Uitvaartverzekering

Discussie in 'De lounge' gestart door Bellybell, 28 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.805
    4.585
    113
    Hoi,

Ik ben voor onszelf, maar ook voor mijn ouders, op zoek naar een uitvaartverzekering.
    Welke hebben jullie en waarom wel of waarom niet? Welke waarde? Voordelen? Nadelen?

Alle info is welkom :)

2. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.772
    1.363
    113
    Wat goed is om te beseffen, is dat je bij sommige verzekeraars een vast aantal jaar premie moet betalen (bijv 20 jaar) en daarna alsnog de uitbetaling krijgt bij overlijden. Het maandbedrag is dan meestal iets hoger. Andere verzekeraars hanteren bijv dat je je hele leven moet betalen, met een lage maandpremie. Als je nu nog jong bent, kan 20 jaar een hogere premie betalen goedkoper zijn dan je hele leven een lage premie (even er vanuit gaand dat je oud mag worden). En: hoe ouder je begint met verzekeren, hoe duurder. Dus jullie zullen minder geld kwijt zijn dan jouw ouders.

Verder goed opletten hoe hoog het verzekerd bedrag is. Wil je alles afdekken met je verzekering? Reken dan al snel op €15.000,- als je nergens naar wil omzien. Maar als je een goedkopere uitvaart wil of veel spaargeld hebt, kan je ook met een lagere dekking af.

En: let op of het bedrag geïndexeerd wordt. Met de huidige inflatie is over 40 jaar (of wanneer je dan ook overlijdt) een bedrag van 5.000 niks meer. Dus je wil dat ze het elk jaar iets verhogen. Ter vergelijking; toen mijn tante onlangs overleed kwam haar 40 jaar oude uitvaartverzekering met een uitkering van 1200,-. Dat is nu vrij weinig voor een uitvaart, kan ik je vertellen.

De laatste: ik weet niet of je kinderen hebt (te zien aan je handtekening wel), maar je kunt ook bekijken of die automatisch meeverzekerd zijn (tot hun 18e bijv), of dat ze een eigen verzekering moeten afsluiten. Ook hierbij geldt weer; soms is de maandpremie dan iets hoger, maar een nieuwe verzekering afsluiten per kind is dan soms juist weer duurder.

Succes!

3. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.154
    3.034
    113
    Nederland
    Wij hebben een uitvaartverzekering bij delu en bij nationale Nederlanden hebben we een overlijdensrisicoverzekering.

Ik geloof dat de uitvaartverzekering op 10 of 15 duizend p.p. staat en de overlijdensrisicoverzekering zou, in het geval dat als mijn man overlijdt, de hele hypotheek aflossen en dan zou ik nog geld overhouden. Tenminste. Volgens mij is dat die verzekering.:rolleyes:

Geen idee waar je precies op moet letten. Mijn man regelt dit soort dingen altijd. Ik weet dat we alles goed verzekerd hebben, vrienden/familie noemen ons namelijk vaak over verzekerd.:o:

4. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Wij zitten allemaal bij Dela. Ik ben zodra ik uit huis ben gegaan direct verzekerd. Toen ik kinderen kreeg hebben zij ook gelijk een eigen polis gekregen. Kost amper iets, maar als ze 18 zijn is het voor hun gunstiger om al een eigen polis te hebben. Dan dat ze dan van de gratis polis overgeschreven moeten worden.

Mijn vriend is pas verzekerd sinds wij samenwonen (2016) en hij betaald beduidend meer dan ik doe per maand.

5. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Wij zijn bij Yarden (word Dela) verzekerd, kids hebben gelijk bij de geboorte al een eigen polis gekregen.

6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.494
    13.964
    113
    Vrouw
    Wij hebben als nabestaanden pas te maken gehad met dela. Alles was top geregeld.
    Enig nadeel is dat ze hier in de buurt geen eigen mortuarium hebben, dus dat het lichaam van de overledene uit het ziekenhuis naar een locatie van hun moest wat 45 min rijden van onze woonplaats is. Dat terwijl er in onze woonplaats ook een mortuarium is. Na 2 dagen kon het lichaam wel overgeplaatst worden, maar konden we niet zomaar op bezoek gaan als we dat wilden. Want dan moest er eerst iemand van een locatie van Dela naar het mortuarium in onze woonplaats komen. Dus alles moest op afspraak. Op zich geen ramp en het werd netjes geregeld, maar bij andere maatschappijen zijn wij gewend dat we altijd langs konden gaan wanneer we maar wilden.

Dus houd bij het kiezen van een uitvaartverzekering ook rekening met dit soort dingen.

Chillin vindt dit leuk.
  7. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik heb een polis die al is afbetaald door mijn ouders. Ik betaal voor mijn kinderen ook voor zo een polis tot dat ze 18 zijn. Die drie polissen lopen bij Nationale Nederlanden (volgens mij overlijdens risico verzekering). Mijn bedrag gaat mee met inflatie maar is wel wat verjaard met de kosten van nu. Geloof dat ik voor €8000 ben verzekerd op die polis. Dat bedrag hoeft ook niet perse aan een uitvaart besteed te worden want komt bij overlijden gewoon vrij. Daarnaast heb ik een gezinspolis bij centraal beheer. Man had niet zo een polis van huis uit dus voor hem afgesloten en voor de rest van het gezin was het niet veel duurder om mee te verzekeren. Die verzekering moet wel echt aan de uitvaart worden besteed. Voor mij is mijn polis van mijn ouders dus meer een stok achter de deur voor aanvulling als mijn uitvaart duurder word dan de centraal beheer polis dekt.

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Mijn man en kinderen zijn samen op één polis verzekerd bij monuta voor iets meer dan €10.000 (wordt wel elkaar geïndexeerd)

Zelf sta ik nog op de polis van m’n moeder, dit heeft ze ooit voor mij afgesloten en het zou nu ongunstig zijn om een eigen polis af te sluiten. Zelf ben ik verzekerd voor zo’n €7000. Nu ben ik hier heel simpel in en hoeft het voor mij ook niet duur, daarnaast wil ik gecremeerd worden, dat scheelt ook in de kosten.

9. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.805
    4.585
    113
    Ja heb op een paar sites een check gedaan wat een uitvaart zou kosten, en dan zou ik rond de 7000/8000 uitkomen qua wensen. Maar bij Dela kun je ook een splitsing maken dat je een rouwauto etc van hun 'krijgt', en dan zelf bijvoorbeeld nog 3000 voor een borrel te geven na de crematie.

Ja, heb berekeningen gemaakt en wijzelf zijn een stuk goedkoper idd, en ga bij mezelf ook maar invullen tot 65 jaar betalen, maar dat red ik bij mijn ouders niet meer ;)

@GossipGirlxoxo komt dat geld van de overlijdensrisicoverzekering bij jullie ALTIJD vrij bij overlijden? Lees namelijk op heel veel sites dat het alleen vrijkomt als je voor je 67e of iets komt te overlijden. Daarna is het geld 'weg' en de verzekering niet meer geldig.

En is een uitvaart helemaal zelf regelen de 'beste' keuze, of is het 'handiger' om zo'n Dela pakket te pakken waarin hun vanalles regelen...

Sorry voor de stomme woordkeuzes misschien, maar weet het ff niet anders te brengen.

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Wij hebben het bij het overlijden van m’n moeder heel anders gedaan.
    Er was een verzekering, na al die jaren premie kwam er een bedrag van 4000 euro vrij.
    Daar kregen we amper zo’n vreselijke koffie tafel voor.

Daarom er voor gekozen om het bedrag uit te laten keren.

-Na mijn moeders overlijden is de uitvaart ondernemer gekomen om mijn moeder te verzorgen, daarna is ze thuis opgebaard.
    -De kaarten hebben we zelf geregeld. Een familielid heeft de kaart ontworpen.
    Daarna naar de drukker.
    -De locatie heeft mijn vader uitgezocht. Een plek vlak bij mijn ouderlijk huis,
    vol warmte en sfeer, geen sfeerloze aula.
    -Een cateraar verzorgde de hapjes, de locatie zelf de drankjes.
    -De uitvaart ondernemer heeft mijn moeder thuis opgehaald, naar de uitvaart locatie gereden en uiteindelijk vanuit daar naar het crematorium.

Dit alles bleef binnen het budget van 4000 euro.
    En het was een prachtige uitvaart.

Als mijn vader (over heeele lange tijd) komt te overlijden gaan we het ook zo doen.
    Hij zou zich omdraaien in z’n kist als ik hem een aula en kleffe cake aan zou doen.

Chillin vindt dit leuk.
  11. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    820
    439
    63
    Ik heb gekozen voor een uitvaartverzekering waarbij alles uitbetaald wordt, zonder voorwaarde in locatie e.d. Ook betaal ik een vaste periode (volgens mij 20 jaar, maar kan ook 30 jaar zijn). Dan blijft de waarde staan en indexeert jaarlijks mee.
    Ik heb voor zowel mij, mijn man als de twee kinderen dit afgesloten. De kinderen zijn ook meeverzekerd op onze polis tot 18 jaar, maar dan komt dat te vervallen, vandaar dat ik ook voor hun los heb afgesloten.
    Wij zitten bij klaverblad.

12. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.805
    4.585
    113
    Ja, dat willen hun en wij dus ook echt niet.
    Mijn vader heeft al aangegeven gewoon een borrel te willen. Lekker biertje erbij, hapjes erbij, klaar. Niet de standaard koffie met cake zittende bijeenkomst.
    Dus voor 4000 klaar? Das netjes.

13. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.772
    1.363
    113
    Wij ook! En ook Klaverblad, wij betalen 20 jaar. Omdat we jong begonnen zijn betalen we tot ons 45e premie. De overige jaren die we hopelijk nog leven wordt het bedrag wel gewoon geïndexeerd.

14. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.805
    4.585
    113
    Heb even gegoogled. Maar die zijn intussen overgenomen. En die het overgenomen heeft, doet geen uitvaartverzekeringen meer.

Ik lees overal Dela, Monuta en nog een andere. Zijn dit echt maar de enige 3 die voor heel NL een verzekering aanbiedt?

15. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.772
    1.363
    113
    mn tante had Ardanta. Ik meen dat dit nu onder ASR valt. Mijn ervaring is dat ze erg goed te bereiken zijn en alles snel en soepel afhandelen. Centraal Beheer (Achmea) heeft er ook een meen ik.

16. GossipGirlxoxo

ja die keert altijd uit.

17. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Wij hebben Monuta dacht ik. De kinderen zijn gratis meeverzekerd tot 18 jaar.

Ik heb recent van een situatie gehoord waarbij iemand niet verzekerd bleek. Familie wist van niets en werden geconfronteerd met een factuur van duizenden euro's! En dan is er dus nog een achterblijvende partner (op leeftijd) waarvoor hetzelfde van toepassing is. Lekker dan als familie. Dat je weet dat je over onbepaalde tijd nogmaals duizenden euro's mag betalen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

i.v.m. privacy verwijderd

19. Neilia

Neilia Niet meer actief

Wij zitten bij Dela.
    Alle kinderen hebben een eigen polis.

20. Zwaluwtje13

Zwaluwtje13 Actief lid

29 aug 2021
    196
    174
    43
    Vrouw
    Als je dit wilt zou ik je willen adviseren de voorwaarden tot op de bodem uit te zoeken en goed te kijken of je een natura polis of een polis kiest waarin je geld uitgekeerd krijgt.

Mijn moeder had een naturapolis waardoor je een dienst uitgekeerd krijgt ter waarde van een bepaald bedrag. In haar geval belachelijk laag waardoor er door ons nog geld bij gelegd moest worden voor een knappe uitvaart. In mijn ogen heeft ze al die jaren veel te veel betaald voor wat ze heeft gekregen. Ook zit je vast aan alles waar zij een contract mee hebben en moesten we dingen afnemen die we niet nodig hadden of niet wilden en moesten we extra betalen voor wat wij belangrijk vonden. Geen gekke dingen overigens, maar de bedragen waren niet mis.

Mijn moeder heeft voor mij ook een uitvaartverzekering afgesloten met een looptijd van 30 jaar. Deze is inmiddels bijna volgestort. Ik heb zelf besloten het daarbij te laten en niet te gaan verlengen of verhogen. Het is genoeg om mijzelf gecremeerd te krijgen en voor de rest heb ik zelf bijgespaard zodat er een complete uitvaart georganiseerd kan worden.

Daarnaast is het ook nog interessant om uit te zoeken wat je via werk uitgekeerd krijgt als je jong komt te overlijden.

Voor een basic basic uitvaart ben je tegenwoordig zo 8000 euro kwijt.

Chillin en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina