De apotheken met wie wij samenwerken leveren alleen nog de preferent geneesmiddelen tenzij je van een specialist bewijs hebt dat deze medicatie niet werkt. Anders mag de patiënt de medicatie bij de apotheek contant afrekenen. Werkt wel, de meeste patiënten hebben nergens meer last van nu het geld kost en de mensen met echte klachten regelen het met de specialist.
Ja. Nee hoe dat jij mij in die post aanspreekt dan. "Hier gaan ze zelfs de discussie met je aan..." Nee dat slaat ergens op
Hier een prima apotheek. Je wordt meestal meteen geholpen en als je het de dag daarvoor besteld heb, sta je ook met 2 min weer buiten. Ligt er overigens wel aan wie je hebt, want er zit er eentje bij die is zo traag Die valt bijna om als ze loopt, niet normaal. Maargoed, dat is eigenlijk de enige. Als je van de huisarts vandaan komt, moet je vaak even wachten omdat ze het klaar moeten leggen, maar ook dat duurt vaak niet lang. Tot nu toe eigenlijk nooit ellende gehad bij ze, vind het wel prima! Weet ook dat ze hier medicatie standaard voor je kunnen bestellen en dat je een berichtje krijgt als hij klaar ligt.
Dat begrijp ik heel goed maar helaas is het dus zo dat de verzekering en regering dit willen niet de apotheek wij moeten dit alleen uitvoeren
Ik gebruik Zofran voor mijn HG. Helaas word Zofran zelf niet vergoed door de zorgverzekering en zou de apotheek ervoor op moeten draaien en krijg ik het goedkopere merk ervan mee. Echter smaakt deze naar vanille vla waardoor ik alleen van de smaak al over mijn nek ga. Gelukkig werkt het wel goed genoeg dat ik niet meer spugen kan. Mijn longarts moet op de recepten met mijn astma medicatie schrijven dat het in overeenstemming is met bepaalde richtlijnen. Dit omdat artsen en apothekers het er niet algemeen over eens zijn dat ik dit middel tijdens mijn zwangerschap en met het geven van borstvoeding mag gebruiken. En dan snap ik wel dat ze alles 3x na willen kijken, voor mij was het wat vervelend en voor de longarts ook. Vandaar nu de uitleg met het recept.
Ik lees een paar keer dat er apotheken zijn met handige herhaalrecept procedures en een afhaalautomaat. Ik ben helemaal voor! Dat zou hier veel ergernis schelen Vanwege de eczeem van mijn zoontje moeten we regelmatig zalf ophalen. Het recept wordt al doorgestuurd en we krijgen een mail wanneer het klaar ligt. Maar... dan moet ik nog steeds in de rij staan om het af te halen, terwijl dat van mij echt maar 1 min werk is, kan ik soms heel lang moeten wachten omdat lang niet iedereen het recept inlevert en de medicijnen aan het eind van de dag ophaalt. Ik kan me best voorstellen dat creatieve concepten de wachttijd kunnen verlagen zonder aan kwalitiet in de boeten. Bijvoorbeeld een snelbalie of automaat waar je alleen terecht kan als je recept al voorbereid is.
Hier ook een apothekersassistente je zou je bijna schamen om je kenbaar te maken. We worden hier met de grond gelijk gemaakt zeg. Ik voel mij persoonlijk niet aangesproken. Ik mag van mezelf zeggen dat ik een goede assistente ben met hart voor het vak. Ik word ingezet bij apotheken waar het allemaal niet zo lekker loopt, om de processen opnieuw te beoordelen en op de rit te krijgen. En soms om gewoon mee te helpen, het tempo op te schroeven etc. Wat ik jammer vind is dat er zo minachtend over ons beroep wordt gedaan. Je hoeft maar een etiketje te plakken, wat duurt het lang de computer doet toch het werk? Hoezo het programma kijkt toch of het samen kan. En nog meer wat ik hier voorbij heb zien komen. Even voorop stellen dat ik hiervoor een 3 jarige opleiding heb gedaan. Veel heb moeten leren en nog steeds mijn kennis op pijl moet houden. En dat doe ik niet door een computer alles voor mij te laten doen. Ik weet wat ik aflever, wat de bijwerkingen zijn, wat je ervan kan verwachten. Wat bepaalde geneesmiddelen met elkaar doen. Wanneer je niet zomaar op een generiek mag overstappen. Ik weet en wil dit allemaal weten omdat het beroep me interesseert. Omdat de farmacie me interesseert. Omdat ik iets voor de mensen wil betekenen, dan alleen een veredelde etiketten plakker. Doordat ik juist in zoveel verschillende apotheken mee draai krijg ik ook heel veel werkwijzen en verschillende assistenten te zien. En ik weet dat er genoeg dames zijn die het allemaal niet zoveel interesseert, langzaam zijn, vastgeroest in hun vak. Verder is het preferentiebeleid geen beslissing van de apotheek. Het zal mij werkelijk waar een zorg zijn welk merk dat jij wel. Maar er zijn nu eenmaal wettelijk bepaalde regels vastgelegd waaraan ik me heb te houden. Wat mensen vergeten is dat een apotheek ook winst moet draaien. Net zoals een bakker of slager etc. En er is vast nog veel meer maar het is toch een verloren zaak om degene die zo slecht praten over mijn vak de andere kant te laten zien. Het is geen simpel betaald baantje wat ik uitvoer. Godzijdank! Want voor een minimum loon kwam ik voor jullie gezeik mijn bed niet uit.
Hier krijg je voor ophalen een code per sms, bij nummertje trekken voer je die in en dan ben je zo aan de beurt, echt ideaal! Zodra ik naar de balie loop, staat ‘t pakketje gewoon al klaar. Soort snelbalie dus
hier zijn ze ook meeeeeeega slooooooom. medicatie van mijn kinderen is op herhaalrecept, maar ze moeten ze altijd los bestellen....dus doosjes inleveren en 2 dagen later hebben ze het (of niet, want dat is ook wel eens gebeurd) Ooit vroeg ik of ze voor mij ascorbinezuur wilden bestellen. Keek de assistente mij aan van ??? kun je niet gewoon vit C tabletten halen? Nee, mevrouw, ik wil echt ascorbinezuur....Ze hebben het wel besteld, maar dat kon maar eenmalig
@Micera , ik had dat "probleem" ook met de medicijnen tegen hooikoorts voor mijn dochtertje. Nu bestel ik gewoon 5 flessen tegelijk bij de huisarts en hoef ik veel minder vaak naar de apotheek, misschien kan dat bij jou ook?
Bij onze apotheek is het ook zo'n drama. Mijn Thyrax (de halfvolle melk onder de medicijnen) is ook nooit op voorraad, tegenwoordig stuurt de huisarts t recept door, bel ik en krijg ik vervolgens een mailtje als het er is. Ze werken ook nog (net als alle opticiens) met een ms dos systeem! Serieus?!?
De apotheek hier werkt met een herhaalservice systeem, je krijgt een mail en sms als de boel klaar ligt in de automaat. Erg handig en voorkomt wachtrijen. Wel is er 1 medewerker die haar diploma bij een pakje boter heeft gekregen, het toppunt was toch wel dat ze hoog bij laag bleef beweren dat ik bij de cerazette een stopweek in moest lassen?! Heb het na een discussie van 10 minuten maar opgegeven en thuis natuurlijk mijn eigen plan getrokken. Ik ben nog steeds benieuwd hoeveel vrouwen er zwanger zijn geworden door haar advies. Vanuit mijn werk op een huisartsenpraktijk hebben we regelmatig gedoe met de apotheek. De afspraak is dat als er een medicijn niet leverbaar is, de apothekersassistente dit zelf met de apotheker overlegt en deze het recept om zet, helaas wordt die afspraak regelmatig vergeten. Of dat men boos opbelt dat het recept niet is herhaald terwijl ze kennelijk niet goed kijken omdat het recept al de dag ervoor is aangemaakt. Dit gebeurt soms wel 10 keer op een middag. Aan de andere kant als ik aan het eind van de middag nog een antibiotica kuur uitschrijf en vervolgens de apotheek bel met de vraag of ze het de zelfde dag nog kunnen bezorgen, dan doen ze wel altijd hun stinkende best om het te regelen!
Een apotheker heeft een universitaire studie medicijnen gedaan en een apothekersassistente een mbo studie voor apothekersassistente. De apotheker is dus hoofd- en eind verantwoordelijke en zoekt de complexe dingen uit. Maar zal ook met de farmaceuten en de zorgverzekering onderhandelen.
De ene krijgt een paar duizend euro meer/minder salaris op zijn rekening gestort aan het eind van de maand dan de ander