Hoi lieve dames, graag zou ik jullie ervaring willen horen voor het nemen van oxazepam voor het slapen gaan. Ik ben een maand geleden bevallen en ben helaas op een nogal donkere wolk terecht gekomen. Het uit zich voornamelijk door extreme spanning en stress. Ik raak ook nogal in paniek als hij gaat huilen. Onze zoon is erg onrustig dus we slapen in shifts (ik tussen 20-2h) maar ik kon niet meer slapen van de spanning en voelde me ook zeer verdrietig en steeds veel huilen. De huisarts heeft nu oxazepam gegeven voor het slapen, maar ik heb begrepen dat je dan moet afwisselen wel/niet omdat het effect anders snel uitdooft. Iemand hier ervaring mee? Ik vind het mega spannend. Ik heb overigens ook een afspraak ingepland bij de gyn omdat ik me realiseer dat dit enkel symptoombestrijding is en er denk ik extra begeleiding nodig is. Ik hoop eigenlijk op korte termijn doorverwezen te worden naar een pop poli, maar daar zijn de wachttijden vast ook lang. Dank voor het delen van jullie ervaringen/ideeen.
oei.. moeilijk. Ook lastig lijkt me met de oxazepam in zo'n tijdblok. Mijn ervaring is dat als ik oxazepam neem ik heerlijk ontspannen wordt en daardoor makkelijker in slaap val. En word ik niet gelijk ontspannen - dan helpt het wel om rustig te gaan liggen en bewust rustig te ademen- dat versneld de boel dan wel. Zelfs als ik op de meest heftige momenten dan niet eens in slaap viel, was de ontspanning al érg fijn. Ik zou denk ik even advies vragen aan je huisarts of verloskundige wat het handigst is om te doen qua schema - met name het aantal dagen. Maar ik kan me ook voorstellen dat je als je bijvoorbeeld 3 dagen oxazepam neemt en even goed kan bijtanken- dat dat al een hoop kan schelen. Als je er tenminste goed op reageert. Ik zelf reageer altijd erg sterk op dat soort medicatie (vind ze geweldig - en weet dus ook dat dat mijn valkuil is ze zijn te lekker ) . Maar dat geld niet voor iedereen. Dus sowieso zou ik 'gewoon' ermee beginnen in overleg met je partner (mogelijk slaap je door je eigen shift) - dan weet je wat het voor je doet. En mogelijk veranderd dat later nog enigszins als je misschien wat meer ontspannen raakt - want ik kan me voorstellen dat je de eerste keer extra gespannen bent om ze te nemen. Heel veel sterkte, zo lastig dit he.
Bij mij werkt het niet super, ik moet er twee nemen om er iets van te merken. Mijn man is met een halve al helemaal van de wereld. Maar je wordt er als het goed is, iets meer ontspannen van. Zodat je beter in slaap kan vallen. Sterkte.
Ik zou zeker met je man bespreken hoe het aan te pakken. Om de 3 dagen dat je de oxazepam neemt en dan de hele nacht door kunt slapen Of heb je bijv. familie die bij kan springen Dat jij ergens anders met medicatie een goede nacht pakt. Kun je evt. Bij de ondersteuner van de huisarts gesprekken krijgen, dat iemand mee kan denken. Heel goed dat je hulp hebt gevraagd!! En bij mij deed 10 mg oxazepam maar weinig als ik heel gestressed/ deoressief was. Daar hielp lorazepam wel En wat ik altijd deed en ook aangeraden kreeg was dat je eerst even bij . 3 dagen achter het slikte. Je hoeft dan niet steeds te denken: is het wel genoeg, En je komt door een paar betere nachten wat meer tot rust. En ik zou al een uurtje voordat je naar bed gaat slikken, dan ga je al rustiger naar bed en val je makkelijker in slaap .
Dank. Ik geef geen borstvoeding. @chrystel73 bedoel je dan dat je het 3 dagen achter elkaar slikte? Of eens in de 3 dagen? En dank voor jullie lieve woorden. @Athina ja ik neem het vanavond voor de 3e keer en kijk morgen even aan of ik een avondje zonder doe. Ik vind het namelijk ook een beetje te fijn volgens mij. Ik hoop via de gyn een verwijzing te krijgen naar de juiste hulpverlener om gesprekken te krijgen etc.
Je hoeft ook geen hele pil te nemen hoor, dan kan hem prima halveren (ik heb soms wel eens een kwart genomen omdat het een grote werking op mij heeft)
.hoi. Ik ben wat chaotisch aan het typen. Ik bedoel De eerste drie dagen elke elke avond en daarna als het geholpen heeft om de twee, drie dagen. De praktijkondersteuner kan misschien wat bieden ter overbrugging naar een psycholoog/ psychiater. Vooral in hoe kom je de dag door. Hoe deel je de dag in om voldoende rust te krijgen. Hoe kan je ondersteuning aan je omgeving vragen.
Herkenbaar wat je schijnt over niet slapen. De eerste maanden komt er veel op je af! Slaaptekort, hormonen, emoties, je leven staat op de kop! Ik had ook zo'n periode na 2 maanden. Ik kon gewoon niet meer slapen, terwijl baby wel sliep. Je hoort dit vaak! Oxcazepam hielp bij mij wel. Je zou ook evt halve kunnen nemen als jij merk dat het werkt. Ik had een week zware medicatie, en daarna overgegaan op homeopathisch bach bloesem spray. (Zo'n geel met blauw flesje) Sterkte! Als je er in zit lijkt het dat het nooit over gaat, en dat je altijd slechte nachten ga krijgen. Maar het word echt beter! Als ik nu paar slechte nachten heb, zit ik niet meer in de stress dat ik 'moet' slapen, en tel ik niet meer de uren dat ik wakker lig.
Hier helpt het voor het doorslapen. Spanning en stress worden flink afgevlakt waardoor ik niet wakker word. Voor het slapen vind ik het heerlijk. Echter, ik heb in de 2 dagen erna last van hoofdpijn, niet happy en ben niet vooruit te branden. Dus dat schiet dan weer niet op. Ik kreeg 10 pillen. Ik heb af en toe één genomen. De laatste ligt hier nog, het kost me teveel energie om 2 dagen bij te moeten komen van een pil. Je moet inderdaad uitkijken met verslaving maar je hebt die pillen niet voor niets gekregen. Begin eerst met 1 in te nemen. Dat ze geen effect hebben gebeurt niet na 2 of 3 keer innemen. Het is ook een middel om de cirkel te doorbreken. Een paar uur slapen doet al veel goed.
Dank. Heb momenteel echt het bijna obsessieve gevoel dat ik moet slapen inderdaad en dan zie ik die paar kostbare uren wegtikken en wordt ik nog nerveuzer. En fijn om te horen dat het echt beter wordt, momenteel paniekeer ik vooral hoe het moet als hij nog onrustiger wordt of als mijn man weer moet werken.
Ik ben begonnen met 3x per week temazepam door extreme spanning en paniekaanvallen die door uitputting erger werden nu 7x per week. Het werkt wel. Nadeel vind ik wel dat ik op een slechte dag echt toe leef naar zo'n pilletje omdat ik weet dat ik dan even pauze heb van die hoogspanning en wel kan slapen. Rot gevoel die spanning
Ik heb een keer lorazepam gebruikt. Daar ontspande ik wel wat van en sliep iets beter. Op de lorazepam sliep ik heel goed.
Ik overweeg vanavond een nachtje zonder te proberen om af te wisselen. Die spanning is idd echt zo overheersend, echt een heel bizar gevoel.