkomen.
Vroeg me af of iemand wat weet over apenpokken binnen de zwangerschap of navraag heeft gedaan bij de verloskundige. Moet zeggen dat ik er toch wat zenuwachtig van word. Lees 60% doodgeboortes bij zwangeren met deze vorm van pokken. Snap dat die paar honderd gevallen nu heel minimaal zijn maar met het oog op zwanger op vakantie met een mega waterparadijs houd het me toch bezig hoe zich dit gaat ontwikkelen en hoe bezorgd je dan moet zijn als zwangere.
Waar haal je die cijfers vandaan? Ik kom dat nergens tegen. 60% kan ik me bijna niet voorstellen, lijkt me veel te hoog.
Ja lijkt mij dus ook. Ik wil ook geen paniek zaaien en wat ik kan vinden is voor mij onduidelijk. Wat ik vond was foto 1, hier te vinden: https://lci.rivm.nl/richtlijnen/pokken pokken en apenpokken komen in dit stuk steeds door elkaar heen voor. Of de 60% ook geld voor de apenpokken of enkel voor de pokken is mij niet duidelijk. Daarnaast nog een ‘studie’ van 4 zwangeren met apenpokken, waarbij 2 miskramen en 1 doodgeboorte plaatsvind, maar hoe representatief die 4 voor een gehele populatie zijn is natuurlijk de vraag: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6279131/ ik hoop dat er snel wat meer duidelijkheid komt wat het voor risicogroepen betekend, ipv enkel overal sumier benoemen dat het mild verloopt onder de populatie met uitzondering van… merk dat het me onrustig maakt en ik zo ontzettend hoop dat de cijfers niet of uiterst langzaam gaan oplopen.
Ja ik las ook dat die 4 vrouwen in Congo wonen. Hoe representatief de gezondheid van deze vier vrouwen is, tov een westerse vrouw, is natuurlijk ook onbekend. Ben benieuwd wat apenpokken dan precies tewerk stelde in het lijf, dat kindjes overlijden.
Wat volgens mij veel gebeurt bij virussen is hydrops foetalis, ophoping van vocht in t lichaampje waardoor het hartje er mee stopt. Las dat ook in verband met pokken. stomme is dat ik begon te googlen om mezelf gerust te stellen. Helaas werkte het niet helemaal haha
Volgens mij is de kans dat je het krijgt heel erg klein. En ook kun je hier wel meer zorgen dat je niet in situaties komt waarbij je het op kunt lopen. Misschien kun je zelfs tijdens je zwangerschap een vaccin krijgen. Ik zou echt stoppen met googlen en naar je arts die kan echt veel meer vertellen over eventuele risico's.
Ik Google ook niet meer en m’n vraag was of iemand er meer van weet of het bij een verloskundige of arts heeft gevraagd Mijn verloskundige kon er geen antwoord op geven.