hey allemaal. een tijdje geleden heb ik een topic geopens met de vraag of ik wel kan bakken omdat steeds mijn muffins mislukte. nu liet manlief gisteren doorschemeren dat hij zelfgemaakte appelflappen erg lekker vindt dus ik wil proberen om appelflappen te maken voor hem. Nu is mijn vraag: wie weet er een lekker recept voor appelflappen en voor andere cake dingen zodat ik mijn bak experiment uit kan breiden. ik hoor t graag van de ervaren bakkers onder ons
Ik doe het altijd erg simpel ; Bladerdeeg, kleine gesneden appeltjes ertussen, kaneel erdoorheen en dan dichtvouwen en een beetje suiker op de bovenkant. Als ze klaar zijn kan je er poeder suiker opdoen, óf wat ik zelf heel lekker vind; slagroom!
Met diepvriesbladerdeeg is appelflappen maken ongelofelijk simpel. Je koopt wat stevigere friszure appels, snijdt ze in stukjes, kaneel en suiker er doorheen mengen naar smaak, eventueel rozijnen toevoegen. De rand van het bladerdeeg insmeren met een geklopt eitje, het mengsel (niet teveel) erin doen en dan dichtplakken. De bovenkant van de appelflap insmeren met het eimengsel, suiker eroverheen strooien en dan in de oven afbakken. De temperatuur/tijd staat vaak vermeld op het pakje bladerdeeg. Je kunt het eimengsel ook vervangen door gesmolten boter.
en hoeveel appels heb ik dan ongeveer nodig?? want ga straks naar de supermarkt toe om t boeltje alvast te halen. als t goed is is mannetje later thuis vandaag dus kan ik mooi eraan beginnen. alvast bedankt voor de reacties
Ik denk dat je ruim voldoende hebt aan een stuk of 5 appels. Wel een beetje redelijke dan, niet van die mini appeltjes.
Ik maak het weleens als ik (diepvries)bladerdeeg over heb na het maken van een quiche; gewoon 1 of 2 appels in kleine blokjes snijden, wat krentjes (als ik die in huis heb) erbij, suiker en kaneel erbij en in de oven. Ik doe ook altijd op de flap wat suiker net zoals MissT. Succes en smulse!
Je kunt ook eens kersenflappen maken als je er van houdt. Beetje gele room (zo'n zakje, hoeft volgens mij alleen melk bij) en dan kersen er bij. Verder hetzelfde als appelflappen.
Wat ook heel lekker is ipv appelflappen zijn kersenflappen met slagroom Gewoon van die plakjes diepvries bladerdeeg vullen met (kersen)vlaaivulling (vlaaivulling zit in een blik en staat vaak bij de bakspullen in de supermarkt) Even in de oven (net zoals bij de appelflappen) Slagroom kloppen en in een spuitzak doen En dan als de kersenflappen een beetje zijn afgekoelt kun je aan de onderkant een gaatje prikken met de spuitzak en ze vullen met slagroom mmmmmmmmm!
klinkt allemaal erg lekker, ga me nu eerst storten op de appelflappen in de hoop dat deze lukken. we gaan t merken hihi
Idd, zoals eerder vermeld hier. Erg simpel. Wat ik soms doe als ik in een luie bui ben en geen zin heb om appels te schillen en te snijden, dan gebruik ik appelmoes Nog makkelijker dus en lekker!
haha dat is inderdaad als je lui bent. ik vond de appels snijden nog minder erg als het snijden van de boter voor de muffins
er zit een uur tussen haar 2 voorlaatste (is dit een woord? ) berichten, ze hebben maar 20 minuutje nodig dus zal wel gelukt zijn hoor dat bakken...8)
ik heb nog een tip voor cake. Als je hem extra luchtig wil moet je er een paar druppeltjes citroenaroma in doen, daar proef je niks van maar maakt het heerlijk luchtig. En als je zo'n pak van koopmans hebt, daar staat op een gegeven moment 3 minuten op de hoogste stand, dan echt 3 minuten mixen. Dat lijkt superlang, maar dat werkt echt qua luchtigheid. Saucijzenhapjes zijn ook lekker. Bladerdeeg ontdooien, van een sausijs kleine rolletjes maken en dan het bladerdeeg dichtvouwen en weer ei op de buitenkant.