Mag ik er een peuterpuberteit-dilemma/vraag ingooien? E is echt verschrikkelijk goed in het puberen (helaas...). Voorbeeld van vandaag. Avondeten is klaar en we gaan aan tafel. Papa vraagt of ze nog even moet plassen. Dat moet ze dus E nog even naar de wc. Vervolgens is ze klaar en wil ze zich niet aankleden omdat ze niet wil eten (ze wil vaak niet eten. Ze moet dan aan tafel zitten en als je dan niet eet dan heb je pech gehad). Dus een handje geholpen met aankleden en haar aan tafel gezet. Dan blijft ze vervolgens zo erg hangen in 'neeeeeeee hoeft niet' en is ze helemaal overstuur. Het heeft nu een dik uur geduurd dat ze zo overstuur is en je krijgt haar er met geen mogelijkheid uit. Ze wil helemaal niks en is niet meer te bereiken lijkt. Uiteindelijk heeft manlief haar een hele tijd stevig vast gehouden en was ze zo moe dat ze huilend in slaap is gevallen. Er hoeft daarna ook maar 1 klein dingetje te gebeuren wat niet in haar planning zit en alles begint weer helemaal opnieuw. Hebben jullie kids hier ook last van? En wat doen jullie om ze hieruit te halen? Ik neig er naar om haar op haar kamer te zetten in de hoop dat ze dan zelf stopt. Dit doe ik wel gewoon wanneer ze een 'normale' driftbui heeft. Dan gaat ze naar de trap of haar kamer en dan is het daarna ook klaar. Maar met deze buien is er echt geen land met haar te bezeilen en komt ze er niet uit.
Ka, ja ik zou haar gewoon echt uit de situatie weghalen en op een andere plek laten afkoelen. I.rem is de laatste dagen ook erg aan het draken, vooral bij het eten inderdaad. Als ze dan weer begint te gillen omdat het niet gaat zoals zij in gedachten had zeg ik 'je kan kiezen, je kan nu gewoon doen en verder eten of je mag even gaan afkoelen in je bed (voordeel van een ledikant...), wat wil je?' Dan is het eigenlijk altijd gelijk weer over en eet ze verder. Zo niet, dan gaat ze in bed en dan is het binnen een paar minuten klaar en begint ze te roepen dat ze eruit wil. Zeker rond etenstijd 's avonds heb ik echt geen zin in al dat drama hoor....1 keer waarschuwen en dan moet het maar duidelijk zijn. Spikkel, veel succes morgen! Am, ach arme A.'tje! Pfff, ik ben gesloopt zeg. Had zooo gehoopt dat I.rem even zou gaan slapen vanmiddag zodat ik ook even kon liggen maar nee hoor. Vervolgens drama bij het avondeten dus en mijn man was ook moe en dat helpt allemaal niet mee maar goed iedereen heeft gegeten....Vervolgens was I.sra nog aan het spoken tot 21.00 uur maar het is nu stil en ik ga zo maar naar bed denk ik....Ben echt zo moe!
@ am, ah, arm meisje! Beterschap! Hopelijk is het net zo snel over als dat het kwam! @ kleintje, flinke buik joh! @ spikkel, balen van het spugen. Spannend de echo morgen! @ ka, ik herken wel een beetje hiervan bij N.oa. Ik heb wel het idee dat dit voornamelijk gebeurt wanneer ze of erg moe is of niet lekker is. Ik zet haar dan een keer op de gang en als dat niet helpt breng ik haar naar bed toe. In bed kalmeert ze dan meestal wel. Ik blijf wel even bij haar hoor. Ik straf haar niet door haar snel en boos op bed te mikken, want als ze zo hysterisch is heeft dat echt geen enkele nut. Aan tafel geef ik wel al een paar keer aan dat als ze niet stopt, ik haar naar bed ga brengen. Soms stopt ze dan wel, maar eet ze niet. Vind ik ook prima. Maar het is wel lastig en het wordt er niet echt erg gezellig door aan tafel. L.ukas gaat dan ook vaak zitten draken, door zijn zus te narren. Echt heel irritant! Dus die kan dan ook naar de gang!
Eylem jeetje dat klinkt inderdaad vermoeiend!! Lekker op tijd naar bed! Uit de situatie halen doe ik normaal gesproken ook. Toch ook maar proberen wanneer ze weer zo doordraaft en kijken of ze op haar kamer stopt. Vind het dan zo sneu voor haar. Ze is dan zo verschrikkelijk overstuur en niet meer te bereiken. Ik vind het lastig om haar dan apart te zetten en voor mijn gevoel aan haar lot over te laten.
@ spikkel, ik kas op FB dat jullie vriend weer thuis is. Wat fijn. Maar ze zullen nog wel het een en ander te verwerken hebben. Is hij met je man mee naar huis gekomen gisteravond?
Denk juist dat als ze zo overstuur is het toch wel helpt om haar even ergens anders neer te zetten. Ik kan soms ook echt niet meer tot I.rem doordringen, tenminste zo lijkt het dan voor mij, maar als ik dan het goede zeg krijg ik toch weer antwoord en is het ineens weer over. Heel raar eigenlijk. Maar ik denk dat ze op zo'n moment ook echt niet meer weten wat ze met zichzelf aanmoeten en dan het misschien wel prettig is even 'bij' te kunnen komen op een rustige plek.
lieve lieve meiden, het gaat er vast niet uitkomen zoals ik zou willen maar het idee is goed. ik wil jullie heel graag bedanken voor de afgelopen jaren. dat heb je als je vakantie hebt dan heb je tijd om na te denken. tuurlijk heb je je eigen vrienden om je heen. maar deze band die eigenlijk uit toeval in ontstaand ( je kan tenslotte niet kiezen wanneer je zwanger wordt) is mij zoveel waard geworden. allemaal een prachtkindje uit de zelfde periode, ieder speciaal op zijn/haar eigen manier. Lotte voor mij mijn eerst kindje, wat wilde ik het graag maar wat was ik ook onzeker of ik alles wel goed deed en goed kon. mijn jeugd die naar boven kwam. en hoe ieder van jullie mij steunde door verhalen aan te horen" door op foto's waar me moeder iets raars zei, positief te reageren" door te delen dat jullie ook niet alles wisten. ieder kan zijn onzekerheid hier kwijt zonder veroordeel/beoordeeld te worden. Valentijn was net zo welkom als Lotte als aprilbaby was. en zoals L. van Ka, als T. van am, als G van franka, als F. van Surf ( ben ik iemand vergeten?? ) en als brusje van J. van Akoya en brusje van L. van Spikkel zal zijn. de lieve steun die heb gekregen in de periode van financiele problemen. kleding die ik heb gekregen, oogjes die dichtgeknepen zijn zodat ik mee kon op uitjes. en bij de relatieproblemen ( die helaas nog steeds niet over zijn) nu 3 jaar verder is de band alleen maar groter. ik heb wel eens twijfel momenten gehad. bang om toch veroordeeld te worden. maar ik weet dat ieder zijn reactie oprechte bedoelingen heeft. ik vind het heel bijzonder dat we nog steeds zo hecht zijn. en tuurlijk soms heb je het druk en ben je er een periode niet, of je laptop is stuk ( he chloe ) maar iedereen is altijd weer welkom om de draad op te pakken. lieve meiden, bedankt dat jullie deel zijn van mijn sociale leven. bedankt dat ik mezelf mag zijn, bedankt dat ik me fouten mag maken, bedankt voor de mooie tijd die wij al hebben mogen delen. ik hoop dat er nog heel veel jaren volgen van vriendschap!
verder voor nu even snel, ik heb nog 1 week vakantie heb de afgelopen twee weken even bewust ervoor gekozen vakantie te houden en niet op zp te zijn. was volgens michel veel met de pc bezig. ik heb tot nu toe redelijk genoten van me vakantie. de relatie zijn we druk over aan het praten. maar verder kan ik wel genieten. me sm heeft ons kaartje voor amersfoort dierenpark gegeven. en me zusje ons op een dagje plopsa getrakteerd zelf zijn we met de kortingsbonnen van c1000 naar julianatoren geweest voor ons 3jarig huwelijk. dus ondanks beperkt geld toch een aantal leuke uitjes gehad. en 15-09 is het personeelsuitje van me werk naar dierenpark rhenen incl. eten dus de kids hebben deze zomer nog lekker genoten. verder gaat het op me werk ook goed. ben bezig me een beetje omhoog te werken. wat al aardig lukt. ben tweede persoon geweest in het voeren van een sollicitatie gesprek. samen met mijn leidinggevende en na het gesprek heeft ze echt met mij overlegd of we het wel of niet moesten doen. had dus echt het gevoel inspraak te hebben. en ik ben coordinator van een aantal projecten. dus dat is helemaal top. zal ff wat bijlezen beloof alleen niet dat alles bijlezen gaat lukken.
@ pams, wat lief geschreven! Ik vind het echt fijn te horen dat je zoveel steun put uit ons groepje. Denk dat we dat allemaal wel hebben. En wat fijn dat jullie zoveel leuke dingen hebben kunnen doen in de vakantie. Knuf!
@kleintje: hopelijk zet het toch snel door. @watermeloen: lekker!! @vissticks: bah @chilleke: he ben weer terug!! gezellig! @kris: leuk nieuwe kast. hier ook me vakantie aan het gebruiken om de boel op te ruimen. @cm: jeetje jij hebt een volle berging!!
@am: fijn dat T. weer is goed gekeurd. ja hondenpoep is echt strontvervelend . sneu dat A.tje ziek is. beterschap voor haar. @kleintje: hopelijk komt de kleine meid snel. @akoya: hoe is het met je buikie?? ik blijf bij me meisjes gevoel @eylem: wat goed dat I.sra tijgert. en fijn dat ze weer goed gekeurd is. @ka: heel herkenbaar hoor. met Lotte is soms ook niet te hanteren. al zeggen mensen altijd wat een engeltje ze is. @spikkel: vervelend dat je zo beroerd voelt. @eylem: gezellig, Lotte vertikte het vanmiddag ook om te gaan slapen en dat doet ze steeds vaker.
@eylem: hier is stickers plakken ook favo. @jewe: ahh wat lief dat Tygo zo lief was voor het kindje van vrienden. is hij ook zo met Jens? vast wel. @chilleke: zie dat jullie helaas een sterretje hebben, sterkte nog. hoe is het met gijs verder? @am: leuke avond gehad bij vrienden van de week. @angsten: kan zo gauw niks bedenken. wel roept Lotte tegenwoordig bij alles dat ze pijn heeft. en ze heeft volgens mij gewoon smetvrees wat bij de kleinste vlek op tafel moet het weg anders wordt ze hyper, of als dr handen vies zijn moet ze gelijk poetsen. ze wil de hele dag dr handen wassen. maar goed zal vast ook wel een fase zijn.
Mooi gesproken pamsie. @draken bij het eten, Tygo kan er helaas ook wat van al moet ik zeggen dat het de laatste week eigenlijk best wel goed gaat. Maar als hij echt over de emmer is zet ik hem ook even in de gang en meestal komt hij dan na een paar minuten zelf zeggen dat hij doet luisteren. @am, hoe gaat het met À'tje? @spikkel, balen zeg dat je zo'n last hebt van misselijkheid. Hopelijk is het snel over. Ik hoor een van de twee wakker worden. Even fles maken.
@Cm Ja hij is mee gekomen en naar zn huis gegaan, verdernog niet gesproken gaan vandaag even bellen hoe het daar gaat. @Ka ik haal er ook uit de situatie, zet dr gewoon even weg en dan kalmeert ze wel.. @Eylem Lekkervroeg naar bed gister dus! @Pams mooi verwoord meis!!Fijne vakantie nog!!