April mama's 2008 deel2

Discussie in 'De mama's' gestart door Mams136, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Marleen....toi toi

2. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    Ik ben net terug uit het ziekenhuis. Ik ga vanaf morgen elke dag thuismonitoren (CTG's thuis maken). Het zit net op het randje van een opname of niet, maar ik mocht nu gelukkig nog naar huis. Wel rustig aan doen. Ik heb net al mijn fotografie afspraken afgezegd en een bruiloft ook. Echt balen, maar dat moet nu eenmaal en het kindje gaat voor alles uiteraard. Over een week weer terug naar de gyn. Hij noemde verder dat hij goed in de gaten wil gaan houden of de flow goed blijft en dan ik anders ook opgenomen ga worden en dan krijgt het kindje longrijpers?? Hij zei ook dat ik er rekening mee moet houden dat het eerder gehaald kan worden en ik moet ook rekening houden met een keizersnee, maar dat deed ik al een beetje. Mochten de CTG's in de tussentijd niet goed meer zijn dan word ik in het UMC in Utrecht opgenomen.

3. Bri

Bri Niet meer actief

marleen, het blijft spannend zeg. natuurlijk doe je nu alles voor je kindje (of eigenlijk moet je niets doen, voor je kindje), maar het zal niet makkelijk zijn. sterkte hoor, ik hoop dat het niet-werken je goed zal doen en dat je wat makkelijker aan je rust kunt komen. zeker als Roel naar opvang is, moet jij lekker op je 'luie' gat gaan zitten! en anders kun je misschien opa/oma/andere familie wat vaker inschakelen? is natuurlijk niet leuk om zo weinig met hem te kunnen doen... :(

wolfje, ik vond het ook heel sneu om te lezen dat sem het niet redde totdat hij aan de beurt was bij de wc. stomme mensen die hem niet voor willen laten!

zoooo, ik heb mijn bedrijf ingeschreven bij de kvk, heb m'n url's en mailadressen geregeld. nu nog een logo laten ontwerpen en morgen bij de bank langs voor een zakelijke rekening. volgende week beginnen met m'n eerste klus!
    ik hou die eenmanszaak sowieso, ook als ik straks voor 3 dagen in dienst ben - ik heb dan nog één dag over voor m'n eigen klussen (heb altijd 4 dagen gewerkt wat ik wel fijn vond). kan ik mooi bijsparen voor m'n pensioen (hahaha), vakantie (waarschijnlijker) en voor de kids.

4. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    @Bri: Roel gaat nooit naar opvang. Mijn ouders wonen naast ons dus die passen normaal op als ik werk. Het is erg handig dat ze zo dichtbij wonen want Roel is nu al veel bij hen en dat is ideaal. (hij is nu ook met ze mee boodschappen doen)

5. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Marleen...fijn dat je thuis bent. Mocht je wat meer willen weten over longrijping, etc etc dan laat het mij maar weten.
    Waar schatten ze nu het gewicht op? Hoeveel weken achterstand?
    En probeer echt zoveel mogelijk gebruik te maken van hulp die je krijgt aangeboden...hoe moeilijk dat ook kan zijn.

Bri...proficiat met je eigen bedrijf. Dat je maar veel uren mag maken.

Kwebbel

6. silvia009

silvia009 VIP lid

13 feb 2009
    6.514
    0
    36
    Partime werkende moeder en echtgenote
    twente
    Marleen... heel veel sterkte deze komende periode ik hoop dat alles goed blijft gaan en dat je niet naar het ziekenhuis hoeft...

Psz : Mathijs gaat nu 5 halve dagen naar mijn schoonzus als ik ga werken en de tweeling gaan naar mn schoonmoeder.in oktober Gaat Mathijs dus 2x een halve dag (paar uurtjes) naar de peuterspeelzaal.
    Ik vind dit wel lekker voor hem zodat ie wat sociale contacten op doet en met andere kindjes kan spelen dat is ook beter voor zijn ontwikkeling natuurlijk.

Sem wat sneu voor zo'n manneke...ik snap die mensen ook niet die zo egoistisch in elkaar zitten dat ze een kind niet eens voor willen laten gaan naar een toilet...kan je zien wat voor een maatschappij dit geworden is pfffffffff

7. Corina

Corina Fanatiek lid

25 jan 2006
    4.881
    0
    0
    Pfff jeetje Marleen, toch wel een tegenvaller dan.
    Wel fijn dat je nu nog naar huis mocht. Probeer echt goed je rust te nemen hoor. Sterkte met alles!

Jochem zit 3 ochtenden op het kdv, dus gaat ook niet naar de peuterspeelzaal. Hadden wel de mogelijkheid, maar dan zou hij wel een extra dagdeel moeten, want je moet dan minstens 2 dagdelen per opvang hebben. En vind die 3 ochtenden eigenlijk wel genoeg

8. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Jeetje Marleen, toch wel schrikken lijkt me als er zelfs over longrijping gepraat wordt! Wat een spannende tijd voor jou. Belangrijkste is dat Roels broertje of zusje straks gezond ter wereld komt. Ik denk aan jullie en als er iets is, hoe klein ook, wat ik voor je kan betekenen hoor ik het wel!

9. Isra

Isra Fanatiek lid

29 jun 2007
    4.230
    0
    0
    fotograaf
    omg. Utrecht
    Marleen wat heftig zeg. Hoop dat de volledige rust je goed doet en je gewoon lekker thuis mag blijven.
    Pfff zo zien we maar weer dat het ook allemaal anders kan lopen en het niet allemaal zo vanzelfsprekend is dat het maar goed gaat.
    Gelukkig worden jullie goed in de gaten gehouden.

10. booky

booky Fanatiek lid

26 aug 2007
    4.924
    0
    0
    docent lichamelijke opvoeding (VMBO)
    achterhoek
    Jeetje Marleen, toch wel even heavy allemaal. Verstandig van je dat je alles qua opdrachten e.d. hebt afgezegd. Die kleine gaat echt voor alles. Als we iets kunnen doen, bellen hoor!!!

11. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    Bedankt voor al jullie berichten! De achterstand van het buikje is rond de 3 weken. Het hoofdje was gisteren niet te meten omdat het helemaal onderin lag. Het kindje weegt nu 1200 gram, dus 200 gram erbij in 2 weken.

@Kwebbel: Hoe beoordelen ze nu een CTG? Wanneer is het nu goed en wanneer niet? Wanneer zijn spuiten voor longrijping nodig? Tot een bepaalde week? Of heeft dat met gewicht te maken? De gyn is volgens mij heel erg voorzichtig. Dat is wel een prettige gedachte dat hij echt geen enkel risico wil nemen. Morgenmiddag komt het AVT team om het CTG apparaat te brengen en instructies te geven.

Het is trouwens niet zo dat ik helemaal op bed moet liggen hoor. Maar in ieder geval niet werken en ik lig sowieso 's middags wel een hele tijd in bed.

@PSZ: Roel gaat vanaf volgende week donderdag naar de PSZ. Ben benieuwd hoe dat zal gaan!

Roel zn kamer is trouwens een heel eind. Marleenman heeft keelontsteking, maar heeft gisteren en vandaag toch de muren geverfd. Vandaag heeft ie een kuur gehaald en ik hoop dat het snel aanslaat. Hij staat nu met koorts (rond de 39 graden) te verven :(

12. Corina

Corina Fanatiek lid

25 jan 2006
    4.881
    0
    0
    Oh jee dat schiet ook niet op Marleen, dat je man nu ziek is.
    Beterschap voor je ventje en een dikke knuffel voor jou meis.

13. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Marleen, ben blij dat je in ieder geval naar huis mocht. Ik hoop dat de thuisrust helpt en een opname niet nodig is.
    En zie het al voorbij komen maar pak idd je rust. Het is voor een beperkte periode tenslotte.. Hele dikke knuf vanaf hier!

14. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Bri, succes met je bedrijfje! Fijn dat je nu weer aan de slag kunt. Is dit via die oud-collega's?

15. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Een ctg wordt beoordeeld op verschillende punten. Het is eigenlijk teveel en te ingewikkeld om dat zo even uit te leggen. Zal proberen om een paar dingen te benoemen.;)
    Ten eerste wordt gekeken of het hartritme (lijn wat je bovenin ziet) variabel is. Dat wil zeggen zie je genoeg 'piekjes' en geen bijna strakke lijn. Bijvoorbeeld het hartje gaat van 140 naar 156 en weer naar 134 en naar 150 etc etc. Je ziet dan op beeld pieken ontstaan.
    Daarbij wordt gekeken naar evt. deceleraties.
    Elk ctg heeft een basislijn (gem hartslag) als dan de hartslag 15 slagen gaat dalen tov de basislijn (gedurende 10 sec) dan spreek je van een deceleratie. Dit kan een aanwijzing zijn dat de baby het wat minder lekker heeft in je buik. Hierbij is tevens van belang of er op dat moment sprake is van een harde buik / wee en is de deceleratie dan voor tijdens of na een wee. Dat zegt dan wat over de conditie van het kindje. Tijdens een wee met herstel is bijvoorbeeld niet zo heel erg, maar een vroege of late deceleratie (dus buiten een wee om) zien we liever niet.
    Het is daarom altijd belangrijk dat je ook de band voor evt weeen om hebt.
    Dus als het ctg variabel is en met geen deceleraties praten we i.p over een goed ctg.

Terug gaand op hoe de echo's tot nu toe zijn mag je blij zijn als je de 36 weken gaat halen. De kans is dus aanwezig , zoals ook je gyn zei, dat de baby eerder komt of zelfs per sectio gehaald moet worden. Het is van dag tot dag bekijken.
    Als er een grote kans is dat de baby zich voor de 34 weken aandiend dan komt longrijping ter sprake. Het heeft dus niet met het verwachte gewicht te maken, maar met het geboren worden voor de 34e week. Een dreigende vroeggeboorte.
    Voor een 'normale' ademhaling is het nodig dat longblaasjes rijp zijn. Bij premature baby's (en dan met name baby's voor de 34 weken) is dit meestal niet zo. Corticosteroiden zorgen ervoor dat de longblaasjes sneller gerijpt worden. Bij ons gebruiken ze daarvoor celestone. Je krijgt dan 2x (met 24 uur ertussen) een injectie.
    Als bijwerking staat bekend minder leven voelen.
    (probeer het simpel uit te leggen )

Wat betreft het rusten....alleen maar liggen op bed is ongunstig voor je eigen doorbloeding. Denk aan trombose. Echter probeer wat vaker even te gaan liggen. Geloof me rust is echt belangrijk. Meestal doe je thuis meer dan jezelf denkt.
    Probeer smorgens gewoon wat later naar beneden te gaan, smiddags even liggen is goed en neem 's-avonds weer op tijd je rust.

Waarschijnlijk heb je al een tas klaar staan, mocht dat niet zo zijn dan is het misschien handig om die toch eens klaar te zetten.

Hopelijk heb je wat aan bovenstaand antwoord.

Kwebbel

16. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    @ marleen fijn dat je toch weer lekker naar huis mocht! Heel veel sterkte en ook ik denk vaak aan je. Ik hoop dat kleine uk nog een paar weekjes blijft zitten....*knuffel*

17. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    @Kwebbel: Bedankt voor je heldere en uitgebreide antwoord! Het is me helemaal duidelijk. De arts had het inderdaad over de grens van 34 weken en hij had het ook over een grens van 32 weken die ook belangrijk is om te halen. Ik heb nog geen tas klaar staan, maar dat is inderdaad wel een goede tip.

Volgende week tijdens de controle gaat hij de doorbloeding van de navelstreng weer meten en ook het vruchtwater. De week erna weer een uitgebreide groeiecho.

Verder zei de VK van de week dat op één CTG de lijn wat vlak was in het begin (waar jij het dus ook over hebt). Later is dat weer bij getrokken en was het toch goed. Ik heb toen ook wat langer moeten liggen. Ja, zo'n CTG is ingewikkeld, maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik hoef het zelf natuurlijk niet af te kunnen lezen, maar ik vond het zelf wel even handig om te weten waar ze nu op letten.

Ik probeer echt meer rustmomenten in te bouwen. Nu gaat dat nog makkelijk want man heeft nog vakantie. Vanaf volgende week ga ik mijn ouders wat meer inschakelen. s'Avonds lig ik nu ook op de bank en 's middags rust ik een tijd op bed en slaap ik meestal ook.

De weken duren momenteel echt heel lang vind ik.. De dagen kruipen voorbij.

18. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Graag gedaan meid. ;) Nog een kleine aanvulling....als de baby slaapt is de ctg lijn ook een stuk vlakker, daarom moest je ook langer aanliggen om te kijken of de baby weer wakker is zodat er weer meer variabiliteit te zien is op ctg.
    Moet je sowieso in utrecht bevallen of ga je naar een ziekenhuis bij jullie in de buurt? Misschien dat de 32 weken grens daar mee te maken heeft. Bij ons mogen mensen vanaf de 32 weken bevallen ivm opvang / zorg baby. We kunnen wel de eerste opvang geven, maar het beste is een baby bij dat termijn af in een academisch ziekenhuis.
    Ben benieuwd hoe vandaag de thuisregistratie gaat.

Logisch dat voor jou de dagen/weken nu voorbij kruipen. Maar gelukkig bestaat er altijd nog internet en telefoon.

Kwebbel

19. Bri

Bri Niet meer actief

wat fijn, dat we kwebbel hier hebben! ik vond het ook heel leerzaam om te lezen, dank voor je duidelijke uitleg.

marleen, iedere dag en iedere week dat je kindje nog in je buik mag blijven zitten is er weer één... eerst op naar de 32 weken, dan naar de 34, enzovoort. lijkt me wel fijn dat je zelf ook de ctg kunt aflezen, voor je eigen geruststelling. lezen zij het op afstand in, of moet je zelf iets doorgeven? (ben benieuwd; aangezien ik mij in m'n nieuwe werk ook ga bezighouden met dit soort innovaties in de zorg)
    beterschap voor marleenman! ik hoop ook dat zijn kuurtje gauw aanslaat, want ook hij moet natuurlijk een beetje op zichzelf passen.
    als je nog iemand nodig hebt die kopjes-thee-met-honing voor hem komt zetten, geef je maar een gil hoor. ik heb nu nog tijd!

boni, die eerste klus is idd via een oud-collega; dat is in eerste instantie mijn opdrachtgever en als ik straks in dienst kom wordt hij mijn leidinggevende.

ik heb gisteren een ontwerpwedstrijd uitgeschreven op 99designs.com voor een logo. En ik heb al meer dan 100 ontwerpen gekregen, cool he! zitten best een paar leuke bij.

20. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Bri...wat een leuk idee om er een wedstrijd van te maken. Ben nu wel erg benieuwd :D

Deel Deze Pagina