José: wat vervelend zeg!! Ze zitten al in de medische molen zeker? Ik kan me voorstellen dat het moeilijk voor je is, misschien een idee om het hun onder 4 ogen te vertellen, of was je misschien al van plan? Soms is het echt oneerlijk verdeeld hè. Ik wordt blijkbaar makkelijk zwanger maar zou zo wel willen wachten als daarmee iemand anders sneller zwanger kan worden.
hallo allemaal Hebben jullie allemaal al een termijnecho gehad bij ongeveer 7 weken? Ik baal, want ik mag het niet, ik moet gewoon nog 3.5 week wachten. Groeten Susan
Ik werk bij een elektrotechnisch installatiebedrijf. Een echte mannenwereld met bouwvakkers mentaliteit. Maar ik vind dat wel leuk. Ik doe daar de salarissen, pz en kwaliteitbeheer. Verder hebben we dan nu een receptioniste en twee administratief medewerksters. Maar eh, ik ben er wel achter dat mannen net zo goed kunnen roddelen als vrouwen hoor!!!
@Marijn suc6 morgen met de echo. Dat er maar een mooi hartje mag kloppen. @Arka hopen dat het bruinverlies weg blijft er zijn al genoeg nare dingen gebeurt. @Jose oh nee dat is niet leuk. Ik snap dat je er tegen op ziet om het te vertellen. Waarschijnlijk zal ze zich groot houden maar ondertussen zal ze misschien heel jaloers zijn. Geen makkelijke taak. Op mijn werk is een collega in een ander filliaal van ons ook al jaren bezig. Is ze eindelijk zwanger geworden bleek het een buitenbaarmoederlijke zwangerschap te zijn. Ze is met erge pijnklachten opgenomen en ze heeft kantje boord gelegen. Uiteindelijk is er 1 eierstok verwijderd. Terwijl ze kantje boord lag ging haar vriend vreemd daar is ze onlangs achter gekomen. Ze heeft hem nu eruit gegooid. Zij kan ook geen babynieuws verdragen. Toevallig moet ze morgen bij ons invallen en ik werk dan samen met een andere collega die nu 20 weken zwanger is. Ik durf het haar niet te vertellen straks omdat ik weet hoe ze reageerde op de zwangerschap van mijn andere collega. Aangezien ik geen directe collega van haar ben laat ik iemand anders haar straks wel inlichten. Zij gaat momenteel heel goed met mijn oud collega om waarmee ik ook nog steeds heel goed contact heb. Maar ja bij jou is het directe familie. Laat je weten hoe ze reageerde?
@suze Je bent niet de enige hoor. Ik krijg hem ook pas met 12 weken. Ik vertrek 24/9 op vakantie tot 4/10 dus zal pas in oktober een echo krijgen.
Suze: hier oorspronkelijk pas tegen de 9 weken en omdat ik bij de gyn loop. Kreeg hem vandaag vanwege een kleine bloeding vanmorgen. Maar tegen de 12 weken is wel normaal geloof ik..
GOEDE AVOND ALLEMAAL!!! Ik breek weer even in... Maar natuurlijk wel voor een ego berichtje en wat informatief nieuws voor de werkende dames onder ons!!! IK heb zeer aan mijn gezicht van het glimlachen de hele dag. (vreemd na dat goede nieuws van gister he? hihi) Ik hoop dat iedereen hier een hele voorspoedige zwangerschap zal hebben!!! En dan het informatieve stukje... Wetgeving borstvoeding en werk Regelgeving rond borstvoeding en werk is vooral te vinden in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) en de Arbeidstijdenwet. Zowel de Arbowet als de Arbeidstijdenwet zijn er op gericht risico’s te reduceren en arbeidsbescherming te bieden. Arbeidsomstandighedenwet De Arbeidsomstandighedenwet, ook wel Arbowet, is het wettelijke kader voor de afspraken over arbeidsomstandigheden in Nederland. De rechten en plichten (materiële bepalingen) voor werkgevers en werknemers die voortvloeien uit de Arbowet worden geregeld in het Arbeidsomstandighedenbesluit of Arbobesluit. Sommige onderdelen uit de Arbowet en het Arbobesluit worden verder uitgewerkt in de Arbeidsomstandighedenregeling. De Arbowet is met ingang van 1 januari 2007 gewijzigd. Werkgevers en werknemers hebben meer mogelijkheden gekregen om zelf invulling te geven aan de wijze waarop zij in hun eigen sector/onderneming aan de wetgeving voldoen. Werkgevers en werknemers maken samen afspraken over de wijze waarop zij binnen de onderneming / branche invulling kunnen geven aan de voorschriften van de overheid. Deze afspraken over bijvoorbeeld maatregelen die bijdragen aan een veilig en gezond werkklimaat, kunnen worden vastgelegd in een zogenoemde Arbocatalogus. Arbeidstijdenwet De Arbeidstijdenwet regelt zaken die te maken hebben met arbeids- en rusttijden van werknemers. Deze wetgeving moet het makkelijker maken voor werknemers om werk te combineren met zorgtaken of andere verantwoordelijkheden. Bepalingen voor vrouwen die borstvoeding geven Zowel de Arbowetgeving als de Arbeidstijdenwet hebben betrekking op werknemers in het algemeen, maar daarnaast zijn er bepalingen opgenomen voor bijzondere categorieën werknemers zoals jeugdigen, maar ook zwangere en pas bevallen vrouwen. Dit zijn categorieën werknemers waarvoor extra beschermende maatregelen nodig zijn om voor hen specifieke arbeidsrisico’s te vermijden. Borstvoeding en werk is een onderwerp dat in deze bepalingen terug te vinden is. Wet- en regelgeving die betrekking heeft op werk en borstvoeding Indien een werkgever zwangere vrouwen in dienst heeft of werknemers die borstvoeding geven, moet in de risico-inventarisatie en -evaluatie (onderdeel van het arbeidsomstandighedenbeleid) aandacht worden besteed aan de gevaren* van het werken met bepaalde gevaarlijke stoffen, procédés en arbeidsomstandigheden, zowel voor de moeder zelf als voor de kwaliteit en kwantiteit van de borstvoeding (Arbobesluit, artikel 1.41) De werkgever zorgt ervoor dat werknemers doeltreffend worden ingelicht over de te verrichten werkzaamheden en de daaraan verbonden risico’s als ook over de maatregelen die er op zijn gericht deze risico’s te beperken of te voorkomen (Arbowet, artikel 8) De uitwerking hiervan kan, ook als het gaat om kwetsbare werknemers, zoals zwangere en pas bevallen vrouwen, een onderwerp zijn voor de Arbocatalogus (zie bijvoorbeeld www.projectzwangerschapenarbeid.nl). De werkgever van zwangere werknemers en ‘werknemers tijdens lactatie’** moet het werk, de werkplek, de werkmiddelen en de productie- en werkmethode zodanig inrichten of aanpassen dat het werken voor die werknemer geen gevaren met zich mee kan brengen voor haar veiligheid en gezondheid en geen terugslag kan veroorzaken op de zwangerschap of lactatie (Arbobesluit artikel 1.42). Als bovenstaande aanpassingen niet mogelijk zijn, wordt door een tijdelijke aanpassing van het werk of van de werk- en rusttijden, door tijdelijk ander werk of, als voorgaande niet mogelijk blijkt, door uiteindelijke vrijstelling van het verrichten van (bepaald) werk, voorkomen dat gevaar voor de veiligheid en gezondheid van de zwangere werknemer en de werknemer tijdens de lactatie wordt veroorzaakt of een terugslag op de zwangerschap of lactatie (Arbobesluit artikel 1.42). De werkgever is verplicht het werk zo in te richten dat rekening wordt gehouden met specifieke omstandigheden van vrouwen die borstvoeding geven. De werkgever voldoet aan deze verplichting binnen een redelijke termijn nadat een verzoek hiertoe is gedaan (Arbeidstijdenwet 4:7). De werknemer heeft het recht om het werk af te wisselen met extra pauzes, die samen tenminste 15 minuten en ten hoogste 1/8 deel van de voor haar geldende werktijd in beslag nemen. Deze pauzes gelden als werktijd (Arbeidstijdenwet 4:7) . De werknemer heeft het recht werk te verrichten in een bestendig en regelmatig werk- en rusttijdenpatroon en kan niet verplicht worden tot overwerk of nachtdienst. Dit laatste tenzij de werkgever aannemelijk maakt dat dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd. De werknemer kan tot 6 maanden na de bevalling aanspraak maken op deze rechten (Arbeidstijdenwet artikel 4:7). De werkgever is verplicht een werknemer, gedurende de eerste 9 maanden na de bevalling, de gelegenheid te geven om het werk te kunnen onderbreken voor het geven van borstvoeding of om moedermelk af te kolven. De werkgever stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten ruimte ter beschikking (Arbeidstijdenwet artikel 4:8, lid 1). De onderbrekingen mogen zo vaak en zo lang als nodig is plaatsvinden, maar in totaal tot een kwart van de werktijd. Het tijdstip en de duur van de onderbrekingen worden vastgesteld na overleg met de werkgever (Arbeidstijdenwet artikel 4:8, lid 2). De duur van de onderbrekingen gelden als arbeidstijd waarover de werknemer haar aanspraak op loon behoudt (Arbeidstijdenwet artikel 4:8, lid 3). *Definitie gevaren Onder ‘gevaren’ bij zwangerschap verstaat de Arbowet: psychische belasting blootstelling aan chemische stoffen (stoffen die schade kunnen toebrengen aan de gezondheid van de moeder of de zuigeling) micro-organismen zoals bacteriën, gisten, schimmels en virussen lichamelijke belasting (tillen, bukken, hurken, knielen, trillingen, schokken) omgevingsfactoren (klimaat, geluid, ioniserende straling, decompressie) Bij borstvoeding gaat het met name om het risico van chemische stoffen en psychische belasting, andere gevaren hebben vooral betrekking op werknemers tijdens de zwangerschap. **Definitie werknemer tijdens lactatie De wet verstaat onder een ‘werknemer tijdens lactatie’: de werknemer die haar kind borstvoeding geeft en haar werkgever hierover heeft ingelicht (Arbobesluit artikel 1.1). Dit betekent dat de werknemer die borstvoeding en werk wil combineren, pas recht heeft op de genoemde maatregelen als zij heeft gemeld dat ze borstvoeding geeft.
@wenn fijn dat je een goede echo had, gefeliciteerd @mirjam, wat superfijn dat alles goed is!!!! Ik kom nu pas online dus moest even doorlezen maar gelukkig maar . Ik heb het ook gehad bij Meike (ook met krampjes) en dat was ook een bloedprop @ingrid, woon je in Assen? Ik werk daar. Waar zit die winkel? @arka, meid bruinverlies is neit zo erg joh, zelfs als het rood is zegt het nog niet alles (zie mirjams verhaal, surf en mijn) @ingrid, ik ben 12-5 jarig en wordt dan 29, ik denk dat het een jongen word @namen, we hebben de namen klaarliggen Ik heb de achternaam van mijn man achter mijn eigen naam geplakt. Dit omdat mijn 2 oudsten mijn achternaam hebben en de jongste zijn achternaam, dus hebben mijn kinderen toch allemaal dezelfde naam als ik heb @habibas, Wauw een tweeling, gaaf hoor! en spannend! en je hebt al harjes gezien, dan komt het vast helemaal goed @trotsemama, hopelijk helpt fysio je! Ik hou ook mn hart vast voor mn bekken. Ik doe iig geen winkelwagentjes meer en sjouwen ook niet en geen dingen waarbij er druk op het bekken komt @marijn, ja die steekjes heb ik ook, het zijn mn banden denk ik (Weet ik wel zeker ) @caromama, waren dat dezelfde bazen dan? wat een horken toen... @jose, wat erg voor je schoonzusje! maar als je zo'n goede band hebt dan zou ze het juist graag van je horen, straks voelt ze zich juist achtergesteld als je het niet verteld. Een collega is ook al 4jr bezig... zijn nu net met de 3e iui begonnen... 1e keer geen eitjes, 2e keer 5 eitjes maar dan mag je dus niet zwanger worden en dan nu poging 3... hopelijk lukt het! Pfff ik ben echt moe...
Dank jullie wel allemaal. Ik had ook al bedacht 35% is gelukkig nog een kans en geen 0%. Maar toch he. Misschien gaan ze uiteindelijk wel voor een doner ofzo. Kan ook nog. Maar ja he... Ik laat jullie zeker even weten hoe het was.
Ja durf nu toch eindelijk een berichtje neer te zetten. Weet al wel ruim 2 weken dat ik zwanger ben maar het voelt nog zo onzeker. Ben wel heel erg blij en voel me super op een paar kleine dingetjes zoals vermoeidheid en zere borsten na. Dus ik kom af en toe maar gezellig even meekletsen wordt het misschien toch wat meer werkelijkheid dat het toch eindelijk gelukt is!
@mirjam: Hoera, een goede echo! Gefeliciteerd! Fijn om te horen dat het bloeden geen kwaad kan @Wenn1989: Ook feli met de goede echo @Ingrid: Zo'n lijstje lijkt me leuk, ja Al heeft mijn man nog geen idee van wat hij denkt dat het wordt, en ik twijfel ook weer... @Namen: In juni zijn we aan een namenlijst begonnen, daar gaan we eerdaags wel weer mee verder, denk ik. Kunnen we daarna namen af gaan strepen Het gaan trouwens wel namen worden die zowel Nieuw-Zeelanders als Nederlands makkelijk uit kunnen spreken én spellen. @Habibas: Wauw, een tweeling! Gefeliciteerd en welkom @Jose13: Jemig, wat verschrikkelijk voor je schoonzus! Heel veel sterkte voor haar gewenst! @1982ra: Welkom en gefeliciteerd @Muurtje: *Knuffel-de-knuffel-de-knuffel!* Kun je de NZ wetgeving ook eens opzoeken? @Ego: Mijn banner is wéér niet versprongen! Ik ga maar eens aan een andere... Wat betreft bruinverlies: heb de hele ochtend nog niets gezien, maar misschien komt het nog? Mijn man en ik zijn gisteravond aan het 'oefenen' geweest voor nr. 2, waarschijnlijk is de boel daardoor schoongespoeld
hahaha lol oefenen voor nr 2~! hahaha pas maar op, voor je het weet is het zover mn hubbie ligt hier al naast me te snurken., ik ben ook zoooooo moe maar als ik al ga slapen wor ik vannacht steeds wakker :S ga zo nog ff criminal intend kijken (en dan heb ik die vast al gezien ) oh ja mijn ouders en schoonouders zijn inmiddels ook op de hoogte mijn schoonmoeder ging zowat uit dr dak