Ik ken dit niet van mijn vorige zwangerschap. Moet je het nu al betalen??? Dat lijkt me onmogelijk, omdat je nog niet weet hoeveel uur je daadwerkelijk af gaat nemen (hoeveel uur je recht op hebt, hoeveel uur je wil, hoeveel uur zij kunnen leveren). Bovendien kun je in 2011 nog van verzekering wisselen, dus misschien dat je dan de eigen bijdrage wel vergoed krijgt. Lijkt me erg onhandig als zij dan het betaalde bedrag weer helemaal of deels terug moeten betalen. Als er wel staat dat je nu al moet betalen, zou ik ze bellen en uitleggen waarom je dat niet van plan bent. Succes! Lijst: we kunnen de oude lijst toch gewoon gebruiken als basis. Ik zal zo wel even kijken. Oude afspraken eruit en dan verder iedereen de eigen verantwoordelijkheid om zichzelf er weer goed in te zetten. Niet zo moeilijk toch?!
@ titania.... hier niet meegemaakt bij ons dochtertje kregen we maanden na de kraamweek een factuur met eigen bijdrage en dat was al helemaal niet zoveel!! en nu wederom wordt dat achteraf verekend en gedaan
Pino, gefelici met jullie poepfeestje En sterkte met je kaak... Spirit, gefeli met de goede uitslag van de nekplooimeting! En leuk dat jullie zo lang hebben kunnen genieten. Star, no worries over de termijn. Die is met deze termijn niet meer goed te meten, alle kindjes gaan zich nu ontwikkelen in hun eigen tempo en naar hun eigen bouw. De eerdere termijnecho blijft gewoon staan. Suf dat de echoscopist daarover begon zeg! Succes met de lijnzaadolie.
Wat ik wel eens heb bij te snel opstaan is dat er iets van binnen trekt en pijn doet. Dan moet ik mezelf weer even 'opkrullen' en langzaam uitstrekken totdat ik rechtop sta. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Dan is het trekkende, pijnlijke gevoel ook over. Ik heb dat volgens mij alleen aan de voorkant en zijkant, maar dat komt omdat die kanten meer in elkaar zit als je zit, terwijl de achterkant dan niet 'korter' wordt. Bij mij zijn het zeker de banden en niet m'n bekken. Je baarmoeder hangt denk ik rondom in banden, dus vast ook aan de achterkant, lijkt me. Gaat de pijn over als je langzaam gaat staan? Dan lijken het me gewoon de banden. M'n schaambot voel ik heel soms, maar dat is een heel lage, scherpe pijn die echt in het bot zit. Dat heb ik eigenlijk vooral als ik te lang met m'n benen over elkaar heb gezeten ofzo, dan staat er veel druk op je bekken. M'n bekken kan bijvoorbeeld ook pijn doen als ik op één been sta, als ik m'n sokken aan of uit doe ofzo. Als je bij dat soort 'scheve' bewegingen pijn hebt, moet je wel alert worden. Goed midden op twee benen staan en je bekken 'breed' houden (benen bijvoorbeeld over elkaar in 'mannenhouding' met een knie op je enkel en je andere knie wijd opzij, ipv je benen kuis over elkaar) en niet op één been staan (dus zittend je sokken en broek aan en uittrekken). Lang verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt... En rot dat je werkgever je meer laat werken dan je wil. Nu proberen goed voor jezelf en je kindje op te komen hoor!
Bevallingslijst: uitgerekende datum, naam, hoeveelste kindje, waar wil je bevallen, borstvoeding of fles? en het vermoeden van het geslacht. 29 maart 2011 *Delilah, 2e kindje, hopelijk thuis, hopelijk bv 30 maart 2011 *Aliekeleppink (Alieke), 2e kindje, thuis, fles, manlief denkt jongen, ik weet het niet 31 maart 2011 *Violet32, 3e kindje, ziekenhuis, bv *Athalia, 2e kindje, ziekenhuis, waarschijnlijk fv, 1 april 2011 *Seertje, 1e kindje, thuis, bv, geen vermoeden; hopen eigenlijk wel op een meisje 2 april 2011 *BellNoor (Anne), 2e kindje, ziekenhuis, fles *Buddy (simone), 2e kindje, thuis, fles *Flower83, 1e kindje, ziekenhuis, fles, jongen 3 april 2011 *Kelly1980, 2e kindje, ziekenhuis, fles, meisje *Pebbie, 1e kindje, ?,?, denk meisje *FB1984, 1e kindje, ziekenhuis?, fles? - Ik denk meisje, vriend weet zeker: jongen! *Pino2, 2e kindje (vriend ook 2e, onze 1e samen), thuis, fles, meisje! 4 april 2011 *Faith84, 1e kindje, ziekenhuis, bv *Foeske, 1e kindje, ziekenhuis, fles *Chantico, 2e kindje, hopelijk met vk in ziekenhuis, bv 5 april 2011 *Touwtje, 1e kindje, thuis, BV 6 april 2011 *Moetsyyy, 2e kindje, ziekenhuis, fles 7 april 2011 *Enya, 2e kindje, ziekenhuis, BV *Janneke G, 2e kindje, ?, ? *Star2, 3e kindje, ziekenhuis, bv 8 april 2011 *Niksks89, 1e kindje, ziekenhuis, fles, ik denk een jongetje *Loepie, 1e kindje, thuis, BV *titiana, 1e kindje, ziekenhuis, bv hopelijk, jongetje *Sanne85, 2e kindje, ziekenhuis, fles, meisje 10 april 2011 11 april 2011 *Suus1982, 2e kindje, thuis, BV, meisje *MiniMe81, 1e kindje, thuis, BV, jongen *Jojoki, 2e kindje, ziekenhuis, bv, jongen *Luckey, 2e kindje, ziekenhuis, BV, ?? *cvm1985, 1e kindje, ziekenhuis, BV,??? 12 april 2011 *Me2 , 3de kindje, ziekenhuis, BV, ?? *Moi1984, 2e kindje, thuis, BV 14 april 2011 *Julia6, 3de kindje, thuis, BV, jongen *Dagdromer, 2de kindje, verplicht ziekenhuis, BV, ??? 15 april 2011 *Musty, 2de kindje, verplicht ziekenhuis , BV (hoop ik) , denken allebei jongen *Jeetjejom, 2de kindje, verplicht ziekenhuis, denk kunstvoeding, denk meisje (man kan vast geen jongens maken) *Onsfrumpie, 2de kindje, in het ziekenhuis ivm eerdere KS, BV, man geen idee, ik geen sterk vermoeden maar neig naar een jongetje, al maken wij alleen maar meisjes in de fam *Mama van Jay, 2e kindje, ziekenhuis, fv, gevoel zegt een meisje 18 april 2011 *Bailey1985, 1e kindje,thuis,BV?,?? *Dribbel, 2e kindje, Ziekenhuis, Flesvoeding, ?? 19 april 2011 *monica076, 1e kindje,ziekenhuis,bv, geen idee *Sam28, 3de kindje, thuis, BV 20 april 2011 *Mary, 2e kindje, thuis, bv, Geen idee?? 21 april 2011 *Mimi1982, 2e kindje, thuis, bv, meisje 23 april 2011 *Isra, 2e kindje, verplicht ziekenhuis ivm eerdere KS, flesvoeding, geslacht geen idee 24 april 2011 27 april 2011 *Koeky, 2e kindje, ziekenhuis, Hoop BV maar denk flesvoeding, geslacht geen idee *Vuurtorentje84, 1e kindje, ziekenhuis, flesvoeding, geslacht vermoeden een meisje 28 april 2011 *Kipkip, 2e kindje, ziekenhuis, flesvoeding * Anouk31, 2e kindje, ziekenhuis ivm eerdere KS, bv, geslacht ?? 30 april 2011 *Kaat2000, 1e kindje, ziekenhuis, BV, geslacht ? Afspraken: 25-10 - Pino2 - Pretecho met geslachtsbepaling!!! 17+1w 10-11 - foeske - vk - 2e echo 15-11 - FB1984 - 20 weken echo + geslachtsbepaling! *** Sterretjes die helaas niet meer bij ons zijn *** -Jamejosie85 - 7w1d -Truusdemier - +/- 4 weken -RoSa2009 - 5w5d -Esje78 - 6w3d -Lautjep - 6w4d -Kristel86 - -Lindanna - 6w4d -Odess - 4w4d -Angela en Arjan - 9w1d -Rachel85 - +/- 5 weken Dit is een oude lijst (begin september). Svp zelf even checken of je er nog goed op staat en je nieuwe afspraken toevoegen voor wie dat wil. Weet iemand of alle sterretjes er op staan?
@chantico: bedankt zal er eens op letten wat en wanneer ik het precies voel . Denk zelf ook dat het het trekken van mn baarmoeder is hoor. En als ik veel sta op een dag merk ik het ook . Ga dr vanuit dat et snel opknapt @luckey: heb het denk ik niet gelezen maar wat was de reactie van je baas dan toen je het over die babykamer had???? Nou ik zal mn schoenen eens aantrekken en naar het werk gaan, nog 8 uurtjes en dan: WEEKEND!!!!
Welkom terug. Fijn dat je je wat beter voelt! Ik wil het heeeeeeeel graag weten. Over 14 dagen heb ik een afspraak voor een geslachtsbepaling.
He knuf! Je foto is weg van je avatar he. Is het niet gewoon een idee om de oude lijst te plaatsen, zonder de afspraken en dat die gewoon weer bijgevuld wordt?
Boekentip: 'Duik in je weeën, een bewuste voorbereiding op de bevalling' van Carita Salomé en Juliette de Wit. Ik heb de vorige keer een hele berg boeken over zwangerschap en bevalling verslonden en ik ben op zwangerschapscursus geweest. Als ik één boek aan zou moeten raden ter voorbereiding op de bevalling zou dat deze zijn. Het is een niet zo dik boek (groot formaat, slappe kaft) met veel duidelijke uitleg en plaatjes. Ik heb er heel veel inzicht door gekregen over hoe de spieren en het bekken enzo nu functioneren en straks tijdens de bevalling. Voor meiden die geen zwangerschapscursus gaan doen, zou ik zeker deze aanraden. Dan weet je volgens mij ook al genoeg om de bevalling in te gaan En het laatste hoofdstuk heeft goede tips voor goed bewegen tijdens zwangerschap en kraamtijd. Zeer informatief, snel gelezen en je kunt er denk ik zeker je voordeel nu al mee doen.
Bevallingslijst: uitgerekende datum, naam, hoeveelste kindje, waar wil je bevallen, borstvoeding of fles? en het vermoeden van het geslacht. 29 maart 2011 *Delilah, 2e kindje, hopelijk thuis, hopelijk bv 30 maart 2011 *Aliekeleppink (Alieke), 2e kindje, thuis, fles, manlief denkt jongen, ik weet het niet 31 maart 2011 *Violet32, 3e kindje, ziekenhuis, bv *Athalia, 2e kindje, ziekenhuis, waarschijnlijk fv, 1 april 2011 *Seertje, 1e kindje, thuis, bv, geen vermoeden; hopen eigenlijk wel op een meisje 2 april 2011 *BellNoor (Anne), 2e kindje, ziekenhuis, fles *Buddy (simone), 2e kindje, thuis, fles *Flower83, 1e kindje, ziekenhuis, fles, jongen 3 april 2011 *Kelly1980, 2e kindje, ziekenhuis, fles, meisje *Pebbie, 1e kindje, ?,?, denk meisje *FB1984, 1e kindje, ziekenhuis?, fles? - Ik denk meisje, vriend weet zeker: jongen! 4 april 2011 *Faith84, 1e kindje, ziekenhuis, bv *Foeske, 1e kindje, ziekenhuis, fles *Chantico, 2e kindje, hopelijk met vk in ziekenhuis, bv 5 april 2011 *Touwtje, 1e kindje, thuis, BV 6 april 2011 *Moetsyyy, 2e kindje, ziekenhuis, fles *Pino2, 2e kindje (vriend ook 2e, onze 1e samen), ziekenhuis, bv, meisje! 7 april 2011 *Enya, 2e kindje, ziekenhuis, BV *Janneke G, 2e kindje, ?, ? *Star2, 3e kindje, ziekenhuis, bv 8 april 2011 *Niksks89, 1e kindje, ziekenhuis, fles, ik denk een jongetje *Loepie, 1e kindje, thuis, BV *titiana, 1e kindje, ziekenhuis, bv hopelijk, jongetje *Sanne85, 2e kindje, ziekenhuis, fles, meisje 10 april 2011 11 april 2011 *Suus1982, 2e kindje, thuis, BV, meisje *MiniMe81, 1e kindje, thuis, BV, jongen *Jojoki, 2e kindje, ziekenhuis, bv, jongen *Luckey, 2e kindje, ziekenhuis, BV, ?? *cvm1985, 1e kindje, ziekenhuis, BV,??? 12 april 2011 *Me2 , 3de kindje, ziekenhuis, BV, ?? *Moi1984, 2e kindje, thuis, BV 14 april 2011 *Julia6, 3de kindje, thuis, BV, jongen *Dagdromer, 2de kindje, verplicht ziekenhuis, BV, ??? 15 april 2011 *Musty, 2de kindje, verplicht ziekenhuis , BV (hoop ik) , denken allebei jongen *Jeetjejom, 2de kindje, verplicht ziekenhuis, denk kunstvoeding, denk meisje (man kan vast geen jongens maken) *Onsfrumpie, 2de kindje, in het ziekenhuis ivm eerdere KS, BV, man geen idee, ik geen sterk vermoeden maar neig naar een jongetje, al maken wij alleen maar meisjes in de fam *Mama van Jay, 2e kindje, ziekenhuis, fv, gevoel zegt een meisje 18 april 2011 *Bailey1985, 1e kindje,thuis,BV?,?? *Dribbel, 2e kindje, Ziekenhuis, Flesvoeding, ?? 19 april 2011 *monica076, 1e kindje,ziekenhuis,bv, geen idee *Sam28, 3de kindje, thuis, BV 20 april 2011 *Mary, 2e kindje, thuis, bv, Geen idee?? 21 april 2011 *Mimi1982, 2e kindje, thuis, bv, meisje 23 april 2011 *Isra, 2e kindje, verplicht ziekenhuis ivm eerdere KS, flesvoeding, geslacht geen idee 24 april 2011 27 april 2011 *Koeky, 2e kindje, ziekenhuis, Hoop BV maar denk flesvoeding, geslacht geen idee *Vuurtorentje84, 1e kindje, ziekenhuis, flesvoeding, geslacht vermoeden een meisje 28 april 2011 *Kipkip, 2e kindje, ziekenhuis, flesvoeding * Anouk31, 2e kindje, ziekenhuis ivm eerdere KS, bv, geslacht ?? 30 april 2011 *Kaat2000, 1e kindje, ziekenhuis, BV, geslacht ? Afspraken: 25-10 - Pino2 - Pretecho met geslachtsbepaling!!! 17+1w 01-11 - Pino2 - controle VK 10-11 - foeske - vk - 2e echo 15-11 - FB1984 - 20 weken echo + geslachtsbepaling! *** Sterretjes die helaas niet meer bij ons zijn *** -Jamejosie85 - 7w1d -Truusdemier - +/- 4 weken -RoSa2009 - 5w5d -Esje78 - 6w3d -Lautjep - 6w4d -Kristel86 - -Lindanna - 6w4d -Odess - 4w4d -Angela en Arjan - 9w1d -Rachel85 - +/- 5 weken
Ik heb geen boek gelezen of cursus gevolgd de vorige keer. Merkte wel dat ik erg veel moeite had de (rug) weeen op te vangen. Verder ging de bevalling supersnel dus had het niet echt nodig. Nu wil ik wel graag een soort van cursus doen, maar niet over alleen de bevalling....
Bevallingslijst: uitgerekende datum, naam, hoeveelste kindje, waar wil je bevallen, borstvoeding of fles? en het vermoeden van het geslacht. 29 maart 2011 *Delilah, 2e kindje, hopelijk thuis, hopelijk bv 30 maart 2011 *Aliekeleppink (Alieke), 2e kindje, thuis, fles, manlief denkt jongen, ik weet het niet 31 maart 2011 *Violet32, 3e kindje, ziekenhuis, bv *Athalia, 2e kindje, ziekenhuis, waarschijnlijk fv, 1 april 2011 *Seertje, 1e kindje, thuis, bv, geen vermoeden; hopen eigenlijk wel op een meisje 2 april 2011 *BellNoor (Anne), 2e kindje, ziekenhuis, fles *Buddy (simone), 2e kindje, thuis, fles *Flower83, 1e kindje, ziekenhuis, fles, jongen 3 april 2011 *Kelly1980, 2e kindje, ziekenhuis, fles, meisje *Pebbie, 1e kindje, ?,?, denk meisje *FB1984, 1e kindje, ziekenhuis?, fles? - Ik denk meisje, vriend weet zeker: jongen! 4 april 2011 *Faith84, 1e kindje, ziekenhuis, bv *Foeske, 1e kindje, ziekenhuis, fles *Chantico, 2e kindje, hopelijk met vk in ziekenhuis, bv *Niksks89, 1e kindje, ziekenhuis, fles 5 april 2011 *Touwtje, 1e kindje, thuis, BV 6 april 2011 *Moetsyyy, 2e kindje, ziekenhuis, fles *Pino2, 2e kindje (vriend ook 2e, onze 1e samen), ziekenhuis, bv, meisje! 7 april 2011 *Enya, 2e kindje, ziekenhuis, BV *Janneke G, 2e kindje, ?, ? *Star2, 3e kindje, ziekenhuis, bv 8 april 2011 *Loepie, 1e kindje, thuis, BV *titiana, 1e kindje, ziekenhuis, bv hopelijk, jongetje *Sanne85, 2e kindje, ziekenhuis, fles, meisje 10 april 2011 11 april 2011 *Suus1982, 2e kindje, thuis, BV, meisje *MiniMe81, 1e kindje, thuis, BV, jongen *Jojoki, 2e kindje, ziekenhuis, bv, jongen *Luckey, 2e kindje, ziekenhuis, BV, ?? *cvm1985, 1e kindje, ziekenhuis, BV,??? 12 april 2011 *Me2 , 3de kindje, ziekenhuis, BV, ?? *Moi1984, 2e kindje, thuis, BV 14 april 2011 *Julia6, 3de kindje, thuis, BV, jongen *Dagdromer, 2de kindje, verplicht ziekenhuis, BV, ??? 15 april 2011 *Musty, 2de kindje, verplicht ziekenhuis , BV (hoop ik) , denken allebei jongen *Jeetjejom, 2de kindje, verplicht ziekenhuis, denk kunstvoeding, denk meisje (man kan vast geen jongens maken) *Onsfrumpie, 2de kindje, in het ziekenhuis ivm eerdere KS, BV, man geen idee, ik geen sterk vermoeden maar neig naar een jongetje, al maken wij alleen maar meisjes in de fam *Mama van Jay, 2e kindje, ziekenhuis, fv, gevoel zegt een meisje 18 april 2011 *Bailey1985, 1e kindje,thuis,BV?,?? *Dribbel, 2e kindje, Ziekenhuis, Flesvoeding, ?? 19 april 2011 *monica076, 1e kindje,ziekenhuis,bv, geen idee *Sam28, 3de kindje, thuis, BV 20 april 2011 *Mary, 2e kindje, thuis, bv, Geen idee?? 21 april 2011 *Mimi1982, 2e kindje, thuis, bv, meisje 23 april 2011 *Isra, 2e kindje, verplicht ziekenhuis ivm eerdere KS, flesvoeding, geslacht geen idee 24 april 2011 27 april 2011 *Koeky, 2e kindje, ziekenhuis, Hoop BV maar denk flesvoeding, geslacht geen idee *Vuurtorentje84, 1e kindje, ziekenhuis, flesvoeding, geslacht vermoeden een meisje 28 april 2011 *Kipkip, 2e kindje, ziekenhuis, flesvoeding * Anouk31, 2e kindje, ziekenhuis ivm eerdere KS, bv, geslacht ?? 30 april 2011 *Kaat2000, 1e kindje, ziekenhuis, BV, geslacht ? Afspraken: 25-10 - Pino2 - Pretecho met geslachtsbepaling!!! 17+1w 26-10 - Nikske89 - Pretecho met geslachtsbepaling!!! 17+1w 01-11 - Pino2 - controle VK 02-11 - Nikske89 - controle VK 10-11 - foeske - vk - 2e echo 15-11 - FB1984 - 20 weken echo + geslachtsbepaling! 18-11 - Nikske89 - 20 weken echo, type 1 *** Sterretjes die helaas niet meer bij ons zijn *** -Jamejosie85 - 7w1d -Truusdemier - +/- 4 weken -RoSa2009 - 5w5d -Esje78 - 6w3d -Lautjep - 6w4d -Kristel86 - -Lindanna - 6w4d -Odess - 4w4d -Angela en Arjan - 9w1d -Rachel85 - +/- 5 weken ------------ * zo ik ben er ook weer Heb mijn dingetjes aangepast op de lijst. Balen zeg dat het allemaal weg is nu *
Gister kwam ik toevallig samen met vriendlief een klamboe tegen die we samen echt geweldig vonden Dus die is al in de pocket Ik ben daarna nog even lekker gaan verder babyshoppen... Ben echt verslaafd geloof ik Haha Net ook nog wat leuke dingetjes besteld op www.bambam.nl Zo'n leuk spul!! De klamboe: Coming Kids Klamboe Sheep | Bedtextiel | Baby-Dump
Ik kom hier ook weer even zwaaien. Was lang niet geweest, volgde het allemaal ook niet meer zo goed. Maar nu we weer een nieuw topic hebben wie weet hou ik het nu ook wel bij.
Spirit: wat fijn dat jullie zo lang van de kleine hebben kunnen genieten, en dat uiteindelijk ook nog alles goed bleek te zijn!! Titania: Dankjewel voor je knuffel!! Ik trok het inderdaad echt even niet meer allemaal. Maar ben weer helemaal de oude na een nacht goed geslapen te hebben Wat betreft kraamzorg, ik heb me ook aangemeld moet de bevestiging alleen nog terug sturen. Op mijn bevestigingslijst stond ook dat ik akkoord moest geven met een eigen bijdrage op voorhand. Ga me daar vanavond maar eens even in verdiepen voordat ik iets terug stuur. CVM: ik heb ook die shantala tummy tub op die krulstandaard. Hij is inderdaad nieuw erg duur, maar ag dat hoef je ook maar een keer te kopen toch?! Maar goed voor 15 euro kun je hem niet laten staan natuurlijk Ik ben er ook onwijs blij mee!! Pino: wat rot van de zenuwbehandeling zeg En wat fijn dat je dochtertje eindelijk een beetje gepoept heeft. Hopenlijk gaat het vanaf nu dan beter. Star: hoe langer je zwanger bent hoe onbetrouwbaarder de metingen worden, doordat de kindjes al bewegen en niet meer helemaal recht liggen. Hoe moeilijk het misschien ook is, maar maak je maar niet teveel zorgen!! Mooie echo Jojoki: wat vervelend dat je niet rustiger aan kunt doen op je werk, maar denk eraan dat jij en de kleine belangrijker zijn dan de supermarkt he!! het is niet jouw verantwoording om vervanging te zoeken. Ik weet dat ik makkelijk praten heb, ikzelf spring ook altijd bij op mijn werk en eigenlijk veel te veel, maar ik heb mezelf ook beloofd dat ik rustiger aan ga doen. Liane: welkom terug en wat fijn dat je weer bent opgeknapt (sorry als ik nog iemand vergeten bent )
Zo het was even zoeken maar heb jullie weer gevonden. Hier vanmorgen wezen peuterzwemmen met jay en vriendlief, maar jay vond er helemaal niks aan. Die was blij dat ie uit het water mocht.. Hier alles goed, op me rugklachten na. dinsdag naar een bekkenfysio.. hopelijk weten zij wat meer. @ star (volgens mij) wat mooi dat de nkplooimeting nu wel goed was zeg! @ nikse89 : babyshoppen blijft verslavend @ ..... Hier ook geen cursus of boeken gelezen en ook moeite gehad om de rug en been weeen op te vangen.. Bevalling ging verdr toch goed.
Nikske, fijn dat je je weer beter voelt na een nacht goed slapen! Heb gemist wat er gister met je was. Bji mijn kraamzorginstelling stond op het formulier dat mijn aanvraag pas definitief was als ik de bevestiging had teruggestuurd. Dus hou wel in de gaten dat je er niet te lang mee wacht, want ze kunnen op een gegeven moment 'vol' zitten voor die maand. Op zich is april nog geen vakantiemaand, zeker het begin, dus het zal allemaal wel meevallen. Maar toch niet te lang wachten, zou ik zeggen En trouwens: als je de eigen bijdrage vooraf moet betalen, is het vast wel goed geregeld dat ze je netjes na afloop een definitieve afrekening sturen met evt. een geld-terug-betaling. Of dat als je in 2011 een andere verzekering hebt die het vergoedt, je de rekening daar in kunt dienen. Als je bij een gewone, reguliere kraamzorgleverancier zit, is dat vast wel goed geregeld, lijkt me. Dus dan is vooraf betalen ook weer niet zo erg, als je het geld tenminste nu kunt missen. Rugweeën: misschien zijn die ook wel bijna niet op te vangen... Balen als je die hebt gehad zeg! Ik bedoelde m'n boekentip vooral positief, zo van 'als je geen zin hebt om een cursus te volgen maar je vraagt je af of je dan geen kennis tekort komt voor de bevalling, dan valt dat vast wel mee en als je toch graag iets wilt weten dan is dit boekje volgens mij handig en kost maar weinig tijd en geld (zeker in vergelijking met een cursus )'. Ik ben zelf zo'n miep die altijd precies wil weten hoe iets werkt, dus vandaar dat ik zo blij was met dit boekje. Kennis geeft mij rust, en dat vond ik wel fijn tijdens de bevalling. Maar mensen verschillen en je kunt ook prima op je intuïtie bevallen, of op aanwijzing van de vk of gyn.