@CVM-driewieler: Lars fietst ook nog niet zelf op zijn driewieler, dat gaan we t voorjaar wel oefenen (als hij dan bij de trappers kan) @verjaardagskado: Wij gaan Lars een konijn geven! Hij is echt dol op konijnen, we hebben ruimte zat in de tuin voor een hok/ren.. En van de overige familie krijgt hij in elk geval een kruiwagentje (van mijn ouders + geld), van mijn schoonmoeder mogen we zelf wat kopen en zij betaald het ons terug, en verder denk ik vooral wat auto's en duplo! Ik vind zo'n tractor voor buiten ook erg leuk, maar ik denk dat dat volgend jaar ook nog een mooi kado is. Voorjaar/zomer heeft hij ook wel genoeg aan zijn driewieler en loopauto.. Ik dan zou ik gelijk een wat grotere willen, maar volgens mij kan hij nu echt nog niet bij de trappers van zo'n tractor.. Pffff nog 3 weekjes, dan wordt meneer al weer 2.. Wat gaat de tijd snel, *snik*
@ fb... whahaha er zit hier nog wel een zeeman in de stad maar daar kom ik deze week niet bij in de buurt denk ik @ jorietje... gaat veeeeeeeels te hard! zo'n tractor is ook wel een leuk idee, fietsjes ect hebben we allemaal al. louise-faye heeft nu een 16 inch, dus de 12 inch staat voor hm klaar maar t lukt hm nog niet met zn beentjes mn kippie fietst zelfs al zo nu en dan zelfstandig met ons *snik* pas verlichting en slot op t fietsje gezet, helemaal trots naar opa en oma zelf gefietst (5 km heen en 5 km terug)
@FB.... ik heb het jurkje gevonden! maar het is maat 68.... ik heb hm even apart laten hangen dus laat t maar weten
O 68 is ook goed!! Graag zelfs super zeg... Zal ik t geld van t jurkje + postzegels naar je overmaken? Thanksss
Wat een rust hier! Meiden ik heb jullie hulp nodig, ik maak me langzaam aan een beetje zorgen over naud.. Het valt me steeds vaker op dat hij het moeilijk vind om met een groep kindjes bij elkaar te zijn, hij lijkt dan onzeker ofzo te worden en gaat slaan/duwen/schreeuwen.. Als hij gewoon 1-op-1 met een kindje speelt is er niets aan de hand en is dan zelfs heel lief Wat moet ik hiermee, en moet ik er überhaupt iets mee? Ik denk dat het wel over gaat op de psz, maar misschien gaat hij het juist afschuwelijk vinden daar.. Pfff sorry beetje onbezorgd geloof ik Oh en hoe zit het met de date? 23 maart is voor mij ondertussen afgevallen, hier werd niets vast gezet en mijn schoonouders vroegen ons mee naar de efteling voor die dag dus heb toegezegd.. Kunnen we iets vast zetten?
Mini: wanneer ben jij vorig jaar nou naar camping la yole gegaan? (Datum) Hoe was t qau drukte overal op camping? En wat voor mensen? En de animatie en avondshows enzo??
Nikske.... opeen gegeven moment vinden kinderen het heel moeilijk om te delen. Met een kindje gaat dan nog wel maar met meerdere is het ruzie. Sem heeft die fase ook gehad en inmiddels is het geen probleem meer.... informatie inwinnen is nooit verkeerd maar denk zelf dat het wel los zal lopen... Meeting... idd even een datum vastzetten anders kunnen we dalijk een kraamvisire ervan maken
Herkenbaar. K raakt sinds kort een beetje in paniek als hij in een grotere groep kindjes speelt, als er kindjes al op een meter afstand komen gaat hij jammeren en roept mij. Hij loopt soms wel ns naar de deur of brengt mijn schoenen naar me toe als we ergens zijn waar het te druk is, lol. Slaan/knijpen heeft hij heel kort gedaan, maar ook. Nu loopt ie er dus liever voor weg. Hij snapt ook niet zo goed dat thuis het speelgoed van hem is en als we ergens spelen; spelinloop/speeltuin het van "iedereen" is..het is ook een lastig concept voor ze. één op één gaat hier een prima, speelt "naast" het andere kindje. Alleen sinds kort heeft hij echt een probleem met jongere kindjes. Die ziet hij echt als bedreiging en wil absoluut niet dat ze met zijn speelgoed spelen..ook omdat een jonger nog niet lopend baby'tje vaak bv over zijn speelgoed waar hij mee speelt kruipt oid. Maar zelfs als ze niets doen vind hij ze "vervelend" Hij kan er echt niet tegen. Grappig is dat als er een ouder kindje op bezoek komt de "rangorde" anders wordt en hij er weer totaal geen probleem mee heeft met delen.. Het hoort echt bij deze fase! Een manier is om zelf als voorbeeld te dienen voor delen..dus expliciteert laten zien dat als er visite is jij ook (bv. taart, servetjes oid )deelt met jouw "vriendjes" en dat iedereen dan blij is. En niet afkeurend zijn als ze verdrietig of boos zijn in een groepssituatie en rustig uitleggen hoe we het wel doen. Het is een proces, helaas wel een die nog wel ruim een jaar gaat duren, maar zoals luckey zegt komt dit uiteindelijk wel goed gelukkig.
Oke ben heel blij dit te lezen titania!! Maar dan pak ik het dus verkeerd aan.. Gister bijvoorbeeld in de ballenbak bij intratuin, 1e keer duwen gewaarschuwd en gezegd dat dat niet lief is en hij zo kindjes pijn doet.. 2e keer slaan en nogmaals met een strengere stem toegesproken en gezegd dat we bij de volgende keer naar huis zouden gaan.. 3e keer aan de haren trekken, heb hem opgepakt en zijn naar huis gegaan Maar is dit dan te afkeurend?? Ik Leg hem wel uit dat hij kindjes pijn doet en de ballenbak voor iedereen bedoeld is etc maar hij ik ben na 3 waarschuwingen ook wel echt klaar ermee en haal hem dan uit de situatie.. Wil gewoon niet dat de andere kindjes pijn of verdriet hebben door hem Naud heeft het juist bij oudere kinderen, alsof hij zich dan bedreigt voelt ofzo.. Gister was een vriendin op bezoek met baby en die gaat hij dan aaien, knuffelen en het speentje geven Luckey Gelukkig gaat het dus over Dankje Meeting ja ik zou het wel fijn vinden als er iets wordt vast gezet want ik kan niet alle data open houden 24 maart???
@nikske..... ik herken er gelukkig niets van bij md, maar ik doe wel hetzelfde als jij, 1x waarschuwen 2 x waarschuwen 3de keer in de hoek uit de situatie ongeacht wat er op dat moment gebeurt, op t moment dat ze iets doen wat niet mag moeten ze weten dat er een consequentie eraan zit overigens is md dus wel een bijtertje, dit is gestart nadat hij zelf op t kdv gebeten is -.- en t is echt hel, zodra hij zn zin wilt hebben of iets uit zn handen gepakt wordt.... kdv weigerde mee te werken aan de aanpak die ik emt cb had afgesproken.... dus aanpak werkte niet ben terug gegaan naar het cb en zij zijn naar het kdv gestapt...... en nu gaat het goed! bij poging/of bijten direct streng toespreken en in de hoek weg van speelgoed en vriendjes idem thuis ze krijgen nu de leeftijd dat ze moeten leren dat er gevolgen zijn
Nikske... ik zou het precies zo doen. Je waarschuwt toch en legt uit dat hij geen andere kindjes pijn mag doen... gaat hij toch door zal hij moeten leren dat er consequenties aan vast hangen... IPV naar huis zou je volgende keer ook gewoon weg kunnen gaan bij de speelhoek en rest/andere winkel in.... voor de rest weer 3 taartopdrachtjes erbij, ben zo happy haha BIj ouderen moet hij zich nog "bewijzen" he.... stoer gedrag dus. Sem had dat het eerste jaar op school bv heel erg (daarvoor op kdv nooit gemerkt) Echt slaan, uitsloven, de clown uit hangen... Bij hem onzekerheid maskeren maar ze moeten ook hun plaats/rangorde vastleggen he....
We gingen alleen maar naar intratuin voor een kop koffie en de ballenbak dus naar huis was niet zo'n probleem wel fijn dat jullie het toch ook zo zouden aanpakken! Hier staan ook heel wat taarten op de planning (bumba, bobo, woezel&pip, varkentjes in tob) en ook mijn eerste opdracht binnen voor iemand die ik niet persoonlijk ken SPANNEND!!!
Nikske, ik pak het hetzelfde aan als jou wat betreft waarschuwen en er een consequentie aan verbinden. En dat weet ze ook wel want als ik nu vraag of madam in de hoek wil zegt ze nee en houd meestal meteen op. Samen spelen gaat hier heel goed, voordeel van zoveel neefjes en nichtjes denk ik. Het neefje die ze het meest ziet (3 jaar) heeft moeite met delen dus bij hem is ze.nu zelf. ook bitchy, als ze het vermoeden heeft dat hij iets wil afpakken begint te al "van mij!!!" te bleren. Broer/zus relatie die twee, ze zijn aan elkaar gewaagd dus we laten ze gaan zolang er geen fysiek geweld bij komt kijken
Nikske.. leuk zoveel taarten gepland. Doe je ze puzzelen of Boetseren? Heb hier barsten de hoofdpijn maar dalijk toch maar even dat taartje afmaken....
De hoofdpersonen worden geboetseerd, twijfel alleen nog over bobo..die ga ik waarschijnlijk puzzelen! Ik ga zometeen lekker een stuk hardlopen en onder de zonnebank als ik naud in bed heb gelegd
@Nikske: Robin heeft er nog niet zoveel last van geloof ik, althans hij slaat/trekt/bijt niet, maar delen kan hij nog niet zo goed. Op het KDV zeiden ze dat het heel normaal is van kindjes van deze leeftijd. Op het kdv zijn ze nu met Robin dat wat meer aan het oefenen omdat hij straks natuurlijk een zusje heeft waar hij mee moet delen. Dat vind ik wel fijn dat ze daar al iets mee doen. @FB: Wij zijn de eerste twee weken van september geweest. Was toen net na het hoogseizoen. Er was nog genoeg te doen op de camping, maar niet te druk. BIj het zwembad hadden we eigenlijk altijd wel een ligbedje. En toch waren er meer dan genoeg kinderen in het zwembad. Er waren vooral heel veel Nederlanders op de camping met kleine kindjes die nog niet naar school gaan. Heel leuk, want dan kan Robin lekker met de andere kindjes in de speeltuin spelen. 'S Avonds zijn we eigenlijk steeds bij de caravan gebleven, dus qua animatie heb ik geen idee. Ik vond Robin nog wat te klein om hem mee te nemen naar die shows (alhoewel hij het vast heel leuk had gevonden). We zijn 1x naar het strand geweest (was niet zo'n succescombi Robin en al dat zand...) en daar was het ook niet druk. Wel gewoon gezellig, genoeg mensen, maar ook mee dan genoeg plek om lekker te liggen en te spelen.
zoveel ouders zoveel verschillende ouderschapsstijlen. Ik heb in het verleden triple p cursus gegeven, dus mijn achtergrond hier net iets anders in. Voor ons werkt straffen/time out op dit moment in de ontwikkelingsfase (nog) niet.. En over het algemeen ben ik er vrij "soft" in en Erwin ook, maar het gaat tot nu toe redelijk zo..maar elk kind is anders dus wij passen ons ook aan wat voor K het beste werkt. Hij heeft best een pittig karakter dus het is steeds passen, meten en bijstellen wat het beste werkt. Jij kent je kind het beste en jezelf en het is gewoon moeilijk om een manier te vinden die voor beide het beste werkt. Het lijkt me verschrikkelijk als met met opvang of oppas niet op een lijn zit met aanpak. Als K nu duwt of bijt doet hij dit instinctief en uit onmacht.. Niet om bewust iemand anders pijn te doen of ongehoorzaamheid. Het is/was zijn coping mechanisme het is mijn rol om hem daar een alternatief in te leren. ik vind dat een kind gestraft kan worden als hij echt in staat is bewust een keuze te maken tot ander gedrag. Delen hebben ze nog niet geleerd, in een drukke ruimte spelen(als ze nog niet op kdv,psz hebben gezeten) ook niet. Dus mijn verwachting patroon is nog niet zo hoog. Als ik weet dat hij het wel kan en echt weet dan hangt er een consequentie aan vast als hij het ongewenste gedrag toch blijft doen. Met sommige dingen is dat nu al, zoals bv met beker drinken gooien en als hij het blijft doen gaat de beker ook echt weg. Op deze leeftijd zijn ze het sociale stuk echt nog aan het leren. Een consequentie van negatief gedrag met straf zorgt hier iig voor een machtstrijd, gegil gekrijs en meer onmacht. Ik heb het geprobeerd en het voelde voor *mij* niet goed. Hij gaat bijvoorbeeld meer testen en maakt er nog meer een spelletje van hoe strenger/bozer wij worden. Dat zorgt voor meer negatief gedrag van hem en meer frustratie van ons. Ik wil niet dat hij uit angst voor straf iets niet doet, maar omdat hij weet hoe het wel moet. Ik stel wel grenzen, maar met meer nadruk op het positieve (gewenste) gedrag en niet te veel nadruk op het negatieve. Dus vooral benoemen. Ik keur onmacht of boosheid niet af, bijten/duwen/slaan wel. Dus als het gebeurd herhaal ik altijd eerst zijn emotie, "dus jij wil alle speelgoed voor jezelf en je bent boos want het baby'tje is met jou speeltje aan het spelen, maar je mag niet slaan". En laat kiezen, welk speeltje mag het kindje wel van jou hebben? En dan nog zoals ik zei blijft het een proces. We zijn er nog lang niet. Bijten hebben we er bijvoorbeeld uit gekregen door hem te leren dat hij niet ons of kindjes mag bijten maar wel zijn bijt-giraffe(Sophie) lol..dus elke keer als hij het wou doen zeggen, nee niet doen, dat doet papa of mama pijn"waar is je giraffe." en die zocht hij op een beet er op los. Dat bleek echt een zintuigelijk iets te zijn. Het is alleen voor mij soms lastig om geduldig te blijven en tot 10 tellen, niet reageren als ik zelf boos/geirriteerd ben etc. Gaat ook geregeld fout vooral als ik zelf moe ben.
Is ook zo bij elk kind werkt iets anders. Liv weet dondersgoed wat wel en niet mag en zoekt grenzen heel erg op, die heeft echt behoefte aan duidelijke grenzen en vaart daar wel bij. Anders neemt ze een loopje met je en word ze onuitstaanbaar. Vandaag op visite bij mijn schoonzus in Brabant. Hopelijk slaapt Liv even in de auto want het is anderhalf uur rijden...