April 2011 mama's

Discussie in 'De mama's' gestart door Vica86, 2 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

MiniMe, hier zit er 2 jaar en 8 maanden tussen, maar ik ga lekker toch antwoorden :p;) En het is ook nog eens een hele lap tekst geworden, zie ik nu ik klaar ben met schrijven, maar ik post het toch maar gewoon, iedereen kan zelf kiezen of ze het wel of niet willen lezen :D

Ik vind het héél fijn dat met dit leeftijdsverschil de oudste heel 'aanspreekbaar' is op allerlei dingen. Zowel de voorbereiding op de komst van de baby als nu het praten over hoe het haar bevalt zo met z'n viertjes is het superhandig dat zij zich verbaal goed kan uitdrukken hierover. Kan denk ik best schelen in de mate van jaloezie die er evt is, al kan ook een kind waar je al goed mee kunt praten natuurlijk jaloers zijn. Het is fijn dat ik aan haar kan uitleggen waarom dingen nu soms anders gaan en hoe zij met de baby om kan gaan, en dat zij kan verwoorden wat ze leuk vindt en wat niet. Verder is het natuurlijk fijn dat zij veel dingen zelf kan en ook zelfs mij écht kan helpen met dingen (niet alleen symbolisch). Ik vind het ook wel makkelijk dat zij goed zelf kan spelen terwijl ik mijn aandacht aan de baby geef, van een jonger kind kun je dat misschien minder verwachten. Hoeveel je kind in praktische zin zelf kan (traplopen, eten, aan/uitkleden etc) verschilt erg per kind.
    Omdat zij nog een keer slaapt overdag heb ik soms ook echt even wat tijd voor mezelf als ze toevallig beiden slapen. Hoe jonger het oudste kind hoe groter de kans hierop, omdat die dan nog meer slaapt overdag. Aan de andere kant is het zo dat als je oudste kind nog veel slaapt en je jongste net op andere tijden, dat je dan niet zo makkelijk het huis uit komt. Dus dan is het wel praktisch als je maar met de slaapjes van één kind (de baby) rekening hoeft te houden.
    Met genoeg leeftijdsverschil kun je sommige dingen goed doorschuiven van nr 1 naar nr 2 (kinderwagen, autostoeltjes, later misschien met fietsjes enzo), terwijl als ze te dicht op elkaar zitten je misschien een tweede exemplaar moet aanschaffen/lenen omdat de oudste er nog niet uit is gegroeid.
    Ik heb maar één jaar dat ze allebei naar de opvang gaan, daarna moet ik twee locaties af om mijn kinders te halen na een werkdag (als kdv en bso/andere opvang niet op dezelfde plek is), dus dan is het wel gemakkelijk als er minder tijd tussen zit en ze langer op hetzelfde kdv zitten. Financieel gaan ze het geloof ik afbouwen dat je voor een tweede kind goedkoper op een kdv terecht kan, dus daar hoef je dan geen rekening meer mee te houden. Dat verschil werkt trouwens ook door later, ik heb bijvoorbeeld drie jaar de ene op de basisschool en de andere op het voortgezet onderwijs, met alle verschillen in vakanties enzo daarbij.
    Samen spelen kunnen ze vast beter als er minder leeftijdsverschil tussen zit, maar met ietsje meer leeftijdsverschil zitten ze denk ik wel minder in elkaars vaarwater. Is het makkelijker om ieder eigen vriendjes te hebben en vallen evt ontwikkelingsverschillen ook minder op (stel dat je oudste wat traag is met iets en de jongste haalt m in...) Je weet sowieso niet of je kinderen leuk met elkaar gaan spelen later, ook niet als ze dicht op elkaar zitten, netzomin dat twee broertjes of twee zusjes het altijd leuk met elkaar hoeven te hebben. Dus wat dat betreft zou ik dat niet van doorslaggevend belang laten zijn.
    Vooral denk ik dat het uitmaakt voor jezelf: wil je langer 'in de luiers zitten' en het meer spreiden, of juist overal snel doorheen zijn. Ik heb straks dat de oudste op school zit en ik dus meer tijd met de jongste alleen heb een deel van de dag, juist op de leeftijd dat het leuker wordt voor een kindje om er lekker met papa of mama op uit te trekken. Dat lijkt me fijn. Maar ik heb ook een langere periode te overbruggen met slaapjes overdag of een kind dat nog niet zelf kan fietsen etc. Ik zit over 18 jaar niet in een relatief korte tijd opeens met een 'leeg nest', maar voor de jongste is het misschien weer niet leuk om zo'n drie jaar met alleen papa en mama in huis te wonen (al zien we dat tegen die tijd wel).
    Wat voor mij doorslaggevend was, was mijn eigen gevoel of ik er 'al weer aan toe was' om zwanger te zijn en een baby te verzorgen. Dat je jezelf als mama zo 100% moet geven, eerst je lijf en later je aandacht etc, dat vond ik wel intensief en dat wilde ik voor de tweede met net zoveel liefde en energie doen als voor de eerste. Dus niet te snel op elkaar. Al met al denk ik dat je dat als uitgangspunt moet nemen: als jíj er weer aan toe bent en er naar verlangt om een baby er bij te hebben, met alles wat daarbij komt kijken, dan ga je het vast wel redden en is het leeftijdsverschil dat er dan is blijkbaar passend voor jou. Maar ja, daar heb je nu misschien weinig aan ;)
    Oh, en ik vond het stiekem ook wel lekker om weer een kindje in de zonnige helft van het jaar te krijgen, dus ik had ook een beetje uitgerekend in welke maanden ik liever niét zwanger wilde worden, omdat het dan een november t/m februari-kindje zou worden :) (me volledig bewust zijnde van dat het een grote gift is als je überhaupt nog een keer zwanger mag worden natuurlijk!)

2. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Chantico: Bedankt voor je hele lap tekst ;)
    Er zijn nog veel meer dingen om eventueel rekening mee te houden zie ik nu, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht!
    Ik denk dat als hubby eenmaal helemaal om is, dat ik dan zelf niet kan wachten tot Robin 2 is (en dus tegen de 3 als het brusje er is....ALS het al snel raak is natuurlijk).
    Daarbij wil ik ook heel graag (in zoverre je kan 'willen' natuurlijk...het is inderdaad al geweldig als ik uberhaupt ooit nog zwanger mag zijn) een kindje tussen maart-juli, maar ja dat valt natuurlijk niet te plannen.

Wel fijn om jouw ideeen/afwegingen ook te horen. Hoe meer 'tips' hoe beter! :)

3. Koeky

Koeky Fanatiek lid

Tja Rian is 4 dus eigenlijk al "oud" we begonnen toen ze net 1 was geworden. Uiteindelijk lukte het toen ze net 3 was. Dus het moet je ook wel gegund zijn :(. Maar vind het nu wel heerlijk hoor Rianne speelt lekker met d'r spulletjes terwijl ik bezig ben met Thijs of ze helpt met 'm verzorgen heel erg leuk.

Ik heb mega koppijn al een paar dagen dus mijn taalgebruik en zinnen zullen flink onsamenhangend zijn hoop dat jullie me nog snappen.

4. aliekeleppink

aliekeleppink Fanatiek lid

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    MiniMe; Hier ook een leeftijdsverschil van 2 jaar en 8 maanden. En ik vind dit eigenlijk het perfecte leeftijdsverschil. Danique was tijdens mijn zwangerschap al zo ver dat ze gewoon lekker zelf de trap op kon lopen enzo en dat ze ook redelijk kon snappen waarom mama soms iets niet meer kon. Ik hoefde haar dus niet meer zo vaak te tillen enzo. Toen Eline eenmaal geboren was was het 1 dag wennen en vanaf toen werd ze helemaal bij het gezin opgenomen. Ik denk dat jonge kinderen heel flexibel hierin zijn. Dus wat dat betreft zou jonger ook nog kunnen.
    Danique slaapt niet meer tussen de middag en Eline slaapt dus nog wel een hele tijd tussen de middag. Ik kan dus dan aandacht geven aan haar. Zodat als Eline wakker is ze ook even zelf kan gaan spelen omdat ik dat al met haar gedaan heb.
    Ik denk dat als een kind ouders is (dus al bijna 4 ofzo) het al zo gewend is om alleen te zijn dat ze minder makkelijk een broertje of zusje zullen accepteren en delen.'

Vica; mooi hoor die haren. Het groeit nu hopelijk overal even hard!

Even trots: Eline heeft zich vanavond voor het eerst gerold van rug naar buik. Het kost nog wel wat moeite om dat ene armpje goed te krijgen, maar het lukte! Ben zo trots :D

5. Koeky

Koeky Fanatiek lid

Helemaal geen problemen mee. Rianne vond het heel gewoon dat 'r broertje er was. En het delen is al helemaal geen probleem doordat ze zichzelf goed kan vermaken. Dus gewend om alleen te zijn mwah ze gaat toch ook naar een KDV waar ze moet delen. Nee hoor zie niet in waarom een kind van 4 dit minder zal accepteren. Maar goed dat is mijn ervaring.

6. Koeky

Koeky Fanatiek lid

Ow Vica ziet er goed uit! Vince met kort koppie!

7. jojoki

jojoki Actief lid

5 aug 2010
    337
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoihoi

eindelijk weer eens wat van mij;)

@vica: wel fijn dat het niet het zuur is, dat weet je nu dan iig.

@2e kindje; ik vind het heel fijn dat kirs 3 is toen sam geboren werd, ze is mega gek op haar broertje en begrijpt alles ook best goed.

hier: sam huilt megaaaaveel pffff echt afzien nu, als hij na de vakantie nog zo huilt misschien maar eens naar de ha gaan.
    ik denk zelf dat het de sprong is want ineens draait hij zich vandaag naar zn buik:)

ik ga slapen ben doodmoeeee

8. jojoki

jojoki Actief lid

5 aug 2010
    337
    0
    0
    NULL
    NULL
    hihi zie net dat ik een jaar en 3 dagen hier mee schrijf:p

9. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    @Koeky: Het is ook inderdaad niet te plannen:( Was het allemaal maar zo gemakkelijk. Ik heb in mijn directe omgeving 2 stellen die al jaren bezig zijn, en nu met IVF, dus ik weet hoe gezegend als het uberhaupt nog een keer lukt.
    Ik denk dat elk leeftijdsverschil zn voor- en nadelen kent.

@Omrollertjes: Wat goed allemaal zeg! Robin is nog steeds druk met oefenen haha. Raakt regelmatig gefrusteerd, maar hij lijkt wel elke keer een klein beetje verder te komen.
    Hij kan zich in ieder geval al heel goed omhoog 'kruipen' door zich af te zetten met zn voetjes. Ook op het verschoningskussen! Dus moet nu extra goed opletten (en het verschonen gaat al zo lastig met zo'n beweeglijk jongetje;)), anders ligt hij er zo af:$

10. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Hier tussen no1 en 2 maar 15 maanden en toen was er veel meer sprake van jaloezie dan nu. Nu was de oudste net 3 toen Guus kwam. Dit keer is echt veel beter gegaan. Hij begrijpt nu ook beter hoe en wat rond de baby. Onze dochter was nog net geen 2 toen Guus kwam en zij kon al eigenlijk alles zelf (is nogal snel) behalve dat ze niet zindelijk was. 2 jaar vind ik dus echt wel iets idealer dan minder. Maar goed ik prijs me gelukkig dat de zwangerschappen van 2 en 3 zonder proberen er al waren dus zal mij niet snel horen klagen :)

Vica: leuk zo dat haar. Hopelijk groeit het nu idd even hard.

Jojoki: hoop dat Sam snel minder gaat huilen!

11. aliekeleppink

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Ik zie dat vaak bij kinderen die ik in de klas heb die dus 4 of 5 zijn. Die vee mleite hebben met de komst van broertje/zusje. Daar baseerde ik dus ook mijn mening op. Maar gelukkig dat het bij jullie wel goed gaat. Heerlijk toch! Lekker van genieten!

12. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    hoi hoi,

hier is de oudste 14 en de tweede 6, ze hebben heel erg meegeleefd in de zwangerschap, ook mee naar de vk en echo's enzo en nog nooit een spoortje van jaloezie kunnen ontdekken. Hoe klierig de oudste ook kan zijn, hij heeft zijn buien gelukkig nog nooit op Liv afgereageerd. Moet hij ook zeker niet proberen :p. Maar scheelt misschien een hoop dat ze hier maar 'parttime' zijn.

Zelf zou ik volgende zomer voor een tweede willen gaan, als het dan snel raak is zou Liv rond de twee zijn als het brusje komt. Maar ook zo snel vanwege de leeftijd van hubby, die word volgende week alweer 37 en hij wil geen 'oude' vader zijn.
    Maar eerst over twee weken naar de hypotheker, eens kijken wat de mogelijkheden zijn om op te bouwen. Dan kunnen we op de nu nog rommelzolder twee kamers creeëren wat alles een stuk makkelijker zou maken.

Morgen Liv dr eerste wendagje op het kdv. Ben mega zenuwachtig!!! Hoewel ik weet waar ze terecht komt, het is immers een vestiging binnen de stichting waar ik werk, vind ik het maar niks. Wil veel liever bij mijn kleine meisje blijven!

13. Koeky

Koeky Fanatiek lid

Gek je zou toch verwachten dat ze leren te delen op school nou is het delen van aandacht van papa en mama wel wat anders natuurlijk maar ben dan maar blij dat dat hier zo super gaat. :) Moet 'r ook regelmatig waarschuwen dat ze 'm niet mag optillen of niet steeds kusje moet geven want dan grijpt hij d'r haar weer. Ze entertaint 'm ook hahaha dan gaat ze voor 'm zitten en met een piepstemmetje tegen 'm praten vind ie geweldig. hahaha Misschien komt het ook omdat wij ons er erg van bewust zijn dat Rianne "meer" mee krijgt dan wanneer ze 2 of 3 was geweest we betrekken haar er dan ook bewust in. En lassen ook Rianne tijd in.

14. Koeky

Koeky Fanatiek lid

sterkte morgen cvm!

15. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    @CVM: Hier moeten we ook de bovenverdieping 'reorganiseren' mocht er een tweede komen. Robin's kamertje hadden we over, maar als er nog eentje komt, moeten we van de zolder een slaapkamer maken. Nu is het letterlijk een rommelzolder;)

Sterkte morgen! Hopelijk valt het mee. Ik vond die ochtend in ieder geval voorbij vliegen (maar wel heerlijk om hem weer op te mogen halen haha)

16. leonie anita

leonie anita Actief lid

12 okt 2010
    243
    0
    0
    sociaal pedagogisch hulpverlener bij Vitree
    Almere, Flevoland
    Hallo meiden,

Hier ook weer ff berichtje uit Almere. We zijn net terug van 1,5 week vakantie. We hebben heerlijk van onze stacaravan genoten op de camping en eigenlijk niet veel gekke dingen gedaan.. op de camping was genoeg vertier....
    2x feestje gehad voor hubby zijn verjaardag, 1 x op de camping met de buurtjes en gisteravond met vrienden/familie thuis... Vandaag en morgen flink de was weg werken, en dan weer heerlijk genieten met de kids. Hopen dat het nog een klein beetje zomer gaat worden;)
    Vorige week heb ik mijn tattoo dan eindelijk laten zetten... staat wel een foto op hyves, meeste van jullie hebben hem vast al gezien.

leuk om te lezen dat sommige al nadenken over een brusje voor de wondertjes die er al zijn. Hier is onze kinderwens echt wel echt vervuld. We hebben ons droomplaatjse kompleet, een pracht zoon en een lief prinsesje.... Wij vinden ons gezinnetje goed zo. Ik zou zelf denk ik ook niet meer een zwangerschap positief verwerken (erg ziek alle 2 de zwangerschappen en uiteindelijk gekke bevallingen, uiteindelijk 2 x keizersnee)
    Tussen Bart en Lotte zit 2,5 jaar, erg leuke combi vind ik het zo... Bart kan zich redelijk goed zelf redden en kan zelf enorm van Lotte genieten (echt een knuffeltante is ze) maar goed voor iedereen voelt het weer anders....

Ik had al verteld dat ik een andere job had, maar nu weet ik mijn begin datum. Ik begin 5 september. Kids gaan dan ma di woensdag naar de opvang (mijn werkdagen) en heb dus altijd 4 dagen weekend (klinkt goed he?) Heb straks ook wel weer zin om te werken, even weer iets anders zijn als alleen mama en veel binnenshuis... Nu weer lekker ff tussen de "grote"mensen een paar dagen. Heb dus nu nog een maandje vakantie, ga er extra flink van genieten, eind van de maand gaat Lotte ook naar het kdv, de wendagen. Zal ook voor mij even flink wennen worden, maar weet dat het met de zorg en aandacht voor ukkie het helemaal goed zit op het kdv. Nu kan ze straks lekker met haar grote broer mee.

Cvm: goed bezig zeg met lijnen.

@vica: lekker koppie jullie mannetje zeg. Ben benieuwd of het haar nu goed gaat groeien (gelijkmatig)

@fb: jullie kereltje ook lekker snel met draaien! Knap hoor!!!!

nou ik ga nog ff tv kijken en ff goed bijlezen...

zwaai zwaai uit almere

17. Chantico

Zwaai zwaai terug Leonie :)

CVM, heel veel sterkte én plezier vandaag met je meisje op de opvang.

Hebben jullie een bedritueel(tje) voor het slapen gaan? Hoe ziet dat er dan uit? Is het alleen 's avonds voor de nacht, of ook bij elk slaapje overdag?

18. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Chantico: bij alle kids altijd hetzelfde ritueel gehad. Eerst in bad, dan pyjama aan en slaapzakje, dan nog wat drinken aan de borst of uit de fles en dan naar bed. Overdag doe ik het slaapzakje aan en sokken/broekje uit, zodat hij weet dat het tijd is om te gaan slapen.

19. aliekeleppink

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Overdag gewoon lekker het bed in zodra ze moe wordt.
    SPeentje, knuffeltje en lekker slapen.

;s avonds voor het slapen gaan is het een flesje drinken, pyama aan (of net andersom), boekje lezen, liedje zingen en dan in bed.
    speentje, Knuffeltje erbij en lekker slapen

20. Chantico

Titania, waar ben je? Mis je hier en ben erg benieuwd hoe het met jou en Krystian is!

Edit: ze is naar Polen, herinner ik me nu :D

Deel Deze Pagina