Hallo Dames, Ik wil even mijn zorgen delen. Wij hebben 2 honden, een Golden retriever teef en een Old English bulldog reu. 4 weken geleden toen wij op vakantie waren gebeurde het voor het eerst. Jaro, de bulldog, begon toen mijn dochter naar hem toe kwam kruipen, te grommen, ik dacht even dat het snurken was, want dat doet hij ook maar naarmate ze verder naar hem toe kwam gromde hij harder. Ik schrok er best van want hij heeft dit nooit gedaan. Fay deed ook niks overigens, ze was nog niet eens bij hem. Vanavond gebeurde het weer, fay was buiten aan het kruipen en jaro zat achter het hek, weer begon hij te grommen en zijn oren legde hij plat, toen ze dichterbij kwam viel hij uit maar er zat gelukkig een hekje tussen dus er gebeurde niks. Ik vertrouw hem nu voor geen meter meer, ik durf hem niet meer samen met Fay binnen te laten, ook al ben ik er bij. Wat moet ik hier nu mee??
Dit heeft een stukje met rangore te maken. Wanneer je dochter kruipt is ze even hoog of lager als je hond. Voor je hond kan dat betekenen dat ze lager in rang is. Een rang hogere mg uitvallen naar een ranglagere. Dat heeft je hond gedaan. Hij heeft trouwens keurig gewaarschuwd dat hij niet van haar gedient is. Dat is genegeerd en ze is doorgekropen. Tjah dan valt hij uit. Als je je echt zorgen maakt kun je je hond bij een goede hondeschool laten testen op agressie en dan speciaal naar kinderen. Zoals ik het nu zie deed de hond gewoon wat ze in de natuur ook doen.
Is er reden dat hij zo doet? Mischien jalours of heeft ze hem een keer pijn gedaan. Een hond kan ook goed bang zijn. Mensen denken snel dat ze vals zijn. Maar hij kan ook bang zijn mischien hem meer er bij te betrekken. Bijvoorbleed als je luier verschoont dat hij mag kijken en haar likken.
Hij kan jaloers zijn, natuurlijk, maar ik betrek ze er altijd bij en hij mag haar ook altijd likken, liever niet op gezicht, hihi. Maar ik betrek ze er genoeg bij. Het zou idd met de rangorde te maken kunnen hebben, ik ben ook wel blij dat hij eerst waarschuwde, gelukkig maar. Ik zou een gedragstherapeut in kunnen schakelen want hij is ook nogal dominant en misschien heeft dit met elkaar te maken? Hij was er overigens eerder dan Fay. Dus hij is er vanaf het begin bijgeweest en bij thuiskomst uit het ZKH heb ik haar ook gelijk laten zien en ze laten snuffelen, ik dacht dat ik dat goed gedaan had zo. Ik vind het wel jammer want het geeft gelijk zo'n ander beeld, wat je helemaal niet wilt hebben.
Ik denk puur rangorde. De hond is van zichzelf al vrij dominant en zal dan ook de leiding nemen to je dochter. Zij is immers kleiner als ze kruipt. Waarschijnlijk kan een goede hondenschool je handvaten geven om je hond in te laten zien dat je dochter toch echt hoger in rang staat.
Dat zou heel goed kunnen. Alleen is je dochter te jong om de rest van de roedel regels toe te passen. Zoals zij eerst door de deur dan de hond. Ze mogen niet op gelijke hoogte zijn. EErst alle gezinsleden eten en dan pas de honden. Bij spelen: de ranghogere begint en eindigd het spel. Met een klein kindje is dat zo moeilijk toepasbaar. En je moet er dus altijd bij zijn.
over rangorde: Dat je dochter richtting hond kruipt is ook al een teken dat ze lager is dan de hond.... een ranghogere gaat nl niet naar een rang-lagere..... (in hondenogen dan)
Het klinkt wel als rangorde. Agressiviteit heeft daar ook deels mee te maken. Het zijn prachtige honden, ietwat koppig en dominant maar er valt hun wel wat te leren. Jaloersiteit kan hij ook zijn, natuurlijk, hij was er eerder en moet het domein nu delen met een kruipend geluidmakend kindje.
Ik vind het echt eng ja, ik wil ze wel samen laten, maar ik durf het gewoon niet meer. Ik kan het niet helpen, ik hou van mijn hond, maar ik vertrouw hem niet meer.
misschien heb je hier wat aan..... Hond & baby / peuter enz. - Honden Encylopedie mn vaste site voor hondenproblemen...
Het is ongetwijfeld een kwestie van rangorde, zoals al eerder gezegd. Maar aangezien je dochter inderdaad nog te jong is om te laten zien dat zij hoger staat, vind ik het persoonlijk toch wel eng. Verder verbaast het me ook een beetje dat je hond zo reageert, vaak hebben honden wel in de gaten dat een kind een 'pup' is en zijn ze dus wat gemoedelijker. Zeker omdat het hier de 'pup' van de leider betreft. (Ik neem tenminste aan dat jullie de alphaleiders zijn.) Ik heb niet direct een oplossing voor je, maar ik zou inderdaad eens informeren bij een hondenschool. Tot die tijd inderdaad maar niet alleen laten. Sowieso zou ik zo veel mogelijk éérst aandacht, eten etc. aan je dochter geven en dan pas aan de hond. (Dat helpt misschien al een beetje om de rangorde te bepalen.) Ik vraag me af of je hem kunt 'straffen' voor zijn gedrag. Ik denk eigenlijk dat dat niet verstandig is, aangezien hij daardoor juist iets negatiefs gaat koppelen aan je dochter. Maar dat zou je misschien eens bij een hondenschool kunnen navragen.
Ik zat op het moment zelf op een tuinstoel , ongeveer 2 meter ervandaan, mijn vriend zat dichterbij. We schrokken en hij is opgesprongen en heeft hem zeg maar streng toegesproken niet echt gestraft. Het is ook een reactie natuurlijk. Na een minuut of 10 ben ik met Fay naar Jaro gegaan, tegen hem gezegd dat Fay lief is etc, en hem haar weer laten likken aan dr handen en zij hem geaaid, toen was er niks aan de hand. Waarschijnlijk omdat ik er bij was. Ik moet eerlijk bekennen dat Jaro, mij vaak de baas is. Ik kan eigenlijk niet zo goed met hem overweg. Hij is zo dominant. De Golden is eigenlijk mijn hond, was er als eerste ook en Jaro is meer mijn vriend zijn hond. Ik laat ze wel altijd uit en ze krijgen van mij eten. Jaro is ook onzettend vervelend als ik hem uit laat, hij bijt in de riem, bijt Jody (in de zin van spelen) wil altijd voorop lopen, wil als eerste het hek uit etc. Ik weet het, hij is mij de baas. We hebben hem nog niet zo heel erg lang en ook niet als pup gekregen, hij is nu 2 jaar en we hebben hem ongeveer 1 jaar, was toen zwanger en daarna de baby dus ik heb niet echt veel tijd in hem kunnen steken, wat ik jammer vind. Een slechte start zeg maar. Mijn vriend is hem de baas, altijd. Hij heeft respect voor hem en andersom. Hij krijgt wel gewoon alle aandacht van me en niet meer of minder dan Jody. Ik vind het moeilijk.
hmmmm het lijkt mij... dat idd DAAR het probleem al ligt.... de hond heeft/ had al een verkeerd idee van de plaats... en nu is daar "opeens" ook nog een kind bijgekomen..... en de rang van het kind ligt aan de rang van diegene die erbij is..... dus tja... als jij al "lager" bent.... (in ogen van de hond he.. ) Tja sommige rassen zijn van nature wat "dominanter" als andere.... nu ken ik jullie ras niet persoonlijk... maar wij hebben hier een stafford die er ook om bekend staan.... we zijn hier dus heel consequent met dingen.... (want ze blijven uit proberen...) je let wel op de zaken die de "rangorde bepalen"..... en heb ik het over jouw rang... ik denk dat je daar ECHT eerst aan moet werken..... (met hulp) en zeker geen "schrik moet krijgen"....... tja en in de tussentijd.... kind en hond uit elkaar houden... en zeker niet uit t oog verliezen.... lijkt me echt doodeng zoiets.... nu was hond hier pas na dochter... maar moet ik straks ook maar afwachten hoe het gaat.... ook al verwacht ik geen problemen..... het blijven honden!!!
Ik denk dat het probleem er dan inderdaad in zit dat jij (in de ogen van de hond) lager staat dan hij. Volgens mij zou jij volgens hondenlogica niet eens kinderen mogen krijgen. Dat recht is in een roedel toch voorbehouden aan de 'teef' met de hoogste status??? Dus zoals hierboven al gezegd is: de rangorde moet opnieuw bepaald worden. Eerst jouw rang omhoog en dan die van je dochter. Zit ook een rol in voor jouw partner, trouwens! Als hij thuiskomt van zijn werk, wie begroet hij dan het eerst?? Het moet heel duidelijk zijn dat hij eerst jouw en jullie kind begroet terwijl de hond echt genegeerd wordt. Maar ik zou hier echt wat hulp bij inschakelen en deze hond heel goed in de gaten houden met je kindje. En als het niet vlot lukt om dit op te lossen, dan ben ik wel bang dat je een keuze zult moeten maken vóórdat het een keer echt misgaat!
ik zou hem wel weg doen.. zou m in ieder geval niet meer in de buurt van mijn dochter laten!! honden zijn niet te vertrouwen geen een hond maar als ze al n keer uitgehaald hebben doen ze het vaker!
Wat vervelend kan me voorstellen dat je hier van schrikt, zoals de andere meiden schrijven heeft het met rangorde te maken. Onze hond heeft dit ook gedaan naar 1 van mijn zoons en dan voornamelijk in de periode dat ze kruipen. Misschien kun je contact opnemen met een gedrags therapeut. Wij hebben dit ook gedaan en hebben veel tips van haar gekregen. Het gaat nu gelukkig weer goed. Soms als mijn zoons erg druk zijn merk ik aan de hond dat ze het niet leuk vind dus dan leg ik haar even apart, of ergens waar de kinderen niet kunnen komen. Succes ermee. Hopelijk gaat alles binnenkort weer goed.