Appelmoes

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by sneeuw, Sep 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sneeuw

sneeuw Fanatiek lid

Oct 29, 2010
    1,671
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet het, het is een vraag over voeding, maar ik plaats het hier omdat ik ban ben dat moeders van peuters en kleuters niet zoveel naar het onderwerp voeding zullen kijken. Ik wil nl graag de ervaring van de moeders van de wat oudere kinderen horen die in een periode van moeilijk eten (nu bijna 14 maand) wel es een likje appelmoes voor op de lepel met eten gaven.

Hoe aten jullie kinderen de maanden/jaren daarna? Wilden ze daarna alleen maar eten met appelmoes erop of is het een periode geweest en lusten ze nu prima eten zonder de toevoeging van appelmoes?

Ik zit nu nl te twijfelen of ik het wel of niet ga doen, maar ben benieuwd of ik dan juist de boel verpest.

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik doe dat hier thuis niet. Dat werkt hier ook niet;).

Vroeger toen ik klein was kreeg ik wel appelmoes door dingen die ik niet lustte. En nu doe ik nooit meer ergens appelmoes over/door. Al vind ik het soms nog wel lekker. Ik was toen al wel wat ouder denk ik.

3. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    Hier wel is geprobeert maar na 2 happen trapt hij er niet meer in en merkte hij dat er wat anders bij zat.
    Dus nee hier doen we het niet.

Wel als hij zijn bord leeg eet, krijgt hij appelmoes

4. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Nee nooit gedaan. Soms mogen ze wel appelmoes, maar dan gewoon op het bord.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Persoonlijk zou ik het nooit doen.

6. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

sorry wij doen het ook niet.
    Scheelt ook dat ze appelmoes niet lekker vind. *grin*

7. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    nee geen appelmoes. Maar op advies van het CB wel fruit door het eten heen. Mijn zoon was altijd een moeilijke eter, en hij wou ook vrij laat zijn warme hap hebben. Het CB zei toen doe er eens een lepel fruit door heen en dit heb ik toen gedaan, en werkte perfect. langzaam afgebouwd toen... en nu eet mijn zoon echt alles! bahalve spinazie ;) maar we kunnen ook niet alles lusten he haha.

8. Arja

Arja Bekend lid

Nov 2, 2008
    951
    0
    0
    Nou hier wel hoor. Alle nieuwe groentes worden met appelmoes erbij gegeten. Het kan mij echt niet schelen hoe de groente naar binnen gaat, als het maar naar binnen gaat. Ik koop overigens wel biologische appelmoes zonder toevoegingen en suikers. Als ze de groente eenmaal kent, eet ze het gewoon zonder appelmoes. Ook geen probleem. Je kunt wel heel strikt gaan lopen doen, maar het leuk houden aan tafel en ook nog groente naar binnen zien te krijgen is al een hele uitdaging. Hier dus geen mama die moeilijk doet over appelmoes.

9. adi

adi Niet meer actief

Hoe oud is je zoon?

Ik zou het nooit doen, ik vond fruit geen onderdeel van een bord warm eten, net zoals ik geen courgette eet bij mijn appels.

Hier zou het ook niet lukken om het ergens doorheen te doen (we prakken niks) of op een lepel (ze scheppen hun eten zelf op)

Maar kun je het niet op een andere manier oplossen? Eten uitdagend en interessant maken? Want met appelmoes fop je je kind vind ik.

10. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Bij mijn dochtertje heeft het ook even geduurd, voordat ze goed avondeten wilde eten. Fruit was (is) ze gek op, maar warm eten 's avonds.. een paar hapjes en dan was het klaar.

Ik heb er nooit een probleem van gemaakt. Eet ze het niet, dan eet ze niet. Aardappels vond ze niet zo lekker, maar ik ben het blijven aanbieden.. ik legde ze gewoon op d'r bord en opeens at ze het wel. Zo doe ik het met alles en ze eet nu dus ook eigenlijk (bijna) alles.

De smaak is namelijk iets wat moet ontwikkelen en dus vind ik dat je in de leeftijd van 0-4 jaar niet kan zeggen dat je kind iets niet lust.
    Dat ze het niet meteen willen eten, betekent in mijn ogen dus niet dat ze het niet lekker vinden, maar moeten wennen aan de smaak of structuur.

Laatst aten we bij mijn ouders rode kool met gebakken speklapjes, ze vond het niks, geen probleem, maar ze krijgt niks anders. Wel altijd een toetje, maar geen boterham ofzo. Volgende keer dat we het eten, probeer ik het gewoon opnieuw. Mijn moeder heeft het zo ook met mij gedaan en ik eet echt alles.

Weet je, probeer het ook een beetje los te laten, groot worden ze toch wel. Een moeder die ik ken, met drie zonen, zei dit ooit tegen mij.. en ze heeft gelijk, groot worden ze toch wel..

Wat ik wel doe is overdag naast fruit ook tomaatjes, komkommer, stuk paprika en olijfjes aanbieden, vindt ze heerlijk.. zo krijgt ze toch d'r portie wel binnen.

Maar appelmoes overal doorheen gooien, vind ik persoonlijk helemaal niks. ;)

11. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik zou het gewoon eens proberen. Ik ben inmiddels zó wanhopig dat ik nog in mijn nakie de polka zou dansen met een pan op mijn kop, als ik hem daardoor aan het eten kreeg. Dus dat likje appelmoes zou ik me niet druk om maken.

12. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier gebeurd het wel. Vaak neemt ze dan om en om een hapje appelmoes ofzo en ik doe eigenlijk altijd maar een flinke druppel. Zéker als ik weet dat ze andere keren het normaal wél eet zonder appelmoes.

Appelmoes er door hoeft ze niet. Dan ziet ze het niet en heeft het niet meer door :p . Dus het moet er hier sowieso altijd bij.

Maar het wisselt hier, nu al een hele tijd zonder appelmoes en met fases dan is het meermalen in de week raak. Ik stimuleer wel zonder hoor. Maar als ze echt een drama gaat maken geef ik haar dus haar zin. Maar dus een heel klein beetje :p naar mijn idee doe ik het dan nog 'goed' .

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ik zou het niet heel snel doen denk ik.. Maar daar zit geen puur rationele reden achter. :)
    Toen ik klein was kregen wij bij elk maaltijd 1 grote schep appelmoes en hoe we dat aten.. Tja dat maakte niet uit.
    Weet wel dat ik het inderdaad weleens door mijn groente schepte in geval van "niet zo lekker" maar ik lust nog steeds bijna alles, ben nog steeds gek op appelmoes (zelfs op brood) maar eet het zelden tot nooit. Als ik het al koop vergeet ik het meestal op te maken :)

Ik had ooit een vriendje dat 21 was.. Zijn ouders gingen op vakantie en of hij dan zolang bij ons mocht eten.
    "ja hij lust niet zo veel maar dan geef je hem maar appelmoes".
    Dus die heeft 2 weken lang aardappels met appelmoes gegeten.. :D

Kwam paar jaar later z'n vriendin tegen waar hij mee samenwoonde.. Hoop groente in dr boodschappenkarretje en geen appelmoes.
    Dus ik grinnikte zachtjes en zei iets in de trant van "zo zo.. Lust ie dat wel?". Zij lachen: "ik ben z'n moeder niet! Hij eet maar gewoon normaal!"
    Dus uiteindelijk... Zelfs daar kwam het goed :)

14. sneeuw

sneeuw Fanatiek lid

Oct 29, 2010
    1,671
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hihi, het is nog vroeg, maar lig in een deuk nu............... Ach, schoonmoeder deed het van de week en nu vraag ik me dus af of ik het een goed idee vind of niet, het werkt nl wel met een ietsiepietsie voorop de lepel groente en daarna weer een aantal lepels zonder moes

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@sneeuw: ik denk dat het ook zal schelen of ze dat dan bij alle groenten heeft.. of toevallig alleen bij die ene die ze niet zo lekker vind :)

overigens hier klein meisje met eh.. "dikke genen" dus dat is ook wel een puntje waarom wij het niet zo snel zouden doen denk ik.
    maarja.. ze lust bijkans alles dus de noodzaak is er sowieso niet echt.
    binnenkort zelf maar een keer appelmoes maken weer.. is erg lekker en dan kan ik het per portie invriezen dus kunnen we het gewoon af en toe lekker eten.

16. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn zoon lust graag appelmoes en zou het overal wel bij willen. Soms krijgt hij het, maar vaker niet dan wel. Hij eet z'n groente er niet beter of slechter door.

Dochterlief is een enorme eter, alleen groentes vindt ze wat minder. Ik kies ervoor om daar geen appelmoes bij te geven. Ze is nu 1,5 en inmiddels eet ze een aantal groentesoorten wel. Dat heeft even geduurd, maar ik denk dat het gewoon tijd nodig heeft om te wennen. (niet bij zoon, die heeft altijd wel graag groente gegeten)
    Nou eet zij sowieso niet van lepels die ik voor haar opschep, mevrouw wil het al een hele tijd allemaal zelf doen. Dat wordt zo'n knoeiboel, met appelmoes.

Ik heb een keer over een onderzoek gelezen over appelmoes bij bittere groente (dus over de spruitjes, bijvoorbeeld). Kinderen zouden daardoor zo geconditioneerd worden dat ze later, als je de appelmoes weer weglaat, die zoetige smaak er zelf bij bedenken: zij nemen die zelfde spruitjes als zoeter waar dan kinderen die het daarvoor niet met appelmoes aten. Ik denk dus dat je er niet per se de smaak van je kind mee verpest.

Of je het wel of niet wilt doen, is helemaal je eigen keus. Niks mis met appel. Zelf kies ik dan voor de moes zonder suiker (maar met appelsapconcentraat, dus 't is evengoed nog zoet, maar ik heb 't idee dat fruitsuiker beter is dan geraffineerde suiker).
    En ik kies er dus voor om appelmoes soms als extraatje te geven, niet als iets om de smaak te verdoezelen. Dan heb ik persoonlijk liever dat ze weinig groente eet. Zoals gezegd: het gaat steeds beter daarmee, en door deze manier went ze aan de echte groente, niet aan een prakje met appelmoes.

17. Dana

Dana Niet meer actief

mijn dochter eet echt bar slecht avondeten, we lossen het niet op met appelmoes en dan nog, als er wat anders bij zit hoeft ze het al niet meer. ik heb zo´n vreselijke pietlut qua eten dat geloof je echt niet, mijn huisarts en de kinderarts zeggen beiden dat het in ons geval het beste is om te blijven aanbieden tot ze eet, geloof me, ik ben er moedeloos van maar ik hou vol.

ik begrijp best dat sommigen het uit nood dan maar met appelmoes proberen hoor, als dat hier werkte dan deed ik het overal door.

18. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Ik weet het niet. Mijn dochter lust bijna alles en eet prima avondeten dus hier is het niet nodig. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je wanhopig bent, je het gaat proberen. Of het goed is, denk ik niet. Maar onder het mom van: wat erin gaat, gaat erin, kan ik het me wel voorstellen.

@ athina :D

19. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Hier geen appelmoes maar ketchup. Ze wilde overal ketchup bij ;)
    Noemde het toen "dipdip". Dus als wij gingen eten, stond er altijd een fles "dipdip" op tafel....heb nog nooit van mijn leven zo vaak een nieuwe fles ketchup moeten kopen, sterker nog: We gooiden ze altijd weg omdat ik geen idee had hoelang we het al hadden.

Maar....ze at wel alles...zolang er maar "dipdip" bij zat.

En nu....alleen nog bij patatjes en tosties. En het heet ondertussen ook gewoon ketsjup ;)

20. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Oh en je hebt tegenwoordig ook "verantwoorde" appelmoes!

Niet druk om maken.....heel veel zijn met appelmoes groot geworden!

Share This Page