Vraag over kunstvoeding tot 2 jaar

Discussion in 'Voeding' started by Jackie87, Dec 9, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    Misschien is het wel een stomme vraag, maar het volgende vraag ik me al heel lang af.
    De WHO raad aan om zeker 2 jaar borstvoeding te geven. Maar waarom is het dan zo, dat als je kunstvoeding geeft, het na 1 jaar als commercieel wordt gezien? Ik heb ook vanaf de eerste verjaardag van onze dreumes gewoon volle koemelk gegeven en dat was overigens ook het advies van het cb.
    Maar als je het gaat vergelijken met borstvoeding, is kunstvoeding toch eigenlijk beter dan gewone melk? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Moedermelk is iets heel anders dan kunstvoeding. Moedermelk bevat allerlei specifiek op het kind afgestelde stoffen, en het hele proces van borstvoeding geven is veel meer dan alleen maar laten drinken.
    Kunstvoeding is gewoon dure koemelk die zo bewerkt is dat kinderen het wat gemakkelijker verdragen. Maar de noodzaak om het zo te bewerken dat ze het gemakkelijker verdragen verdwijnt als ze naast hun melk ook ander eten krijgen. Voor kinderen onder een jaar wordt er vaak gezegd dat gewone koemelk teveel natrium en eiwitten bevat, en daarom werd eeuwenlang tot een jaar de koemelk gewoon een beetje verdund met water en ingedikt met wat pap. Een kind dat naast de fles voldoende en gevarieerd eet heeft al die toegevoegde stoffen in kunstvoeding niet nodig.

3. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    In België wordt wel degelijk aangepaste melk aangeraden tot 3 jaar. Niet per se poedermelk, maar toch wel groeimelk. Dit owv meer vitamines en mineralen, en vooral minder eiwitten.

En ja, met een uitgebalanceerde voeding zal je kind er ook wel komen. Maar alle supermama's op dit forum ten spijt, die nauwelijks suiker geven en massa's groenten, zijn de meeste peuters wel gebaat bij die extra voedingssteun.

4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    @dirksmama. Bedankt voor de uitleg. Heel duidelijk en logisch!

@shakes. Wat is dan het verschil tussen gewone kunstvoeding en groeimelk dan?

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Hier krijgt Eva beiden eigenlijk. 's ochtends krijgt ze een papfles van 180/6 en 4 schepjes brinta, 's middags krijgt ze een beker melk (of drinkyoghurt) bij haar boterham en 's avonds krijg ze nog een kleine melkfles (is nu nog 60/2 - we zijn aan het afbouwen).

6. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    hier krijgt mijn dochter ook nog steeds kv omdat ze een lastige eter is en met kv toch wat extra vitaminen binnen krijgt... (en extra kcal)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Groeimelk is kunstvoeding voor oudere kinderen. Enorme winstmelkkoe voor de industrie (hier in Indonesie hebben ze het ook voor kleuters, schoolkinderen en pubers...kassa!). Het bevat meer suiker dan gewone melk en meer vitamine. Je kunt evengoed je kind gewone melk met een vitaminepil en een paar suikerklontjes geven, dan heb je hetzelfde effect.

8. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    In gewone melk zitten nog wel meer eiwitten. In het geval van mijn dochter zou ze dan teveel eiwitten binnen krijgen als ze dezelfde porties melk als kv zou drinken...
    Overigens kost het mij niet heel veel meer of ik een pak kv open trek waar ik 4 weken mee doe of dat ik daarvoor in de plaats iedere keer een pak melk koop die in 2 dagen op is :D

9. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Komkom, er bestaat evenzeer groeimelk zonder suikers hoor. Net zoals je yoghurt hebt met en zonder. Veralgemening hoeft niet.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het suikergehalte in groeimelken is hoger dan het suikergehalte in dagmelk.

11. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Er staat ook 'suiker' op de ingrediënten lijst en dat staat niet op melk.
    Ik heb zelf eens de pakken gelezen kan er geen een vinden waar het niet aan toegevoegd is.

Share This Page