Swift Playground is een gratis app op de iPad waarmee kinderen kunnen leren programmeren in Swift (de programmeertaal van iOS). Je krijgt dan een poppetje die je door middel van opdrachten blokjes moet laten verplaatsen. Daarmee leren ze dus hoe je code schrijft. In bovenstaan voorbeeld schrijf je dus; moveForward() moveForward() moveForward() collectGem() En daarna klik je op ‘Run my code’ en zie je dat poppetje je code uitvoeren. Dit is de allereerste opdracht. Gaandeweg word het steeds moeilijker. Tot aan echt ingewikkeld en je daarna zelf spelletjes kan leren maken.
Sowieso is het heel dicht getimmerd en daardoor veilig. Ik zit er regelmatig mee te rommelen en je moet dan steeds je code intoetsen omdat je anders geen veranderingen aan het systeem kan maken. Dus dat maakt het voor virus makers ook wel lastig.
Heb niet gekeken, wel nagelezen maar heel eerlijk, vond het niet echt spectaculair oid. Ik ben ooit begonnen met een ipod en daarna een ipad. IPhone. Alle maten en soorten gehad. Maar ik was Apple, ios, iphone echt helemaal zat het laatste jaar. Mn iphone was stuk, reparen vet duur natuurlijk. Dus ik heb de keus gemaakt over te gaan op een samsung. En dan gewoon een goedkoop ding van 300 euro. (Samsung A8) Enige wat ik denk: waarom in hemelsnaam heb ik dit niet eerder gedaan. Alles is beter, sneller en makkelijker dan op de iphone. Alles.