Hoi! Ik liep onlangs door de supermarkt, en bij het babyschap viel het me opeens op dat je als klant echt overladen wordt met babyhapjes! Zoveel soorten flessenmelk, dan weer Liga's of zo, Roos Vicee's, rijstebloempapjes, fruithapjes, groentehapjes, mengsels van fruit- en groentehap, sapjes, etc etc. Ik vroeg mij af....zijn er mama's die de voeding van hun kindje van ca. 5-6 maanden echt zo veel afwisselen? Om eerlijk te zijn geven wij (uiteraard) gewoon 5 flesjes melk per dag. En een paar keer per week een half potje Olvarit Fruithapje. Maar that's it. M'n schoonmoeder heeft haar laatst Liga gevoerd....ik weet niet eens of dit wel verstandig / toegestaan is bij 5 maanden. Mag ik jullie vragen of jullie de dagelijkse voedingen afwisselen met iets anders dan melk? En zo ja, bij welke leeftijd begonnen jullie hiermee? Zoals gezegd is ons meisje 5 maanden en krijgt ze voornamelijk melk met heel af en toe wat fruit tussendoor. Ben benieuwd.
Mijn zoontje krijgt naast melk nog niks. Met 6 maanden ga ik zelf beginnen met wat groentes te koken en dan op een gegeven moment een fruithap en dan zo door.
Onze dochter krijgt 4x flesje melk op een dag en elke dag een paar hapjes groente of fruit. Ik geef 3 dagen achter elkaar hetzelfde en dan weer wat anders. Ze heeft nu bonen, peer, wortel en mango op.
Mijn dochter krijgt sinds dat ze 5 maanden is verse groenten en nu ook vers fruit erbij. Ze vindt het heerlijk. Na 6 maanden gaan we rustig aan met brood beginnen en zo verder naar 3 volwaardige maaltijden.
D. krijgt 5 flessen en daarnaast bijna iedere dag wat hapjes vers fruit en verse groente. Zijn met een maand of 4,5 daar mee begonnen, eerst alleen af en toe een paar hapjes groente en sinds deze week ook fruit. We wilden eigenlijk wachten tot 6 maanden, maar ze had het echt nodig. Vandaar nu ook dagelijks wat groente en fruit, gaat er ook goed in. En nu met het warme weer geef ik haar tussendoor af en toe een klein beetje water. Granen worden afgeraden onder de 6 maanden, die krijgt ze dus nog niet.
Kaj krijgt 4 flesvoedingen op een dag, en daarnaast een potje fruit en groente. Ik geef eigenlijk elke dag iets anders, dus heel afwisselend, en hij heeft nog niet echt iets wat hij niet lekker vindt.
Laat je niet verleiden door die baby-schappen. De meeste van die dingen heeft je baby helemaal niet nodig. Een kind van 5 mnd hoeft bijv helemaal geen sap, koek, tussendoortjes (met 6,7,8mnd ook niet overigens). Melk is het hoofdvoeding tot 1 jaar, bij kunstvoeding tot 9-12mnd. Daarnaast heeft het lichaam vanaf 6 maanden behoefte aan ijzer uit andere levensmiddelen (groente/fruit), en vanaf ong 7mnd aan granen. Dat is wat 'nodig' is. Daarbuiten proberen producenten van alles aan de man te slijten.
Daar kan ik weinig aan toevoegen... Het enige wat ik koop bij dat "schap" is bambix granenpap (hij drinkt 's ochtends heel slecht aan de borst en pap met bv wil hij wel) en rijstwafeltjes. Maar dat allemaal pas na 7 maanden! Met 4 maanden vind ik melk genoeg voor een baby.
Tot 6 maanden alleen melk. Vanaf 6 maanden langzaam groentes, gewoon wat wij aten, en fruit. Potjes: nooit Rijstebloem: nooit Pap: veel later Diksap: vanaf een jaar ongeveer, daarvoor alleen water/thee Liga: nooit Rijstwafel: vanaf maand of 7
Sluit me grotendeels aan bij wat de dames hierboven zeggen. Vooral voor de 6 maanden gaf ik alleen melk, vanaf 5,5 een paar hapjes fruit in de ochtend maar verder niet. Toen heel rustig begonnen met paar hapjes wortel einde middag, en dat langzaam uitgebreid naar andere groenten. Met 7 maanden uitgebreid met aardappelen en af en toe een beetje vis. Nu (ze is 7 maanden) krijgt ze wel een tussendoortje maar dat is zeker geen koek. Hier krijgt ze een eetlepel Griekse yoghurt met een beetje fruit erdoorheen geprakt. Het enige dat ik anders doe dan bijvoorbeeld JuJu is water. Mijn dochter drinkt dat echt niet, en de 300 theesoorten die ik heb geprobeerd ook niet. Met het warme weer + koorts van 39 graden vond ik het heel belangrijk dat ze naast de melk genoeg dronk, en heb haar dus water met een beetje diksap gegeven. Dat drinkt ze achter elkaar en dat vond ik op dat moment belangrijker dan mijn opvattingen over dat ik eigenlijk liever zou willen dat ze water dronk. Ga diksap langzaam weer afbouwen, hopelijk lukt dat.
Mijn zoontje wordt morgen 5 maanden, hij krijgt sinds 2 weken smorgens fruit en savonds groente. Hij heeft 4 flessen op een dag.
bij de oudste tot 6 mn alleen melk en toen stukken groente en fruit aangeboden, vnaf 8 mnd at hij met de pot mee ( voor zover dat mogelijk was) ga het bij de jongste precies hetzelfde doen
Op die leeftijd gaven wij (naast melk) alleen maar 1 keer per dag wat gepureerd fruit (banaan, appel of peer) of gepureerde groenten (bloemkool, broccoli, wortel of sperzieboon).
Ook hier tot 5 maanden en 3.5 week alleen melk, daarna begonnen met groente (zelf koken/stomen en pureren) en met 6 maanden en een paar dagen ook fruit erbij. Dus nee, ook hier geen potjes, maar als je niet zelf wilt/kunt koken dan kunnen potjes natuurlijk wel heel handig zijn. In principe zit er alles in wat ze nodig hebben, alleen de textuur en smaak is heel anders dan van je zelfgemaakte hapjes. Andere tussendoortjes zijn hier ook nog niet aan de orde en dat hoop ik nog even zo te houden..
Hier ook tot 6 maanden alleen BV gedronken. Daarna begonnen met verse groenten en fruit, zowel geprakt als in stukken. Potjes: af en toe 'voor nood' en tijdens de vakantie had ik er (voor de zekerheid) een paar meegenomen Rijstebloem: 1 pak opgemaakt, vond ze wel lekker, maar vond het zelf niet zo nodig (voegt niks toe qua voedingswaarden en ze sliep ook door op gewoon een fles melk) Pap: granenpap voor ontbijt vanaf 8 maanden ongeveer, maar verder vanaf 7 maanden gewoon brood Diksap: vanaf 1.5 jaar ongeveer, daarvoor alleen water/thee Liga: nooit Rijstwafel: vanaf maand of 7 Verder sluit ik me aan bij Adi, veel is commercie en voor zo'n kleine kindjes zijn al die koekjes/ sapjes etc helemaal nog niet nodig.
Mijn dochter is eind van de week 6 maanden. Ik zou zeggen kijk vooral naar je kind. Ik zag bij mijn dochter echt dat ze toe was aan wat anders dan melk. Het eten keek ze echt uit je mond. Sinds 4 maanden: fruit rond 10.00. sinds 5 maanden: groenten rond 18:00 uur. nu is haar schema: 07:30 fles 180. 10:00 fruithap 11:30 fles 180 16:00 uur fles 18:00 uur groente 20:00 uur fles 210 Tussendoor drinkt ze over de dag een flesje diksap uit. Water wou ze echt niet hebben en vooral met dit weer vind ik het erg belangrijk dat ze veel drinkt (en meteen wat verkoeling). Doe een heel klein beetje diksap en veel water en dan drinkt madam het wel
Mijn zoontje kreeg tot 6 maanden alleen maar melk! Vanaf toen ook wat groente en fruit. Nu eet hij wel flink in zn fruit,groente,aardappeltjes (geen vlees, op aanraden van de KA) Een rijstewafel krijgt hij ook wel eens, maar pas sinds een maandje ongeveer. Meestal krijgt hij vers, maar als het zo uitkomt is er met een potje ook niks mis! Roosvicee en diksap vind ik niet nodig en dat krijgt hij dan ook practisch nooit! (Soms eens van papa-lief hahaha) Snoepen (zoals liga's etc) vind ik ook nog niet nodig, hij kan het prima af met zn rijstewafel!
Mijn zoontje drinkt nog melk, zoveel hij wilt. Verder krijgt hij af en toe een stuk komkommer, meloen, appel, peer of courgette. Hier sabbelt hij op, je kunt het geen eten noemen. Rond zes maanden gaan we beginnen met het echte werk, maar ik ga geen potjes kopen hoor. Ik hoop hem volgens de Rapley methode te leren eten, dus gewoon stukken eten, en niets gepureerd.