Nikske: verzorgingsproducten koop ik in de aanbieding. Heb dan ook altijd voorraadje staan. Of bij big bazaar of action hebben ze ook vaak merkdingen voor een leuk prijsje. Eten en drinken is bij ons verschillend. Ene keer coca cola, soms ook huismerk cola. Ik drink ook vaak siroop van raak. Vind gewoon erg lekker. Niet om te bezuinigen ofzo. Ik weet niet precies hoeveel wij uitgeven aan boodschappen hoor. Maar max 100 pw incl. Luiers en billendoekjes koop ik in aanbieding. En dan meteen grote voorraad. Eten doe ik niet meer teveel op voorraad, want dan kan ik de helft weer weggooien. En nu euroweken bij c1000!! Inslaan...
Enkele voorbeelden van 'regeltjes' die ik mezelf opleg bij het boodschappen doen: -Een heel brood mag niet duurder zijn dan 1,00 (max 1,10) Ik heb altijd volkorenbrood dus nog goedkoper is geen optie. -Rijst en pasta eigen merk. Saus meestal ook, maar daarin ga ik wat makkelijker over naar een ander merk, omdat je bij de saus meer verschil proeft (bekende merken hebben meer variatie) -Groente waar mogelijk uit de diepvries. -Geen dure vleesvarianten -Pakken vla ipv kleine bakjes -Aanbiedingen langs gaan, maar GEEN dingen kopen die niet nodig zijn.
Mooie foto (heerlijk dat rokje ) Nikske, ik ga 1x in de week om boodschappen... Scheelt een hoop geld! En ga naar lidl/aldi en wat ze daar nie hebben haal ik bij AH... O en de aanbiedingen in de gaten houden + daar je menu op aanpassen is ook een optie... Wat verz.producten betreft koop ik die voor m'n man bij de lidl en voor mezelf (van dove en palmolive) bij de AH. Hoop dat je er iets aan hebt! (ben gem. 80,-p.w kwijt...)
Idd 1 keer per week boodschappen doen scheelt veel! Hier helaas niet mogelijk want dan krijg ik het niet mee op de fiets hahaha. Hier kostte een 2e kind nauwelijks meer. Ja aan kleertjes enzo, maar dat maak je zo duur als je zelf wilt. Geluk dat Rebecca vlak na de geboorte zindelijk was overdag. Scheelt een hoop met luiers.
Ik ga sowieso 2 tips toepassen: * brood niet meer bij de bakker * vast budget per week En jaaa inderdaad de euro knallers nu bij de c1000 die zijn altijd fijn! Verzorgingsproducten: * oog make-up remover, reinigingsmelk & gezichtstonic heb ik van kruidvat eigen merk * dag- & nachtcreme ook gewoon kruidvatmerk * deo koop ik gewoon in de aanbieding * haarmouse, haarlak koop ik gewoon bij action enzo * scheermesje vriend zijn van gilette en zijn scheercreme van rituals (is misschien ook wel een bezuinigingspuntje) * pampers koop ik in duitsland waar ik voor 76 st. 19,95 betaal (goedkoper dus dan NL) * billendoekjes in de aanbieding * tandpasta wel duur, Oral-B white now (maar die is zoooo fijn) Agja ik denk dat ik al veel opschiet met een vast budget en niet constant die pinpas overal voor gebruiken.. Verder hier: naud heeft lekker uitgeslapen tot 8uur heerlijk.. Zometeen wandel ik even met hem het dorp in want als het goed is liggen bij het kruidvat weer 2 fotoboeken te wachten! Vanmiddag hebben we een verjaardag van het dochtertje van vrienden en rond etenstijd hebben we een barbecue bij andere vrienden die klaar zijn met verbouwen, gezellig dus.. Helaas is R werken, dus die kan vanmiddag niet mee en vanavond moet hij na komen..
Nikske: Idd een vast bedrag per week/maand pinnen dat werkt zeker! Ja ik doe de boodschappen van mij geld wat over blijft na betalen vaste lasten. Dus ja, kan alles wel opmaken aan boodschappen. Maar dan kan ik niks leuk meer doen/kopen! Dus hoe meer in bespaar op boodschappen, hoe meer ik voor leuke dingen overhoud En de ene keer ben ik heel streng, 50 pw. En de andere keer vliegt het er doorheen, en heb ik alleen maar boodschappen gekocht die maand...
Hier: heeel kort nachtje! Jesley liggen huilen vanaf half 12 tot 3uur! Uiteindelijk schone luier, flesje melk en sinaspril gegeven. Slaapzakkie uit. Toen is hij heerlijk gaan slapen. Helaas ging mij wekker weer om 7uur! Nu alweer uurtje op mn werk... Pfoe! Iedereen: fijne dag! En geniet van het weer!
Nikske, heel herkenbaar hoor! Ik vraag me ook vaak af waar het geld gebleven is aan het eind van de maand. Laatst heb ik ook alles netjes in Excel gezet, en kwam ik erachter dat we die maand ook ruim EUR 650 aan boodschappen hadden gedaan! En dan alleen maar eten (incl afhaal), dus excl luiers, verzorgingsproducten etc. Dat is natuurlijk veel te veel. Wij deden bijna elke dag boodschappen, en nu doen we op zaterdag boodschappen voor de hele week. Dan zijn we zo'n 40-50 euro kwijt. Dat is alles behalve voor lunch. Voor lunch halen wij altijd een vers broodje bij de supermarkt en beleg erbij. In totaal zijn we dan max. 100 euro per week kwijt voor al het eten. Luiers, billendoekjes en verzorgingsproducten reken ik niet mee. * Luiers van de Kruidvat (vind ik misschien nog wel fijner dan Pampers) * billendoekjes van de HEMA (3 voor EUR 3.00) * wasmiddel altijd in de aanbieding (en altijd wat op voorraad) * oogmake up remover van Kruidvat eigen merk * dag- en nachtcreme van Garnier, maar dan de goedkoopste variant van EUR 5.00 (heeeeerlijke creme! ) * deo / shampoo / douchegel etc van Action of aanbieding (heb ik nog heel veel op voorraad van kerstcadeautjes etc) De katten kosten ons ook best veel geld eigenlijk. We kopen duur voer (Iams) en de kattenbak korrels van Catsan (andere zijn gewoon niet fijn). Met drie katten gaat dat er redelijk snel doorheen, dus ook een kostenpost elke 3 maanden ongeveer (80 euro voor voer voor 3 mnd ongeveer, en 20 euro voor kattengrind voor 2 maanden ongeveer) Nog een tip: Voor 2 dagen koken. Wij eten heel vaak 2 dagen hetzelfde. Wel handig dat je niet zoveel hoeft te verzinnen, en scheelt in de kosten. Wij eten ook weinig vlees (niet om te besparen, maar komt zo uit). Wij eten vaak couscous, pasta, brood met omelet, nasi/bami, noodles etc. Heel weinig aardappelen/groente/vlees. Wat betreft 'een tweede kost niet zoveel extra', daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Qua eten en luiers zal het wel meevallen, en kleertjes kan je zo duur maken als je zelf wilt, maar als je KDV nodig hebt, hakt het er toch wel flink in! Met 1 kindje zijn we nu al ruim EUR 200 per maand kwijt aan eigen bijdrage (voor 2 dagen per week), en met 2 kindjes zal dat natuurlijk een stuk meer zijn. Daarbij komt dat ik dan waarschijnlijk wel 4 dagen moet gaan werken, en dus 3 dagen opvang nodig heb, waardoor de kosten hiervoor zeker een paar honderd euro per maand zullen zijn! Deze (belachelijk) hoge kosten doen mij af en toe nog weleens twijfelen of we voor een tweede moeten gaan. Om eten, luiers, kleertjes etc maak ik me niet zo'n zorgen.
Besparingstips.... * ook eens huismerken proberen en niet alleen A produkten. * aanbiedingen in de gaten houden * 1x per week boodschappen doen. Ik maak een weekmenu en koop daarvoor op maandag alles in. Soms wissel ik dan van dagen omdat ik daar net zin op heb maar verder heb je dan alles in huis (hooguit de verse groenten). * brood vd jumbo is het lekkerst (of jan linders als ze weer 4 voor 5 euro hebben haha, dan pak ik de duurdere varianten) KDV valt mee met 2 kids hoor. Ik betaal maar 25 euro meer dan toen Sem alleen ging. Nu ging Sem dan wel 3 hele dagen en nu gaat Sem alleen de vakantieopvang en Alina 3 ochtenden * luiers haal ik bij DM in duitsland. 128 stuks voor 16,45 euro Daar haal ik overigens ook mijn shampoo douchegel enz.... kost maar 65 cent ofzo.... rest dalijk
Maar dat is geen eerlijk vergelijk. Als wij straks een tweede hebben, moeten ze allebei 3 volle (of 2 volle) dagen naar de opvang. EUR 6,50 x 11 uur x 3 dagen x 2 kinderen = 429 euro per week! Natuurlijk krijg je best een groot gedeelte terug, maar wij betalen straks tussen de 300-400 zelf per maand
Kdv: daar hebben jullie helemaal gelijk in! Dat kost zeker veel geld!! Als Jes naar kdv zou moeten, zouden wij denk ik geen 2e kunnen nemen. Of we zouden heeeel krap moeten leven. Ben blij dat wij gelukkig de oppas (nog) zo kunnen regelen... 2e: Ja pfff ik weet niet wat hij wilt? Ja,nee,ja,nee,misschien,nee,nee... Ik word soms dus blij gemaakt om niks. Dus weet t even niet meer...
Ja ik blijf hopen, hihi! Zeker nu een vriendin van me, en mijn schoonzusje ook zwanger is! Lijkt t me helemaal leuk, allemaal beetje zelfde leeftijd. En voor Jes lijkt t me toch ook leuker, dichterbij met leeftijd. We zullen zien....
Dat een 2e niet meer kost ben ik het gedeeltelijk mee eens.. Het 1e jaar waren we aan naud gemiddeld toch wel 150-200 euro kwijt hoor (luiers, billendoekjes, nutrilon, olvarit, kleding waar hij steeds uitgroeid enz) .. Dus aan een 2e zullen we datzelfde bedrag weer kwijt zijn per maand ookal kost naud nu minder maar hij zit toch nog in de luiers en hij krijgt ook nog nutrilon te drinken.. En op de lange termijn is toch alles dubbel.. Vakanties, entree bij dagjes weg, winterjas/schoenen (ook al niet goodkoop), kerst- / sinterklaascadeau's, school, enz enz
nee idd geen eerlijk vergelijk met 2 kids naar kdv. maar 2e kindje geeft meestal korting op een kdv dus je betaalt niet 2x het bedrag wat je voor 1 kind kwijt bent. Dat wilde ik alleen maar aangeven. Je kunt het al uitrekenen hoor... gewoon de kdv-berekening downloaden en doen alsof je al 2 kids hebt.... Even snel gedaan.... Kosten per maand voor 72 uur per maand (dus 3 ochtenden per week) zijn 999 (2x het maand bedrag dat Alina ons nu kost) En de tegenmoetkoming belastingdienst is 828 euro. Dus onder de streep betalen we 171 euro dan. Toen Sem alleen ging betaalden we rond de 130 euro per maand. Maar goed het allemaal maar natte vinger werk maar zelfs 2 kids op het kdv is lang niet zo duur als verwacht.... Durf ik mijn hand voor in het vuur te steken..... (sorry als ik beterweterig over kom haha)
@Luckey: Nee hoor helemaal niet, je hebt ook gelijk dat je voor het tweede kind meer teruggave ontvangt van de Belastingdienst. Maar dit is natuurlijk allemaal inkomensafhankelijk. Ik heb het al eens berekend op de site van de Belastingdienst en het maakt bijna niet uit of ik 3 of 4 dagen werk, omdat als ik een dag meer werk, ik dat geld wat ik extra verdien ook bijna extra kwijt ben aan de opvang (door het salaris van mn man) Bij ons gaat het dan echt om zeker 300 euro eigen bijdrage ongeveer (in het geval van 3 dagen opvang voor 2 kindjes). Vind ik een hoop geld! En wat Nikske zegt, een baby kost (afgezien van de opvang) nog niet eens zo heel veel. Kleertjes zijn nog goedkoop, niet veel eten, geen hobby's, entreeprijzen, vakantie etc. Dat wordt in de loop van de jaren allemaal duurder. @Nikske: Even tussendoor: waarom krijgt Naud nog Nutrilon? Robin krijgt sinds hij 1 is gewoon halfvolle melk. Misschien dat in Nutrilon wel extra vitamines en mineralen zitten, maar ik vind het persoonlijk geldklopperij.
Melk: Jes krijgt ook gewoon volle melk. En af en toe savonds voor t slapen gaan pyama-papje, als hij slecht gegeten heeft.... Maar de laatste tijd geef ik ook nog wel eens bambix pap op slechte dagen