APK keuring, hoe gaat dat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sakinah, 29 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    Hoe gaat een APK keuring eigenlijk in zijn werk? ik moet hem vrijdag brengen en kan hem dan in de middag ophalen
    wanneer wordt hij afgekeurd? en kunnen ze dat zomaar op elk punt doen? en als je kleine dingen niet wil laten repareren (niet gelijk)
    word hij dan ook afgekeurd
    heb het nog nooit gedaan joh :D

2. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    De keurmeester heeft een groot aantal punten die hij na loopt. Aan de hand daarvan wordt je auto goed of afgekeurd. Het kan ook zijn dat je advies punten meekrijgt. Je auto is dan wel goed gekeurd maar dan zijn de adviespunten punten die tzt vervangen moeten worden.
    Zomaar wordt je auto niet afgekeurd. De rdw heeft een lijst met punten waaraan je auto moet voldoen. De keurmeester van de garage kijkt deze na en keurt goed of af. Na afkeur moet je de punten laten repareren anders wordt je auto niet goed gekeurd en met een niet gekeurde auto mag je niet rijden.

Mocht je je vervelen: ;)http://www.ahc-lwd.nl/pdf/APK%20keuringseisen.pdf

3. vive2

vive2 Fanatiek lid

Hier gaat ie elk jaar, en we spreken met de garage af dat hij even belt wat er gedaan moet worden voordat hij vanalles gaat doen en wij een giga-rekening krijgen.
    Afgelopen jaar waren er een paar punten; de remschijven moesten vervangen, en de voorbanden hadden onvoldoende profiel en moesten worden vervangen en er was iets met het oliepijl. We hebben toen alles gelijk maar laten doen.
    Als je niet herstelt, krijg je geen APK en mag je er eigenlijk niet meer mee rijden.

Succes hoor!

4. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Er word bij APK gecontroleerd op een aantal punten.
    Als deze punten niet goed zijn word er overlegd met de klant of de reparatie meteen gedaan mag worden of niet.
    Niet elk punt voor APK is noodzakelijk om meteen te laten repareren, vaak geven ze een advies, maar dit is dan geen afkeur.
    Als je auto afgekeurd word, dan is dit op een punt dat belangrijk is voor je eigen veiligheid.

TIP: Controleer verlichting, banden, gordels, en ruitenwissers voor zelf even.
    Dit zijn de belangrijkste punten die je zelf al kan controleren.

Succes met de keuring!!!

5. vive2

vive2 Fanatiek lid

Duh..;)
    Sorry, ben wat verstrooid, haha!

6. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    Volgens mij is mijn auto over het algemeen wel oke. Er zullen vast wat puntjes zijn. ben echt benieuwd.
    bedankt voor de uitleg en de tips

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Zo duhh is dat niet.
    Mijn auto hoeft dit jaar niet, die moet om de 2 jaar!
    Ligt aan het bouwjaar van je auto ;)
    Sowieso hoeven nieuwe auto's pas na 3 od 4 jaar voor het eerst voor de apk.

Anywayyy....
    Als er wel wat dingen zijn waardoor een auto niet door de keuring komt, dan heb je 2 weken om deze te repareren.
    Het hoeft dus niet gelijk.

8. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Fout! Je mag er best mee rijden :p maar je moet binnen een bepaalde termijn de afkeurpunten in orde hebben gemaakt en de auto opnieuw laten keuren (herkeuring zit bij de prijs van een APK keuring in).

===

Mijn auto is net weer door de apk gegaan. Van tevoren heb ik bij mijn garage een beurt uit laten voeren en inderdaad ook de afspraak dat er gebeld wordt voordat er grote kosten aan komen, om niet voor verrassingen te staan bij het ophalen. Hier o.a. nieuwe ruitenwissers, kapotte lampjes vervangen, remmerij na laten kijken... Maar ook een nieuw stuk dorpel in laten lassen. Ook het profiel van je banden moet in orde zijn, er mag niet al te veel roest op de wielkasten zitten etc. Daarnaast kijken ze naar de uitstoot.

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Juist en je bent ook niet verplicht om de dingen te laten reparen bij diezelfde garage, dus oliepeil, koelvloeistof, andere ruitewisser en dat soort ongein lekker zelf doen of door iemand die een beetje auto verstand heeft. en rondbellen voor prijzen wat iets qua onderdelen en maken kost kan heel lucratief zijn.

10. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Precies...doen wij ook altijd ;)
    Mijn man laat de auto's altijd doen op de kazerne...scheelt de helft!

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

wij doen alles zelf.. en het scheelt echt heel veel. Ik schrik zovaak wat mensen bij een garage betalen..

12. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    ...

edit: verkeerd geplaatst

13. Angelina

Angelina Niet meer actief

Wij ook. Mijn man is APK keurmeester, dat scheelt :D

14. Appie1988

Appie1988 Niet meer actief

Hier ook :D

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    FOUT!!

Een herkeuring moet je APART betalen.Dit zit niet bij de apktarief in, nogal logisch anders zou iedereen voor een herkeuring betalen ook de mensen waarvan hij goedgekeurd wordt.

Een herkeuring kost gemiddeld 45 euro en dit geld kan je terugkrijgen als blijkt dat je auto onterecht is afgekeurd.

Ik betaal voor een apk keuring 19 euro bij de dealer.

16. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier doen ze het wel erbij in.. als je binnen 2 weken opnieuw komt kost het niets extra's (ze rekenen de 1 e afkeur niet) ;).

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ja dan is het ook geen officiele herkeuring he. Want je moet daar gewoon voor betalen. Dan is het coulance van het garagebedrijf/dealer.

Als je auto afgekeurd wordt wordt ie afgemeld bij het RDW als afgekeurd, met reparatiepunten en dan de punten die gerepareerd moeten worden.

Dit kan je dan laten repareren maar je mag alleen maar van en naar huis - garage rijden, niet op de openbare weg (als je apk datum is verlopen)

Daarom laten veel mensen hem nu 2 maanden eerder keuren dan dat de apk datum is verlopen omdat je dan 2 maanden de tijd hebt om hem te laten maken.

Maar na de officiele vervaldatum mag je er niet meer mee rijden.Een herkeuring na officiele apk afkeur moet je gewoon voor betalen.

Maar TS wees niet bang, sommige autos die ik zie rijden op de weg vraag ik me af hoe het kan dat ze niet uit elkaar vallen en zo snel worden auto's niet afgekeurd (of het moeten grote punten zijn )

18. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

8 feb 2008
    6.688
    0
    36
    Mijn vriend doet de APK zelf.. Hij is geen keurmeester, heeft het helaas niet gehaald te zenuwachtig en nu wil ie niet meer.. Gelukkig kan hij het zelf ook maken :) Het probleem is vaak, onderdelen zijn DUUR en het uurloon ook..

19. mimi83

mimi83 Niet meer actief

devil: weet ik dat ze hem dan niet officeel afkeuren, maar dat zullen een hoop mensen niet weten.. en idd. liever voor apk afloop datum..wij doen meestal 1 maand ofzo..

20. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    @Joyce: Zelf de apk doen? :( Dat kan alleen als hij erkend apk keurmeester is en de auto kan aan en afmelden bij de rdw.
    Of jij bedoeld dat hij de auto keurt en laat afmelden door een garage bedrijf?

Deel Deze Pagina