Appen achter het stuur

Discussie in 'De lounge' gestart door GingerAle, 16 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Appen, bellen en handsfree bellen mogen allen zwaar beboet worden. Ook handsfree. Het is bewezen dat het even gevaarlijk is als gewoon bellen dus waarom dat wel mag?

2. Manque

Manque Niet meer actief

Het kan écht niet en ik zou er toch nog een keer over deurzeuren tegen je vriendin (of dit topic laten lezen). Ik heb zelf aan den lijve mogen ondervinden hoe het is om aangereden te worden door iemand die op zijn telefoon zat te turen en niet doorhad dat hij een file in reed. Auto totall-loss en ik was ruim drie weken uit de running vanwege een zware hersenschudding. Ik had nog maanden last van paniekaanvallen achter het stuur. Als er kinderen achterin gezeten hadden weet ik niet of ze het hadden overleefd. En dat vanwege een appje... :(

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier ben ik het niet mee eens. Als je stilstaat kan je toch niemand aanrijden, een klein appje moet dan wel kunnen.

4. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Nee appen doe ik nooit, ook niet in de file. Ik doe wel soms de telefoon in de carkit. Om te bellen of om opdrachten naar Siri te roepen.

5. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Iemand anders jou wel, en jij kan niet reageren omdat je even een klein appje moet sturen. Nee echt niks kan het goedpraten, gewoon nooit zolang je achter het stuur zit op de openbare weg.

6. Kerstster

Kerstster Actief lid

1 nov 2015
    261
    31
    28
    Vrouw
    Silvermoon City
    Dit^

Ik heb af en toe wel mijn telefoon gebruikt voor GPS tijdens het fietsen, dan kijk ik ook naar het schermpje of ik wel goed rij, maar dan wel langzaam. :p Maar moet altijd eerst code invoeren dan lijkt het ook alsof ik aan het appen ben maar doe dat serieus nooit op de fiets. Zelfde als bellen, hoor mijn telefoon nooit dat al ten eerste, mocht ik 'm wel horen (heb zelden geluid aan) dan stop ik ergens om te kijken.

Ik stoor me er mateloos aan wanneer mensen achter het stuur (of het nou auto of fiets is) aan het klote zijn met hun telefoon. Kijk als je GPS nodig hebt dan vind ik dat anders. Ze mogen wat mij betreft daar neer op controleren, ook voor fietsers.

7. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

23 aug 2015
    1.614
    1
    36
    Aangereden worden kan je niet echt voorkomen, vooral als je achter het stoplicht staat. Je bent al geraakt voordat je de auto in de versnelling heb kunnen zetten om op te trekken... Ook in een stilstaand file kan je geen kant op. Hoe zou je in dergelijke gevallen willen reageren vraag ik me oprecht af ;) ?
    Of beeld ik het mij nou verkeerd in?

iig vind ik even snel achter het stoplicht of in de file appen niet zo'n probleem..

8. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik maak me er wel eens schuldig aan maar alleen in de file of als ik lang stil sta. Ik moet dagelijks twee bruggen over en als zo'n ding open staat sta je al snel zes minuten stil. Een appje sturen kan dan niet zoveel kwaad. Ik zet mijn motor dan ook altijd uit dus reageren als je aangereden wordt door een ander kan toch al niet meer.
    Wat ik vreemd vind is dat er uit onderzoek is gebleken dat handsfree bellen net zo gevaarlijk is als gewoon bellen in de auto. Ik heb een hele fijne carkit waarbij ik alleen maar op een knopje bij het stuur hoef te drukken om het gesprek aan te nemen en verder zie ik niet zoveel verschil met een gesprek met iemand die naast je zit.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat zou je willen doen dan? Tegen de tijd dat je doorhebt dat iemand niet remt ben je al te laat. En vaak kan je toch geen kant op omdat je tussen auto's staat of voor een stoplicht wacht.
    Wettelijk gezien is het toegestaan om te appen als je stil staat, dus ik praat niets goed en zie ook het gevaar niet.

10. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Het is bewezen dat je minder aandacht hebt voor het verkeer omdat je je ook bezich houdt met een telefoongesprek. Dit kwam volgens mij ook omdat je dezelfde hersen gedeeltes gebruikt in het verkeer en voor een gesprek, dus dat gaat niet goed samen.

11. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ben het helemaal met je eens TS.

Social media tijdens het rijden is even dom als met alcohol rijden (zelfs nog dommer aangezien je concentratie nog minder is).

12. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Als iemand naast je zit, kijkt die persoon mee naar buiten, als het dan drukker wordt, of diegene ziet gevaar, zal hij vanzelf stiller worden, zodat jij beter kan opletten. Als je met iemand belt, kan diegene niet meekijken, en zal dus gewoon in vol tempo doorpraten , en zit jij zowel op het verkeer als op het gesprek te concentreren.. en dat gaat niet goed samen.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Toen ik vroege wel eens belde in de auto zei ik het even als ik moest opletten. En dat doe ik nu nog als de kinderen bij me in de auto zitten, die praten namelijk gewoon altijd door ;)

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Misdadig! 😠 Dat je vriendin zichzelf zo kapot wilt rijden zal mij dan een rotzorg zijn TS, moet ze helemaal zelf weten.

Maar als ze een onschuldig kind of moeder hierdoor dood rijdt, dan wordt het een ander verhaal. Een seconde van onoplettendheid kan al de meest afshuwelijke gevolgen hebben voor onschuldige mede weggebruikers, staat ook weer een hartverscheurend topic onder 'nieuws'. Zoiets wil je echt niet op je geweten hebben, ik zou dan ook woest zijn op mijn vriendin als ze achter het stuur zat te appen! 😡

15. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Ik geloof niet dat de wet zegt dat wanneer je voor een rood licht staat of in de file opeens wel mag appen. ;) Jij mag daar een andere mening over hebben, dat is prima. Maar ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets met mij of mijn kind(eren) gebeurd omdat ik zonodig moest appen.

16. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Of met een andere moeder of háár kinderen vooral! 🙄

17. Veera

Veera Niet meer actief

Ik heb geen auto. Af en toe app ik wel op de fiets ook met kindje voorop maar alleen op rechte stukken waar niemand is. En zo min mogelijk.
    In de auto vind ik alles wat met een telefoon te maken heeft niet kunnen. Ik heb wel eens navigatie via de telefoon zitten instellen terwijl ik reed omdat ik niet wist waar ik heen moest maar stel dat ik iemand had aangereden.. En dat gebeurt dagelijks.. Moet er niet aan denken, dom van mij dus

18. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Buiten dat het ontzettend stom en gevaarlijk is, is het ook nog eens verboden bij de wet, die wet geld niet alleen voor bellen achter het stuur, maar voor algemeen telefoon gebruik achter het stuur. Als ze het zien krijg je er een vette hufterboete voor en terecht (voor wie het niet weet, een hufterboete is een boete die extra hoog is bij hufterig gedrag in het openbaar. Daar valt bijvoorbeeld onder: GSM gebruik in het verkeer, bumperkleven, doorrijden bij een zebrapad etc. )

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Jawel, je mag niet appen of bellen als je een auto bestuurt, als je stil staat voor een verkeerslicht of in een file, mag het wel.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/mag-ik-bellen-in-de-auto

20. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Als er iets belangrijks is dan belt iemand mij wel, kan handsfree bellen dus die me zomaar appen wachten maar even tot de auto uit staat, of thuis ben.

Deel Deze Pagina