Appelmoes slecht

Discussie in 'Voeding' gestart door M@r10e, 30 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Wat is dan het probleem? Ik begrijp dat nooit zo goed. Soms heb ik het gevoel dat kinderen het zo perfect moeten doen, alles wat onder het idee van genotsmiddelen valt is ongezond en wordt verboden. Ik snap natuurlijk best dat heel veel dingen écht ongezond zijn, maar wordt je er slechter van om van appelmoes bij je eten te houden? Is dat verkeerd om een gewoonte te hebben? En daarbij, wie zegt dat het in het geval van je dochter ook áltijd zal blijven? Ik ben ook met appelmoes over alles heen opgegroeid, nou, ik vind het nog steeds lekker, maar ik lust alles net zo smakelijk zonder.

Ik snap soms echt niet goed waar mensen al een probleem van maken, maar goed, zal wel aan mij liggen.

2. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben er een beetje dubbel in. Ik vind eigenlijk dat kinderen pure smaken moeten leren kennen en waarderen (en als je niet de tijd krijgt om eraan te wennen, ga je veel dingen niet lekker vinden). Vanuit die redenering vind ik dat je niet overal appelmoes bij zou moeten doen.

Tegelijkertijd: appelmoes is niet slecht. Ik geef de voorkeur aan appelmoes met fruitsuikers (Potje moes van AH, of Puur appel van Hak), maar ook gewone appelmoes is geen gif.
    En ik heb een keer een artikel over een onderzoek gelezen, waaruit juist bleek dat je kinderen aan 'vieze' smaken kunt wennen door ze een tijd te combineren met iets 'lekkers'. Doordat ze (bijvoorbeeld) hun bittere spruitjes altijd met appelmoes kregen, gaan zij diezelfde spruitjes maar dan zonder appelmoes als 'zoeter' proeven dan ze werkelijk zijn. Een vorm van conditionering is dat.
    Dus het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je hun smaak bederft met altijd maar die appelmoes, het kan ook dat ze die andere groentes lekkerder gaan vinden doordat ze het nu gecombineerd krijgen.

Zelf geef ik mijn zoontje best vaak een klein beetje appelmoes bij het eten. Dat eet hij als eerste op en wil dan meer. Mag, zeggen wij, als je de rest ook op hebt. En dat werkt prima. Soms eet hij z'n bordje leeg en mag nog een beetje appelmoes, en soms houdt hij halverwege op. Ook goed.
    het bordje hoeft niet leeg he!

3. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ik vind het niet erg dat ze een schepje appelmoes krijgt maar dan ná het eten. Ze eet graag, lekker gezond, dat wil ik zo houden. Die potjes appelmoes vind ik niet zo gezond. De zelfgemaakte vind ik wel lekker, en dat weetje ook wat er in zit. Maar ik wil niet dat e er niet zónder kan Suenne. Dat was bij mij wel het geval, hoewel ik wel alle groentes lustte, maar mét appelmoes.

4. Kwekijzer

ja ok, en je dochter eet nu gewoon alles. Dat maakt misschien wel een verschil. Ik zou het zelf ook niet gaan toevoegen om onze dochter er afhankelijk van te maken, maar als het een manier is om haar toch te laten eten/proeven en genieten, dan zou ik het wel doen. En dan door de tijd heen elke keer proberen iets te minderen ofzo. Bij mij gaat alles voor de strijd, ik zou van eten nooit iets vervelends willen maken waar de nadruk ligt op 'moet' en 'hoort'. Heeft met mijn opvoeding te maken hoor, ik heb een gekleurde bril wat dit betreft.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook die potje moes van de AH of van die kleine bakjes zonder toegevoegde suikers.
    Ik vind zelfgemaakte juist niet lekker.
    Zolang ze hier zonder appelmoes haar eten wel lust, vind ik het niet erg. Ze kreeg het hier eerst als toetje maar zag op een gegeven moment dat ik het ook regelmatig bij het eten at dus wilde ze dat ook.

6. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ja ok Suenne dat is een groot verschil. Daar kan ik ook niet over oordelen want dat is hier niet aan de orde.Wij kregen het thuis ook niet omdat we iets niet lusten maar uit gewoonte.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Euhm, wie maakt waar een probleem van dan? Volgens mij maak jij nu een probleem van een probleem dat er niet is.;)

Ik vind het gewoon raar om over heerlijke spruiten of lekker bittere witlof een zoete kwak te mikken. Nee, ik ken dat gelukkig ook niet van huis uit. Mijn moeder maakte alleen zelf appelcompote bij kip met gebakken aardappeltjes en bij rode kool ook en dat aten we niet zo vaak.
    Ik houd ook niet van zoet en wel heel erg van groente.

Je gaat toch ook niet over je boterham met kaas of worst een klodder jam smeren? Geen vergelijking? Jawel, net zo raar!

8. misa

misa Niet meer actief

Eens. Maar ik denk dat de smaken uit potjes voeding ook niet reëel en hetzelfde als vers zijn. Dus ja.. wat is beter..? Ik heb geen idee. :)

9. Bri

Bri Niet meer actief

Sinds wanneer is 'raar' een reden om iets niet te doen?
    Ik ken heel veel mensen die een boterham met kaas én jam heerlijk vinden. Ben er zelf niet zo weg van, maar ik heb het in elk geval wél geprobeerd (dat is bij ons thuis de regel: je mag pas zeggen dat je iets niet lust als je een hapje geproefd hebt - en nee, jij zegt nergens dat je het niet lust, alleen dat je het raar vindt en mijn conclusie uit je zin is dat je het om die reden niet probeert).
    Zelf eet ik graag gebakken uitjes in de erwtensoep, en sambal door de boerenkool. Zal ook wel raar zijn, maar daarom hoef ik het toch niet te laten?

Persoonlijk vind ik het heel waardevol om smaakcombinaties uit te proberen; daarmee kun je echt leuke dingen ontdekken. Bijvoorbeeld dat aardbeien verrukkelijk zijn met versgemalen zwarte peper, en dat citroensorbet lekkerder wordt als je er gehakte basilicum doorheen doet. Zonde hoor, om dingen op voorhand af te wijzen omdat je ze 'raar' vindt.
    Maar je mág dat doen hoor.

10. Kwekijzer

Ja, dat vind jij. Ik doe dat dus wel eens, niet altijd, maar soms heb ik daar zin in. En zoals ik al zei, ik zie het probleem niet. Het gaat om smaak. En het uitsluiten omdat het zogenaamd allemaal andere lekkere smaken verdoezeld, vind ik dus echt onzin. Waarom laat je dan ook niet gewoon het zout weg en andere smaakmakers. Producten zijn puur veel gezonder:p

Kijk mij hoef je daar niet mee aan te komen, gebakken aardappels zonder zout vind ik smakeloos. Zo kan je het dan ook wel een beetje bekijken met de appelmoes, het leukt sommige smaken op waardoor het wel gegeten word. Als het niet nodig is, moet je het niet doen denk ik, maar als ik een kind heb wat anders die smaak van witlof niet te pruimen vind, maar het wel lust met appelmoes, krijgt het van mij dus gewoon lekker appelmoes. Laten we de principes wel aan andere mensen over;)

11. fafje

fafje Niet meer actief

kaas met jam heerlijk...ik hou echt van hartige smaak met zoetig...of pindakaas met jam maar voor de variatie, voor een nieuwe smaaksensatie :D:D

maar kinderen die nog echt smaak moeten ontwikkelen en dingen eerst moeten leren waarderen, pure smaken...vind ik wel belangrijk....dus al smijn kind zn groentes altijd goed eet...en gek is op aardappelen, maar dat dus ook heerlijk vindt met appelmoes...is dat af en toe geen probleem..een btj op zn bordje ernaast om wat te dippen achja...

vroeger had ik een buurjongen die appelmoes als groente kreeg kijk DAT noem ik nou slecht

12. zogelukkig

Jij hoeft van mij helemaal niks te laten, maar ik neem toch aan dat ik het recht heb iets raar te vinden? Ik heb het dus over ALTIJD appelmoes OVER de groente, dat vind ik heel raar, bizar zelfs!
    Ik denk niet dat je weet hoeveel interessante smaken ik bedenk en uitprobeer. Het is onderdeel van mijn werk.

Maar ik vind zoveel dingen op voedingsgebied raar: dat mensen een zak chips leegvreten of een moord doen voor een hele Hema-worst of regelmatig gaan "Maccen" of altijd koek of snoep in huis hebben of een kant- en klaarmaaltijd eten.

En mensen die geen groente lusten zonder kwak appelmoes vind ik ook heel raar!

13. Bri

Bri Niet meer actief

Natuurlijk heb je het recht om alles raar te vinden wat je maar raar wilt vinden.
    Maar juist als het onderdeel van je werk is om smaken uit te proberen (ben heel nieuwsgierig nu wat voor werk dat is), snap ik niet dat je zo afwijzend schrijft over het 'rare' idee om jam op kaas te doen.
    Misschien interpreteerde ik die post verkeerd, het triggerde bij mij in elk geval de hiervoor gegeven reactie.

Nou ja, ik mag me in elk geval verheugen in het feit dat je een aantal van mijn gewoontes raar vindt. Mag hoor.

14. zogelukkig

Joh!:D Het is onderdeel van mijn leven: gezond en puur voedsel (puur in de zin van pure smaken en puur in de zin van biologisch).

Als je goed gelezen had, had je kunnen zien dat ik dus appelcompote maak bij de kip en gebakken aardappels. Ik heb niks tegen appelmoes.

Waarom geef je je kind (in het algemeen gesteld) dan niet een heerlijke witlofsalade met oa stukjes appel, wortel, rozijnen en noten, doet het uitstekend samen. Maar ik zal een slechte eter nooit verwennen door de "vieze" smaak te verbloemen met iets anders. Als je een kind hebt dat niks lust, kan je wel bezig blijven, dan wil het straks een slagroomtaartje ipv een boterham met kaas. Waar leg je de grens? En als je kind alle groente alleen met appelmoes eet, wanneer ga je dat dan afleren? En denk je dat die dan wel opeens witlof, spruiten en rode kool lust? Jong geleerd is oud gedaan en dat geldt zeker voor voedingskwesties.
    Opvoeden is ook leren eten en eten is veel meer dan proeven met de mond. Eten doe je met al je zintuigen! Denk dus ook eens hoe je met je kind eet en in welke vorm je het giet. Je kan een kind leren eten en slechte eters kan je dus ook creeeren, daar heb je als ouder een groot aandeel in.

15. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ik zie het verschil dan weer niet zo met stukjes appel of een schepje..:(

16. zogelukkig

Ja Bri, ik bedenk en probeer graag nieuwe gecombineerde smaken. Maar jam op een boterham met kaas, neen dank u.

Ik ben gek op een plakje stemgember tussen mijn tosti.

17. zogelukkig

Nou ja; ik wel! Het 1 is een is een maaltijdsalade waar de appel gewoon onderdeel van is (bitter en zoet gaan uitstekend samen). Die kwak appelmoes over de gekookte witlof of spruiten is dus bedoeld om de "vieze" smaak weg te toveren

Miz een heel andere insteek. Bovendien kauw ik graag op eten. Ik vind een kouwe kwak appelmoes over heerlijke groente gewoon niks.

18. Mayon

Mayon Niet meer actief

Nou ja maar dan gaat het ook niet meer alleen om de witlof. Ik zie daar het probleem niet in hoor. Beetje muggenzifterij wat we nu doen geloof ik..

19. adi

adi Niet meer actief

Het is waarschijnlijk ook de intepretatie van 'raar'. Hele volksstammen vinden appelmoes bij het avondeten heel normaal, ik kan me daar werkelijk waar niks bij bedenken.
    Voor mij is het echt precies hetzelfde alsof ik een bak aardbijen over mijn aardappels, of over mijn sperziebonen zou kwakken, om het avondeten lekkerder te maken. Die appelmoes die iedereen overheen gooit is namelijk geen onderdeel van de maaltijd, hoort niet bij het recept zeg maar.

meloen met ham vind ik wel lekker, is ook een sensatie van zeer tegengestelde smaken, maar dat is een gerecht.

maar het is inderdaad wat je als persoon 'normaal' vindt, en vaak ook wat je vanuit het huis hebt 'meegekregen'.

20. zogelukkig

Haha, dank je Adi! Soms kan ik niet zo goed overbrengen wat ik bedoel geloof ik, jij zegt het recht voor z'n raap.;)

Als ik trouwens zo vasthoudend zou doen over borstvoeding, ben ik meteen lid van een criminele organisatie. Mensen willen mij wel heel graag overtuigen dat een kwak appelmoes over je eten normaal is zeg, je zou haast denken dat ze op sicilie appels verbouwen.

Deel Deze Pagina