weer een hondenvraag

Discussie in 'De lounge' gestart door mamamadelon, 21 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Sorrie hoor mensen,ik krijg op het ene hondenforum geen antwoord en bij de andere kan ik niet inloggen.

mijn vraag is dus wat voor halsband (riem) is het meest geschikt voor een pup (6 maanden oud)

een gewone halsband of een tuigje?

2. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Wat voor pup is het ?

Wij hebben eigenlijk altijd gewoon een halsband gebruikt...

3. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Heel afhankelijk inderdaad wat voor ras/soort hondje het is en het karakter telt ook wel mee.
    En dan natuurlijk wat je zelf het prettigst lijkt.

Als je een hond hebt/krijgt die van nature gevoelig op de longen is (snel kortademig zoals bijv. engelse of franse bulldoggen) dan kan je beter een tuigje nemen omdat het dan de keel(en dus luchtpijp) minder belast als het beestje trekt.
    Then again, besef wel dat een hond met een tuigje beter zijn kracht daar mee kan uit oefenen ;)

4. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik zou gewoon eerst voor een gewone halsband gaan (dus ook geen slip of halfslip) met een tuigje leren ze namelijk goed trekken, kan je beter eerst met halsbandje doen en dan later kan je keuze maken tuig of halsband.

5. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    we krijgen in december een Galgo (spaanse windhond)
    het is een hele rustige hond volgens de mensen waar hij nu bij is.

6. torrach le

torrach le Fanatiek lid

30 okt 2008
    4.435
    1
    0
    voor onze labrador hadden wij altijd een gewone halsband maar toen ze als een gek begon te trekken hebben we een slipketting gekocht.. helaas reageerde ze hier op door heel erg haaruitval waar de slipketting zat.. nu hebben we hetzelfde model gekocht in een hele dikke stof (zoiets als Cesar Milan) ook gebruikt en dit gaat perfect...

owja onze lab kregen we toen ze bijna een jaar was en zeer onopgevoed... inmiddels is wel 3jaar en 28 kilo!!!

7. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Toen Lotje, onze beagle nog een pup was hadden we een tuigje voor haar. Nu loopt ze bijna niet meer aan de lijn en hebben we een halsband. Dit meer voor de penning die er aan zit, mocht ze er een keer vandoor gaan dan weten de vinders waar ze thuishoort.
    Voor een pup zou ik zelf weer een tuigje nemen. Hierdoor gaan ze echt niet harder trekken, maar het is wel minder schadelijk voor de nekwervels wanneer ze een keer trekken.

8. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Gaaf een Galgo :)
    Je kan gewoon een normale halsband aanschaffen als je het mooi vind zijn er ook van die speciale windhond halsbanden die wat breder zijn.
    Zitten soms mooie exemplaren bij maar dat is persoonlijk he ;)
    Maar voor een pup zou ik gewoon een mooie standaard halsband aanschaffen :)

Succes ! enne ben benieuwd naar het beestje!

9. Uksie

Uksie Actief lid

20 jun 2010
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    om het nekje van een pup zo min mogelijk te belasten, is een tuigje absoluut een aanrader.
    trekken aan de riem leer je niet af door de pup terug te trekken aan de riem o.i.d. een riem moet een hond leiden, niet sturen of straffen. daarom is een flexi (zo'n afrolriem) ook absoluut niet aan te bevelen.
    Als je hond wat groter is, is een slipriem (GEEN KETTING) prima, mits hij goed opgevoed is. Deze riem is makkelijk af en om doen en als de hond los schiet en wegrent is de kans op blijven hangen minimaal.

succes en heel veel plezier van je hond straks!!

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Een galgo mag helemaal geen slip. Voor deze honden heb je speciale brede halsbanden. Wat leuk trouwens dat je een galgo krijgt! Is het een opvanger uit Spanje?
    Ik weet niet of hij of zij al een cursus gevolg heeft, maar dat is als nieuwe baas altijd raadzaam om te doen. Een galgo is een jager, als hij een haas of kat ziet, is hij weg. Daarom zie je deze honden haast ook nooit los, behalve op het strand als het rustig is.
    Het is daarom raadzaam om deze hond goed aan de lijn te laten wennen.
    De galgo is niet mijn type hond, maar het zijn wel vaak lieve gezinshonden, tikje onzeker soms, maar kruipen het liefst in je.
    Veel geluk ermee!;)

11. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik vind persoonlijk een tuigje fijner, wij zijn bij onze hond, toen hij pup was, begonnen met een gewone riem, maar gezien zijn natuur om te trekken (sledehond / poolhond) en in combinatie met zijn lange vacht, werd het al snel een tuigje ... ik heb ook betere controle over hem, omdat ik hem terug kan trekken met zijn hele lijf mocht het nodig zijn, en niet dat ik 'm aan de halsband heb hangen.

Daarbij, zijn halsband bleef nooit zitten, juist omdat zijn vacht zo dik is en daardoor de band nooit om zijn nek zat, maar gewoon om zijn haar, en ja, als je dan goed wringt, dan wring je je kop er uit ... en dat had die van ons razendsnel door 8);)

12. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    :)
    Het is inderdaad een adoptiepup uit spanje!
    ik had trouwens net even gesnubbeked (hoe schrijf je dat?) en ik heb wel wat mooie halsbanden gevonden (wel een beetje prijzig,maar goed)

@yotsuba: heb jij ervaring met Galgo`s?

13. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

erg leuke honden zeg:d

ik zou voor deze hond een brede halsband kopen.. of een tuig..
    geen dunne halsband en al helemaal geen slipketting/riem..

14. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Nee, dat niet. Ik heb me er een tijdje in verdiept en ben verliefd maar mijn vriend vind het niks :)

15. tico

tico Fanatiek lid

14 jul 2008
    1.311
    0
    0
    Voor zo'n soort hond zou ik inderdaad een brede halsband kopen. Je hebt van die special voor windhonden, die lijken me het beste. Ik vind zelf een tuig niks.

16. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Wij hadden voor Senna eerst een halsbandje, en nu een slipketting of een tuigje

En toen wij Diesel kregen was hij al 1,5 oud, en die had zo'n enge prikband om, die hebben we gelijk door de midden gebroken, want daar ga ik echt niet mee lopen, die heeft nu een slipketting, een halsband of een tuig (k9)

17. mamv1

mamv1 Niet meer actief

En daar zijn heel veel leuke tussen te vinden :D

18. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Als pup zijnde zeker een halsband. Een hond moet eerst aan een halsband wennen anders heb je kans dat de hond niet normaal aan de lijn kan lopen, heel irritant dus. Gaat dit goed zou je een tuig kunnen overwegen. Ik heb in iedergeval beide, maar de tuigen worden bijna niet gebruikt.

19. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Denk dat dat per hond verschillend is,wij hadden voor de herder een halsband, maar ze liep meer los dan dat ze vast zat ( luisterde beter dan we hadden verwacht) Voor een kruising sheltie vlinderhond hadden wij een tuig, hij vond dit fijner, maar dit kan aan zijn verleden hebben gelegen met mishandeling. Denk dat het toch veel aan de honden en baasjes zelf liggen, kun je niet beide proberen? Wat voor jou en je hond het lekkerste is?

20. Vagans

Vagans Niet meer actief

voor een windhond absoluut een speciale brede halsband
    dit omdat de nek van de hond toch wat breekbaarder is dan die van steveger gebouwde honden!

tuigje kan, maar ik zou zelf echt een halsband aanraden ook omdat het hele slanke honden zijn en het tuigje dan zo dicht op de botten komt te zitten

suc6

Deel Deze Pagina