Stoppen met werken naast studie?

Discussie in 'De lounge' gestart door genaio22, 8 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. genaio22

genaio22 Actief lid

15 dec 2013
    320
    189
    43
    Goedemiddag,

Ik doe nu een voltijd hbo opleiding en werk ook ongeveer 15 uur per week in de horeca.
    Nou valt het toch heel zwaar de combi werken studeren en een kind, voelt alsof ik constant achter de feiten aan loop...
    Zijn er meer (alleenstaande)moeders die niet hebben gewerkt naast een voltijd studie en was het financieel te doen?

2. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Krijg je stufi? Ben je alleen financieel verantwoordelijk voor de kinderen of heb je een partner/ex/familie die mee zorg draagt?

3. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Ik ben niet alleenstaand maar was dat wel in het begin van mijn studie (WO Psychologie) een tijdje. Nu studeer ik nog steeds en heb 2 kinderen. Ik heb wel een tijdje een bijbaantje gehad in de schoonmaak van 8 uur per week, maar ik vind ernaast werken nu momenteel echt niet te doen. Ik heb sowieso veel moeite om het huishouden, gezin en studie te combineren en loop net zoals jij vaak achter de feiten aan. Om het financieel te redden heb ik altijd bij geleend. En nee, dat is niet ideaal want mijn studieschuld is torenhoog (mede door studievertraging). Ik ben gestopt met me er druk over te maken. Ik moet en zal mijn diploma halen, ik ben er namelijk bijna. En daarna hoop ik met een goede baan de studieschuld (gedeeltelijk) te kunnen terugbetalen. Je moet dus voor jezelf afwegen wat belangrijker voor je is en welke optie voor de minste schuld zorgt. Succes!

4. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Ik denk dat die vraag helemaal aan je eigen situatie ligt. Hoeveel kost je leven op dit moment. Krijg je stufi, heb je een partner die meebetaalt, is je huis te betalen en de onkosten van je vaste lasten. Wil je daarnaast nog leuke dingen kunnen doen enz enz.

Ik studeer voltijd aan een universiteit en werk daarnaast nog 3 dagen in de week in mijn eigen bedrijf. Daarnaast heb ik natuurlijk ook de zorg voor mijn dochtertje en de volledige huishouding. Ja, dat is pittig, maar ik wil ook normaal kunnen leven en mijn dochtertje alles kunnen geven. Mijn partner werkt ook 4 dagen in de week en we hebben een koopwoning en 2 auto's. In een huurwoning en met 1 auto zou ik misschien wel kunnen stoppen met werken. Het ligt dus aan je eigen keuzes en wat jij belangrijk vindt.

5. genaio22

genaio22 Actief lid

15 dec 2013
    320
    189
    43
    Dankjewel voor de reacties,

Ik heb een studielening en ben alleenstaand zonder werk erbij kom ik ongeveer uit op 1900 aan stufi en toeslagen(ex betaald de creche).
    het geld van werken verdeel ik nu elke maand eigenlijk over de spaarrekeningen van mij en dochter dus het is niet van levens belang voor de vaste lasten en boodschappen.
    Omdat ik ook een zaterdag moet werken heb ik gewoon het idee dat ik heel weinig "quality time" met dochter heb, plus het is veel heen en weer gesleept voor haar.
    Kort samengevat: op het moment zegt mijn hart stop met werken en steek die tijd in dochterlief, maar ik ben bang dat ik straks een ontzettend grote fout maak

6. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    1900 euro netto is meer dan waar wij het afgelopen jaar van hebben gedaan (op één baan). Dus lijkt me niet zo onmogelijk, juist ook omdat het een afzienbare tijd is? Hoe lang moet je nog?

7. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Ik ben net klaar met mijn opleiding. Ik heb 2 jaar verzorgende Ig opleiding gedaan. 36 uur werken, 1 dag school en alle opdrachten in eigen tijd moeten maken. Het is weliswaar niet op een hoog niveau geweest maar ik vond het ook ontzettend pittig. Er zijn meerdere periodes geweest dat ik zat te huilen en het bijltje erbij neer wilde gooien. Gelukkig nu achteraf gezien ben ik blij dat ik dit niet heb gedaan.

Achteraf gezien valt altijd alles wel mee, als je er midden in zit niet. Ik zou je hart volgen. Niemand hier weet wat jouw draaglast/draagkracht is, dat is voor iedereen verschillend.

Nu heb ik een leuke baan van halve dagen voor maar 18 uur per week! Dit had ik nooit kunnen doen als ik mijn diploma niet had behaald.

Succes met je keuze.

8. genaio22

genaio22 Actief lid

15 dec 2013
    320
    189
    43
    Ik moet nog 3 jaar studeren

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik werk 28 uur in het onderwijs en doe een hbo studie ernaast. Ik blij werken want anders redden we het financieel niet.

10. p1982

p1982 Niet meer actief

Manlief werkt 40 uur per week met veel twistten er nog bij
    Gaat dinsdagmiddag en avond naar school en daarnaast nog 10 uur zelf studie per week

Totaal 2. Jaar en ja is veel nee zeggen maar is tijdelijk denkbik maar

Deel Deze Pagina