Op zoek naar een naam van een wet

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaOktober13, 26 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaOktober13

MamaOktober13 Bekend lid

15 feb 2013
    869
    31
    28
    Noord-Brabant
    Misschien dat jullie me kunnen helpen. Ik ben op zoek naar een naam van een bepaalde wet. Het is namelijk zo; Ik heb 1,5 jaar geleden een laptop aangeschaft van Sony bij bol.com dat ding word heel sporadisch gebruikt omdat ik veelal op mijn telefoon internet etc. nu is de batterij enkele maanden geleden kapot gegaan. Ik heb dit netjes gemeld aan bol.com en de laptop is opgestuurd naar Sony, het kosten maar liefst € 300,- om de batterij te maken dit omdat er maar (6!) maanden garantie op de batterij zit en de reparatiekosten dus voor mijn eigen rekening zijn. Jullie begrijpen wel dat ik geen € 300,- euro ga betalen voor een batterij en de laptop zelf kosten € 600,-. Als ik de laptop dagelijks intensief had gebruikt was de batterij zeer waarschijnlijk binnen die 6 maanden kapot gegaan. Nu weet ik dat er een wet bestaat voor dit soort 'gevallen'. Een wet waar je ervan uit mag gaan dat bepaalde dingen gewoon een x aantal jaren mee gaan. Er is hier vast wel iemand die weet hoe deze wet heet :D zodat ik een mooie e-mail aan Sony nederland kan sturen.

Alvast bedankt :)

2. Pepje88

Pepje88 Lid

12 okt 2011
    14
    0
    1
    NULL
    NULL
    Conformiteitsbeginsel!
    Art. 7:17 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek.

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Je hebt het over het consumentenrecht.

"Doordat het consumentenrecht sterk uiteenlopende terreinen bestrijkt, is de regelgeving ook verspreid over diverse wetten. Voorbeelden zijn het Burgerlijk Wetboek, de Telecommunicatiewet en de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De meeste regels van het consumentenrecht zijn dwingend voorgeschreven: er mag niet van worden afgeweken."

Ik denk dat je eens moet kijken naar artikel 7:17 en 7:18 van het Burgerlijk Wetboek. Daar staat dat je recht hebt op een deugdelijk product.

Daarnaast heb je misschien nog iets artikel 7:6 en artikel 7:6a van het Burgerlijk Wetboek.

Het is echter wel aan jou om aan te tonen, dat het een ondeugdelijk product is. Een fabricagefout dus. Als het tot een rechtzaak komt, zal de verkoper het waarschijnlijk op onjuist gebruik gaan gooien. Als je een laptop niet regelmatig gebruikt, of altijd aan het stroom laat hangen, dan wordt de batterij lui. Dan gaat ie inderdaad minder lang mee.

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
  5. MamaOktober13

MamaOktober13 Bekend lid

15 feb 2013
    869
    31
    28
    Noord-Brabant
    Ja dit bedoel ik! Top. Bedankt!

6. MamaOktober13

MamaOktober13 Bekend lid

15 feb 2013
    869
    31
    28
    Noord-Brabant
    Geweldig! Dank je! Ik ga er vanuit dat Sony dit netjes op gaat lossen :)

7. MamaOktober13

MamaOktober13 Bekend lid

15 feb 2013
    869
    31
    28
    Noord-Brabant

Deel Deze Pagina