Wie kent er een leuke, leerzame app voor (bijna) kleuters waarmee ze letters leren? Mijn dochter is nu erg geïnteresseerd in de letters en probeert ze te schrijven en herkent ook een aantal letters. Nu ben ik dus op zoek naar een app waar geen hoofdletters worden gebruikt (of uitgezet kunnen worden) en die de klank er bij noemt. (En dan het liefst 'ah' en niet 'aa' bij de letter a) Of vraag ik nu om iets onmogelijks?
Mmm, ben gaan kijken, maar ik krijg enkel Engelstalige apps? M'n oudste dochter is ook heel geïnteresseerd in cijfers & letters. Leest getallen tot 100 en herkent het hele alfabet in hoofdletters.
Letterschool kost 2,69 en ik kan niet vinden hoe ze de letters uitspreken.... Ik wil best wat betalen, maar dan wil ik ook graag dat de dingen die ik vraag erbij zitten.... Anders ben ik straks een fortuin kwijt Wie kan me vertellen hoe ze de letters uitspreken bij Letterschool?
Eerlijk? De getallen heeft ze via Umi Zoomi geleerd. Er verschenen cijfers op tv en ze begon ze gewoon op te noemen Ik stond echt paf. Een hele tijd wilde ze 's avonds ipv een verhaaltje de blz opzeggen - random door elkaar . Nu zoekt ze gewoon alles zelf op, bv huisnummers, krant, digitale klok etc. Letters hebben we een legpuzzel van het alfabet. Ze wilde haar naam weten (Elisa) dus ik legde ze op tafel. Vervolgens de letters door elkaar gelegd om zodat ze de volgorde moest zoeken en daarna op een wip (uurtje of zo) alle letters doorgenomen... Ze vraagt een naam, ik spel en zij neemt de juiste letters. De Sint heeft nu een schoolbord met magneetletters gebracht... Het is dus grotendeels "passief", eerder letters herkennen, al schrijft ze haar naam ondertussen en weet ze de meeste letters van onze namen ook. Gisteren bv kwam m'n vriend met z'n nieuwe wagen thuis. Wij als eerste kijken naar alle knopjes en accessoires, onze dochter bekeek de letters van de nummerplaat (die toevallig de beginletters van mijzelf en m'n vriend bevat ) Ik wil het helemaal niet pushen, ze zit nog maar in de 1e kleuterklas en ze moeten haar dus nog 2,5 jaar kunnen bezighouden vooraleer naar het 1e leerjaar te gaan waar ze leren lezen en schrijven. Maar ze komt steeds zelf met vragen af...
Ik wil haar ook niet pushen. Ik had juist de hoop dat ze de letters pas interessant zou gaan vinden als ze in groep 1 zou zitten. Ik weet zelf te weinig over het aanleren van letters en ik weet dat ze de letters wel aanleert in de kleutergroepen. Echter, ze vraagt er nu zelf regelmatig om en ik hoor dat ze dus op het kinderdagverblijf met haar woordjes schrijven en letters 'leren'. Dus nu wil ik wel graag dat ze de klanken leert zoals ze die gaat leren op school. Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een leuke app....
In de apps van Lola en Borre worden de letters iig verkeerd voorgezegd. Hier momenteel ook enorm veel interesse in lezen en schrijven van letters. Ze leren de letters nu op school (passief, alleen herkennen in woorden). Momenteel worden overal letters gezien en opgenoemd. In de auto en aan tafel vraag ik ze vaak om woorden te bedenken die beginnen met een bepaalde letter. Of om te bedenken hoeveel letter S in bijv Sinterklaas voorkomt. Dat vinden ze leuke spelletjes en ontwikkelen het gevoel voor spelling. Qua schrijven ben ik wat terughoudend, omdat de juf hier nadrukkelijk heeft gevraagd om kinderen alleen te leren schrijven op 'schoolse' manier. We houden het even bij bij het schrijven van eigen naam, mama, papa ed.
ik lees mee. Zoonlief is erg bezig met cijfers en letters. Hij herkent de meeste cijfers (tot 10) en een aantal letters. Het is passief, hij maakt nog geen woorden en dat hoeft ook helemaal niet. Het is in die zin dus ook geen must, hij is pas net 3, maar als er wat leuks is qua apps ben ik wel geïnteresseerd.
Juf Jannie inderdaad. En de maan roos vis letterlegger (van de veilig leren lezen methode die op het merendeel van de scholen gebruikt wordt) zijn niet gratis maar wel goed en dochter vindt ze leuk. Ik geloof dat we hier nog wel wat ander spul op de tablet hebben staan maar dochter rommelt het liefst met die twee. Gratis is weinig soeps te vinden.