Mijn man kan alles zelf maken en de auto ook zelf APK keuren, dat scheelt héél veel flapjes natuurlijk. Maar van de week moest er een nieuwe uitlaat onder...Kostte toch nog mooi 200 euro , alleen de aanschaf van dat kreng dus. Auto rijden is gewoon duur.
Nee hij keurt voor een ander hé, gewoon in loondienst dus. Wat die werkgever er voor vraagt.....Ja, dat weet hij niet
heb je de auto bij een dealer gebracht of bij een b-garage? ik heb onlangs een aanrijding gehad, auto staat nu al 3 weken bij een b-garage. maar die doen het een stuk goedkoper, allemaal 2e hands of imitatie. heb nu een leenautootje mee. hadden we het bij een dealer laten doen, was ie binnen een week klaar en veel meer geld kwijt.
Nee maar hij gaat niet zomaar tegen iemand zeggen dat er, ik zeg maar wat, 4 nieuwe banden onder moeten en remblokjes?
dat bedrag is voor mij vrij normaal. en ik rijdt nog minder dan jou, ik heb namelijk een kinderopvang en boodschappenwagentje. de rest doe ik op de fiets (werk ook). ik denk niet dat ze iets willen aansmeren maar gewoon willen uitleggen wat ze vervangen en dat sommige klanten niet iets willen laten vervangen als de auto gewoon door de apk komt. alhoewel dat soms niet verstandig is. Maar je hebt gelijk, het is een hoop geld.
Nee. Als er een steekproef komt, dan hangt ie. Ik doelde meer op een auto laten maken bij een garage an sich,en de kosten daarvan
Maar die remblokjes kunnen natuurlijk wel een ADVIESPUNT geweest zijn hé. dat het voor nu er nog net mee door kon......
Ik denk niet dat men makkelijk sjoemelt met APK, maar wel met de kosten van de reperaties die het gevolg zijn van een afkeur. Dat kun je behoorlijk duur maken natuurlijk. Denk aan kosten uurloon, of kosten materiaal. Dat bedoelde ik dus eigenlijk. Pfff 4 posts verder voordat ik eindelijk duidelijk heb hoe ik het bedoelde.
yep - je kan idd beter op de fiets gaan ... Ik zal dan maar niet vertellen wat de garage mij dacht te vertellen toen ik mijn auto afgelopen woensdag bij de garage afleverde voor de kleine (!!!) beurt ... 1.800 - allemaal adviespunten, maar toch "voor de veiligheid, mevrouw, toch wel beter dat u het doet"... jaja! :x:x Ik verslikte me pardoes in m'n thee overigens! En dan moet je weten dat ik bij de grote beurt eind vorig jaar (waarbij de distributieriem vervangen moest worden) ook al 1.400 heb afgedragen aan die toko Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik een Volvo heb en ik 'm bij de dealer altijd breng voor de beurten. Dat is nu wel over overigens, ik heb de auto opgehaald, een kopie van de waslijst opgevraagd en ben nu aan het shoppen ... zijn ze helemaal belatafelt daar.
Nou, ik heb mijn auto weer terug Het eerste wat mijn vader tegen me zei toen ik wilde uitstappen was: hou jij je mond maar even en laat mij het woord doen. Nou duidelijk Want ik ken mezelf behoorlijk goed, maar mn vader kent me nog beter Mn vader vroeg of ie even naar de oude banden mocht kijken en de remblokken. Blijkt dat ze idd erg versleten waren en zo ook de remblokken. Dus ik mocht er rustig vanuit gaan dat het allemaal terecht was. Natuurlijk weet ik niet of ze echt wel míjn oude banden hebben laten zien, maar laat ik maar een beetje vertrouwen houden in mijn medemens Wel bijna iemand omver gereden toen ik weg reed Kreeg er zowat een hartverzakking van, kon er ook nog wel bij zeg. Met mijn oude rem hoefde ik maar 1 kleine zet geven en de auto stopte al, nu moest ik m blijkbaar wat langer en dieper indrukken. Daaraan kon je dus zien dat ze echt wel aan vervanging toe waren. En ik maar al die tijd juist denken dat ik wel geweldige goede remmen moest hebben doordat je maar zo weinig hoefde te doen Nou goed, blij dat ik naar mn vader heb geluisterd en wijs mn mond heb gehouden want anders had ik er ook nog eens behoorlijk voor schut gestaan. Ben iig opgelucht dat het allemaal wel redelijk lijkt te kloppen.
Voor een apk wordt de auto op meerder punten nagekeken. Sommige punten worden afkeur en anderen worden advies punten. Banden waar minder als 1.6 mm profiel opzit moeten, akp technische, worden vervangen. Voor je remschijven/blokjes:exact hetzelfde ook die moeten aan eisen voldoen. 550 euro is veel geld maar niet voor 4 nieuwe banden en nieuwe remblokken. Wat wel vaag is is dat ze steeds weer ander punten hebben. Normaal gesproken wordt de auto gekeurd. Zijn hier afkeurpunten bij dan wordt je gebeld door de garage en moet je die punten vervangen/repareren. Dit hoeft niet gelijk en bij dezelfde garage maar wel binnen een gesteld termijn van, ik meen, twee weken. Mits je auto niet al over de apk verval datum heen is natuurlijk. Na vervanging of reperatie van de afkeurpunten bied je de auto opnieuw aan voor herkeuring bij het apk station. Normaal gezien wordt hij dan wel goedgekeurd. Een apk keurmeester kan niet het risico nemen onderdelen niet af te keuren. Mocht er een steekproef komen dan hangt de keurmeester en het bedrijf nl. Als de steekproef niet goed is kost dit de keurmeester punten maar ook het bedrijf zelf. Bij teveel punten mag de keurmeester niet meer keuren en in sommige gevallen gaat zelfs het bedrijf dicht. Of mag er voor een bepaalde periode niet meer gekeurd worden. Iemand nog vragen?
als er 2 banden die vervangen moeten worden op 1 as zitten kan je die er gewoon afhalen en er nieuwe ozetten. Als er op de vooras 1 band is, en de achteras 1 band, dan juist niet. je kan namelijk niet 1 achterband op de vooras zetten ivm een andere cupslijtage ( aan zijkant vd banden) je auto gaat dan vreemd rijden en het is gevaarlijk. Dus als die gast zegt dat de 2 voorbanden of de 2 achterbanden vervangen moeten worden, kan je alleen die vervangen en dan de voorbanden naar de achterkant zetten en andersom, echter is dit wel een tijdelijke oplossing. Je kan hem laten afkeuren en zelf op bijvoorbeeld www.autobandenmarkt.nl of www.novarota.nl banden bestellen, dit is goedkoper dan wanneer de dealer dit gaat doen. 550 eur is idd veel geld, maar idd niet voor remmen en banden. Vervangen ze de remschijven zelf ook dan? Alleen blokken vervangen op oude remschijven heeft weinig nut. wat voor auto heb je?
op mn moeder dr auto hebben ze een keer een roetfilter op de rekeninggezet van 180 euro. Ze heeft een benzinewagen.
Ja zoiets vertelde hij, dus dat het niet mogelijk was. Ik wist überhaupt niet dat het mogelijk was om banden te verwisselen auto's..praat me er niet van, als het maar rijd. Of ze de remschijven hebben gedaan, géén idee. Heb mijn bon erbij gepakt en daar staat alleen 'remblok' op..of daarbij schijven horen, géén idee? Waarom heeft het weinig zin dan? Wat gebeurd er dan? Zou het niet kunnen dat de remschijven gewoon in orde waren of zeg ik nu iets heel stoms Ik heb een fiat 1.2 16V (zag ik net op mijn autopapieren)
at kan wel maar nieuwe remblokken op oude schijven passen nooit goed, nieuwe blokken op nieuwe schijven passen goed en ze slijten naar gelang van elkaar af. Als jij nieuwe schijven laat zetten bijvoorbeeld en geen nieuwe blokken, remt je auto ontzettend slecht omdat de blokken niet aan de schijven gevormd zijn. Andersom, zoals bij jou, is dit ook zo, je schijven slijten af en je blokken ook, nieuwe blokken pakken minder goed op oude schijven, net als nieuwe schijven op oude blokken. Kan wel hoor, maar wordt hier nooit aangeraden. En je hebt een Fiat, dus voorwielaandrijving ( je voorwielen draaien, achterwielen worden meegetrokken) Je voorbanden moeten dus in de beste conditie zijn, liefst alle 4 maar ok, want die slijten het snelst en daar rem je 80% mee.
Volgens mij is 550 voor de de dingen die vervangen en gerepareerd zijn niet echt veel hoor. En een auto uit 2000 is dus al 10 jaar oud... Je weet het natuurlijk nooit, maar ik zou niet met zekerheid zeggen dat je genaaid bent. Overigens: heb zelf een Fiat Punto gehad uit 1998 en dat was echt een zorgenkindje....Voor mij geen Fiat meer... En 1,5 jaar iedere dag er mee rijden, dan verslijt er natuurlijk wel e.e.a. Maar het blijft altijd vervelend als je een vette rekening krijgt, zeker als je krap zit.
Dus dat ik net mijn rem wel heel lang en diep moest indrukken voordat mijn auto eindelijk afremde, hoort eigenlijk niet??
jawel, want je blokken zijn nieuwe en moeten worden ingereden, de 1e 300 km moet je voorzichtig zijn!
ok, dus dat is iig goed! Maar kan ik er vanuit gaan dat ze zelf ook wel weten dat als ze de remblokken vervangen ook de schijven meteen doen? Of doen ze dat niet automatisch? Misschien toch maar eens bellen en vragen hoe het met die schijven zit!