Ben een beetje bang geworden op het KDV. Er is vorige week een briefje opgehangen dat de 5e ziekte heerst, aangezien er in het schrijven van de GGD dat het "gevaar" voorbij is (blijkbaar voor het ontdekt wordt besmettelijk) heb ik zoonlief gewoon gebracht en ben ik zelf ook gegaan. Nu hoorde ik dus vandaag dat zus van iemand kindje verloren is met 23 weken DOOR de 5e ziekte..... Help. op de echo zag alles er goed uit maar wat als... moet ik nu de gyn of huisarts bellen en navragen?????
Vijfde ziekte en zwangerschap. Als een zwangere vrouw geïnfecteerd raakt met parvovirus B19 in de eerste 20 weken van de zwangerschap, is er een verhoogd risico op een miskraam of een doodgeboren kindje. Je kan met het virus besmet raken door intensief contact met iemand die besmettelijk is ( kinderen met de 5e ziekte zijn besmettelijk in de week vóórafgaand aan de huiduitslag, ten tijde van de uitslag zijn ze niet meer besmettelijk). Intensief contact is b.v. in het gezin, of als je op een kinderdagverblijf of school werkt. Het ophalen van je kind van school, waar kinderen met de 5e ziekte zijn, geeft nauwelijks risico. In 90% van de gevallen zal de zwangerschap ondanks de infectie normaal verlopen. Er zijn geen aanwijzingen dat het doormaken van de infectie leidt tot aangeboren afwijkingen bij het ongeboren kind. Zwangeren die zich zorgen maken omdat er vijfde ziekte in hun gezin voorkomt, kunnen door bloedonderzoek laten nagaan of zij al afweerstoffen hebben tegen de ziekte. Als een zwangere de vijfde ziekte blijkt te hebben in de eerste 20 weken van de zwangerschap, wordt de zwangerschap nauwkeurig gevolgd. Bij de foetus kan als gevolg van de infectie een ernstige bloedarmoede ontstaan, die leidt tot vochtophoping in het lichaampje (hydrops foetalis).Dit is op een echo te zien. In deze gevallen is het soms mogelijk om via een intra-uteriene bloedtransfusie het ongeboren kindje te redden. Voor (minder dan 20 weken) zwangere crècheleidsters en onderwijzeressen bestaan, vanwege het intensieve contact met veel kinderen, en de daardoor hoge besmettingskans, protocollen: Er wordt een antistoffenbepaling gedaan, in afwachting van de uitslag wordt de zwangere werkneemster beschouwd als niet-immuun, dat wil zeggen dat ze vervangende werkzaamheden krijgt op een plaats waar ze niet met het virus in contact kan komen. Als de zwangere beschermd blijkt te zijn omdat ze de infectie al doorgemaakt heeft en antistoffen heeft-, kan ze haar gewone werk weer voortzetten, Als de zwangere niet-immuun blijkt te zijn, moet ze de vervangende werkzaamheden blijven doen tot het einde van de epidemie of tot na 20 weken zwangerschap. Leerkrachten/leidsters die recent besmet zijn en geen klachten hebben, kunnen gewoon hun werkzaamheden voortzetten.
Thanx... het kindje waarvan ik het zeker weet dat die het had/heeft zit in een ander groepje dan Sem dus daar is geen intensief contact mee geweest (hooguit via Sem). 2 leidsters zijn nog zwanger en ehbben ook gewoon gewerkt dus het zal wel meevallen denk ik dan. Anders even de gyn bellen en doorgeven dat het speelt, dan zijn ze wel op de hoogte?????
Goede morgen allemaal, @musty tjee das schrikken,succes strax met je echo @pino mooi buikje hoor! @seertje mooi dat je bloeddruk is gezakt @beweeglijk hier een erg druk meisje in mn buik dat beloofd nog wat hihi @luckey hier ook last van haar wil ook vaak niet zitten, ik probeer maar regelmatig naar de kapper te gaan meer kan ik ook niet doen. @all iedereen die ik vergeten ben sorry mn geheugen is niet meer eat t geweest is
ja ik zal wel voor de zekerheid even bellen, dan zijn ze (zoals je zelf al zegt) toch nog op de hoogte
Ojee Luckey, dat zal wel ff schrikken geweest zijn! Fijn dat mama van jay wat info heeft kunnen vinden! Ik ga zo lekker op pad naar de ikea . Fijne dag allemaal.
@Musty: jeetje meid..dat is schrikken!! Gelukkig zag alles er goed uit en doet jullie beebje het prima!! Hoop dat de harde buiken en voorweeen weer afnemen!! @Pino: mooi buikje!! Liefs
Zoo jay net ff onder de douche gehad, denk ff kijken hoe tie t vind.. Normaal gesproken gaat ie savonds maarja het wel weleens voorkomen dat we 2 avonden niet thuis thuis rond dat tijdstip maar hij vond het gelukkig niet erg.. Ligt nu heerlijk te slapen,hopelijk gaat t vanavond goed.. Zal wel hoor.. Nou ff wachten tot ie wakker wordt en dan maar ff de kou in brrr... En dan vanavond naar de stad de laatste inkopen doen voor 5 dec.. Gelukkig gaat vriendlief om alles te sjouwen Fijne dag!
Hoi allemaal, rustig hier Strax werken van 1-5, en dan eens kijken hoe het met mn schoonouders is. Die komen vanmiddag terug uit Sri Lanka (lekker van de warmte naar de ' sneeuw' niet dat het hier al sneeuwt, maar toch En mss even de dvd van ons meisje laten zien, als ze niet teveel last hebben van een jetlag.
meiden, over een maand precies is het kerst!!!!! ik hoop dat iedereen een leuke dag heeft vandaag.. xx Ik ga straks lekker met m'n moeder lunchen in een eetcafe in de buurt.. ik geniet van m'n "vrijheid". Echt heel bijzonder om weer onder de mensen te zijn.
@Luckey, balen van die 5e ziekte. Desnoods even bloed laten prikken bij de HA. @Musty, succes vandaag bij de GUO! @MamavanJay, veel shopplezier vanavond! @Cvm, werkse straks en veel plezier bij je schoonouders! @Titania, Veel plezier ook vandaag! Heerlijk dat je weer je bed uit mag he? Hier weer goedgekeurd bij de VK. Ook gelijk een ondersteunende buikband gehaald. Wat zit dat ding heerlijk zeg!!!! Hier verder plannen. Beetje opruimen enzo. Mijn dochter heeft echt geen behoefte meer om te slapen overdag, is dat normaal al zo vroeg? Ik probeer haar wel altijd op bed te leggen, maar meestal eindigd dat in een uur spelen met haar knuffel. Ze is gewoon niet moe meer overdag. Snachts slaapt ze wel 14 uur.
Net de gyn gebeld en volgens haar, de assistente, is het meeste gevaar tussen 12 en 15 weken. Op dit moment kunnen ze er niets aan/tegen doen omdat het "kwaad" al geschied kan zijn. Mocht ik nu klachten krijgen (uitslag, koorts) dan moet ik meteen aan de bel trekken. Stommiteit: ik ben zooooo dom geweest. Boodschappen gedaan bij de Lild en aangezien ik mezelf de laatste dagen/weken aangewend om het knopje van de deur gewoon in te duwen ipv met de sleutel af te sluiten... precies... kwam ik dus met de boodschappen bij de auto en mijn sleutels zaten er nog fijn in. Gelukkig heeft de buurvrouw een sleutel van ons huis EN had ze tijd, dus het is goed gekomen.... Meteen afleren dus!!! Aankoop.... net bij de action mega schattige kleerhangers gekocht van ariel en assepoester.... kon het niet laten. Titania... geniet van je vrijheid hoor!!! het is je gegund. voor de rest iedereen een hele fijne dag, ik ga dalijk behang afhalen in de babykamer... jippie
Pino... hoe oud is je dochtertje ook al weer? Sem sliep al niet meer overdag sinds hij 1,5 jaar is..... Verder heeft bloedprikken niet veel zin (zeiden ze op het KDV) want daarmee wordt alleen aangetoond of je zelf al de 5e ziekte hebt gehad.... niet of je besmet bent. Bovendien duurt het lang voor je de uitslag krijgt... We gaan er maar vanuit dat alles in orde is.
@titania, lekker hoor, er weer uit. Kan me voorstellen dat het een hele opluchting is. @Jorietje, succes bij je echo! @Pino: mijn neefje van 13 maanden slaapt overdag nog maar 1x een uurtje. Sommige kids hebben er nu eenmaal sneller geen behoefte aan, merk ik op mn werk ook. En als jij wel behoefte hebt aan een uurtje rust, dan is het toch helemaal niet erg als ze lief in haar bedje aan het spelen is? Jaaa kerst al over een maand! Heb gisteren decemberzegels en kerstkaarten gehaald. Blijkbaar was ik er al laat mee, want de enige leuke die er nog lagen waren van hallmark (9 euro voor 20 kaarten). Anders krijg je van die overduidelijk goedkope lelijke kaarten en dan doe ik het liever helemaal niet. Normaal haal ik leuke en leukgeprijsde kaarten bij kruidvat/action maar die hadden hier helemaal niets meer!
Oh ja natuurlijk, daar kunnen ze het niet mee zien. Mijn dochter is bijna 17 maand... dus ja, kan dus wel?
Ja het kan zeker.... sem sliep op datmoment alleen nog op het kdv en bij oma en niet meer thuis... 7 uur ging/gaat hij naar bed en tot de dag erna 8 uur dus laat maar gaan he..... of je moet al merken dat ze de afschakeling toch nodig heeft.... ik zet op zulke gevallen altijd een dvdtje op of ik lees een boekje ofzo... dat hij toch even rustig wordt
Ja Rebecca gaat al tussen 18.00 en 18.30 uur naar bed. Dan is ze echt moe. Tot de volgende dag 08.00 uur. Soms wordt het savonds wel eens 19.00 uur maar meestal red ze dat niet. Als ik kijk naar Sem, mijn stiefzoon. Die sliep bij ons nog elke middag tot hij zeker 3 was.