App-gedrag van tieners/pubers. Hoe ga jij daar mee om?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Eliza78, 12 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Bij ons wordt er gelukkig ook veel gepraat en nemen ze mij vaak in vertrouwen. Ik heb ook niet het idee dat ze ooit iets verzwijgen.

De jongen met wie ik het aan de stok had gaat naar t VWO, maar heeft blijkbaar nog niet dat nivo opgepikt ;)
    Ik merk ook dat er wel degelijk verschil zit tussen de verschillende nivo's. Mn dochter gaat Havo/vwo doen, dus dat zit wel goed dan, hoop ik. :)

2. lies276

lies276 Niet meer actief

Het gaat vast wel goedkomen hoor:)
    Iedereen moet even wennen aan weer een nieuwe levensfase.
    Je kent je eigen kind het best en zult ook aanvoelen wat voor hem/ haar werkt ( wel of niet controleren).
    Mijn zoons zijn ook veranderd sinds ze naar het vo gaan, maar ik dacht altijd dat de puberleeftijd een drama zou zijn en ik vind het juist hartstikke leuk!
    Ik vind mijn zoons heel open. Veel meer dan ik zelf vroeger was.
    We kunnen ook al hele volwassen gesprekken voeren. Superleuk!
    Ze hebben nu echt al een eigen, onderbouwde mening, dus discussieren is ( meestal) heel leuk.
    Natuurlijk hebben we ook weleens botsingen en zoeken ze de grenzen op en ook hier gebruiken ze weleens woorden waar ik niet zo heel gelukkig mee ben (fu..ing dit en fu..ing dat:$), maar over het algemeen zijn ze heel erg leuk.
    Vooral in de brugklas veranderen ze hard, maar ik heb het nog niet als nadeel ervaren:)

3. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Hier gaat dat toch ook niet op hoor, mijn zoon doet vmbo maar schreeuwt niet, je kan er leuke discussies mee voeren en geeft niet veel om merkkleding enz.

4. lies276

lies276 Niet meer actief

ik wil ook niet generaliseren.
    Als je rookt heb je een hogere kans op longkanker.
    Dat wil niet zeggen dat iedereen die rookt longkanker krijgt en mensen die niet roken kunnen ook longkanker krijgen.
    Dat is in dit geval ook zo.
    Bovendien ken je je eigen kind het beste en daarom kan ik begrijpen dat er ouders zijn die de apps van hun kinderen wel controleren. Ik heb daar echter geen enkele reden toe, omdat ze mijn vertrouwen nog nooit hebben beschaamd. Zou dat wel zo zijn, zou ik misschien ook gaan controleren.

Mijn oudste zoon ging dit jaar op werkweek.
    Ik moest hem s morgens bij school brengen waar alle leerlingen door elkaar stonden.
    Vaak zie je dan dat de meiden van het VWO met een simpel staartje en een slobbertrui, op bristolgympen staan te wachten, terwijl de meiden van het VMBO met geblondeerd haar, gestijld en met een naveltruitje en hakken staan.
    Veel meer gericht op uiterlijk/ erbij willen horen.
    Niet allemaal, maar veel wel.

5. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Ik snap je hoor en denk ook wel dat je gelijk hebt.

6. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou gelukkig zeg jij het al. Want dat laatste merk ik zelf ook. Mijn zoon zit in een vrienden groepje wat met zn alleen VWO gaan doen en zijn allemaal dezelfde types. Mijn zoon appt niet veel (meer een meisjes ding misschien?). Maar wat ik lees gaat over heel onschuldige dingen allemaal. Ze zijn ook veel meer geinteresseerd in hun online spelletjes en daar gaat 80% van de gesprekken over. Heb mijn zoon tot nu toe ook nog niet op enige blootplaatjes of iets kunnen betrappen.

Ik blijf het het online gedrag van zoonlief wel op een respecvolle manier monitoren trouwens. Dus ik kijk ook regelmatig zijn browser geschiedenis na, zn chatgesprekken en telefoon. Daar heeft hij overigens geen moeite mee.

Ik heb overigens niet de illusie dat het zo onschuldig zal blijven nu hij naar de brugklas gaat...:)

7. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat klopt en is ook zo geweest denk ik. Vroeger als wij een tussenuur hadden (havo) dan zaten we in de bieb een beetje lol te trappen en het nieuws te kijken. Terwijl de vwo-ers rustig aan een tafeltje hun huiswerk zaten te maken. Als ik met mijn vwo vriendinnetje wilde afspreken moest ze altijd eerst haar huiswerk af hebben, anders zei ze dat ze geen tijd had.

De vmbo afdeling kwamen we ook wel eens. Maar dat werd als zeer intimiderd ervaren. Je had al ruzie als je verkeerd keek naar iemand, veel die rookten, en de helft zag eruit of ze bij een 'gang' zaten.

Ik overdrijf nu natuurlijk. Maar er was wel echt verschil hoor.

8. MamavC

MamavC Niet meer actief

Met 12 kun je t misschien nog wel controleren. Ik vind t ook wel jong om al zo over mekaar te praten, het wordt er meestal niet beter op. Daarna, tja, heb je er geen invloed meer op..
    Vanaf een jaar of 14 had ik een wachtwoord op mn telefoon, pc, noem maar op. Niemand kon daar in principe bijkomen.
    Omdat mijn ouders verkeerde dingen vermoedde hebben ze wel gesprekken kunnen lezen via de politie. Dat was voor mij een enorme inbreuk op mijn privacy en de relatie is nog steeds niet helemaal hersteld 6 jaar later.

9. lies276

lies276 Niet meer actief

Dit is idd wat ik bedoel.
    De relatie tussen mijn zoons en mij is nu heel goed.
    We kunnen overal over praten en ze doen nooit geheimzinnig als het gaat over wat ze op de app meemaken.
    ik zou het een inbreuk op hun privacy vinden als ik hun wachtwoord zou eisen om in hun telefoon te kijken, terwijl ik daar helemaal geen reden toe heb.
    Ik heb niet de illusie dat ze mij altijd alles vertellen, maar dat hoeft ook mi ook niet.
    Ik weet vrijwel zeker dat ze niet meedoen aan pesterijen, of zelf het slachtoffer daarvan zijn, of dat er schunnige dingen gestuurd worden op de app.
    Als er een vertrouwensbreuk ontstaat, omdat mijn kinderen denken dat ik ze niet vertrouw, ben ik bang dat ze dingen stiekem gaan doen en dat de fijne band die we nu hebben kapot gaat.
    Op de school waar mijn jongens naartoe gaan wordt er in de klas ook veel aandacht besteedt aan het gebruik van social media, er zijn info avonden voor ouders en waar ik ook heel blij mee ben; er is geen free wifi op school.
    Aangezien mijn kinderen geen abo hebben, maar een prepaidtelefoon, kunnen ze op school en onderweg niet appen.

Deel Deze Pagina