Ik heb een paar vragen over het geven van appel, tomaat en courgette a la raplry. Hoe maken jullie dat klaar? Hoe snijden jullie het? Hoelang koken? Of juist rauw? Barst maar los!
Appel doe ik even in een bakje water in de magnetron. Minuutje ofzo Courgette had ik laatst met schil in reepjes gesneden en in olie gebakken
kruisje zetten in de (schil van de )tomaat, dan ongeveer 5 minuten in heet water (ik vul altijd een maatbeker met water uit de waterkoker) is hier nog steeds favoriete eten van zoon.
Appel geven wij niet (meer) volgens rapley methode. Ben niet zo bezorgd aangelegd en m'n kinderen mogen best even kokhalzen of hoesten tijdens het eten. Maar beiden konden de eerste maanden gewoon niet goed overweg met appel. Dus dat raspen we en voeren we met een lepel. En inmiddels snijd ik plakjes met een (vrij dikke) kaasschaaf. Of ik snij echt hele kleine minihapjes. Tomaat gaven we van begin af aan gewoon in stukjes. Nooit iets bijzonders mee gedaan. En courgette snijden we in plakken, koken en dan geven. Vaak even de nog eens doormidden gesneden. Komkommer gaven we wel gewoon ongekookt (wel geschild) en in plakjes.
Pas op met appel en tomaat en druif. Er belanden dagelijks tientallen kinderen in het ziekenhuis door deze stukjes. Ze sluiten precies je luchtpijp af zeg maar. Appel goed stomen, tomaatjes in kwarten snijden, evenals druiven. Fan van gewoon stukken eten, doen we hier ook maar het is niet ongevaarlijk. Zacht koken en oppassen met wat erboven staat.
Ik bak vaak de schijfjes appel even in de pan... vind ik lekkerder dan uit de magnetron moet ik zeggen! Dan knabbelt hij ze lekker weg! Tomaat heb ik eigenlijk nog niet rauw gegeven, wel ooit gewoon pastasausje van gemaakt. Courgette kun je stomen, bakken, in de oven en dan gewoon repen geven. Hier eet hij zo een halve courgette weg!!