Hallo dames, We hebben thuis 3 kippen die bijna dagelijks een eitje leggen. Nu had ik vanavond toen ik een eitje ging bakken aan de eidooier wat bloed zitten,ongeveer de grootte van een stuiver. We hebben geen haan,en het ei is van 3 dagen geleden,ik nummer ze altijd zodat de "oudere" eerst op gaan. Op internet heb ik al gezocht maar daar gaat het vooral om bevruchte eitjes of dat kleine bloed stolsel wat in een ei zit.... Er is wel 1 kip die zich wat afzijdig houdt van de andere 2,ze eet wel goed en er is ook geen sprake van dat ze aangevallen wordt door de andere 2.. Weet iemand wat dit kan zijn of dat het aan de gezondheid van de kip kan liggen?
Weet je echt 100% zeker dat het 3 hennen zijn? Mijn oom was er namelijk ook echt van overtuig dat hij 4 hennen had, totdat 1 ervan vorige week ineens kukeleku zei Soms groeien de hanenkammen gewoon iets later en komt ook het geluid pas later op gang. Hij had de kippen al ruim een half jaar.
In juli zijn ze gekomen en toen zaten ze net in hun "volwassen" vacht. Van die 3 bleken er uiteindelijk toch 2 haantjes bij te zitten waarvan we er 1 moesten wegdoen omdat ze begonnen te vechten... Toen de anderen haan elke nacht om 2:30 begon te kraaien en dit toch wel de hele nacht en soms dag bleef doen hebben we die naar een vriend van ons gebracht. Dezelfde avond er 2 zijdehoeders bij gehaald omdat de andere kip alleen kwam te zitten en dit gaat erg goed. Heb ze tam gekregen en ze eten uit mijn hand. Tot dusver nog geen kam gezien of gekraai gehoord.....de zijdehoenders zijn zeker weten hennen,de andere kip die we als eerst hadden ook...
Kan altijd wel eens gebeuren, niks om je zorgen om te maken. Mijn kippen hebben het ook wel eens. Zolang je kippen zich goed gedragen en er goed uit zien is er niks aan de hand. En als er echt iets is dan zie je het eigenlijk nooit aan de eieren. Met de aanleg van het ei waarschijnlijk een kleine bloeding gehad en dat kapselt dan in en dat zie je terug. Ik lees dat er zich 1 afzijdig houd? In de gaten houden of ze niet snottert ofzo het heerst momenteel wel de verkoudheid.
Leggen jouw kippen nog in de winter? Ben benieuwd wanneer die van mij weer beginnen... Met een zachte winter eerder. Tja als je echt zeker zeker zeker weet dat er geen haan bij is geweest... Misschien een foutje bij de aanmaak? De eierdooier is het 'eitje' en tijdens zijn reis naar de uitgang vormt zich het eiwit eromheen. De schaal word pas hard zodra het in contact komt met de buitenlucht. Misschien een bloedinkje gehad in dat stukje wat vervolgens mee ingekapseld is door het eiwit? Anders geen idee. Zou gewoon eens kijken of het eenmalig was. Ik had vorig jaar rond Pasen een paasei. Echt waar! Een echt ei maar het ding was 5mm! Hahaha soms heb je gewoon een foutje.
Als kippen echt ziek of zwak zijn leggen ze niet constant een ei meer. Bij Zijdehoenders kun je vrij makkelijk zien wat een haan en wat een hen is. Helemaal als ze volwassen zijn, niet te missen die mooie hoge staart van een haan
Nee ze snottert niet,eet ook gewoon en legt ook eitjes.... Fijn om te lezen dat het niks raars is,gezien ik er verder weinig info over kon vinden... Jaren geleden hadden we 13 kippen en daar heb ik dat nooit bij gezien dus ik was even verbaasd vanavond..
Er kan best een beetje bloed in het ei zitten. Is niks om je zorgen over te maken. En bij kippen zie je wel als ze echt ziek zijn. Ze gaan bol zitten, zijn niet actief, doffe ogen... en ze leggen vaak niet meer. Zolang ze er goed uit ziet en eitjes legt niet druk maken
het bloed komt door een klein bloedinkje in de eileiders. Zeg maar soort van na 'de eisprong'. Dit is niet raar en hoeft niet gelijk met ziekte oid te maken te hebben. Ook heeft het meestal weinig met wel/geen haan te maken (bevruchting). He komt overigens vaker voor bij jonge hennen dan bij oudere. Ben jaloers op jouw kippen die doodleggen in de winter. Hier al redelijk wat eieren moeten kopen helaas.
Verbazingwekkend genoeg leggen mijn kippen ook door. Althans degene die ook aan de leg al waren. . Heel bizar maar wel fijn!
Wij hebben sinds september kippen. Die zijn juist pas deze winter begonnen met leggen, en gaan momenteel als een speer (zondag hadden we 9(!) eieren van 6 kippen - we rapen dagelijks... En het is hier echt koud momenteel.
Hier leggen 3 van de 5 eitjes. De andere 2 zitten in de bejaarde soos hihi. Ze blijven allemaal tot ze dood gaan, heb ze voor de hobby. Idd wat mijn voorgangsters al zeiden, let goed op dat ze niet gaan snotteren, of wijd met de vleugels gaan zitten. Als ze niet lekker zijn hebben ze ook vaak een bleke kam.
Onze 2 krielkipjes begonnen zelfs met leggen op de kortste dag van het jaar.. en nu bijna dagelijks ieder een ei. Ik was ook verbaasd..
Hier zit er ook eentje al ruim een hele tijd in 'de bejaarde soos' In het voorjaar bereikt ze de mooie leeftijd van 9 jaar alweer. De twee andere jonge hennen die ik heb zijn nog niet aan de leg. Dus voor mij helaas al een hele periode bio eitjes kopen in de winkel