Crock Pot Express vragen

Discussie in 'De lounge' gestart door Rosa Canina, 14 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosa Canina

    Rosa Canina Fanatiek lid

    28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Sinds een paar dagen ben ik in het blije bezit van een CPE.

    Vandaag wil ik een stoofpotje maken, volgens dit recept https://www.pukster.nl/recepten/stoofpotje-van-rundvlees-uit-de-crock-pot/

    Nu de volgende vragen:

    1. Moet ik het vlees eerst op de saute stand bakken? (dat staat niet in het recept) En zo ja, moet ik dat met boter doen?

    2. Moet er sowieso geen boter in de pan op de saute stand of kan alleen olie gebruikt worden?

    3. Moet het deksel van de pan op de saute stand?

    4. Het stoofpotje wil ik op de slowcooker functie maken. Moet het deksel dan op de pan met het ventiel dicht?

    Ik kom er niet helemaal uit, dus alvast bedankt voor jullie hulp.
     
  2. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf een instant pot maar is volgens mij hetzelfde principe.

    1: ja vlees moet je aanbraden op saute stand
    2: ik gebruik meestal wel boter en soms klein beetje olie maar dat is een keuze die je zelf kan maken.
    3:ik heb de deksel er niet oo want je moet het vlees ook om draaien
    4: ja de deksel moet erop en ventiel dicht

    Succes met uitproberen!
     
    Rosa Canina vindt dit leuk.
  3. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Bij de CPE moet het ventiel open staan als je de slowcookerfunctie gebruikt. Ventiel dicht is voor de hogedrukfunctie.

    Vlees aanbakken kan, maar is niet noodzakelijk.

    Verder sluit ik me aan bij @Bezige bij
     
    Rosa Canina vindt dit leuk.
  4. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    Bij de saute stand laat ik de deksel er altijd af. Dan kan je tenminste dingen ook omscheppen tijdens het aanbraden.

    Ik gebruik zowel olie als bakboter, afhankelijk van het recept.

    En aanbraden van het vlees doe ik niet altijd. Bij runderlappen meestal wel, omdat ik dat wel lekkerder vind (het karameliseren van het vlees geeft meer smaak). Maar soms ben ik lui en dan smaakt het nog steeds prima als ik het niet aanbraad.

    De deksel zit er buiten het sauteren verder wel altijd op. Alleen bij de yoghurt- en de slowcooker stand laat je het ventiel open. Ik heb voor de slowcook stand zelfs nog een andere deksel (zijn siliconen ding van de Ikea) die je er makkelijker afhaalt.

    Alle andere functies zijn onder (hoge) druk, en dus wil je alle lucht binnen de pan houden. Daarom moet dan het ventiel echt dicht.
    Die hoor je dan eerst sissen en een beetje sputteren tot hij goed onder druk staat en dan is het plotseling stil.
     
    Rosa Canina vindt dit leuk.
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    Alle andere standen (dan slowcook en yoghurt) zijn eigenlijk voorgeprogrammeerde stranden die je ook met manual in kan stellen.
    Ze variëren alleen maar in tijd en soms in low of high pressure.

    Zo is rijst low pressure en poultry en meat high, en de tijden variëren verder.
    En bij steam is het handig als je een mandje gebruikt. Maar ook hier kan je manual voor gebruiken.

    Dus manual is niets meer als dat je dat allemaal zelf in kan stellen.
    Ik doe rijst bv altijd op de rice stand, want dan staat hij meteen op low pressure, maar doe dat nooit de 12 minuten die het apparaat ervoor heeft. Dat pad ik altijd de tijd aan.
    Met manual zou ik hetzelfde resultaat krijgen als ik low pressure in zou stellen en de juiste tijd.

    En nu kan je je slowcook gerecht ook meestal wel ombouwen tot 'hoge druk gerecht'.
    Als je nu bv en stoofpotje hebt met runderlappen, dan zou je die ook op de meat stand kunnen laat maken (ik doe meestal 45 minuten). Dan ben je én sneller klaar én onder hoge druk is het vlees nog malser en zit er meer smaak in dan in de slowcooker.
     
    Baileyy en Rosa Canina vinden dit leuk.
  6. Rosa Canina

    Rosa Canina Fanatiek lid

    28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    @Adje Je bedoelt dus dat ik hem eerst op slowcook zet voor 6 uur op low en de laatste 45 min onder high pressure doe?

    Of gewoon alle ingrediënten bij elkaar gooien en dan 45 minuten op high pressure?

    Een uur voor dit recept klaar is moet ik er nog wat maizena met water aan toevoegen (voor het binden) Kan ik de deksel er gewoon afhalen en het erbij doen en dan de deksel er weer op doen?

    Bedankt voor jullie tips in elk geval. Heel blij mee. :)
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    Nee, de high pressure vervangt de slowcook functie dan compleet. Dus of je slowcookt het heel lang of je doet het op een high pressure stand en het is snel klaar.

    Wat de maizena betreft: Veel slowcookers hebben geen saute functie, en dus moet je dan een uur eerder het toevoegen en mee laten pruttelen. Nu kan je het maizenapapje gewoon aan het van de bereiding toevoegen (zowel bij slowcook als high pressure) en dan weer even de saute stand aan. Dan dikt het in en ben je klaar.
     
  8. Rosa Canina

    Rosa Canina Fanatiek lid

    28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    @Adje Dus als ik het goed begrijp ga ik eerst het vlees aanbraden op de saute stand in boter. Dan het vlees eruit en alles volgens het recept in de pot doen. (Inclusief het maizena papje). Dan 45 min op high pressure en als laatste nog een keer de saute stand voor het indikken?

    Fijn dat je reageert. Daar had ik al op gehoopt met jouw ervaring in de keuken. :thumup:
     
    Adje vindt dit leuk.
  9. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    Graag gedaan hoor!
    En bijna goed :), de maizena doe je echt pas op het laatst, dus na het programma. En dan gebruik je weer even de saute stand, als je de maizena toevoegt om de saus/jus in te dikken.
     
  10. Rosa Canina

    Rosa Canina Fanatiek lid

    28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    @Adje Aah ok, dus dan hou ik de deksel er af als ik de saute stand als laatst gebruik en moet ik zelf een beetje kijken wanneer het ingedikt is? Bedankt! (Kan gewoon niet geloven dat stoofvlees zo snel klaar kan zijn.....)
     
  11. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    Ja precies dat!
    :D
     
    Rosa Canina vindt dit leuk.
  12. Rosa Canina

    Rosa Canina Fanatiek lid

    28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    #12 Rosa Canina, 14 nov 2021
    Laatst bewerkt: 14 nov 2021
    @Adje Ik heb alles nu in de pot. Ik wilde hem instellen dat hij over 1,5 uur begint (16:30) Ik drukte op time delay en op meat/stew, maar hij stond gelijk op heat. Wat doe ik verkeerd?

    Edit: Laat maar. Het is me gelukt. Ik ben heel benieuwd :p
     
  13. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    Ik denk de verkeerde volgorde. Ik ben nu niet thuis dus kan het niet even checken op mijn apparaat, maar je moet, als het goed is, eerst je programma instellen (dus meat) en dan pas de delay timer.
    Dan druk je op start en gaat hij de delay timer aftellen.
    En daarna zou hij dan automatisch op heat moeten springen.
     
    Rosa Canina vindt dit leuk.
  14. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    En? Is het gelukt?
     
  15. Rosa Canina

    Rosa Canina Fanatiek lid

    28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Ja! :D Man vond het heerlijk! Ik wat minder want vond het erg veel vlees. :oops:
     
    Adje vindt dit leuk.
  16. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    Mooi! Voor je man dan :roflmao:
     
    Rosa Canina vindt dit leuk.
  17. Rosa Canina

    Rosa Canina Fanatiek lid

    28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Zeker en mijn oudste zoon vond het ook lekker, behalve de wortel die erin zat. Maar ja, die vond ik juist weer erg lekker ;)
     
  18. Rosa Canina

    Rosa Canina Fanatiek lid

    28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    @Adje Ik ga van de week ook een paddenstoelen risotto maken in de cpe en ook pindakip. Hopelijk gaat het lukken!
     
    Adje vindt dit leuk.
  19. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.274
    845
    113
    Ik denk ik moet dit vragen, is een crock pot net zoiets als een slow cooker? Of is dit dan weer iets heel anders? Rundvlees klaar in 45 minuten klinkt wel erg handig :oops:.
     
  20. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Geweldige tips dit!!!! Ik sla ze op!
     
    Adje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina