App groep van het werk

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 7 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Je hebt altijd collega's die toch naar hun telefoon kijken op hun vrije dag. En bij ons heeft de planner ook de privé telefoonnummers die bij echte echte nood kan ze dan iemand proberen te bellen.
    Maar in principe wordt een dienst van iemand die zich ad hoc ziek gemeld heeft verdeeld onder diegene die werken. En dat lukt bijna altijd. (Wijkverpleging)
    Iedereen krijgt er dan 1 of 2 cliënten bij. Tja, stapje harder. Maar over het algemeen komt het bij ons altijd goed. En gelukkig is dit niet elke dag of elke week.
    En in het uiterste uiterste geval worden er cliënten afgebeld. Cliënten die het in theorie best een keer zelf kunnen. Die een dagje zonder steunkousen kan, waarvan vrouw een keer kousen aan kan trekken, echtelgenote een keer haar man helpt of dat het een keer via een telefoontje kan IPV een bezoek.
    Geloof me maar, bij ons werkt het.
     
  2. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Valt reuze mee. Hoe dan ook wordt bijna iedereen belast en loopt meer kans op burnout.
    Als iedereen steeds maar bereikbaar is/moet zijn en wanneer niemand bereikbaar is en collega's het op moeten vangen.

    En er is gebleken dat het continu bereikbaar moeten zijn en met werk bezig zijn op vrije dagen veel meer overbelasting gevoelens geeft dan Ad hoc iets van collega's over moeten nemen. .
     
  3. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    De baas kan onderzoeken waarom zoveel personeel weg loopt of hij geen personeel kan krijgen. Bijv door de slechte uren/ verhousing werk en privé. Veel moeders zouden bijc wel in de zorg willen werken maar dat gaat qua tijden niet goed. Dan kan baas mogelijkheid geven dat ze wel op aangepaste tijden kunnen werken bijv om 8 uur starten zodat ze kinderen naar school kunnen brengen, op tijd stoppen enz.
    Onze baas werkt hier bijv aan mee. En zo zijn er meer problemen wat ervoor zorgt dat mensen weg gaan / niet in de zOrg willen werken. Het is niet alleen een kwestie van gele.
    En Dan nog, Het is wèl het probleem van de baas en NOOIT het probleem van de werknemer. Daar gaan de meeste de fout mee in. Vinden het zielig voor cliënten, denken dat ze alles maar op moeten lossen. Fout.
    Is er veel ziekte en krijgt het team het niet meer rond met open diensten dan moet de manager in actie komen. Proberen uit ander team iemand te lenen die minder werk heeft, uitzendkrachten of zzp'ers en in uiterste geval zorgsstop en evt afschaling van zorg.
    Gelukkig doet onze manager dit in nood. En dat scheelt echt zoveel.
    Nu collega overspannen, 1 verhuist en 1 die privé problemen heeft en op omvallen staat.
    We hebben nu voor een paar weken een zorgsstop. Dus er worden geen nieuwe aanvragen aangenomen. Even adempauze.
    Ik heb eerder een burnout gehad en heb ASS/ADHD. Ik loop bijv extra risico op een burnout . Sowieso als je al een burnout gehad hebt is je draaglast vaak minder dus je moet extra op jezelf letten.
    Ik heb bij bedrijfspsychologe gelopen en heb nu een job coach die veel ervaring heeft met mensen met ASS en burnout/overspannenheid. En zowel psychologe als coach geven aan dat ze veel overbelasting in de zorg zien door het continu klaar moeten staan en het bereikbaar moeten zijn. Dat dit gestopt moet worden. En dat ze ook duidelijk merken in ziekteverzuim. en vooral bij zelfsturende teams die zelf grotendeels de verantwoordelijkheid hebben. Het is echt niet oke maar dat laten we ons wel aanpraten. Niet ok.
    Zelfs de manager geeft nu aan dat hij en z'n collega's op hun vrije dag en in het weekend nu zhun telefoon uit zetten. Dat zegt wel iets.
    Maar weet je, veel zorgmedewerkers zien alleen de problemen. Het is lastig maar je moet het ook WILLEN uitproberen.
    Bij ons waren ze er ook huiverig voor. "Dat kan je toch niet maken? Worden anderen er zo mee belast enz".
    Nope, dat valt reuze mee en het werkt om niet continu bereikbaar te zijn en de zorg gaat door.
    Kleine aanpassingen doen en het lukt. En wij zijn een grote organisatie. Waarom zou het hier wel lukken?

    Wij hebben bijv weinig open diensten omdat we voor 10% onder onze contract uren ingepland worden. Dus niet helemaal vol geboekt tot aan je max uren en je daar bovenop nog open diensten erbij krijgt..
    10 % minder ingepland en dan heeft iedereen ruimte om een open dienst te doen waar ze kan/wil. En weet je, ook dit werkt super. Je hebt zo wat meer ruimte en mensen zijn veel.meer bereid om een dienst toen..
    Als ze.al.standaard max of over hun uren ingepland worden en dan daarbij ook nog eens extra diensten op moeten lossen... Dat zorgt voor meer druk/overbelasting enz.
     
    Roos12 vindt dit leuk.
  4. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.960
    1.314
    113
    Lijkt me heel vervelend als je toch een lichte dwang voelt om overal op te reageren. Bij ons staat er echt nooit iets in de groepsapp (alleen als iemand bevallen is ofzo). Mijn werkgsm vergeet ik meestal ook op te laden omdat ik altijd bel via teams (werk nu thuis). Maar ja ik werk ook niet in de zorg dus dat verklaart het denk ik wel... Op mijn vorige werk verwachtte men ook altijd dat je klaar stond. En je kunt je daar snel in verliezen. Duidelijke grenzen aangeven is daarin handig.

    Mijn collega's weten dat ik eigenlijk nooit op mijn werkgsm kijk dus ik heb met hun afgesproken dat ze in noodgeval altijd mijn privé nummer mogen bellen. Dat hebben ze nog nooit gedaan in die 8 jaar omdat ik denk dat dat wel een grotere drempel is dan ff snel iets in een groepsapp gooien.
     
  5. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.567
    7.392
    113
    Niet om een werk groepsapp, mar n.a.v. de tips in dit topic een andere groepsapp gearchiveerd, heerlijk, wat een rust! :) Bedankt tipgevers!!
     
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.966
    113
    noord holland
    Dat scheelt bij wijkverpleging wel ja, wat fijn.
    Ik kom van een woongroep waar ik alleen stond, tja dan moet er gewoon iemand komen.
     
  7. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.011
    291
    83
    Daar heb je helemaal gelijk in.
    Dat wat ik schreef werkt niet in de acute zorg, je hebt gelijk!
     

Deel Deze Pagina