Afgelopen zondag heb ik een curretage gehad. Ik ging er vanuit dat ze na deze ingreep controleren of alles schoon is en dat ik een na-controle zou krijgen, waarbij ze weer zouden kijken of het inderdaad schoon is. Ik krijg deze controle niet, ik moet over 4 weken bellen voor de uitslag van het onderzoek op het vruchtje. De gyn. kon mijn niet vertellen of het nou wel of niet schoon is en de verloskundige vertelde mij hetzelfde. Ze vertelden beide dat de kans dat het niet schoon is na zo'n ingreep heel klein is. Maar dit stelt mij niet gerust. Ik blijf zo ermee bezig en vind het een vreselijk gevoel dat ik alleen kan afwachten of alles schoon is en heb het gevoel dat er elk moment weer zo'n erge bloeding kan komen. Op dit forum lees ik regelmatig dat mensen na een curretage wel een na-controle krijgen en dan duidelijk wordt of er wel of niet nog iets zit. De verloskundige zei dat ik mijn menstruatie moest afwachten en als die heel heftig zou zijn, dat er dan nog wat zou kunnen zitten. Kunt u mij vertellen hoe het nu echt zit? Kan d.m.v. een echo worden gecontroleerd of de baarmoeder schoon is?
hoi kikibo, Ja met een echo kan worden gecontroleerd of de baarmoeder schoon is. Dit word echter niet vaak meer gedaan omdat tijdens de curettage je baarmoeder grondig leeg word gemaakt. Ik vind het niet helemaal reeeel om te zeggen wacht je volgende menses af en als die heftig is kan er nog wat zitten want de eerste menses na een curettage is vaak veel heftiger en heviger dan je van je zelf gewend bent. Indien je het niet van je af kan zetten kan je er gewoon om vragen, voor jou geruststelling. Imke
Hoi Imke, Bedankt voor je antwoord. Ik hoor en lees zoveel verschillende dingen maar vond het al vreemd dat het op een echo niet te zien zou zijn. Je schrijft dat de eerste menstruatie na een curretage vaak heftiger is. Zou je me kunnen aangeven wat ik zou kunnen verwachten? Is het zo erg dat het er flink uit loopt? Of ook grote stolsels? Of gewoon zoals een menstruatie maar dan meer bloedverlies (en dus gewoon vaker verschonen dan tijdens een normale menstruatie)? Ik heb zo'n beetje een trauma opgelopen van het bloedverlies dat ik gehad heb (van 24 juni t/m 6 juli flink bloedverlies; had voor de curretage al een HB gehalte van 6,5 en na de curretage 4,8 ). Ik ben ontzettend angstig nu voor bloedverlies. Ik heb in het verleden 15 jaar paniekaanvallen gehad en dit zorgt weer voor veel angst. Ik heb vlak na de curretage nog veel bloed verloren, daarna eigenlijk niet meer. Ik heb alleen sinds zondag wel steeds iets van afscheiding, maar dan roze met soms wat kleine vliesjes. Kan er naar aanleiding hiervan gezegd worden dat het wel goed is schoongemaakt, of zegt dat niks? Ik zit met nog zoveel vragen en weet niet waar ik daarmee terecht kan, vanwege de antwoorden van de gyn. en de verloskundige die mij gewoon niet voldoende gerust stelden.