Hier toch bij meerdere cb's gezeten en nooit gehoord van iemand dat een hele banaan niet mocht. Maar ja, ze zeggen hier ook dat brood vanaf 6 maanden mag en vanaf 7 maanden ze een volledige graanmaaltijd behoren te eten voor hun behoeftes. Ik geloof dat het aan anderen hier ook nog wel anders verteld is. Dus denk niet dat ze overal vaste regels hanteren.
Effe opfrissen wat ik er nog van onthouden heb Eén portie fruit moet je dacht ik ongeveer 200 gram bij voorstellen. Ik ben niet zo goed in gewichten maar een appel telt bij mij voor één stuk fruit en een peer/kiwi/sinaasappel/perzik ook. Aardbeien en ander klein fruit moet je vanzelfsprekend meer stuks van geven om er een portie van te maken In het begin maakte ik volgens mij van twee stuks fruit twee porties, maar ik woog het niet dus geen idee hoe dat dan in gewicht uitpakte. Banaan valt wat voedingswaarde betreft in een andere categorie dan ander fruit. 't Is natuurlijk gezonder dan chips ofzo, maar 't is wel een energiebom! Ik vind banaan wel lekker mengen met veel fruitsoorten, dus hier ging er wel vaak een hele banaan in maar dan kreeg Ise het verspreid over twee dagen (of aten/dronken wij de rest op )
Ik kan me voorstellen dat een baby voller buikje kan krijgen van een hele banaan en daardoor minder willen drinken.. ook kunnen ze door banaan geconstipeerd raken(rijpe trouwens veel minder). Een hele banaan zou een probleem kunnen zijn voor een kindje dat pas begint met eten, maar als je al een tijdje bezig bent en je kindje is ouder dan 6 maanden ben je toch al bezig met de overstap van "hapje" naar maaltijd. Als je kindje pap "aan kan" kan het ook een banaan hebben.. koolhydraten uit fruit zijn veel makkelijker verteerbaar en pap heeft uiteraard ook veeel meer koolhydraten. Banaan heeft alleen wel redelijk veel suikers vergeleken met andere vruchten. In alle boeken die ik hier heb liggen over baby voeding staan recepten daar wordt 1 banaan in gebruikt of een halve + halve andere vrucht. Olvarit heeft banaan hapje 4+ die is 100 gram, een medium grote banaan is ook ongeveer zo veel(100-120). Nou ben ik niet zo'n fan van de 4+ potjes omdat veel kindjes met 4 maanden nog totaal niet aan vast voedsel toe zijn. Ikzelf kijk hoe Krystian er op reageert en hij is even hongerig voor z'n middag fles na een bananenhap als na een peer of pruimenhap, maar goed we zijn inmiddels ook al ruim een maand met vaste voeding bezig.. hij krijgt het 1 soms 2 dagen in de week.
Hier inmiddels ook de papjes gaan introduceren. Ze gingen allemaal goed. Vanavond een bambix pyama papje gegeven en ineens enorme rode vlekken boven zijn linkeroog en dat oog begon te tranen en oogleden zwollen op. Snap er niks van.. Zal zo eens kijken wat erin zit want van een ander merk dat papje gaat het supergoed.
even een snel vraagje.... wij hebben hier bijna nooit verse sperzieboontjes, pompoen al helemaal niet en broccoli en bloemkool komt regelmatig uit de diepvries. Hoe doen jullie het met de hapjes maken... echt vers of ook wel eens diepvries/potgroenten???? Wil toch zelf maken weer proberen, hopelijk eet zij het wel. Sem weigerde zelfgeprakt/gepureerd eten maar at en eet gelukkig wel goed hele stukken groenten. Ik ben dus van plan om het zo te gaan doen: -zelf pureren/prakken en bij weigeren of bij eten wat zij nog niet mag (bv nasi of spagetti ofzo) potjes - als wij eten, haar aan tafel erbij zetten en dan de groentes/aardappel/pasta voor haar neus leggen en zelf laten eten -verder wil ik het voedselintroductieschema van borstvoeding.com aanhouden..... twijfel dus alleen of potgroente ook geschikt is voor haar....naderhand gaat ze ook mee eten....
@Vica: Wat voor bovenburen heb jij??? Is toch niet normaal! @Banaan: Robin heeft geen last van obstipatie en drinkt ook zn flessen nog goed leeg. Hij krijgt overigens ook niet elke dag banaan. Van de 3 dagen dat hij naar het KDV gaat, krijgt hij meestal 2 dagen banaan. Thuis krijgt hij eigenlijk altijd een ander stuk fruit. @Slapen: Vandaag heeft Robin extreem weinig geslapen. Vanochtend om 7 uur wakker en de rest van de dag heeft hij 3 x 15 min geslapen! Is toch niet normaal? Donderdag even navragen bij het cb.... Nu ligt hij wel weer heerlijk in dromenland sinds 19.30. Daarvoor nog even samen met mama in bad geweest. Zo leuk! Lekker spetteren!
@Luckey: Ik denk dat potgroente nog niet geschikt is, want volgens mij zitten daar additieven in om het langer houdbaar te maken (smaakt althans wel anders dan vers of diepvries). Diepvries is denk ik wel okay, maar ik zou eerst even lezen op de verpakking wat er allemaal in zit. Wij kopen groente apart voor Robin, dus hij krijgt niet wat wij eten. Dus bv hele bloemkool, broccoli, courgette etc. Die koken we, pureren we en daarna in de diepvries (ijsblokjeshouder). Die ijsblokjes (of eigenlijk dan groenteblokjes doe ik dan in een groter bewaarbakje, en haal dan iedere dag een aantal blokjes eruit voor Robin's groentehapje. Meestal combineer ik wortels met een andere groente. Werkt perfect hier, en wel altijd vers dus
mini, lastig van Robin's slapen.. is het nooit een periode beter gegaan? Hier hebben we maanden lang ook een probleem gehad met slapen overdag, vanaf maand 2 t/m 4. Ik weet nog dat we er allebei nog over schreven hier..ik was er ook echt over aan het piekeren. Sinds Krystian zo goed als over is op kunstvoeding met bijvoeding gaat heeft hij dutjes overdag van 1.5/2/1 uur laatste dutje soms iets minder.. echt een ander kind! maar ik heb ook van een vriendin gehoord die een hele flinke baby had(10kg met 9 maanden-dus aan verzadigd zijn lang het niet) die zijn hele eerste levensjaar ook overdag nauwelijks wou slapen maar vooral omdat hij leek niets te willen missen zoals je dat ook bij Robin beschrijft. Schrok ook wakker als hij in slaap was gevallen .. echt van "wat heb ik gemist??? waar ben ik??" Daar is dan ben ik bang weinig aan te doen.. heeft hij wel een vast slaapritueel overdag? (hier hielp dat in die periode trouwens niet, die andere baby ook niet) @ Luckey, Ik gebruik altijd verse groenten. Ik denk dat diepvries niet zo erg is...maar mijn voorkeur gaat uit naar vers. Potgroente heeft wel altijd of zout of suiker toegevoegd(behalve natrium arme uit het dieetschap in de AH) Vica, klinkt alsof je de Tokkies boven hebt wonen..jeej
@MiniMe, ben benieuwd of het 'normaal' is dat hij zo weinig slaapt. Ik herken het in ieder geval niet. @tokkies, nee die wonen een paar huizen erboven Die geven alleen geluidsoverlast door smartlappenmuziek. Hierboven zijn gewoon snotblagen (zegt iemand van 24 hahaha )
Fruit wissel ik een beetje af, soms vers, soms potjes! Groente tot nu toe alleen maar potjes. Waarom weet ik eigenlijk ook niet! Diepvriesgroente is toch gewoon vers, zonder toevoegingen? Ik ga binnenkort eens wat verse groente hapjes maken. Ik vind sommige groente en fruit hapjes wel erg dun hoor!
@Groentes, diepvries is gewoon vers. Potten zit vaak extra zout aan toegevoegd. Dus daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen.
@Titania: Robin heeft nooit veel geslapen, hij lijkt gewoon minder slaap nodig te hebben. Alleen de eerste 3 weken ofzo heeft hij wel veel geslapen (toen moest hij ook nog op krachten komen na de heftige bevalling en zijn ondergewicht). Hij heeft niet echt een vast slaapritueel. Als hij thuis is (dus niet op KDV of bij oma) slaapt hij na zn eerste flesje van 07.00 uur nog zo'n 2 uur. Dan rond een uur of 13.00 nog een uurtje en om 16.00 uur nog 45 min ongeveer. Dan vanaf 19.30 uur tot de volgende ochtend (met een flesje om 21.30/22.00 uur). Ook op het KDV slaapt hij meestal wel 3 x 45 min op een dag, maar de afgelopen 2 dagen was het gewoon extreem weinig. De afgelopen 2 nachten daarentegen heeft hij wel heerijk doorgeslapen (terwijl hij de laatste weken 's nachts juist weer wakker werd), dus dat is wel heel fijn. Morgen even met het CB overleggen of we hem maar gewoon moeten laten gaan zo, of hem vaker in bed moeten leggen... zo lastig soms @Vica: Ben je al 6 kg afgevallen??? Wat goed zeg!
Goedemorgen, @MiniMe, ja die 6 kilo zijn er eigenlijk vanzelf een beetje afgegaan. Maar het is gemeten vanaf een paar weken na de geboorte. Dus die 6 kilo hebben er heeeel lang over gedaan om eraf te gaan. @All, nog plannen voor vandaag? Ik moet even wat kleertjes op de post doen die ik verkocht heb via marktplaats. Verder alleen in huis wat doen en vanavond naar school. Vanmorgen dus begonnen met het Dukan dieet. Ben benieuwd hoe het zal gaan.
Vica... 6 kilo is 6 kilo.... mooi begin toch al!!!!! dat de rest vd gewenste kilos ook eraf mogen gaan!!!! Hier wil ik nt wat erbij..... 56 vind ik echt te weinig hoor.... groentes... ga toch maar voor vers in het begin. Broccoli, bloemkool, worteltjes kan ik zelf ook verwerken in ons gerecht dus ik kook het gewoon die dag en houd een portie apart voor de dag erna. Weet alleen nog niet hoe ik het ga aanpakken met het fruit.... potjes of gewoon zo geven of toch maar "vers" fruit pureren...... Gisteravond nog 2 posts gedaan via gsm maar allebei niet geplaatst, zie ik...... hebben jullie mijn topic gelezen in de Lounge ("moet het gewoon even delen"....) HILARISCH
ik ben er wat vroeg mee maar wat doen jullie met sint/kerst??? qua kados bedoel ik dan. Sem weet ik wel genoeg voor (heeft ongeveer het hele intertoys/bart smitboek aangekruisd haha maar voor Alina kom ik niet verder dan een vormenstoof (picknickmand van fisher price) en de stapelbekers.... Loopwagen en activiteitentafel hebben we nog van Sem.... onzin om nog eens te kopen....
@Sinterklaas, geeen idee we hebben nog zoveel liggen hier! Wellicht gewoon een mooie knuffel en voor de rest kleding of beddengoed ofzo.
@Luckey: haha ja hilarisch die post in de lounge! Ga hem gelijk doorsturen naar manlief @Sinterklaas/Kerst: Ik denk dat wij een loopwagen gaan kopen. Robin is dan (eind december) 9 maanden, dus komt goed uit. Verder niet teveel, heeft hij toch nog geen besef van.
Sinterklaas: Echt geen idee of wij hier aan gaan doen! Ik wil het wel heel graag, en dan het liefst met sint en pieten Maar ja, hij beseft er natuurlijk nog niks van! En ik heb ook niet echt vriendinnen om me heen die ook een kleine hebben, zodat je het samen kan vieren. Dus ik kijk tegen die tijd wel... Kadootjes weet ik altijd wel genoeg haha
Afvallen: Ik ben dinsdag begonnen! Ben benieuwd. Tot nu toe gaat het goed, helemaal geen moeite! De weegschaal staat op mn werk ivm afvalrace samen met de collega's dus kan ook niet wegen. Morgen ochtend hihi Hoop dat er al iets af is hoor! Vandaag nog een super leuk setje voor Jesley gekocht, op de markt. Beetje burberry achtig! hihi zo schattig. Een broek, shirtje, blouse en bijpassende pet! Helemaal geweldig Als het gewassen is, doe ik het aan en post ik ff een foto! Ik wou nog wat zeggen, maar weet t niet meer