Sinds kort heb ik een nieuwe baan. Maandag mijn 1e werkdag gehad en mijn collega's dragen allen een naambadge met initialen met achternaam. Ik ben hier helemaal niet blij mee. Een voornaam vind ik prima, maar ik vind het niet nodig dat klanten mijn achternaam weten. ( Ik sta in een winkel). Ik vraag me af of het zin heeft om dit aan te geven bij mijn werkgever. Ik google me suf, maar kom er maar niet achter. Anderzijds is het misschien niet handig om dit ter sprake te brengen, voor hetzelfde geld sta ik zo weer op straat.
geen idee, maar ik snap je bezwaar. Misschien wordt het gedaan om te voorkomen dat je door klanten aangesproken wordt als Zara, ipv mevrouw Jansen, wat natuurlijk weer netter klinkt wanneer iemand je aan zou spreken.
Mijn moeder vond dat ook een bezwaar.. Werkte ook nachtdiensten bij tankstation. Die droeg gewoon een verzonnen naam zou gewoon eerlijk bij je werkgever aangeven dat je niet prettig idee vind.
Ik snap de waarde van een naam dragen ook niet. Zolang je er maar herkenbaar uitziet als medewerkster van de winkel. Klanten kunnen jou gewoon met mevrouw aanspreken. En als je baas het dragen van een naam belangrijk vindt zodat klanten later een naam hebben zodat ze weten door wie ze geholpen zijn dan volstaat een verzonnen naam ook zoals Jolie al schreef over haar moeder.
Ik zou het luchtig ter sprake brengen bij je werkgever, dat je het qua onthouden voor klanten wel snapt maar dan liever een verzonnen achternaam hanteert. Denk niet dat ze daar moeilijk over doen, ik zou het niet raar vinden.
Nu de AVG van start is gegaan denk ik zeker dat je dat aan kunt geven bij je baas! Jij beslist welke gegevens je van jezelf laat zien aan derden...
Anders het kaartje omdraaien? Ik zie dat wel vaker, dan zien mensen alleen de achterkant van de badge.
Ik zou het gewoon aangeven. Ik denk niet dat ze dat raar zullen vinden. Wij gebruiken alleen de voornaam, maar dat kan ook vervelend zijn. Zo is er een klant die altijd bij mij komt als ik er ben omdat de naam van z’n kleinkind op mijn naam lijkt. Dat moet ik dan wekelijks aanhoren terwijl ik dat inmiddels heus wel weet. Of mensen die je hele naam gaan analyseren, dan denk ik laat me met rust.
Ik snap t helemaal! Ik werk in de zorg en zie veel collegas die een sticker hebben geplakt over hun achternaam. Maar dat voelt dan weer een beetje gek; omdat ik vind dat wij juist onze achternaam niet geheim kunnen houden. “Hallo ik ben doktor ValseAchternaam” of “welkom ik ben zuster Zegikniet” is een beetje raar. Maar nadeel is dat ik regelmatig vriendschapsverzoeken op facebook kreeg. Dus daar heet ik tegenwoordig Pool Vos in plaats van Poolvos Janssen. Scheelt een hoop!
Vind dat best ouderwets. Waarom niet een badge met de naam van de winkel. Zo ben je ook herkenbaar. Weet niet in welke stad je werkt maar hier doen we t niet ivm dat klanten je naam niet hoeven te weten in bijv lastige of moeilijke gevallen. Stel dat je een onbeschofte klant hebt of een winkeldief en die weet je naam en toenaam. En zoekt je op. Gaat je bedreigen etc. Misschien verdacht maar spreek uit ervaring. Hier geven we ook liever een personeelsnummer op als een klant wilt klagen etc. Dan weten ze op t hoofdkantoor ook wie t is.
Ik zou denk ik gewoon even aan de werkgever vragen waarom dat naamkaartje er eigenlijk is en of er oplossingen zijn omdat jij je niet heel prettig voelt erbij.
Ik zou het ook navragen aan de werkgever met welke redenen je achternaam er op moet komen staan. Zo is er op mijn werk een chatfunctie voor de klant. Voorheen stonden wij met foto, voor- en achternaam vermeld. Totdat bleek dat klanten medewerkers gingen googelen, opzoeken op facebook en dan tijdens het chatcontact ook persoonlijke dingen gingen vermelden. Totaal wat dus niks te maken had met onze dienstverlening. Nu staan we er alleen nog op met foto en voornaam. Idioot trouwens dat dit nodig is voor je eigen veiligheid.
Op mijn werk is bij patiënten wel mijn voor- en achternaam bekend. Ik gebruik bewust alleen mijn meisjesnaam zodat ze me vroeger niet konden opzoeken in bijvoorbeeld telefoongids. Op Facebook hebben ze me nooit opgezocht, maar ben geloof ik niet makkelijk te vinden. Daar zou ik ook niet op in gaan. Ik zou t zeker met je baas bespreken!
Ik werk ook in een winkel waarin ik een naambadge op heb. Daarop staat alleen "Uilenmama". Meer niet, geen achternaam. Ik werk in een dorp, dus kom vaak klanten tegen. Alleen de teamleiders, assistent-manager en manager zelf hebben een naambadge met volledige naam.
Ik snap je wel. Ik heb in mijn werk te maken met zware criminelen die in de stad wonen waar ik ook woon. In verbalen staan mijn volledige voornamen en achternaam vermeld. Ik mag dit niet aanpassen van de werkgever terwijl dat in andere teams wel mag... Ben het er totaal niet mee eens ook. Er hoeft er maar 1 tussen te zitten die mij verwijt dat hij 6 jaar heeft vastgezeten bijvoorbeeld ..
Ik snap je bezwaar! Ik kreeg vroeger ook wel eens vriendschapsverzoeken van (mannelijke) klanten op Facebook/Insta. Heel ongemakkelijk!! Ik heb dus toen mijn naam aangepast (en ondertussen helemaal geen Facebook meer). Kun je niet een keer een collega voorzichtig polsen hoe die erover denkt en of het al eens besproken is?