Om de discussies maar even aan te wakkeren. Stelling: Iedereen moet verplicht donor worden. Wil je geen donor zijn, dan moet je hiervoor bezwaar aantekenen. Daarbij hebben mensen die wél donor zijn, voorrang op de lijst als ze ooit zelf een orgaan nodig hebben. Eens of oneens?
Ben je zelf geen donor heb je ook geen recht op een donor orgaan., is mijn mening erover. Iedereen verplichten gaat te ver vind ik.
Eens!! Veel mensen zijn te lui om het te regelen (oeps, waaronder ik), als het automatisch geregeld is, zouden er veel meer donoren zijn!!
Eens! Als je het echt niet wil maak het maar kenbaar. Nu vinden veel mensen het prima maar vergeten zich aan te melden. Zonde!
ben bewust geen donor man ook niet we hebben hier onze redenen voor! Wij hebben dit wel beiden kenbaar gemaakt. Ow ja we zijn wel bloeddonor dus eigenlijk ook weer wel donor, maar niet voor organen
Waar ik dan wel heel erg beniewd naar ben (niet om je aan te vallen hoor) als jij of je man ooit een donor nodig hebben, zou je daar dan wel akkoord mee gaan?
Eens.. Daarbij vind ik inderdaad ook dat als je geen donor bent ook minder recht heb op een orgaan dan wanneer je wel donor bent.. Ik ben zelfs trouwens ook geen donor..
Ik ben het trouwens eens met de stelling, maar vind wel dat het wel makkelijk gemaakt moet worden om ervoor te kiezen geen donor te zijn. En dan inderdaad wie donor is heeft voorrang. Ik ben zelf al vanaf mijn 18de donor, heb me meteen op mijn verjaardag als donor geregistreerd.
eens, als je per se niet wilt, moet je dan maar kenbaar maken. Ben altijd wel benieuwd naar de redenaties van overtuigde niet-donoren. Niet om te veroordelen, maar om te kijken wat er nog meer voor redenen zijn. Ik ken nl een overtuigde niet-donor, maar zijn redenatie is nogal racistisch en dat vind ik erg. Ik hoor liever nog andere redenen.
Lastig... Iedereen die eens zegt, bedenk dat dit ook geldt voor je eigen kinderen. Want ik kan me nog herinneren dat veel hun kind geen donor zouden laten worden als het nu zou overlijden! Dus die zouden geen organen krijgen als ze zelf geen donor zijn. En hoe gaat zoiets in de prakijk? Je bent eerst wel donor, hebt een nieuw orgaan gekregen en besluit geen donor meer te willen zijn? Vind het een beetje cru dat je alleen zou mogen ontvangen als je zelf donor bent.
Mee eens... Ik vind zelfs dat niet donoren zelf ook geen ( minder) recht hebben op organen... Dan heb ik het niet over mensen die wel willen maar om een bepaalde reden niet mogen doneren.
Ben je geen donor, dan heb je er in mijn ogen ook minder recht op en gaan de mensen die wel donor zijn voor. Verder lijkt mij de regeling dat iedereen donor is, tenzij hij of zij aangeeft dit niet te willen, ideaal. Snap ook niet waarom dit er nog steeds niet doorheen is. Ik ben het dus met beide stellingen eens, maar vind wel dat als iemand geen donor wil zijn, dit ook makkelijk te regelen moet zijn. Ik ben zelf al sinds mijn 16e donor, maar mijn man daarentegen wil het niet en dat respecteer ik ook.
oneens. ben geen donor nu op papier, mijn organen mogen best naar zieke mensen, maar dan wel met de zekerheid dat ze er goed mee omgaan. IEmand die blijft roken/drinken of slecht voor zichzelf blijft zorgen etc wil ik geen organen geven. Klinkt misschien hard, maar zo staan ik en mijn man er tegenover.
Eens. Ik heb me ook gelijk toen ik 18 was ingeschreven als donor. Ook vind ik het terecht dat je minder of geen recht hebt op een donororgaan als je zelf geen donor bent.