Discussie: Iedereen moet verplicht donor worden

Discussie in 'De lounge' gestart door Devilschase, 30 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Om de discussies maar even aan te wakkeren.

Stelling:
    Iedereen moet verplicht donor worden. Wil je geen donor zijn, dan moet je hiervoor bezwaar aantekenen. Daarbij hebben mensen die wél donor zijn, voorrang op de lijst als ze ooit zelf een orgaan nodig hebben.

Eens of oneens?

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Ben je zelf geen donor heb je ook geen recht op een donor orgaan., is mijn mening erover. Iedereen verplichten gaat te ver vind ik.

3. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Eens!! Veel mensen zijn te lui om het te regelen (oeps, waaronder ik), als het automatisch geregeld is, zouden er veel meer donoren zijn!!

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    ondanks dat ik zelf geen donor ben, mag het van mij wel veranderd worden.

5. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Eens!
    Als je het echt niet wil maak het maar kenbaar.
    Nu vinden veel mensen het prima maar vergeten zich aan te melden. Zonde!

6. marilouise

marilouise Niet meer actief

ben bewust geen donor man ook niet we hebben hier onze redenen voor! Wij hebben dit wel beiden kenbaar gemaakt.

Ow ja we zijn wel bloeddonor dus eigenlijk ook weer wel donor, maar niet voor organen

7. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Helemaal mee eens!

8. Purk

Purk Niet meer actief

Eens, wie geeft ontvangt

9. xmelisx

xmelisx Bekend lid

28 jul 2011
    584
    0
    16
    NULL
    NULL
    Waar ik dan wel heel erg beniewd naar ben (niet om je aan te vallen hoor) als jij of je man ooit een donor nodig hebben, zou je daar dan wel akkoord mee gaan?

10. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Eens.. Daarbij vind ik inderdaad ook dat als je geen donor bent ook minder recht heb op een orgaan dan wanneer je wel donor bent..

Ik ben zelfs trouwens ook geen donor..:)

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
  12. xmelisx

xmelisx Bekend lid

28 jul 2011
    584
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben het trouwens eens met de stelling, maar vind wel dat het wel makkelijk gemaakt moet worden om ervoor te kiezen geen donor te zijn. En dan inderdaad wie donor is heeft voorrang.

Ik ben zelf al vanaf mijn 18de donor, heb me meteen op mijn verjaardag als donor geregistreerd.

13. tulip

tulip Niet meer actief

eens, als je per se niet wilt, moet je dan maar kenbaar maken.

Ben altijd wel benieuwd naar de redenaties van overtuigde niet-donoren. Niet om te veroordelen, maar om te kijken wat er nog meer voor redenen zijn. Ik ken nl een overtuigde niet-donor, maar zijn redenatie is nogal racistisch en dat vind ik erg. Ik hoor liever nog andere redenen.

14. MamaAniek

MamaAniek Actief lid

1 jan 2012
    420
    0
    16
    NULL
    Lastig... Iedereen die eens zegt, bedenk dat dit ook geldt voor je eigen kinderen. Want ik kan me nog herinneren dat veel hun kind geen donor zouden laten worden als het nu zou overlijden! Dus die zouden geen organen krijgen als ze zelf geen donor zijn.

En hoe gaat zoiets in de prakijk? Je bent eerst wel donor, hebt een nieuw orgaan gekregen en besluit geen donor meer te willen zijn? Vind het een beetje cru dat je alleen zou mogen ontvangen als je zelf donor bent.

15. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Mee eens... Ik vind zelfs dat niet donoren zelf ook geen ( minder) recht hebben op organen... Dan heb ik het niet over mensen die wel willen maar om een bepaalde reden niet mogen doneren.

16. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ben je geen donor, dan heb je er in mijn ogen ook minder recht op en gaan de mensen die wel donor zijn voor.

Verder lijkt mij de regeling dat iedereen donor is, tenzij hij of zij aangeeft dit niet te willen, ideaal. Snap ook niet waarom dit er nog steeds niet doorheen is.

Ik ben het dus met beide stellingen eens, maar vind wel dat als iemand geen donor wil zijn, dit ook makkelijk te regelen moet zijn. Ik ben zelf al sinds mijn 16e donor, maar mijn man daarentegen wil het niet en dat respecteer ik ook.

17. puna

puna Bekend lid

23 feb 2011
    517
    0
    0
    werkzoekende
    Krimpen
    oneens. ben geen donor nu op papier, mijn organen mogen best naar zieke mensen, maar dan wel met de zekerheid dat ze er goed mee omgaan. IEmand die blijft roken/drinken of slecht voor zichzelf blijft zorgen etc wil ik geen organen geven. Klinkt misschien hard, maar zo staan ik en mijn man er tegenover.

18. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ik bedoel vanaf 18 jaar.. Kinderen kunnen niets doen aan de keuzes van hun ouders

19. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Eens. Ik heb me ook gelijk toen ik 18 was ingeschreven als donor. Ook vind ik het terecht dat je minder of geen recht hebt op een donororgaan als je zelf geen donor bent.

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik ben het hier mee eens

Mensen zelf laten afmelden

En ik zou geven aan iedereen. Maakt niet uit.

Deel Deze Pagina