Fleuri, congrats met de 28 weken !!!! Ik heb trouwens een super tip! van de week heb ik het boek "Veilig door de kraamtijd" van Beatrijs Smulders cadeau gekregen van een vriendin die vorig jaar is bevallen. Ze heeft er enorm veel aan gehad en ik kan zien waarom.. het is best dik en er staat heeeel veel in, echt van eerste contact, eerste dag, tweede dag etc. met heel veel tips van verloskundigen en moeders.. dingen waar je op moet letten, wat normaal is, borstvoeding enz. Enorm veel dingen die ik nog niet wist, want over zwangerschap zelf heb ik me echt suf gelezen.. dit is echt heel praktisch. Ahh ik heb er zo'n zin in! Gisteren heeft mijn vriend me verrast door het wiegje in elkaar te zetten toen ik s'middags een dutje deed.. hij staat bij ons op de slaapkamer en ik betrap mezelf steeds dat ik er naar zit te kijken.. echt zo onwerkelijk dat daar straks ons kindje in komt te liggen
hey meiden, vanaaf meer ik mag mee als model voor de bellypaint wedstrijd (van opriep van bientje hier) zo leuk! nu snel vandoor dinnetje komt zo lunchen
Vica, fijn dat je eerder mag zeg!!! Musty, wat leuk zeg dat je mee mag, wel foto's showen he!!!! Titania, lijkt me idd een leuk boek en wat lief dat hij het in elkaar heeft gezet zeg!!!!! ik ben nu bezig met kleertjes wassen en vanmiddag krijgen de meubeltjes een sopje, toch wat fijner als er versgewassen kleertjes op komen te liggen he, en kan het nog steeds niet geloven dat we dalijk een babytje erbij hebben.... Fleuri, hoera 28 weken!!! Het gaat steeds sneller nu heb ik het idee he.... Geboortekaartjes, hebben jullie dit al vaststaan??? wil het deze week eigenlijk allemaal geregeld hebben.......
Hallo dames, Daar is ze weer.... Kben helemaal uitgeput . Ik ben net terug van een weekendje centerparcs met m'n vriendinnen! Het was super gezellig maar heb verdomde slecht geslapen! Er is veel gelachen, gepraat en gezwommen . M'n troep is inmiddels weer opgeruimd en ik denk dat ik straks lekker een uurtje naar bed ga. Ik ga vanaf hier weer meelezen, het is namelijk teveel om terug te lezen. Heb ik nog belangrijke dingen gemist???
Geboortekaartjes: wij moeten daar nog over na gaan denken haha, heb onlangs geinformeerd bij de boekhandel, in februari komen de nieuwe boeken binnen, dan gaan wij m uitzoeken (is normaal gesproken vroeg genoeg, zei die man) Zit wel een beetje over n gedichtje na te denken, maar wil er ook weer niet teveel op zetten, maar wel iets in de trand van dat het een wonder is ofzo, omdat het bij ons niet helemaal vanzelf is gegaan En ik vind t leuker om die boeken door te gaan bladeren dan er 1 van internet uit te kiezen (jaja ben nog een beetje ouderwets)
geboortekaartjes: ik eindig misschien ook wel bij de boekhandel/drukkerij hoor.... qua gedichtjes weet ik het ook nog niet. We laten 1 kaartje maken voor de nederlandse familie/vrienden en dat kaartje gaat ook naar de duitse familie/vrienden. Vorige keer hadden we hetzelfde gedichtje 2x erop staan (1x nl, 1x duits) maar dat wil ik eigenlijk niet. Nu heb ik een mooie engelse spreuk die ik wil gaan gebruiken maar ik hoor het mijn schoonmoeder nu alweer dom vragen: "vertaal me het kaartje even" (de vorige keer vroeg ze bv nog wat 51 cm lang betekende op het duits......) Nog zo'n anekdote.... ze waren eens bij op de verjaardag en vrienden van ons waren er ook, hun meisje heet LIEKE. Toen vroeg ze dus doodserieus wat LIEKE betekende op het duits..... duh!!!!! Tim kan ze ook uitspreken maar met Pim heeft ze problemen, dat wordt dan PIEM of PHIM (nadruk op de H) Leve de duitse taal hoor, die hebben gewoon heel andere uitspraken... hahaha moest het even kwijt
Hoi hoi allemaal, fijn vica, dat je vanmiddag al terecht kunt! Beter safe than sorry toch? Hier vanmorgen weer gesprek gehad met mn baas en telefonisch met uwv, ga vanaf morgen 100% de ziektewet in. Daarbij ga ik wel op therapeutische basis aan de slag, 4 keer per week en dan elke dag een uurtje of 2/3. Afhankelijk van hoe ik me voel, als ik een slechte dag heb mag ik gewoon thuisblijven. Wilde zelf graag op At basis blijven werken om te tonen dat ik wel 'wil' zeg maar...En anders zou ik nu al thuiszitten tot half Augustus....volgens mij word je dan ook gek Vanmorgen dus voor laatst 'echt' gewerkt, en een te zware dag ook! Collega was ziek, inval kwam pas om half 12 (ipv de beloofde half 10) en ik had een volle groep + intake gesprek van een nieuw kindje! En stond dus helemaal alleen....Nu echt gesloopt, maar goed, zal vanaf nu niet meer gebeuren
uhhhh volgens mij zijn mijn borsten begonnen met (een beetje) lekken.. Ik had gisteren een zwarte bh aan een nu zitten er van die witte opgedroogde korstjes in waar de tepels zaten zeg maar.. ik heb er niets van gemerkt dus het zal alleen dat kleine beetje zijn geweest.. zoogcompressen zijn volgens mij voor grotere "lek hoeveelheden" toch?? Ik zat te denken om voor nu ff een wattenschijfje in m'n bh te doen. is dit niet erg vroeg??
fijn dat ze meedenken zeg en je gewoon op theraputische basis kunt werken, geeft je toch wat vrijheid he... ik ben er ook bang voor dat ik dalijk maar halve dagen ga werken terwijl mijn klachten lang niet zo erg zijn als bij de rest van jullie. Zodra ik sta doet mijn schaambeen/banden pijn en lage rugpijn.....
ik heb ook het gevoel alsof mijn borsten lekker af en toe maar zie nog geen kringen in de bhs. wattenschijfje lijkt me een goede voorlopige oplossing hoor...
Hoi hoi, Titiana: Dat kan hoor! Is niet vroeg! Ik heb er ook last van, als ik s'morgens opsta en ik kijk naar mijn hoeslaken, zitten er vlekken in, hihi wel grappig! Goet teken! Vica: Jij had het erover dat je kindje al is ingedaald, bij mij is dit waarscheinlijk ook zo, ik was vorige week bij de verloskundige en die ging voelen hoe ons kindje lag, en hij kon het hoofje al bijna niet meer bewegen, dus het kan wel! Maar het zegt niks over dat je eerder gaat bevallen. Ik heb sinds kort zo last van mijn buikspieren boven in mijn buik, of het nou door het geschop komt of doordat het op gaat rekken weet ik niet. Maar het is een naar gevoel! Vanavond gaan we naar een rolgordijntje kijken, en dan nog de overgordijnen en dan is ons kamertje bijna klaar, en mooi dat hij is, haha! Ik zal binnenkort even wat foto's plaatsen. Fijne dag iedereen! liefs
@Titania, hier ook last van lekkende borsten.. Vooral als ze warm zijn (bijv in bed of bad) Heb wel zoogkompressen gehaald voor als t erger wordt, maar heb ze nu niet in gebruik.. s Nachts vangt mn hemd het wel op en overdag valt het wel mee.. Maar ik blijf het wel vreemd vinden hoor hahaha, af en toe komt er echt knalgeel spul uit
Spannend Luckey! Wij hebben niet echt een proefdruk van de drukker gehad, alleen op blanco A4, hoe de tekst komt zeg maar.... Wel jammer! Als jij t niet meer redt met je werk, ook aangeven hoor!
Meiden met gedoe met vriend (over sigaretten) of werkgever, met krampen/voorweeën (!) of onzekerheid over open bmm, verkorte bm-halzen, bloedstolsels, etc: sterkte! Vica, hoe is het nu met je buik? Voorkeurshouding: hier gisteren opeens bang voor een stuitliggingscenario Ik voel het kindje echt zo vaak alleen onderin de laatste tijd Gisteren was het even gedraaid, maar nu weer alleen onderin. Ik weet dat ze nog alle tijd hebben om te draaien, maar zou het fijn vinden als dit kindje niet zon voorkeur had voor onderin trappelen (al weet ik niet of dat betekent dat het kopje bovenin ligt, las ook van iemand hier met een kindje met koppie onderin en naast het koppie de voetjes ) (Ha, voel opeens toch bovenin iets!) Harde buik: een baarmoeder voelt volgens mij veel harder (gespierder) dan wat we normaal aan onze buik voelen. Dus dat je iets hards voelt, wil niet per se zeggen dat je voortdurend een harde buik hebt in de zin van harde buiken. Dat zijn volgens mij echt ritmische samentrekkingen die niet voortdurend aanhouden. Misschien even vergelijken met hoe je buik/bm voelt als ie écht hard is (na een hoogtepunt bijvoorbeeld )? Mijn buik is in ieder geval niet voortdurend hard, af en toe maar, niet eens dagelijks. Hier wel een harde buik als mn blaas vol is (die duwt dan tegen de bm, wat een prikkeling is), of als ik te veel of te snel gelopen of bewogen heb. Net als een trappelend kindje kan dat zeker een harde buik geven! Vaker plassen: had ik vlak voor de kerst! En volgens mij heb ik sindsdien ook een groeispurt doorgemaakt met mn buik. Nu plas is weer normaal (wat wil zeggen dat ik toch wel vaker kleinere plasjes doe dan als ik niet-zwanger ben en dat ik s avonds niets moet drinken, anders moet ik er één of twee keer uit om te plassen s nachts ) Videocamera: ik maak filmpjes met de camara-functie van mn fototoestel. Kost niets extra en zo hoef je niet met twee apparaten te slepen. Alleen een nadeel dat je niet heel lang kan filmen en het geheugenkaartje soms snel vol is door filmpjes, waardoor je ook geen fotos meer kan maken (tot je geleegd hebt natuurlijk ). De kwaliteit is ook niet super (beeldvullend op een breedbeeldtv ziet er vast niet super uit), maar het gaat om het idee. De laagdrempeligheid is ideaal en op deze manier beperk je jezelf ook een beetje om niet urenlang te filmen, want dat is uiteindelijk alleen maar heel onhandig. Liever veel korte filmpjes, denk ik dan! Zetpil bij verhoging of koorts: wij geven alleen een zetpil als ze huilt omdat ze ergens pijn van heeft of zich ellendig voelt. Verhoging of koorts alleen is voor ons geen reden. Die temperatuur maakt het lichaam aan om de ziektekiemen te bestrijden, dus die wil ik niet onderdrukken als ze verder gewoon lekker speelt of slaapt. Wel goed opletten dat je niet te warm kleed of bedekt in bed, maar in principe gaat er hier alleen een zetpil in als ze pijn heeft of steeds moet huilen. Ook zonder verhoging of koorts krijgt ze dan een zetpil (ben niet tegen pcm, maar wel tegen onnodig onderdrukken van temperatuurstijging ). Maar als ze met verhoging/koorts toch lekker gaat slapen, liever geen pcm erin. (Moet zeggen dat het natuurlijk wel scheelt dat ze nu wat groter is, toen ze baby was gaven we denk ik toch wat sneller al pcm.) Wat ik wel lastig vind, is tot welke leeftijd je je kind koel moet kleden bij verhoging/koorts. Het voelt zo tegenstrijdig, omdat ik zelf bij koorts graag een extra deken pak Komt volgens mij omdat kinderen een andere verhouding hoofd/lijf hebben en dus hun warmte anders kwijt kunnen. Moet je koel blijven kleden tot hun verhouding meer op die van een volwassene lijkt (eind basisschool ofzo?) of tot ze zelf kunnen aangeven wat ze nodig hebben (kleuter/begin basisschool?) Dat soort vragen heb ik af en toe... Beenkrampen: meer kalk eten geloof ik (Calcium via melk? Tomaten? Weet niet meer precies wat). En voor het slapen gaan een aantal rondjes draaien met je voeten, schijnt ook te helpen, raar maar waar. Speelgoed en kleertjes: hier alles bewaard onder het mom van er komt hopelijk nog een tweede. Wat ik ga doen als de tweede te groot is geworden voor het speelgoed of de kleertjes, weet ik nog niet. Hihi, een derde als optie houden? Vocht vasthouden: hier volgens mij nog geen last van. Mn ringen gaan in ieder geval nog gewoon om en af. Gewicht baby: op zich is het niet het gewicht dat een rol speelt bij de bevalling, maar de grootte van het hoofdje. Een zwaar kind kan net zo makkelijk komen als een licht kind als ze dezelfde hoofdomvang hebben. Als het koppie er eenmaal uit is, floept dat lijfje er gemakkelijk achteraan Zwaardere kindjes slapen wel vaak makkelijker/eerder door En lichtere/kleinere kindjes zien er langer baby-achtig uit Niet fijn, MiniMe! Dat komt toch door het gewicht van de bm (kindje, vruchtwater, spier, bloed)? Dat gewicht is tijdens de bevalling natuurlijk niet anders, dus dan zal het misschien ook spelen. Je kunt prima in andere houdingen bevallen, zeker als je daar een medische reden toe hebt: op je zij, hurkend, knielend, staand, er kan zoveel! Misschien dat het boek 'veilig bevallen' van Beatrijs Smulders je helpt, daar staat echt veel in over verschillende houdingen enzo. Boek veilig door de kraamtijd, ook van Beatrijs Smulders: zeker heel handig! Wel de tip om het vóór de kraamtijd te lezen, zodat je weet wat je kunt verwachten en wat je waar kunt opzoeken als je er iets nog even wil nakijken, want aan lezen kwam ik echt niet toe die eerste dagen! Geboortekaartjes: moeten we nog steeds achter aan We weten in grote lijnen al wel wat we willen, maar juist die details daar moeten we nu echt maar eens een beslissing over nemen.
Geboortekaartje. ik heb hem nu besteld via kaartje2go.nl en daar krijg je dus (blijkbaar) een echt klaar kaartje opgestuurd.... bij zoon hadden we bij de drukker en daar kreeg ik het dus ook op een a4tje. harde buiken. ik voel hem echt samentrekken dus echt een harde buik. zetpil. ik geef dus ook net als jou Chantico alleen een als hij echt ziek is. koorts alleen normaal dus niet, want ik vind ook dat het lichaam het zelf moet oplossen. tegen de 40 graden koorts gaat er dus wel een in, dat vind ik echt te hoog hoor om zonder zetpil te laten lopen. 39.0 en hangerig en futloos is bij mij ook een reden tot zetpil want dat is bij mijn zoontje echt een teken dat hij zich niet prettig voelt. speelt hij gewoon dan dus weer niet.... veilig door de kraamtijd: misschien dat ik het toch eens doorblader of het wat voor me is. verder heb ik eigenlijk geen punten van verandering om aan te kaarten na mijn vorige kraamperiode. bezoek regelde ik aan de hand van een agenda. 1 gezin per middag of avond en zeker geen 7 dagen in de week bezoek over de vloer....... Geboortebord: wie laat dit maken?????
hier ook al lekkende borsten snachts sinds 14 weken. Zo erg dat ik er wakker van werd en alles nat was. Sinds een paar weken draag ik daarom maar een bh snachts met zoogkompressen. Word ik in elk geval niet nat wakker. Overdag heb ik er gelukkig nog geen last van.
Hoi allemaal! Even reageren... -Voorkeurshouding: Onze uk is druk aan t bewegen en draaien en heb echt geen idee waar zijn hoofdje ofzo ligt. Vaak naar onderen denk ik, omdat ik vaak recht bovenin (onder mn rechterborst) geschop voel en zie. Alleen sinds gisterenavond, is hij echt letterlijk en figuurlijk dwars aan het doen volgens mij!! Boven mn navel zit elke keer een hele grote bult, heel hard, dus daar ligt hij dan. Voelt strak aan. Zal dit zijn hoofdje zijn?? - Beenkrampen, nog steeds weg hier Gisterenavond met een goeie massage roller mn bovenbenen gedaan, en mn vriend mn kuiten! Deed erg pijn... Maar is had vanacht wel iets minder pijn. - Vocht vasthouden: Nee denk niet dat ik daar al last van heb - Geboortekaartjes: Proefdruk paar weken geleden binnen gekregen. We zijn allebei helemaal trots erop!! nog een paar kleine aanpassingen, maar dat is zo geregeld. Dit doe ik in mn verlof, en dan nog een keer proefdruk vragen - Geboortebord: Ja ik zit hier ook aan te denken. Wil misschien kijken of ik m zelf kan gaan maken... Maar hoe?? Tips? moet niet te moeilijk worden. Misschien dat ik iets maak wat ik voor t raam kan zetten - Lekkende borsten: Nog geen last van. Hier: Word sinds vanacht helemaal gek van t maagzuur. Had er al paar weken last van, maar dit is echt niet normaal!!! Brand in mn keel, en soms beetje overgeven Vanacht er zelfs uitgegaan om beetje vla te eten. Lijkt net of ik een hele sterkte alcohol shot op heb, brrrr....! Ga zo denk k maar rennie halen en nog een pak vanile vla. Vanochtend weer gewerkt, tot 1 uur. Daarna lekker thuis op de bank. Rond 2 uur werd ik toch wel moe, dus even slaapie gedaan tot kwart over 3. Echt heerlijk!! Net even 2 wassen opgevouwen en nu weer hier! Straks eten koken. Misschien nog even stofzuigen hier beneden X