Hij was ruim 12 maanden toen hij ging lopen. Waneer hij zat weet ik niet eens meer haha. Hij is wel erg lui als het gaat om nieuwe dingen leren. Dit herken ik wel in zijn halfbroer en vader. Allemaal niet de interligentste zeg maar. Zijn goed in bepaalde dingen wat ze leuk vinden (mijn ex weet bijv alles over netwerken en computers) maar hebben verder weinig kennis van andere dingen. Naar mijn idee omdat de leergierigheid ontbreekt. Dus het is niet vreemd dat hij langzamer is?
Lars praat ook nog niet echt veel zinnigs hoor, mama en papa zijn echt de enige goede woordjes en verder is echt alles nog zijn eigen taaltje. Maar ik moet zeggen dat er wel meer variatie in komt en sommige woorden beginnen er qua klank nu ook wel op te lijken. Het zal best goedkomen ook met Vince! Alleen baba en gaga En dat slaan in eigen gezicht ken ik niet. Lars kan wel driftig worden en doet hij alsof ie gaat slaan, maar dat dan toch niet (best slim) en als hij ergens geen zin in heeft gaat ie op de grond liggen. Dat driftige gedrag negeer ik en vaak is het dan zo over.. Wel komt ie mij vaak even slaan als hij iets niet mag, ik zeg 1x dat ie dat niet moet doen en verder negeer ik het want hoe meer ik er van zeg, hoe meer hij gaat slaan... Maar helemaal negeren kan ik dat dan weer niet, hij moet wel weten dat hij dat niet mag doen (vind ik)
Demaco: zou me nu echt nog niet druk maken. Jongens zijn echt wel langzamer. Hier speelt de tweetaligheid mee, maar Fee kon daarentegen echt op deze leeftijd al twee/drie woorden achter elkaar plakken. JP was wat later. Guus gaat aardig maar zeker niet zo snel als Fee, Guus spreekt wel bijv. al veel woorden met 2/3 lettergrepen, zoals schoenen, sinterklaas (ipv bijv klaas) en weinig woorden met 1 lettergreep zoals piet, bal, pop etc. Hij zegt JP z'n naam ook helemaal en Fee vindt hij nog lastig...hahahaha. Ook gaat zijn voorkeur net als zijn broer uit naar het spreken van Frans. Ik vind op deze leeftijd echt dat ze hun aandacht erg richten op dingen waar hun voorkeur het meest naar uitgaat. Dat slaan van zichzelf doet Guus niet, maar wel met dingen gooien en met zijn hoofd op de grond bonken. Ik negeer het ook.
Alina zegt steeds meer maar niet alles is verstaanbaar hoor. Krokodil kan ze goed zeggen maar alina wordt lalina haha.... ene moment zegt ze eten en drinken goed, andere moment is het "laten" "lerinken"..... Ieder kind heeft eigen ritme zou me er niet al te druk over maken....
@Demaco: Ik denk ook niet dat er iets is om je zorgen over te maken. Ieder kind ontwikkelt zich op zn eigen manier. Vince was juist heel snel met zn grove motoriek, en praten vindt hij misschien minder interessant. Komt allemaal wel. Robin zegt al redelijk wat woordjes en kent van veel dingen al de betekenis, maar was juist wat later met lopen (bijna 16 maanden). Ik maakt me toen ook bijna wat zorgen, omdat de meeste kindjes toen al konden lopen, en Robin maar niet wilde. Maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, en rent hij hier vrolijk het huis door Ik hoorde laatst iemand zeggen: Als ze 10 jaar zijn kunnen ze allemaal hetzelfde (lopen, praten en zindelijk). Vond het wel een goeie Ik houd sowieso niet van het vergelijk van moeders onder elkaar, alhoewel ik me er zelf ook aan schuldig maak hoor. Maar eigenlijk zou iedereen gewoon supertrots op zn kindje moeten zijn zoals hij/zij is (zijn we ook allemaal, ben ik van overtuigd), want het zijn stuk voor stuk wondertjes!
Vica, niets van wat jij beschrijft duid op een "achterstand" volgens mijn volgt Vince gewoon zijn eigen lijn hierin hoor en wijkt niet eens zo af van "de norm" want die is vrij breed op deze leeftijd. Hij verstaat toch wel gewoon alles? Ook qua intelligentie zegt tempo lang niet alles in dit stadium.(Alleen als ze heel snel zijn vooral) Wat anderen voor mij schreven hebben kindjes nu nog hun voorkeuren mbt ontwikkelingsgebieden. Hij is nog echt in de leeftijd van verwerken van alle input en daar zijn sommige kinderen langzamer mee. Vooral jongetjes, want mannen zijn toch al niet van die multitaskers. Er zijn zat kinderen die geen woord spreken en dan ineens na 2 hele zinnen uit het niets zeggen! Ik zit echt midden in de boeken over taalontwikkeling ivm tweetaligheid en heb er mensen over gesproken.hier heeft het CB een notitie gemaakt van een "achterstand" omdat K volgens hun minstens 4 woorden in beide talen zou "moeten" spreken 2 mnd terug..Ik ben er daarna ook 5min onzeker over geweest en me even zorgen gemaakt, maar daarna bleek dat het dus helemaal niet zo volgens logopedisten en taalexperts is! Ik denk dat het helemaal goed komt met Vince! In alles wat je verder hier schrijft over hem is hij een pienter en behoorlijk eigenwijs manneke die het allemaal lekker op z'n eigen manier doet allemaal. Zoals met het nazeggen, tot voor kort vertikte meneer K het ook. Is ook een deel persoonlijkheid, want als ie het zou willen zou hij het ook wel kunnen. Als hij trouwens heel erg gefrustreerd raakt omdat hij zicht niet duidelijke kan maken, kan je hem wat babygebaren leren, dat gaat op deze leeftijd heel snel en het bevordert de taalontwikkeling! Wat betreft het zichzelf slaan, hier soms als hij moe is en op de arm in slaap valt wil K wel eens zichzelf met de platte hand ritmisch "slaan". Tja wat doe je er aan, beetje gek is het wel Verder als hij echt driftig is bonkt hij wel eens z'n hoofd tegen de muur of gaat op de grond liggen en stampen..dan negeren we het of leggen hem zo dat hij zichzelf geen pijn kan doen(op het kleed). @Hier Onze eigen Sinterklaas met z'n drietjes was leuk..we hebben twee cadeautjes gegeven en dat was echt genoeg, sowieso was het eerste cadeau het leukst(houten vrachtwagen met vormenplank op de aanhanger). Sinds eergisteren noemt Krystian zichzelf ook "Buba"(Pools koosnaampje dat ik voor hem heb al sinds de geboorte) en wijst dan naar zichzelf. Ik was met hem in de Bijenkorf en op de speelgoed afdeling hadden ze een paar planken met Nijntje spullen(meneer is Super fan!).. Nou hij bleef maar wijzen en "Buba??" "Buba!?" zeggen. Dit eindigde dus in een flinke driftbui.Volgende winkel hetzelfde..Ik kan dus echt niet meer naar een speelgoedwinkel met hem want meneer wil alles hebben!!
Dit dus! +1 Mini Ik denk ook dat elke moeder zich er wel schuldig aan maakt inderdaad. Ook als je meerde kindjes hebt, al vind ik Me2's inzicht wel inspirerend en mooi want ze zijn gewoon allemaal verschillend. Uiteindelijk komt het allemaal wel goed iid!
Jeetje meiden door alle sinterklaas drukte heb ik hier 3pagina's gemist.. Naud is echt gruwelijk verwend de afgelopen dagen en hij was overal net zo enthousiast over, heerlijk Praten: kleine man gaat opeens met sprongen vooruit en alles is ook goed verstaanbaar, maar hier heeft het ook lang geduurd dus ik zou mezelf niet druk maken vica Zelf slaan: gebeurt hier niet meer gelukkig, als hij zijn zijn niet krijgt kan hij wel gaan schreeuwen maar dat is snel afgelopen als ik tot 3 tel... Fb: wat en prachtige echo!! Heerlijk om weer zo'n klein mensje te zien groeien Hier: super druk, sinterklaas / zaterdag verjaardag van mijn moeder / woensdag is vriendlief jarig / kerstboom moet nog opgezet worden en cadeaus moeten nog gehaald worden... Pfff heerlijk die december maand
Blijf het een wonder vinden hoe met 12 weken al zoiets compleets in je buik zit.... Is het nou een handje of is ie nou al zo groot Hier eindelijk weer terug in het land der levenden.... Pfff vandaag zelfs 2x de vraag gekregen of ik niet zwanger was.... UHM sorry voor alle graag zwanger-willen-wordenden maar alsjeblieft niet zeg.....
ik vermoed zelf iets fouts gegeten... buikgriep houdt langer aan toch... ik heb maar 1 dag echt overgegeven (4 uur) en daarna alleen misselijk (ook niets meer durven eten maar toch) dag erna mega rugpijn en hoofdpijn en duizelig en vandaag licht misselijk.... wel gewoon middageten gehad.
Ehm Luckey, jij kan toch ook niet meer zwanger worden? Of beter gezegd, jouw man kan jou toch niet meer zwanger maken ??
Nee precies minimr... maar ja kan ook mislukt zijn he haha. maar ik ben echt niet zwanger hoor. (Al vertrouw ik zelfs die ingreep niet eens)(leuk hoor paranoia zijn)
Druk popcakes en cupcakes aan het maken voor de verjaardag van mijn moeder.. Ik heb de smaak van het bakken te pakken