Iets eerder beginnen met groente en fruit?

Discussion in 'Voeding' started by Jeal, Jul 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jeal

Jeal Actief lid

Mar 2, 2009
    305
    0
    0
    Ik lees overal dat je vanaf 4 maanden kunt beginnen met groente en fruithapjes. Op 8 augustus wordt mijn kleine 4 maanden. Nu hoor ik van moeder, schoonmoeder en andere ietwat oudere vrouwen dat ze dat met 3 maanden al deden en dat ik haar dus best van fruit kan geven.... nu is het niet dat ik dat niet wel, het lijkt me juist super. Maar is het verstandig om dit eerder te doen? Een waarom is die grens nu 4 maanden terwijl het vroeger 3 was.

Wanneer zijn jullie hiermee begonnen?

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Omdat ze nu wijzer zijn dan toen ;)

Het algemene advies is trouwens starten vanaf 6 maanden, maar er zijn ook wat deskundigen die (in sommige gevallen) pleiten voor 4 maanden. In principe had ik de insteek; zolang het niet nodig is, starten we niet voor de 6 maanden. Mijn zoontje was alleen nogal hongerig en zat met de flesvoeding al snel op de max. Bij hem zijn we dus wel met ruim 4 maanden begonnen om op zijn behoefte in te kunnen gaan. Werkte overigens voor hem ook heel goed want hij was daarmee wat meer verzadigd.

3. Aurin

Aurin VIP lid

Oct 10, 2008
    8,337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    ik ben er met 3 maanden mee begonnen, op advies van het CB, omdat mijn mannetje groot en erg hongerig was, en mijn eten letterlijk uit mijn mond keek, hij gaf dus zelf ook al duidelijk aan meer te willen dan fles.

Ze zeggen beginnen met 4 maanden omdat dan de darmpjes etc er beter tegen zouden kunnen.
    Maar t ene cb zegt dat je beter met groente kan beginnen omdat een kind dan niet went aan t zoete/zure van t fruit en daarna geen groente meer wilt, en t andere zegt weer dat t niet uit maakt.

Ik weet t dus ook niet! Op mijn cb hebben de arts en wijkverpleegkundige zelfs ruzie over hoeveel flessen mijn zoontje moet krijgen.. ;) zegt genoeg denk ik!

Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe je kindje nu reageert op voeding, en of het al echt behoefte heeft aan iets anders? hoe reageert het als jij eet?

Zoals ik al zei, mijn zoontje had er gewoon echt heeeeeel erg behoefte aan en was vanaf zijn geboorte al erg groot.

Maar elk kind is anders! Doe waar JIJ je goed bij voelt, niet omdat anderen t zeggen, of zeggen hoe t vroeger ging...

4. Jeal

Jeal Actief lid

Mar 2, 2009
    305
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Mijn meisje zit al heel lang op het 'maximum' wat flessen betreft. Maar is niet super groot ofzo... Wel is ze voor mijn gevoel erg snel in de ontwikkeling.

Het is inderdaad zo dat ik moet doen waar ik me goed bij voel. Maar word soms wel eens moe van wat anderen altijd zeggen en dan helemaal met de opmerking erbij van 'de baby's van toen zijn ook allemaal groot geworden', vast wel heel herkenbaar. Maar in dit geval lijkt het me ook wel leuk om haar eens een lepeltje groente te geven.

5. Allistair

Allistair Bekend lid

Jun 8, 2010
    979
    0
    0
    Ik ben op advies van de kinderarts met 3,5 maand begonnen met bijvoeding. Mijn dochtertje heeft heel veel last van harde ontlasting en reflux. Daarom adviseerde de KA mij om al eerder te beginnen en dan langzaam af te bouwen met de lactulose als ze er geen last van kreeg.

Wat ik me wel afvraag is: als bijvoeden vanaf 4 maanden zo "slecht" is voor een kindje, waarom wordt daar dan ook niet op ingegrepen door de overheid? Er mag geen reclame worden gemaakt over zuigelingenvoeding, maar er mag wel reclame worden gemaakt voor de 4+ potjes. Heel vreemd eigenlijk. Je zou toch zeggen dat de overheid dat ook zou verbieden, omdat ze willen stimuleren dat je baby zo lang mogelijk borstvoeding krijgt....;)
    En waarom doen ze (hier tenminste) bij het CB ook niet moeilijk over het bijvoeden vanaf 4 maanden, ook geen ander advies om later te beginnen. De huisarts en kinderarts doen ook niet moeilijk als je ze vraagt wanneer je mag beginnen. Dan zeggen ze gewoon dat je vanaf 4 maanden mag beginnen, zonder ook maar een woord te reppen over dat het beter zou zijn nog wat langer te wachten.... En je mag toch verwachten dat als 3 afzonderlijke (deskundige) partijen zoiets zeggen, dat het toch wel makkelijker aanvaard zou worden... (Toch merk ik hier op het forum dat heel veel mensen er "tegen" zijn)

Ik heb er zelf geen mening over eigenlijk.:) Ik kan me bij beide meningen wel iets voorstellen. Ik vraag me alleen af waar deze meningen op zijn gebaseerd.

Tsja, heb je nog niet een antwoord op je vraag he... hahaha

Liefs Allistair

6. Kimmm

Kimmm Actief lid

Jul 14, 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    wat ik doe, mijn zoon is bijna 3 maanden..als ik fruit eet leg ik af en toe een stukje daarvan op zijn lip zodat hij er aan kan likken en zuigen. vind ie helemaal te gek!! zo went hij alvast aan de smaak, textuur etc en krijgt heel langzaam iets van de zuren binnen. steeds iets meer en langer totdat ik hem echt fruit ga geven.
    ik doe het overigens voor voor zijn en mijn fun, hij krijgt bv en krijgt genoeg binnen..

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier ook begonnen vanaf 3,5 mnd. Ook om dezelfde reden dat hij al begon met het eten uit de mond te kijken. Hij stopte ineens ook van alles in zn mond. Ik geef wel zoveel mogelijk vers! Af en toe als we weggaan neem ik wel een potje mee.

De grens tussen 4 en 6 mnd heeft geloof ik ook met bv en kv te maken. Geef je bv dan is het beter om tot 6 mnd te wachten.

Hou gewoon je kindje als leidraad aan. En ook hoe ze erop reageert. En geef een paar dagen achter elkaar hetzelfde zodat je kan controleren of ze er allergisch op reageert of niet.

8. Jeal

Jeal Actief lid

Mar 2, 2009
    305
    0
    0
    Was ook eigenlijk wel erg benieuwd hoe andere hier over denken, dus in die zin heb ik wel antwoord hoor ;)

9. linnim

linnim Fanatiek lid

Mar 24, 2009
    2,027
    367
    83
    in nederland
    Ik lees ook even mee.
    Onze dochter krijgt BV 5 a 6x per dag.
    Maar als we aan het eten zijn kijkt ze het onze mond uit.

10. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    BV kun je onbeperkt geven, dus je zit niet zoals bij fv op een gegeven moment aan een max. Daarbij kun je dus gerust de 6 maanden afwachten.

Ik kon ook haast niet wachten, omdat het me zo leuk leek. Maar ik ben blij dat ik toch heb gewacht. Met 6 maanden is het darmstelsel veel beter ontwikkeld. Daarvoor nemen ze nauwelijks voedingsstoffen op uit bijvoeding en vergroot je wel het risico van allergieën. Dit omdat de spijsvertering van je kindje er normaal gesproken nog niet klaar voor is. En ze kijken je alles uit de mond, als ik op mijn pen zit te kauwen wil hij dat ook doen.

Ik zou dus alleen voor de 6 maanden bijvoeding geven wanneer je fv geeft en wanneer dit op advies van de kinderarts of het cb is.

ps. En geloof me, je kunt daarna je lol nog op met de bijvoeding ;)

11. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,813
    9,319
    113
    Gelderland
    Mijn zoontje kijkt ook al heel erg lang ons eten uit de mond maar hij vind alles heel erg interessant en kijkt dus overal naar. Ik vind dat niet echt een reden om te gaan beginnen met bijvoeding.

Wat ik wel al rond 3/ 4 maanden deed was hem soms wat dingen laten proeven. dus even tegen zijn tongetje aan!

Wanneer we zijn begonnen met bijvoeding?? Nu nog steeds niet elke dag en hij is bijna 6 maanden. Alleen als hij niet slaapt en nog geen flesje mag (volgens schema) en hij wel hongerig is geef ik hem wat. De laatste tijd probeer ik om half 6 groente of fruit te geven maar als hij moe is gaat hij naar bed.
    En ik heb echt een heel hongerig mannetje met een flink gewicht maar hij red het prima op zijn flesjes maar dan wel met forte.

12. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Tja het is natuurlijk iedereen zijn eigen keus. Maar ik zou echt wachten tot 5 a 6 maanden. Inverband allergieen en darmen etc.

Kindjes die al eerder zijn begonnen op advies van het CB of KA vind ik wat anders.

Voor je eigen leukigheid zou ik het echt nog niet doen hoor.

En het eten uit je mond kijken is ook geen reden om te beginnen. Kleine kindjes vinden alles interessant wat papa en mama doen. Daarbij snappen ze echt niet dat jij eet hoor.

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Bij voeding zijn er hier echt heeeeeel veel topics over! Misschien kan je daar even kijken of evt daar de zoekfunctie gebruiken ;)!

Wij zijn bij alle drie de kinderen met 6.5 maand begonnen met bijvoeding. Voor die tijd hadden ze het absoluut nog niet nodig en nog meer dan genoeg aan de borstvoeding/kunstvoeding die ze op verzoek en onbeperkt kregen.

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik weet nog niet wat ik ga doen, of nou ja, ik weet het wel, ik ga het volgende week even met de kinderarts overleggen. Irem is nog totaal niet geinteresseerd in eten, maar ik weet dat het bij kinderen met reflux weleens wordt aangeraden eerder met vaste voeding te beginnen zodat de reflux wat beperkt wordt. Dat zou op zich natuurlijk wel erg fijn zijn. Ik ben benieuwd wat de kinderarts hierover zegt.

15. WenT

WenT Bekend lid

Jul 25, 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Joleijn kreeg ook met 3 maanden al wat fruit.
    Maar ik ben begonnen met watermeloen, omdat dat vooral uit water bestaat en een zachte smaak heeft en niet zuur is en geen kans geeft op allergie-ontwikkeling.

Watermeloen was echt favoriet. Ze kon heel lang op een stukje sabbelen. Of ik gaf haar gewoon alleen het sap uit een flesje.

Alleen jammer dat er niet het hele jaar watermeloenen te krijgen zijn...

16. houda

houda Actief lid

Jul 17, 2007
    285
    0
    0
    Amersfoort
    #16 houda, Jul 22, 2010
    Last edited: Jul 22, 2010
    Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Als je denkt dat je baby toe is aan vast voedsel omdat hij het eten uit je mond kijkt, probeer dan maar iets wat niet eetbaar is naar je mond te brengen of mee te spelen in je handen. Dan kijkt hij dat even goed 'uit je mond'. Als dit de reden is dat je kan zien aan je kindje dat hij of zij eraan toe is zou ik het niet doen. Dit is namelijk geen reden?!

Wat ik mij afvraag is waarom zou je het zo snel willen geven? Omdat het leuk is? Omdat je wil zien hoe je kindje reageerd?

Natuurlijk zijn er uitzonderingen dat je wel eerder kan beginnen maar omdat hij of zij eraan toe is omdat hij het eten uit je mond kijkt, lijkt mij geen goede reden.

Maar ja dat is mijn mening.

17. noena

noena Fanatiek lid

Nov 4, 2007
    1,114
    0
    0
    ben ook met 3 maanden begonnen, met fruit en wortel hapje.. (niet elke dag hoor) eerst beetje proberen en kijken of je baby het aan kan en hij wel zijn melk blijft drinken.. dat was het geval bij mij, dus ging ik er mee door

18. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik ga helemaal mee met houda!
    Je leest hier op t forum vaak argumenten als 'mijn kindje kijkt t eten uit mijn mond' of 'hij stopt alles wat ie in zijn hand krijgt in zijn mond'.
    Dat is heeeeeel normaal! Een baby stopt alles in zijn mond op een bepaalde leeftijd, om te ontdekken, volgens mij is de tong zelfs het sterkste zintuig van een baby. Dat zegt dus echt niet dat hij wil eten. Hij weet niet eens wat eten is dus hoe kan hij nou in godsnaam weten dat hij er klaar voor is? :p
    Advies van arts vind ik heel anders maar voor je eigen lol met 3 mnd al beginnen met fruit? Dat snap ik niet zo goed.
    Ja het is misschien leuk en ja ik ben ook benieuwd hoe ze gaat reageren. Maar ik wacht er mooi nog even mee. Daarbij is het toch juist makkelijk als ze alleen melk drinken, al dat gehannes met eten straks, dat komt later wel.
    Ieders keus maar de mijne is het absoluut niet.
    Ik ga voor 6 mnd enkel borstvoeding.

19. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Men adviseert niet eerder te beginnen dan 4 maanden...
    Ik zelf ben ook zo rond de 3 maanden (volgens mij was ze 3 maanden en een week ofzo) begonnen maar dit op advies van de huisarts en het CB aangezien ze erg veel moeite had met haar ontlasting... We begonnen met fruit (paar hapjes per dag uiteindelijk een half potje) en sindsdien is haar ontlasting weer goed gelukkig :) Nu krijgt ze ook af en toe groente en krijgt ze in de ochtend fruit en in de avond groente (van beide een half potje dus in totaal een klein potje op een dag)

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Tja, Lisa kijkt ook al het eten uit mijn mond en stopt van alles in haar mond, maar ze heeft nauwelijks benul van wat eten is (krijgt alles via de sonde en 's avonds haar medicijnen als papje met een lepel). Over het algemeen is bijvoeden met 6 maanden vroeg genoeg, tenzij er bepaalde redenen zijn om eerder te beginnen, zoals aan de max flesvoeding zitten terwijl je kindje meer honger heeft, bij moeilijke stoelgang, reflux of zoals in ons geval sondevoeding. Wij beginnen dus komende week, als Lisa 4 maanden is, met pap van een lepel, zodat ze zo snel mogelijk kan wennen aan eten. Ik ben er niet heel blij mee, had liever gewacht tot 6 maanden zoals bij Eva, maar dat kan nu gewoon echt niet. Dan is het dus even afwegen wat beter is. Maar ze krijgt tot 5,5 a 6 maanden alleen nog maar rijstebloem, dat vind ik voor mezelf dan nog wel acceptabel.

Bedenk wel dat bijvoeding geven misschien heel leuk is, maar ook wel lastig, alleen melk geven is zoveel makkelijker! Geniet daar nog even van zou ik zeggen, je kan straks nog lang genoeg bijvoeding geven. En in principe is het voor je kindje echt nog niet nodig.

Hier trouwens ook een groot kindje, maar ze redt het prima op alleen melk (borstvoeding, in totaal 915 ml, wij zijn de melk juist gaan minderen omdat ze als ze voeding kreeg weinig honger leek te hebben, de late avondvoeding ook niet meer nodig heeft waarschijnlijk en ze heel snel een stuk dikker werd)

Share This Page